Test: Schaefer 300 - En tanke eksotisk

Test: Schaefer 300 - En tanke eksotisk

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Dikteren Jakob Sande reiste med M/S Villanger til Rio i Brasil på jakt etter eventyr og hyre. Snart 80 år senere går fritidsbåter som last i motsatt retning og fremstår som nokså eksotiske og utradisjonelle i nordisk sammenheng. Weekendcruiseren Schaefer 300 er en nemlig en båt for soltilbedre hvor den meget romslige uteplassen er høyt proritert. Soveplassen er også romslig, men toalettrom og bysse får plass i en parantes. Men det er ikke dermed sagt at båten ikke har positive kvaliteter.
Brasilianske Schaefer Yachts er en av Brasils absolutt største båtprodusenter med modeller fra 26 til 60 fot. Båten i denne testen er en videreutvikling av den populære Schaefer 290. Ifølge importøren er det solgt over 1.000 stykker av denne båten på verdensbasis, 50 av dem i Norge siden 2004.

Sjøegenskaper (smil)

Vår testbåt var motorisert med det mest solgte alternativet her i Norge, nemlig en Cummins Mercruiser Diesel 4.2 liter på på 350 hk med drev. Schaefer 300 har et planende skrog, og har en meget moderat planingsterskel som dels gir et bredt marsjfartregister samtidig som føreren alltid har god sikt over forskipet. Skroget er utmerket balansert, rent bortsett fra at testbåten hadde varmtvannsbereden på styrbord side slik at vi måtte kompensere litt med trimflaps. Testbåten oppnådde en toppfart på drøyt 34 knop og en behagelig marsjfart i underkant av 30. Skroget går mykt i sjøen og byr ikke på overraskelser av noe slag.

Uteplassen (smil)
Båten store fortrinn er den betydelige uteplassen med en meget stor U-salong på styrbord side. Integreringen av motorromsluken og den aktre benken er meget smidig og gir rask og enkel adkomst til motorrommet. Over uteplassen akter er det en kraftig targabøyle med to downlights innfelt. Båtene som importeres til Norge utstyres med spesialsydd kalesje som både har god ståhøyde og rett vegg akter slik at også passasjerene på akterbenken kan sitte med rak rygg. I sofaen rundt bordet er det ypperlig sittekomfort og romslig spiseplass for mange. En separat solseng er plassert på babord side vis-á-vis førerposisjonen.
En stor luke i dørken gir direkte adkomst til dieseltank, vanntank og septiktank. Dieseltanken er forsynt med håndlokk og kan dreneres. Om nødvendig kan man også ganske enkelt løfte tankene ut av båten.
Det er enkelt å bevege seg på uteplassen, som definitivt tillater at et ganske stort antall mennesker kan oppholde seg her uten problemer. Dertil er badeplattformen også lang og praktisk, med gode om bord- og ilandstigningsmuligheter. En solid badestige finnes under et lokk på babord side og er enkel å felle ut. I akterspeilet er det et praktisk rom med god plass til fendere og tauverk. På hekken har også landstrømkontakten fått en fornuftig plassering sammen med en hånddusj.
Båten har ikke dollbord, men gjennomgang i vindskjermen. På fordekk er det en lav rekke som ender i en pulpit. Båten er forsynt med totalt seks kryssholt.

Førerposisjon (nøytralt)
Førerplassen er enkelt og ryddig organisert med alle instrumentene er montert på en rett flate. En dobbel rormannsbenk med oppvippbart sete byr på komfortabel plass for to personer. Ratt og spak faller rett i hendene på føreren. Motorinstrumentene er godt synlige, men rattet skjermer en del for plotteren og gjør den litt vanskelig å betjene. Her bør enkelt kunne omorganisere instrumentene og flytte plotteren lenger ut til høyre slik at man ser hele skjermen.
Siktfeltet mellom toppen av instrumentkonsollen og vindskjermrammen er beskjedent, og koppholderen på toppen av konsollen forstyrrer sikten ytterligere når man sitter og kjører. Vindskjermen har kun én vindusvisker.
I akterkant av konsollen er det et oppbevaringsnett med plass til mobil etc. praktisk plassert i forhold til et 12 volt uttak.

Hovedlugar (smil)
En svært bratt leider fører ned under dekk. Fordelen er naturligvis at leideren legger beslag på minimalt av den allerede begrensede plassen. I denne avdelingen er det en U-sofa rundt et lite bord forut som kan konverteres til en romslig køye. Her er overraskende mye stuveplass, blant annet i overskap på hver side, samt i sofabenkene. På babord side er det en skapmodul som lett kunne vært utvidet til et hengeskap fra dørk til dekk.
Belysningen på lugaren er god, med fire downlights i salongen og tre i hovedkøya tverrskips. Vi gir pluss for at alle lyspunktene tennes via sentralt plasserte brytere.
Schaefer 300 byr på en fantastisk dobbelkøye under uteplassen med skrogvinduer på høykant som gir luftig følelse og fantastisk utsikt. I tillegg har lugaren koøye og dekksluke som kan åpnes for ventilasjon.
Via en luke i køyebunnen har man adkomst til dreneringssumpen til dusjen med automatisk flotørpumpe.

Byssa (nøytralt)

I likhet med toalettrommet er byssa meget enkel i Schaefer 300. Den befinner seg aktenfor sjeselongen på babord side og er sparsommelig med tanke på benkeplass og skapplass. I benken er et et kjøleskap med fryseboks, og i akterkant av dette et drenert rom med plass til en propanflaske. Her er også barskap med plass til glass og flasker. I byssa er det i praksis ingen arbeidsbenk idet vask og tobluss kokeapparat legger beslag på all plass. Skapplassen er også meget begrenset og lite praktisk, som for eksempel det lille oppbevaringsrommet for kniver og gafler under puta i sjeselongen.

Toalettrom (nøytralt)
På styrbord side i forkant av førerplassen er det et bittelite toalettrom. Det ville gjort det enklere å lukke døren dersom den hadde vært hengslet og slo ut av rommet. Det trange, men tiltalende, rommet har dusjmulighet med sluk og hånddusj, men for de fleste er ikke rommet egnet for dette. For øvrig er alle detaljer som skap med søppeldunk, stålvask og solid armatur, dorullholder og knagger på plass. Rommet har også tre praktiske skap. Et koøye som kan åpnes som eneste ventilasjon.

Motorrom (nøytralt)
Motoren er lett tilgjengelig via en stor luke som holdes oppe av gassløftere. Man har god adkomst til alle motorens sider og servicepunkter, inkludert sjøvannsfilter og grovfilter med inspeksjonsglass. I henhold til ISO-standarden skal ikke grovfilter med inspeksjonsglass plasseres i motorrom, og man skal ha oppsamlingstrau under motoren slik at oljesøl ikke lenses ut. Automatisk brannslukker er derimot på plass i henhold til kravet.
Batteribanken på 2x200 Ah batterier på babord side er lett tilgjengelig og solid festet i en kasse. Her er også dieselvarmeren montert. Tilsvarende har man lett adkomst til skroggjennomføringen til kjølevannet, men den er ikke forsynt med doble slangeklemmer slik forskriften krever.
Den tekniske standarden for øvrig er meget bra. Blant annet er det plastet mellom skrog og dekk, og alle overflater er pent coatet.
På skottet i forkant av motorrommet har man enkel tilgang til lader, hovedstrømstavle og sikringer med kabler prydelig ordnet i kabelgater. Båten er delt opp i to separate lenseområder.

TESTFAKTA SCHAEFER 300
KONKLUSJON:
Schaefer 300 er en tiltalende weekendcruiser for et par, men ikke ideell for en familie som skal på langtur. Til det er bysse og toalettfasilitetene for beskjedne. Den meget romslige og komfortable uteplassen er et stort pluss ved båten. Den tekniske kvaliteten og finishen er gjennomgående høy.
PLUSS
+ Stor uteplass
+ Lugarløsning
MINUS
- Toalett
- Byssa

SPESIFIKASJONER
Største lengde: 9,63 Meter
Skroglengde: Kommer Meter
Største bredde: 2,87 Meter
Vekt tørr båt: 3.500 Kg
Vekt fullastet båt: Kommer Kg
Største dyptgående fullastet: 0,80 Meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 100
- Drivstoff: 315
- Septik: 38
- Varmtvann: 25
MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: CMD
Modellbetegnelse: QSD 4.2 L
Årsmodell: 2010
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 350
Ytelse kW: 257
Antall sylindere: 6
Max turtall ihht produsent: 3.800 omdr./min
Motoralternativer
- Alternativ 1 Volvo Penta D6-370
Type fremdrift: Bravo III Seacore
Propeller: 24’’ Cup
- materiale: Stål
- stigning i tommer: 24’’
- antall blad: 3
ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank
- type og størrelse: 2x200 Ah
- antall standard: 2
- antall testbåt: 2
Ladespenning forbruk i volt¹): 13,0
Ladespenning start i volt¹): 13,2
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt
MÅL I CM
Dollbord, bredde: 0
Uteplass akter: 108X260
Badeplattform: 250X95
Arbeidshøyde byssebenk: 80
Ståhøyde
- i salong: 179
- i byssa: 195 (under kalesje)
- ved førerplass: 168
- hovedlugar: 179
- stikklugar: 130
- toalett: 197
Akterdør
- bredde: 42
- treskelhøyde: 29
Køyemål
- hovedlugar: 200x200
- stikkøye: ???x200

CE-MERKING
I ORDEN MANGELFULLT
Designkategori: B
HIN-nummer: OK
Samsvarserklæring: OK
Brukerhåndbok: OK
FRA CE-SKILTET
Max antall personer: 10
Max antall pers. og last i kg: Kommer kg
Max motorstyrke: 336 kW
FART OG STØY
I følge produsent Testet
Max turtall: 3.800 omdr.min 3.950 omdr./min
Max fart: - 24,1, knop
Marsjfart: - 22,0 knop
Max støy²): - 83 dBA
Støy ved marsjfart: - 82 dBA
²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon