Test: Tobias 22 Admiral

Test: Tobias 22 Admiral



Tobias 22 Admiral: Robust, men farlig kjapp

I over 30 år har Kjell Hopen i Austrheim produsert de robuste Tobias-båtene for arbeid og fritid. Tobias 22, som har vært på markedet siden 1999, er en traust og god arbeidsplattform uten jåleri. Men en 120 hk Yanmar er langt mer enn dette halvplanerskroget fortjener.



Tekst: Atle Knutsen



Kjell Hopen utvikler båtene sine selv og produserer dem ved familiebedriften Tobias Plastindustri AS nord for Bergen. At han har lang praktisk erfaring fra båtliv og fiske, er lett å se i valget av løsninger ombord. Den åpne 22-foteren har flere finesser som skulle gjøre den velegnet som fiske- og arbeidsbåt. Store og rene dekksflater og solide løsninger er et trekk ved denne båten, som både tilbys som åpen skjærgårdsjeep med styrekonsoll, men også med halv- og hellukket styrhus. Visse detaljer fortjener imidlertid justering. Dessuten bør forholdet mellom skrog og motorkraft harmoniseres betraktelig.

Skrog

Halvplanerskrog er en konstruksjonsmessig bastard som forsøker å forene det planende skrogets fartsegenskaper og deplasementsskrogets sjøegenskaper. Halvplanernes begrensninger med hensyn til fart er alltid større enn for helplanende skrog. Tobias 22 stikker hele 85 cm dypt og har en bred og lang kjøl. Selv med store rette flater på hver side av kjølen akter, grenser skroget mot det rene deplasementskrog. Kombinert med bredden på 2,60 meter, gir dette en meget stødig og sjødyktig båt. Den brede kjølen gir plass til en lav montering av motoren og dermed også et lavt tyngdepunkt. Stabiliteten påvirkes ikke merkbart av at vi fylte 100 liter vann i den dype fiskekummen. Det høye fribordet gir trygge og gode arbeidsforhold ombord, selv i sjøgang. Det selvdrenerende dekket ligger ca 20 cm over vannlinjen og har fire dreneringshull med stengeskrue i messing. Skruen er ikke sikret med lenke eller lignende og vil lett komme på avveie. En bedre løsning her ville vært å foretrekke.

Sjøegenskaper

Vi kjørte båten både alene og med to personer ombord. Fartsmålingene ble foretatt med 3/4 full tank og to personer. Maksfart målte vi med GPS til 23,4 knop, noe vi mener er i overkant av hva dette skroget tåler. Ved topphastighet viser båten tegn til å plane på kjølen, og man må være ytterst påpasselig med rorbevegelsene. Kun et lite rorutslag fører til at båten skjærer ut i en skarp sving og ved maskimalt rorutslag krenger båten så kraftig at føreren enten må slippe rattet eller gasspaken for å holde seg fast. Er man uoppmerksom kan resultatet bli fatalt. Disse tendensene blir borte når farten senkes, og i området 13-16 knop oppfører båten seg meget harmonisk. Hekkbølgen flater ut og maksimalt rorutslag begge veier er helt uproblematisk. I alle hastigheter under 16 knop er manøvreringsegenskapene meget gode og båten tar villig ror også begge veier under bakking. Skal man øke hastigheten til denne modellen ut over 16 knop, må skroget modifiseres. Vi hadde god oversikt over baugen i alle hastigheter.

Styrekonsoll

Den sentermonterte styrekonsollen er enkel men har fin finish og det elektriske opplegget er profft og ryddig. Gass-/gear-spaker fra Morse og hydraulisk styring fra Tennfjord er av høy og anerkjent kvalitet. Motorinstrumentene fra Yanmar er plassert lett synlig. Imidlertid har den en del løsninger som med fordel kan justeres. Rattet er montert litt for langt inn mot midten av konsollen slik at det kommer i konflikt med venstre kne når man sitter og styrer. Reiser man seg er rattet for lavt montert. Dette kunne vært løst med et ratt som har større omkrets. Det motsatte er problemet med motorkontrollen, som er plassert vel høyt når man sitter. Når man står og styrer, har en middels høy person fin oversikt over vindskjermen. En hvit rundtlysende lanterne montert på en aluminiumsbøyle vil garantert blende deg om du står og kjører i mørket. Bøylen er imidlertid god å holde seg i. Stolene i bøtteplast på aluminiumsfot er ikke justerbare annet enn i høyden.

Innredning

Båten har et stort selvdrenerende arbeidsdekk som er flush. Bevegelsesmulighetene er meget gode. Fordekket er åpent og har et trinn i baugen. I forkant av styrekonsollen er det en fiskekum som rommer ca 400 liter og som fylles og tømmes ved hjelp av to solide sugeventiler i bunnen. Fiskekummen er dekket av en løs luke. Selve styrekonsollen og stolene er montert på motorromsluken som er hengslet i forkant og kan vippes forover. Luken har ikke gassdemper eller sikring på annen måte. Kun en kjetting fungerer som stopper forover. Skal man ned til motoren under litt urolige forhold er man garantert å få luken i bakhodet. Her trengs forbedring. I motorrommet er slanger og gjennomføringer ryddig organisert og solid dimensjonert. Finishen i plastarbeidene er også på høyde med hva man kan forvente i en båt av denne typen.

I akterkant av motoromsluken er det nok en luke ned til propellaksel, eksosrør, batteri, hovedstrømbryter og stengeventil for kjølevann. Samvittighetsfullt montert alt sammen, med doble slangeklemmer på alle skroggjennomføringer. Batteriet ser vi imidlertid gjerne plassert i en lukket boks. Ladespenningen målte vi til 14,2 volt, slik det skal være. Heller ikke luken ned til dette rommet har sikring eller gassdemper, noe vi savnet. Alle lukekarmer har isolerende pakning. Lasterommet på babord side mot akterspeilet inneholder også en manuell lensepumpe som er brukervennlig plassert. Et vitnesbyrd om at båten er tilrettelagt for fiske er inspeksjonsrøret over propellen.

Tobias 22 har ingen badeleider, men en kompromissløsning med tre trinn på akterspeilet som i minst mulig grad forhindrer praktisk fiske. Båten har fire kryssholt, to solide akter med avskjerming i forkant så garn og fiskeredskap ikke skal sette seg fast, og to forut.

Fart/støy
Omdreininger Fart Støy i dBA
3.800 23,4 92
3.400 20,4 91,2
3.000 16,7 86,4
2.600 13,7 83,8
2.200 10,4 82,1
1.800 7,5 77,5
1.400 6,2 74,9
1.000 4,3 70
700 Ikke målt 68


Data
Lengde: 6,65 meter
Bredde: 2,60 meter
Dyptgående: 0,85 meter
Motor: Fra 72-120 hk Yanmar
Drivstoff: Ca. 200 liter
Fiskekum: Ca. 400 liter
Vekt: 1.450 kg
Pris testet båt: Kr. 263.900,- eks. mva.
Produsent: Tobias Plastindustri AS, 5943 Austrheim, telefon 56 16 90 79, telefaks 56 16 93 03, Internett: www.tobias.no

Utgave: 

Stikkord: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
Twitter icon
e-mail icon