Test: Små DC-båter

Test: Små DC-båter

Test: Små DC-båter



Daycruiseren har kommet tilbake og flere nordiske produsenter har tatt fram interessante modeller under seks meter som ikke krever alt for store motorer. Vi har sammenliknet Askeladden 605 Explorer, Uttern D55 og Yamarin 59 DC.

TEKST OG FOTO: LARS H. LÍNDEN

TIL NORSK: ROLF W. MARTHINSEN



Daycruiseren ble skapt i USA og ble utviklet videre i Norden til en komfortabel campingbåt. Markedet fikk en perfekt ”førstebåt” for dem som var lei av snilefart og ville ha en planende båt. To personer sov komfortabelt under fordekket og senere var ikke steget så stort til en større båt ettersom familien vokste.

Mange mener at en daycruiser bør være minst 21 fot lang for å få plass til to komfortable køyer forut og kanskje ei bysse eller et toalett. Og det kan vel stemme. Men en stor og tung båt krever mye motor og prislappen for en 21-foter i dag kan raskt nærme seg en halv million innen den er sjøklar. ¤En inngangsbåt må være betydelig billigere,

Nå har flere nordiske produsenter igjen kommet med daycruisere som er ett hakk mindre og som ikke krever mindre motorkraft. En utenbords motor på rundt 100 hester rekker til å gi en marsjfart på rundt 30 knop, og kan komme ned i et drivstofforbruk på mellom 0,7 og 0,8 liter per nautiske mil.



Uten dollbord

Prislappen kan komme på under 300.000 for en sjøklar båt med motor i størrelsen fem og en halv til seks meter. I samtlige tilfeller har man fjernet dollbordet for å få noe større innvendig volum. Dette merkes først og fremst på testbåtenes sittebrønner. Her kan man fint få plass til fem personer i aktersofaen og de vendbare stolene. Under fordekket har man fått plass til to køyer som kan slås sammen til en stor seng, med plass til tre, med hjelp av ei ileggsplate. Lugarene er alle låsbare og gir beskyttelse for mat og regn samtidig som det i en hvis grad beskytter mot tyveri. Alt blir naturlig nok noe mindre enn på de litt større båtene og køyelengdene havner på rundt to meter. Ikke noe for en lengre drømmereise kanskje, men helt greit for en weekendtur.

Ulike motorer

Vi har testet tre nordiske båter i størrelsen mellom 5,5 og 6 meter, Askeladden 605 Explorer, Uttern D55 og Yamarin 59 DC. De to sistnevnte har omtrent samme utvendige mål og koster under 200.000 kroner uten motor. Askeladden derimot er noe lengre og naturlig nok mer romslig. På sistnevnte ligger prislappen litt under 300.000 kroner uten motor. Askeladden 605 Explorer og Yamarin 59 DC er utenbordsbåter og ble testet med firetaktere på 115, respektive 100 hester. Til Uttern D55 kan man velge mellom utenbords motor eller innenbords motor, og vår testbåt var utstyret med en tre liters Mercruiser på 135 hester met et Alpha One-drev. Man kan også få denne lille daycruiseren med en 116 hesters dieselmotor. Vi fikk en interessant mulighet til å sammenlikne mellom innenbords og utenbords motor på denne båtstørrelsen. Innenbordsmotoren gir et noe høyere innvendig støynivå og vibrasjoner. I tillegg til at forbruket fyker i været ved max. turtall. Men bare ved å senke turtallet med 500 omdreininger daler forbruket ned til samme nivå som utenbordsmotorene. Fordelen med innenbordsmotor er lavere forsikringspremie og et lavere tyngdepunkt i båten. Det lave tyngdepunktet betyr en del for komforten når man kommer ut i litt sjø med en båt i 5,5 meters klassen.

Tre favoritter

Det er vanskelig å ta ut noen favoritt i denne testgruppen. Askeladden 605 Explorer har bra innvendig plass og båten er meget velbygd. Uttern D 55 er også veldig interessant med alle sine motorvalg. I tillegg til at båten også har en god standard utstyrspakke. Dessuten er den prisvennlig med sin innenbords 135 hester som for øvrig har ferskvannskjøling. Yamarin 59 DC er kanskje morsomst å kjøre med sitt lettdrevne skrog og meget bekvemme førerplass. Dette blir sportsbåten i vår test. Samtlige testbåter er gode båter i denne klassen, men man må kanskje ikke stille for høye krav til sovekomforten. Ta med telt hvis det blir for mange i båten.



Askeladden 605 Explorer – høy comfort

Askeladden har et par daycruisere som passer inn i vår testgruppe, delvis 535 Invader og dels 605 Explorer som kom for et par år siden. Askeladden 535 har en pris som kan sammenliknes med Uttern D55 og Yamarin 59 DC, men den er noe kortere enn de andre, og produsenten valgte en større og dyrere modell til denne sammenlikningstesten. 605 Explorer har samme skrog som 615 Bowrider, et 18 graders V-bunnskrog med meget gode planingsegenskaper. Båten kjennes mer fullvoksen i sjøen sammenliknet med de andre båtene i testen. Båten er godkjent for motorer opp til 150 hester. Vår testbåt var utstyrt med en 115 hesters motor. En motorstørrelse som absolutt er godkjent og som gir en toppfart på 35 knop. Allerede ved 30 knop ligger forbruket på under literen per sjømil.

Båtens beste del er utvilsom sittebrønnen. Smart og elegant utformet slik at man med letthet kan flytte på seg og samtidig ha mange sitteplasser. Babord side har et dobbeltsete som kan felles ned. Det vil si at tre personer kan få plass bak frontruten. Skyver man fram ryggstøet til dette dobbeltsetet, og legger inn et par puter, får man et stor og romslig solseng langs babord side. Om været tillater det har man her et par ekstra soveplasser. Stort pluss for fine puter med bra stopp. Babord side har en smart tilgang til motorbrønnen, en seksjon i aktersofaen kan vippes til siden. Bakenfor førersetet finnes en liten oppvaskkum med tilgang til ferskvann.

Inngang til lugaren ligger midt i båten der det er enkelt å komme inn. En bred dør i plexiglass kan justeres for den ventilasjon man ønsker. Båten har dekksluke som standard. Noe som gir godt lys og større romfølelse hvis vi sammenlikner med romsligheten i Uttern D55 og Yamarin 59 DC. Høyden er 119 cm og lengden på køyene er 215 centimeter lange. Det betyr at fire mennesker kan overnatte i Askeladden 605 Explorer.

Førerposisjonen er elegant utformet og har nesten samme gode komforten som i Yamarinen. Det kunne vært noe bedre plass for bena. Instrumentene og brytere er fint plassert og foran rattet er det plass til kart. Sikten er perfekt sittende som stående. Hydraulisk styring er standard, men vår testbåt virket noe treg for vår testmotor på 115 hester. En større modell hadde vært ønskelig. Langs førerposisjonen er det to trappetrinn opp til fordekket. Dessverre for få og for små. Ett trinn øverst ville gjort adkomsten mer bekvem.

Men tross disse små bemerkningene er totalinntrykket meget positivt etter vår test. Velbygd og god planløsning. Båten er betydelig dyrere enn Uttern D55 og Yamarin 59DC, men hele båten er også et nummer større og fungerer for fire personer.



Pluss

Sjøegenskaper

Lange senger

Stor sittebrønn

Høyde i kabinen

Stor tank

Minus

Smale trinn til dekk

Treg styring



Uttern D55 – mange motorvalg

Uttern har hele tre ulike innredningsløsninger på sitt 5,5 meter skrog. S55 er en styreposisjonsbåt, T55 er en bowrider og vår testbåt er en liten daycruiser. En annen interessant detalj på disse båtene er at samtlige kan utrystes med utenbords eller innenbords motorer – til og med en liten dieselmotor på 116 hester kan man få. Noe som er uvanlig for båter i denne størrelsen. Med innenbords motor er forsikringspremien lavere. Uttern D55 er eldst i denne testgruppen. Båten kom i 1998, men har hele tiden blitt oppgradert. Den har en lengde på 5,5 meter, det vil si minst i testgruppen, men kjennes fullvoksen og absolutt sammenlignbar med Yamarin 59DC utenbordsversjon.

Med en kraftig rekke er det lett å komme seg om bord via fordekket. Trinnene ned til sittebrønnen kunne vært større for å få en mer bekvem adgang til fordekket. Innvendig har Yamarinen samme planløsning som Uttern D55 med to vendbare stoler og en bred aktersofa. I sofaens akterdel finner vi en praktisk ”garasje” kalesjen og den stenger. Dørkoverflaten er kledd i teaklaminat som standard og det finnes et langt rom til vannski, fiskestenger og liknende. Sittebrønnen har to nedfellbare bord som standard, og dette gjør at man får en trivelig sittegruppe til fem personer i denne lille båten.

Innenbordsversjonen har en meget praktisk og elegant badeplattform, klart best i denne testen.

Førerposisjonen har både positive og negative bemerkninger. Den har en elegant design og bra plassering av instrumentene. Stort pluss får den også for at det er satt av plass til kartplotter foran rattet, og her har man hentet fram spesialpriser i samarbeide med Navman. Sikten er god både sittende og stående. Men dessverre kjennes det noe trangt ved førerplassen, spesielt når man sitter ned. Dels på siden, men framfor alt ved føttene.

Lugaren har to køyer med en lengde på 185 centimeter og ståhøyden er kun på 68 centimeter. Størrelsen på lugaren i denne 5,5 meteren ligger på grensen av hva som er akseptabelt i en daycruiser. Det er stor forskjell på denne båten og for eksempel Askeladden 605, men sistnevnte er også halvmeteren lengre og betydelig dyrere i innkjøp.

Uttern D55 har en V-bunn på kun 16,5 grader, men fremre del på skroget er spisst og sjøegenskapene er fullt ut godkjent. Den går ikke like lett i høyt vann som de to andre testbåtene, og den har noe markert planingsterskel opp til cirka 10 knop. Men innenbordsmotoren som satt i vår testbåt ga båten en herlig tyngde som er en fordel når man er ute i litt grov sjø med en båt i 5,5 metersklassen.



Pluss

Badeplattformen

Instrumentpanelet

Kalesjerommet

Fås med innenbords motor

Vel utsyrt

Minus

Trang førerplass

Korte køyer

Trinn til fordekk



Yamarin – tøff sportsbåt

Finske Yamarin har den ferskeste konstruksjonen blant våre testbåter. Deres 59DC kom i 2004 og har et elegant design. Dette er uten tvil dem mest sportslige båten i denne klassen med sitt hvasse V-bunnskrog på nesten 21 grader.

Man kommer ombord via et langt fordekk med stødige rekkverk på hver side, gjennom det nedfellbare vinduet ned til sittebrønnen via to brede trinn. Den beste løsningen i denne testgruppen. Sittebrønnen er dyp og er innredet med to stoler og en aktersofa. Under sofaen skjuler det seg et stort rom som er delt inn i små seksjoner slik at løse ting ikke skal ligge og slenge under kjøring i grov sjø. Batteriet har sitt eget rom. I rommets bunn finnes en liten inspeksjonsluke ned til kjølsvinet for sjekke for eventuelt vann. En smart detalj som desverre ikke er i alle båter.

Bak aktersofaen finnes en stor ”garasje” der hele kalesjen med stenger kan stuves bort på en elegant måte. Som ekstrautstyr kan båten leveres med ekte teakgulv. Yamarin 59 DC har den mest elegante førerposisjon blant testbåtene. Man sitter perfekt med ratt og gasshåndtak på rett plass. Sistnevnte er innfelt i siden hvilket øker komforten. Plassen til bena er romslig med dyp fotstøtte. Stolene fungerer godt som ”ståstoler” når man feller opp sitteputen. Slik skal en skikkelig førerplass se ut! Sikten er meget god både sittende som stående. Det eneste man kanskje savner er hydraulisk styring som standard, men det finnes som ekstrautstyr.

Lugaren er enkelt utformet og har to køyer på 185 og 195 centimeter. Det vil si den ene på styrbord side er helt på grensen. Lugarens høyde er på 73 centimeter. Her har man omtrent samme volum som i Uttern D55. Et pluss for Yamarin 59DC er de to ventilene på skogsidene som gir fint lys, og i og med dem kan åpnes også gir god ventilasjon.

Sjøegenskapene er meget gode i Yamarinen. Båten har ingen planingsterskel og sikten er meget god gjennom hele fartsregisteret. Båten går høyt og fint med en perfekt kursstabilitet helt opp til toppfart. Vi tror at denne båten tåler mer belastning på akterspeilet. En 100 hester er godkjent og gir en toppfart på 37 knop med en 21 tommers propell. Drar man av 1000 omdreininger på gassen, kommer man ned til en behagelig marsjfert på rundt 30 knop og forbruket ligger da bare på 0.7 liter per sjømil. Med en 115 hester lander toppfarten på 39 knop.

Pluss

Sjøegenskapene

Perfekt førerposisjon

Ventiler i lugaren

Bra drivstofføkonomi

Stuverom for kalesje

Minus

Kort styrbords køye



Fakta

Brannslukningsapparat Ja Ja Ja
Drivstofftank, fast Ja Ja Ja
Ekstra drivstoffilter Ja Ja Ja
Dørk i teak Tillegg - Tillegg Båtfabrikat Askeladden Uttern Yamarin
Modell 605 Explorer D 55 59 DC
Lengde i m. 6,05 5,55 5,73
Bredde i m. 2,33 2,20 2,20
V-bunn i grader 18 16,5 20,5
Vekt uten motor 900 720 740
Vekt med testmotor 1100 1120 920
Anbefalt motorstørrelse 90 – 150 90 – 135 80 – 115
Antall passasjerer 6 5 5
Drivstofftank i liter 140 90 90
Vanntank i liter 50 - -
Sengeplasser 2+2 2 2
Standardutstyr
Dreggkasse Ja Ja Ja
Badestige Ja Ja Ja
Bord Ja Ja Tillegg
Dørk laminat - Ja -
Puter Ja Ja Ja
Dekksluke Ja Ja -
Farget skrog Ja Ja Ja
GT-stoler Ja Ja Ja
Kalesje Ja Ja Ja
Lanterner Ja Ja Ja
Lensepumpe manuell Ja - Ja
Lensepumpe elektrisk Ja Ja -
Lås Ja Ja Ja
Portlights - - Ja
Selvlensende dørk Ja Ja Ja
Hydraulisk styring Ja - Tillegg
Kabelstyring/servo - Ja -
Vindusviskere Ja Ja Tillegg
Pris uten motor 278 500 187 900 187 000
Ca-pris med 110 hk -359 000 295 776 292 000
Ca-pris med 115 hk 375 400 311 896 304 600
Ca-pris m. 3.0 l 135 hk - 296 300 -
Testresultat
Båtfabrikat Askeladden Uttern Yamarin
Modell 605 Explorer D 55 59 DC
Motor i test Mercury F 115 Mercruiser 3.0 L Yamaha F 100
Motortype Utenbords Innenbords Utenbords
Effekt i hk 115 135 100
Vekt med testmotor 1100 1120 920
Propell i tommer 17 21 21
Max. turtall i test 5400 4800 5800
Fart i knop
Ved Max. turtall 35,1 37,8 37,0
- 500 o/min 30.4 35.0 33.3
- 1000 o/min 27,6 31,7 30,0
- 1500 o/min 22,6 29,5 25,4
- 2000 o/min 18,3 27,2 20,4
Forbruk l/t
Max turtall 36,5 46,6 32,2
-500 o/min 30,0 35,8 27,0
-1000 o/min 23,5 27,6 16,2
-2000 o/min 14,2 23,0 13,4
Forbruk pr.sjømil
Max turtall 1,04 1,23 0,87
-500 o/min 0,99 1,02 0,81
-1000 o/min 0,85 0,96 0,71
-1500 o/min 0,81 0,94 0,64
-2000 o/min 0,78 0,85 0,66
Forbruk pr.sjømil
Ved 25 knop 0,83 0,83 0,64
Ved 30 knop 0,98 0,85 0,71
Ved 35 knop 1,83 1,02 0,84
Støy i decibel
Max turtall 87 88 85
-500 o/min 84 86 83
-1000 o/min 83 84 81
-1500 o/min 82 83 80
-2000 o/min 80 82 79

Anmerkninger

Samtlige tester er utført med to personer i båten.

Samtlige målinger er utført med 5 ulike turtall, dels max. turtall og senere har vi tatt av 500, 1000, 1500, 2000 omdreininger per minutt.

Støymålinger er foretatt ved førerplass.



Noen mål i centimeter

Askeladden 605 Uttern D 55 Yamarin 59 DC

Køye styrbord 215 185 185

Køye babord 215 185 195

Køye i sittebrønn 17x100 - -

Høyde i lugar 119 68 73

Utgave: 

Stikkord: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon