Test: Terhi Vario F45

Test: Terhi Vario F45



Test: Terhi Vario F45



Praktisk finne

Terhi Vario er i første rekke en praktisk landstedsbåt. Den gir ikke den store luksusfølelsen, men fordelen er at du får en båt som er røff og som tåler en støyt.

Tekst: Jan Harry Svendsen



Finske Terhi har spesialisert seg på mindre båter som tåler et litt røft bruk, og de skiller seg ganske mye fra sine konkurrenter rent "plastmessig". For mens den gemene hop av båtbyggere sverger til glassfiber og polyester har Terhi funnet lykken med helt ordinær ABS-plast. Det gir visse fordeler, hvor den største utvilsomt er at man slipper å bekymre seg for osmose, og at man i tillegg har en båt som tåler noe mer enn hva en konvensjonell glassfiberbåt gjør. Reparasjoner på skroget, om du skulle greie å ødelegge det, er dessuten enklere.

Terhi Vario finnes i to versjoner. Vi kjørte Vario F45 med midtmontert styrekonsoll og egen benk for føreren. Det har ikke T45 hvor styrekonsollen er trukket lengre akterover i båten og hvor man da sitter på akterbenken og kjører. Fordelen er at du med de to modellene til en viss grad har mulighet til å tilpasse båten til ditt bruk. Av de to er nok F45 den mest familievennlige, mens T45 har bedre plass foran styrekonsollen.

Planlegg forflytninger!

Terhi Vario er med sine femten fot ikke noen stor båt. Maksimal motorstyrke er 50 hestekrefter og båten er CE-godkjent i kategori C (innaskjærs). Spesielt bred er den heller ikke, og det merkes på sidestabiliteten. Eventuelle forflytninger bør derfor planlegges noe før de foretaes. Vi erfarte at to velvoksne herrer på samme side i båten ikke er noen heldig kombinasjon, men Terhi er ikke alene om dette i denne størrelsesklassen. Likevel er det aldri noen tendenser til at båten vil tippe rundt, men litt ubehagelig er det når slagsiden kommer.

I sjøen oppleves Terhi Vario som trygg og stabil. Vår båt var utstyrt med en 40-hesters Tohatsu motor og det var en kombinasjon som ikke evnet å sette skroget nevneverdig på prøve. På testbåten var imidlertid motoren montert for høyt, noe som ga seg utslag i kraftig ventilering ved brå manøvrer eller ved lange og relativt krappe svinger.

Løs bensintank

Motorbrønnen i Terhi Vario er dyp og drenert. Tilgangen til motoren er derfor enkel. Bensintanken har sin plass under akterbenken, men er ikke sikret. Det burde den vært. Positivt er det imidlertid at det er plass til en ekstra kanne med bensin, eller fendere. Vær imidlertid forsiktig med å legge tunge og harde gjenstander ned i rommet under akterbenken. Koblingspunktene til båtens lanterneføring er nemlig plassert her, og til alt overmål ubeskyttet. Det er å be om trøbbel.

Spesielt imponert var vi heller ikke over stabiliteten på styrekonsollen den når du vipper den frem. Sjelden har vi sett maken til rakleverk. Fordelen med løsningen er imidlertid at den gir god adgang til batteriet og instrumentene, og at det dermed er enkelt å ettermontere for eksempel et ekkolodd.

Hva Terhi har tenkt på når de monterte brannslukningsapparatet inne i styrekonsollen er det knapt verd å bruke energi på å forstå. Dersom flammene har bestemt seg for å gjøre en Vario til sitt rov, er det imidlertid mye som tyder på at flammene møter lite motstand. Vitalt sikkerhetsutstyr som dette skal plasseres lett tilgjengelig, ikke bortgjemt som her.

God benplass

Selve førerplassen på F45 kunne også ha vært noe bedre. Riktignok gir den store vindskjermen god beskyttelse mot vær og vind, og det er i tillegg laget en utsparing i nedkant av konsollen som sørger for god benplass. Plasseringen av kontrollboksen for gass og gir er dessuten fint plassert, og bidrar til at man får en fin kjørestilling i båten.

Instrumentene er imidlertid ikke godt plassert. Trimindikatoren er montert slik at kun er leselig når du står og kjører, og rattet skygger for turtelleren. Verst er imidlertid hvordan Terhi har montert hovedstrømsbryteren. Så lavt sitter den at du står i fare for å komme borti den med beinet dersom du flytter på det. I ytterste konsekvens kan det føre til at hovedstrømmen kuttes når motoren går, noe som igjen kan lede til motorskader.

Mange kvaliteter

For familiebruk i skjærgården har Terhi Vario mange kvaliteter. Et høyt fribord vil berolige bekymrede småbarnsforeldre og flere stuerom vil bidra til å holde båten relativt ryddig. En ulempe er det imidlertid at stuerommene på hver side akter ikke går å åpne helt fordi lokket da kommer i konflikt med ryggstøtten. Fiskeren, og familien, vil imidlertid sette pris på kjøleboksen som er standard i båten. I Vario F45 tjener den også som førerplass, mens den innehar rollen som sitteplass foran vindskjermen på Vario T45. Et putesett burde imidlertid vært standard i båten, likeså ryggstøtte til føreren.

Alt i alt er Terhi Vario en fin landstedsbåt. Kjøreytelsene er hyggelige med 40-hesteren fra Tohatsu på akterspeilet, og skroget tåler effekten godt. Plassen i den 4,45 meter lange og 1,85 meter brede båten er dessuten godt utnyttet og finishen er bra.


Målinger

Turtall (o/min) Støy (desibel) Hastighet (knop)



5.400 89,6 23,7

4.900 89,9 20,7

4.400 88,8 18,4

3.900 88,2 14,3

3.400 79,2 10,4

2.900 74,7 6,1

2.400 71,9 5,9

1.900 67,3 4,7

600 63,8 1,8



Ladespenning ved 2.000 o/min: 14,1 v





Pluss

- God plassutnyttelse

- Fin finish

- Kjøleboks standard

- Gode kjøreegenskaper



Minus

- Høyt støynivå fra motoren

- Dårlig plassering av brannslukningsapparat

- Åpne koblinger til lanterner i akterbenk

- Vinglete konsoll når den åpnes

Tekniske data

Lengde: 445 cm

Bredde: 185 cm

Vekt (bare båt): 300 kg

Antall personer: 5

Maks motor: 50 hk

Stammelengde: Lang

Skrogmateriale: ABS-plast

CE-kategori: C

Pris: 49.900,-

Pris med motor: 96.890,-

Utgave: 

Stikkord: 

Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
Twitter icon
e-mail icon