Test: Scand 360 DC

Test: Scand 360 DC



Test: Scand 360 DC

Ligger godt over



Selv med snart 20 år på kjølen, har Scand 360 DC moderne linjer. Den er velbygd og har mange praktiske detaljer, men er også forholdsvis trang til å være 36 fot. Sjøegenskapene får dessuten bestemor til å våkne.



TEKST: ATLE KNUTSEN



Scand 360 DC er daycruiservarianten av Scand Boats største modell. Båten baserer seg på Eivind Ambles konstruksjonen Scand Dynamic 1100 som første gang ble lansert i 1988. Det er en planende båt med drev som er videreutviklet og oppdatert gjennom årene, og som etter hvert har kommet i ytterligere to versjoner, både helt innelukket med bakdør og med hardtop.

Vi har kjørt daycruiserutgaven med en singel Volvo Penta D6-350.



Sjøegenskaper

Den kraftige D6-motoren til Volvo Penta gir mer enn nok skyv til å få båten ut av vannet, selv om den har en forholdsvis markant planingsterskel. Det er nødvendig å reise seg for å beholde sikten fremover de sekundene det tar å få båten opp i plan. Når man kjører rett frem, toger den mykt av gårde, takket være den forholdsvis smale bunnen med en relativt skarp V på 23 grader. På den negative siden er båten meget sensitiv for vektforskyvninger om bord, og den krenger overraskende mye ved kraftige rorutslag. Det oppleves som dramatisk, men er antakelig ufarlig for båtens vedkommende. Her gjelder det imidlertid å kjøre som folk og stemple løse gjenstander om bord før man legger ut på fjorden. Vi har aldri tidligere kjørt en familiebåt som legger seg så mye over i sving som Scand 360 DC, og synes potensielle kjøpere bør ta en prøvetur for å finne ut om de føler seg komfortable med egenskapene.



Uteplassen

360 DC har en tradisjonell daycruiserlayout på uteplassen, med en stor U-sofa hvor det er god plass til seks mennesker. Innunder sofabenken akter er det en del stuveplass. I tillegg til U-sofaen er det en komfortabel benk i hjørnet aktenfor byssa på babord side. Salongbordet kan senkes ned, og ved hjelp av en ileggsplate og en pute får man en stor og god solseng. Uteplassen har flere praktiske detaljer, blant annet en kjekk koppholder bak førerplassen. Vår testbåt var dessuten utstyrt med kjøleboks som ekstrautstyr. Over uteplassen er det en stor targabøyle med fire spoter, og i tillegg var det montert to små 12 volt leselamper nede på bøylen i tilknytning til bysse og salong. Targabøylen byr på en liten utfordring når kalesjen skal pakkes bort. Den letteste måten er å fjerne sideveggene og rulle resten av duken rundt bøylene og deretter feste dem med stropper. Etter vår mening en uferdig løsning - her burde man i stedet hatt en garasje til duk og stenger i selve targaen.

Adkomsten til badeplattformen via en port på babordsiden, er relativt god. Porten er hengslet i underkant, og felles elegant ut slik at den blir en trapp ned på plattformen. Til tross for at mye av plassen går bort til dreggkasse, et skikkelig fenderstativ, samt beholder til propanflasken, er det fortsatt litt plass igjen til de som vil bade. I akterspeilet er det montert en hånddusj med varmt og kaldt vann. På styrbord side er det en solid badestige som ligger oppå plattformen. Skal man videre ut på dollbordet fra badeplattformen, må man forsere to smale trinn og trå ut på et altfor smalt dollbord. Testbåten var utstyrt med to solide popup kryssholt, noe som gjør ferden frem på dekk enklere, men likevel er trinnene på låringen mer til pynt enn nytte.

Rundt dollbordet er det en høy og solid rekke som ender i en god pulpit ved baugnebbet. Påfyllingsflens for diesel er fornuftig plassert på styrbord side. Midtskips er det montert to kraftige kryssholt, som er vinklet utover slik at man har fri passasje. På fordekket er det to kryssholt, baugnebb og en stor dreggkasse. Vår testbåt var utstyrt med ankervinsj både forut og akter, og ankeret forut trekkes elegant opp under baugnebbet hvor det ligger godt beskyttet.



Førerposisjon

Førerposisjonen er med få unntak meget godt disponert. Den er ergonomisk og gir føreren god oversikt over alle instrumenter og funksjoner. Rattet er ikke justerbart, men takket være den oppvippbare frontputen på førerstolen kommer man seg greit på plass. En normalstor person har både ratt og spak på behagelig avstand. Fører- og passasjerstol er separate - og meget behagelige. Mellom setene er det en funksjonell koppholder. Det er rikelig med plass til ettermontering av VHF og autopilot, samt en stor plotter. Plotteren er plassert i en nisje i konsollen. I seg selv en smart ide, men den krever litt finjustering siden man bare ser halve skjermen på de største standardplotterne. Foran passasjerplassen er det et lite stuverom, samt et kartbord med pleksilokk. Det er herlig å se at båtprodusenten ikke bare gjør plass til en plotter. En annen smart detalj er den formsydde matten som legges over det hvite området under vindskjermen, og som dermed reduserer refleksene betraktelig. Meget bra! Båten vi testet var utrustet med defroster, og tre dyser under skjermen. Kompasset er greit plassert. Ved førerplassen er det en inspeksjonsluke i skottet, og det er montert et pulverapparat lett tilgjengelig. Ved den 69 cm brede nedgangsluken til avdelingen under dekk, er det et solid håndtak. Alt i alt er førerplassen meget bra.



Byssa

Scand 360 DC har en god bysseløsning, med mye avsettingsplass og fine arbeidsforhold for stuerten. Byssa befinner seg på babord side på uteplassen. Den lange benken inneholder mye skapplass. Her fins et dobbeltskap, et enkeltskap, en gryteskuff, samt en skufferekke med tre skuffer. Her er også plass til et 80 liters kjøleskap. Byssa i testbåten var utstyrt med et ENO to bluss propanapparat med stekeovn. Stålvasken er dyp og grei med et skikkelig ettgrepsarmatur. I forbindelse med benken er det både et 12 volt uttak og et 220 volt uttak. Belysningen begrenser seg imidlertid til 12 voltslampen og spotene under targabøylen. På den aktre enden av byssebenken er hovedbryteren til gasskomfyren plassert midt på skottet. En mindre synlig plassering ville vært et pluss.



Mellomgangen

Mye av plassen under dekk er beslaglagt av en romslig mellomgang, knutepunktet mellom hovedlugar, stikklugar og toalettrom. Her er det luftig, men litt mørkt på grunn av treverket. På styrbordsiden er det sitteplass til to-tre mennesker. Mot det fremre skottet er det en skuffeseksjon med avsettingsplass og et lite stuverom mot skroget, samt fire skuffer. Oppunder dollbordet er det to ganske grunne overskap. Belysningen består av et koøye samt tre spoter i taket og to lampetter på skottet. I tillegg er det lyslister under trinnene i trappen opp til uteplassen. En vettug detalj som man lærer seg å sette pris på. Ståhøyden i mellomgangen er hele 186 cm, og gjør den dermed til et veldig greit omkledningsrom. På akterskottet er det et hovedpanel med hurtigsikringer til toalettpumpe, radio vinsj, mv. Polstring og trearbeider er, som ellers i båten, meget pent utført. Også her nede er det montert et pulverapparat lett tilgjengelig. I akterkant av toalettrommet er det et romslig skap. På toppen av skapet er det avsettingsplass og TV-uttak.



Hovedlugar

Som nevnt innledningsvis, er Scand 360 DC en relativt trang 36-foter under dekk. Hovedlugaren forut er imidlertid ikke blant de største i klassen, men takket være en ryddig planløsning har man fått plass til en del. Skråkøya måler 140x238 cm. Ståhøyden er 165 cm. På styrbord side er det en liten sittebenk som kanskje kunne vært ofret til et bedre formål siden man har en stor benk i mellomgangen også. Det er dessuten ikke stuveplass i benken. Mot akterskottet er det et godt hengeskap. Pluss i margen for at skottet er polstret også inni skapet. Alt i alt er lugaren lys og trivelig, med elementer av treverk og lys polstring av skott og oppunder dekk. Lugaren har fire koøyer, men ingen kan åpnes. Derimot har den to store dekksluker som begge åpnes i akterkant og som gir rikelig med dagslys og friskluft. Meget bra.

Innunder køya er det et lite stuverom, og det er avsettingshyller oppunder dekk rundt køya. På skottet mot forpiggen er det et skap med speilfylling. Den elektriske belysningen er imponerende, med hele seks spoter i taket, to leselamper og en lampett på skottet. Det er adkomst til baugpropellen gjennom en luke i køyebunnen, hvor det også er et stort stuverom. Vår eneste minusbemerkning ved lugaren er at det bør monteres en dørstopper.



Stikklugar

Under førerplassen, med en temmelig trang adkomst fra mellomgangen, er det en tverrstilt køye. Takket være lys polstring og en stor luke ut på uteplassen, er lugaren meget innbydende og trivelig. Dobbeltkøya måler hele 140x200 cm. Belysningen består av to leselamper i hodeenden, foruten luka som også er evakueringsvei. I begge ender av køya er det romslige skap, og under køyebunnen har man adkomst til septikpumpe samt stuveplass. Rommet er opplyst med en liten lampe.



Toalett og dusj

Med tanke på plassutnyttelse og disponering, er toalettrommet meget tiltalende, med separat dusjavdeling. Her kan man slenge baken nedpå en benk når man dusjer, eller stå dersom man ikke måler mer enn 176 cm. Innredningen er delvis støpt, mens skottene er i tre. Dusjarmaturet er i skikkelig husholdningskvalitet og kan henges opp. Rommet er ventilert med en elektrisk vifte, men koøyet kan ikke åpnes. Vasken i den støpte modulen er helt kurant, med et skikkelig armatur. Oppunder dollbordet er det overskap med mye plass. Mellom skapdørene er det montert en bryterrekke for vifte og drenering av dusj, samt septiktankmåler og betjeningsbryter til septikpumpa. Smart. Tannkrusholder er på plass, det samme er en fint plassert dorullholder. Toalettet er av den manuelle og pålitelige typen fra Jabsco. Rommet er rikelig opplyst av fire spoter i taket. 220 volt kontakt til barbermaskin og hårføner er på plass, og det er dyse fra varmeren ved dørken.



Motor/teknisk

Vår testbåt var ustyrt med en Volvo Penta D6-350 på 337 hk med drev. Båten kan også motoriseres med 2 x Volvo Penta D4-260 på 250, eller 2 x D4-210 på 210 hk, alternativt D6-310 på 298 hk. Adkomsten til motorrommet via en stor dørkluke på uteplassen er bra. Man må fjerne noen sideputer før man kan vippe opp dørkluken og en del av aktersofaen. Selve motorrommet har rikelig med plass til en D6-motor, som i seg selv ruver ganske mye. Det er ryddig og oversiktlig der dyret bor. Kabler og øvrige installasjoner er ordentlig festet og oppklamret. For øvrig inneholder rommet ganske lite, og det som er installert her er meget lett tilgjengelig. Grovfilter til diesel er på plass på babord side. Servicemulighetene er meget bra takket være god plass på begge sider av motoren, men det kunne vært gjerne vært noen slingreskott på hver side av motoren for å utnytte stuveplassen bedre.

I dørken mellom stikklugaren og motorrommet er det et romslig stuverom, hvor også forbruksbatteriene er montert i en kasse. Batteribanken består av fire 115 Ah forbruksbatterier og et startbatteri. Panelet med hovedbrytere til både forbruk, start, vinsj og baugpropell er montert i et eget skap på uteplassen.



Konklusjon

Vi mener Scand 360 DC er en lekker båt som egner seg godt for et par som, eller en liten familie. Den er en relativt trang 36-foter, og har sjøegenskaper som krever en bevisst og erfaren fører.



Data: Scand 360 DC

Lengde: 11,00 meter

Bredde: 3,26 meter

Dyptgående: 1,00 meter

Motor i standard båt: Volvo Penta D6-350, 337 hk

Motor i testbåt: Volvo Penta D6-350, 337 hk

Vekt tørr båt: 5.000 kg

CE-kategori: C

Ferskvann: 185 liter

Drivstoff: 620 liter

Septik: 156 liter

Varmtvann: 60 liter

Pris standard båt (inkl. avgifter): 1.620.000 kroner

Pris testet båt (inkl. avgifter): 1.720.000 kroner

Opplysninger: Scand Boats AS, Fevik, telefon 37 04 87 66 , internett: www.scandboats.no



Fart og støy

Målingene er fortatt på en ferielastet båt med halv dieseltank, halv vanntank og to mann om bord. Farten er målt med GPS. Støyverdiene er meget gode, og båten går godt med en singel Volvo Penta D6-350.

Turtall (omdr./min.) Fart (i knop) Støy (dBA)

3.500 31,7 81,0

3.000 25,4 78,5

2.500 15,7 75,4

2.000 9,5 71,5

1.500 7,9 68,2

1.000 5,7 62,5

650 3,6 58,3

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon