Test: Vaagen 40

Test: Vaagen 40



Test: Vaagen 40

Bølgen for Vaagen

Vaagen 40 er en godt bevart hemmelighet. Vi har hørt om båten i mange år, men knapt sett den. Flybridgebåten fra Aukra utstråler med tyngde båtbyggerens sikre håndlag, og sjømannens klare tanke. Det er en uslåelig miks.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

I bunn og grunn er Vaagen 40 basert på Norline 36 som i sin tid ble designet av Jan Bjerke og produsert i ca 25 eksemplarer i Hardanger. Vågen Båtbygggeri AS og Jan Knutsen på Aukra vest for Molde kjøpte formene i 1999, og har siden lagt ned 15.000 arbeidstimer i formutvikling. Blant annet fjernet de den opprinnelige kjølen, forlenget båten med en halvmeter og la den ut 50 cm i bredden akter. Flybridgeversjonen av Vaagen 40 har vært i produksjon siden 2003, og er totalt kommet opp i 16 eksemplarer. Mye taler for at denne båten bør få et langt bredere publikum i årene som kommer.

Sjøegenskaper (smil)

Med sitt planende skrog med strak aksel og ror, men ikke kjøl, er Vaagen 40 i en smal nisje. Løsningen påvirker retningsstabiliteten ved lave hastigheter, og uten propellvann på roret, tar ikke båten styring overhodet. Straks farten øker noe, blir den betydelig lettere å holde på kurs, og fra 8-10 knop og oppover har båten upåklagelig kurstabilitet. Den manglende kursstabiliteten i lave hastigheter, henter man igjen i form av svært gode svingegenskaper i de høyere fartsområdene, samt en betydelig toppfart på nærmere 30 knop. Båten har ingen sjenerende planingsterskel, men derimot et svært fleksibelt hastighetsintervall mellom 12-13 knop og opp til toppfart. Ved kraftige rorutslag legger båten seg moderat innover i svingen, men langt mindre enn en tradisjonell drevbåt vil gjøre. Båtens svingegenskaper er svært gode, ikke dramatisk annerledes enn en tilsvarende drevbåt. Den tar ror godt gjennom hele kurven, men har godsiden mot styrbord takket være propelleffekten. Vi kjørte båten i halvmeter høy sjø. Båtens sjøegenskaper står i en klasse for seg, og er noe av det ypperste vi har opplevd på mange år. Byggemetoden, med infusjonsstøp og sandwich i fribord og overbygg, samt aktiv bruk av støydempende materialer, gir en eksepsjonelt stum og behaglige båt med høy grad av opplevd trygghet og komfort. Dette gjenspeiles også i støynivået, som i denne akselbåten er på 76,9 dBA ved toppfart, hvilket er blant de lavere vi har målt.

Uteplassen (nøytralt)

Volum og luft er et av båtens sterkeste trekk. Dette gjenspeiler seg på uteplassen, med et stort og rent akterdekk, stor badeplattform og brede dollbord. Et romslig kombinert stuverom og tørkeskap under flybridgetrappen er den eneste stuveplassen på akterdekket. Her er varmeren montert bak et gitter, og gir dermed god tørk til sjøklærne. Vi kunne ønsket oss minst to praktiske rom i tillegg med plass tauverk og utstyr. På styrbord side rett utenfor akterdøren er en 11 kg propanflaske godt festet i et drenert rom. På skottet ved siden av er den manuelle lensepumpen montert lett tilgjengelig. Dette er en av to manuelle pumper om bord, foruten to elektriske. På samme side er det også en utvendig manøvreringsposisjon til bruk ved tillegging alene osv. Denne posisjonen er ekstrautstyr.

Akterdekket er belyst med i alt fire spoter montert oppunder dekk. En bred port i akterspeilet åpnes innover og festes smidig med en magnetstopper i åpen stilling. Heller ikke på badeplattformen, eller i akterspeilet, er det nødvendig stuveplass. Her bør produsenten legge seg i selen for å finne løsninger. På babord side av plattformen er det en badestige som kan trekkes ut selv av en person som ligger i vannet, men her er ikke et eneste håndtak å holde seg i når man skal trekke seg opp. Egnede håndtak bør definitivt på plass, både av hensyn til folks sikkerhet, men også fordi det vil gjøre det langt enklere å bruke stigen i forbindelse med bading.

På dekk har båten totalt åtte solide kryssholt. Adkomsten frem på fordekket er svært god, takket være brede dollbord, velplasserte håndrekker og en høy og solid rekke. I fordekket er det en stor dreggkasse med to luker. Lukene hadde fortjent to skikkelige luketerser fremfor de grove hullene som var boret i dem. Vi savnet også en skikkelig sklikant i ytterst på dollbordet hele veien rundt båten.

Flybridge (smil)

Trappen opp til flybridge er bred og trygg med god rekke, men luka fortjener snarest en festeanordning som holder den oppe, eksempelvis en gassdemper. En solid targabøyle over flybridgens aktre del kommer ikke i konflikt med den store solsengen. Her er en vendbar rygg som gjør at man får sofa ved bordet, alternativt med et håndgrep liggesofa akterover. I fartsretningen ved den godt gjennomarbeidete styrekonsollen er det tre komfortable stoler. Førerkonsollen er enkel, men uhyre funksjonell. De nødvendige funksjonene fra hovedposisjonen nede har tvillinger her, og alt sitter der man vil ha det. Konsollen vil bli fullkommen når produsenten får på plass litt mer stuveplass til mobil, solbriller osv, samt koppholder. Flybridgen er forsynt med flere smart plasserte håndrekker, blant annet langsetter seteryggen på styrbord side. Stuveplassen på flybridge begrenser seg til et rom i akterbenken. Luken til dette rommet burde fått et skikkelig håndtak eller en ters.

Vindskjermen gir passasjerene veldig god beskyttelse mot vinden.

Et spesiallaget bord danner sentrum i en stor sosial sittegruppe hvor også de tre vendbare stolene inngår. Selve flybridgen har en konservativ og tradisjonell planløsning, men den er stor og er godkjent for hele syv personer.

Salongen (smil)

Heller ikke når man kommer inn i salongen får man store overraskelser. Rett innenfor aktedøren er det en riktig stor byssebenk på styrbord side aktenfor førerplassen. På babord side er det en romslig U-salong med en gigantisk, skinntrukket sofa med nydelig sittekomfort. Den store forskjellen fra andre båter er den gedigne Norsap-stolen vis-á-vis førerplassen som kan vendes i fartsretningen. De to svinedyre stolene er et stort pluss ved interiøret og er naturligvis noe man blir fort glad i. Foran passasjerplassen er det en håndrekke, dobbel koppholder og et bra kartbord. Vi kunne ønsket oss en slingrekant eller et stuverom til kartene (gjerne hovedkart, ikke Båtsportkart), og gjerne en separat kartlampe (en svensk Sunnex-lampe ville kledd båten godt).

I begge hjørner akter i salongen er det et hjørneskap, og en svær skuff under sofaen akter. Videre forover et stort fastmontert bord uten slingrekant, men med kjekt barskap i bordsøylen. Salongen har hele ti downlights og dermed særdeles bra belysning.

Førerposisjon (smil)

Denne er forbilledlig. Førerstolen er litt høy, men for øvrig tar vi sats og hevder at resten er perfekt. Føreren har utmerket sikt i alle fartsområder, takket være smale A- og B-stolper og gedigne ruter. Vinduene har tre store viskere på parallellarm med spylere. Som om det ikke er nok, har produsenten valgt å anvende hollandske vinduer i herdet isolerglass som reduserer duggproblemer til et minimum. Den mektige vinduskonstruksjonen gir fartøyfølelse.

Plotteren er montert i siktretningen, og her er det plass til en 15 tommer om ønskelig. Instrumentene er felt inn i matte, grå paneler. Absolutt alle funksjoner har en vel gjennomtenkt plassering - fra kontrollboksen til vindusviskerbryterne, og et høykvalitets kompass. Et 12 volts uttak er smart plassert, det samme gjelder VHF og kontrollpanelet til generator. Alt sitter der du ønsker det. Det eneste vi savnet, var en skikkelig koppholder.

Byssa (smil)

Til tross for at det ikke er overskap i byssa, har den langstrakte byssebenken masse praktisk stuveplass. Benken har dessuten rikelig med avsettingsplass. I stedet for skap er det en egen modul over benken med plass for flatskjerm-TV og avtrekksvifte. En smart løsning, men luken til viften kommer litt i konflikt med gardinbrettet. Så godt som all belysning om bord er betjent via sentralbrytere, blant annet i byssa. Byssa har også et velplassert 220 volts uttak, men også i Vaagen 40 savnet vi utstyr som tørkerullholder, dedikert søppeldunk osv., som hører med i en slik båt. Et stort pluss gir vi derimot for at benkeplaten i corian er ført opp på skottet med ca fem cm rundt hele benken, som dermed blir suverent enkel å holde ren. Byssa er forsynt med en ENO-komfyr med to bluss og stekeovn og et 100 liters kjøleskap under førerstolen.

Hovedlugar (nøytralt)

Lugarinndelingen om bord er også temmelig velkjent, med en større gjestelugar på babord side og en utvidet stikkøye på styrbord side. Hovedlugaren forut er praktisk innredet og er svært godt utnyttet med tanke på stuveplass i form av skap, hengeskap, stuverom under køya og overskap. Det eneste vi savnet på lugaren var noe bedre belysning, og ønsker oss fire downlights i tillegg til de tre lampettene/leselampene. Det er god plass til å bevege seg foran den høye, midtstilt køya. På babord side er det en bred sittebenk og en mindre benk på styrbord side, som begge er gode å ha når man skal opp på madrassen. Køya er litt høy, men til gjengjeld får man enorm stuveplass under den. På skottet mot forpiggen er det et speil og to leselamper. Som ellers i båten, holder polstringen med trukne paneler svært høy standard, og hører til det ypperste vi har sett i en norskprodusert båt.

Luftemulighetene er gode og består av to koøyer som kan åpnes, pluss en dekksluke med åpning i akterkant. I tillegg er det montert en solcelledrevet vifte i dekket. En brannslukker er forskriftsmessig montert også på hovedlugaren.

Stikklugarer (smil)

Mellomgangen som fører ned fra salongen til avdelingen under dekk, er voluminøs og har fantastisk ståhøyde. Herfra har vi adkomst til henholdsvis toalettrom og stikkøye på styrbord side og gjestelugar på babord side. Her er det også tatt hensyn til behovet for stuveplass, blant annet i form av et flott hjørneskap på babord side. Det ville vært et pluss for båten om skapene var forsynt med lys. På babord side er det også en separat gjestelugar. Her er det en romslig omkledningsavdeling med en komfortabel sittebenk langs skroget. Ståhøyden er også upåklagelig. Lugaren får både lys og luft gjennom et koøye, og den elektriske belysningen er meget god takket være to spoter og lampett på skottet. Også i denne lugaren er det tatt hensyn til folks behov for stuveplass, både i sittebenken langs skroget og i et stort hengeskap. Lenger akter i lugaren er det en separat køyeavdeling et romslig rom med betydelig høyde under dekk. Her er det god og trivelig plass til to personer. Det er tekniske inspeksjonluker med god adkomst både i akterkant av lugaren, og under køyebunnen.

Toalettrom (smil)

Igjen lar vi oss begeistre. Toalettrommet er like gjennomarbeidet som resten av båten, med de fleste detaljer på plass. Vi savnet bare tannkrusholdere.

Toalettrommet er svært romslig. Her er et lett tilgjengelig elektrisk toalett fra Johnson Pump, og dorullholderen ligger nær hånden. Rommet har en suveren belysning i form av syv spoter oppunder dekk. Toalettbenken har en flott coriantopp med vask integrert og et tilhørende, solid ettgrepsarmatur ved vasken. Både i skapene over vasken, men også i benken, er det betydelig stuveplass. En 220 volts kontakt er forskriftsmessig montert over speilet. Her er store og brukervennlig speil i kombinasjon med riktig plasserte lyskilder. Det separate dusjrommet lengst akter er adskilt med en glassdør. Her er både elektrisk vifte og blandebatteri med termostat, men vi savnet belysning også her inne.

Motorrom (smil)

Selv med akselinstallasjon, har Vaagen 40 motoren installert under akterdekket, og ikke under salongdørken. Det gir store fordeler, blant annet med tanke på støy, men ikke minst med hensyn til tilgjengelighet. Den store motorromsluken har elektrisk løfter og avdekker hele motorrommet. Her har mekanikeren drømmevilkår. I tillegg til hovedluken er det en nedgangsluke med leider i akterkant av motorrommet. Selv med den voksne motoren i vår testbåt, var det danseplass rundt motoren – også med hovedluken stengt. Motorrommet holder svært høy kvalitet med tanke på ryddighet og dimensjonering. Rommet er godt belyst med hele fire lamper.

På hver side akter er det to 500 liters dieseltanker, delvis med stålrør frem til grovfilteret som sitter svært lett tilgjengelig på en brakett ved akselen. Dieseltankene har store håndlokk, og har i tillegg avtapningsmulighet i bunnen. Sjøvannsfilteret er lett tilgjengelig på babord side av motoren, og føyer seg inn i rekken av gode servicemuligheter over alt, inkludert impellerplassering. Vår testbåt var ustyrt med et ?,? kW aggregat på babord side, mens det på styrbord side er plass til verktøykasser osv. Her er hovedstrømbryterne montert på skottet med fjernstyring, mens batteriene står godt festet og beskyttet i et stativ på babord side. Automatisk brannslukker er på plass, men styrekulten til nødstyringen manglet.

TESTFAKTA

VAAGEN 40

(Plantegning)

KONKLUSJON: Båten har et imponerende innvendig volum i kombinasjon med en forutsigbar, klassisk innredningslayout. Man har ikke falt for fristelsen å putte for mye inn i båten, men heller rendyrket konseptet. Vi er imponert over båtens høye teknisk kvalitet, og hvordan man har klart å kombinere enkelhet i løsninger med moderne teknologi og materialer. Båten har svært overbevisende sjøegenskaper. Her gjenstår det bare for båtbyggeren å høste erfaringer gjennom lang og intensiv bruk, og implementere disse i produktet slik at man foredler noe som allerede er i toppklasse.



PLUSS + Sjøegenskaper

+ Planløsning

+ Førerposisjon

+ Finish og kvalitet

+ Teknisk nivå

MINUS - Retningsstabilitet

- Stuveplass på akterdekk

- Sklikant på dollbord



SPESIFIKASJONER

Største lengde: 12,35 meter

Skroglengde: 11,95 meter

Største bredde: 3,80 meter

Vekt tørr båt: 8.950 kg

Vekt fullastet båt: 10.210 kg

Største dyptgående fullastet: 1,00 meter

Kapasiteter

- Ferskvann: 325 liter

- Drivstoff: 1.000 liter

- Septik: 195 liter



MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat: IVECO

Modellbetegnelse: C78 550

Årsmodell: 2007

Drivstofftype: Diesel

Ytelse ahk: 535

Ytelse kW: 405

Antall sylindere: 6

Max turtall ihht produsent: 2.600 omdr./min.

Max turtall i test: 2.500 omdr./min.

Motoralternativer

- Alternativ 1 IVECO N60 400 hk

- Alternativ 2 2xIVECO N60400 370 hk

Type fremdrift Aksel

Propeller

- type: Clements Marine

- materiale: AB2

- stigning i tommer: 29

- antall blad: 4



ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank:

- type og størrelse (forbruk): SUNNOX 230 Ah 12V

- type og størrelse (start): BANNER GmbH 550-50 12V

- antall (standard): 2 start + 2 forbruk

- antall testbåt: 2 start + 2 forbruk

Ladeeffekt forbruk: 120A (laderele)

Ladeeffekt start: 120A (laderele)



MÅL I CM

Dollbord, bredde: 25,5 cm eller mer

Uteplass akter: L2,28 meter x B3,18 meter

Ståhøyde ved førerplass: 2,03 meter

Ståhøyde i salong: 2,03 meter

Ståhøyde

- hovedlugar: 1,92 meter

- stikklugar: Babord: 1,94 meter

Styrbord: 1,48 meter

Ståhøyde i bysse: 2,03 meter

Arbeidshøyde byssebenk: 0,90 meter

Ståhøyde på toalett: 1,98 meter

Akterdør – bredde: 0,72 meter

Akterdør – terskelhøyde: 0,10 meter

Køyemål

- hovedlugar 2,12 meter x 1,70 meter

- stikklugar 4 stk 0,65 meter x 2,00 meter



CE-MERKING

I ORDEN MANGELFULLT

Designkategori: B

HIN-nummer: Ja

Samsvarserklæring: Ja

Brukerhåndbok: Ja



FART OG STØY

Ihht produsent I test

Max turtall: 2.600 omdr./min. 2.500 omdr./min.

Max fart: 29,3 knop ved 2.630 omdr./min. 27,9 knop

Marsjfart: 25,0 knop 24,0 knop

Max støy: Ikke oppgitt 76,9 dBA

Støy salong ved marsjfart: Ikke oppgitt 75,0 dBA

Støy flybridge ved marsjfart: Ikke oppgitt 70,9 dBA



TESTRESULTAT

Turtall (omdr./min.) Fart (i knop) Støy (i dBA) Merknad

2.500 27,9 76,9

2.200 22,6 74,4

1.900 16,7 71,4

1.600 12,0 69,0

1.300 9,9 67,5

1.000 8,3 63,2

550 6,0 57,8



TESTBETINGELSER

Temperatur

- Luft: 3ºC

- Sjø: 5ºC

Vindstyrke: 5-7 m/sek

Tankinnhold ved test

- Diesel: 400 liter

- Ferskvann: 100 liter

- Septik: 150 liter

Antall personer om bord: 3



UTSTYR

BESKRIVELSE STANDARD EKSTRA I TESTBÅT

Vinsj forut X X

Vinsj akter X X

Hekkthruster Sleipner SP75 X X

Baugthruster Sleipner SP95 X

Raymarine navigasjonspakke X X

Dekksspyling X X

Fjernbetjente hovedstrømbrytere X X

Isolerglass i alle ruter X X

SAP fører- og passasjertsol X X

Skinnsalong X X

TV, DVD, kjøkkenvifte i modul X X

Radio/CD spiller X X

Tiltbar targabøyle X X

Elektrisk motorromsluke X X

5,5 kW Webastovarmer X X

10 kW defroster X X

60 liters varmtvannsbereder X



PRIS OG OPPLYSNINGER

Pris fra (inkl. avg.) 2.890.000 kroner

Pris testet båt (inkl. avg.) 3.300.000 kroner

Konstruktør: Jan Knutsen

Ytterligere opplysninger: Vågen Båtbyggeri AS 6489 Aukra Telefon 71 17 48 59 www.vaagenbaat.no

Utgave: 

Stikkord: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.
Twitter icon
e-mail icon