Test Samyung N-560 AIS: AIS integrert

Test Samyung N-560 AIS: AIS integrert

Samyung er et relativt nytt elektronikk-merke på det norske markedet. Deres nyeste modell har integrert VHF/AIS-mottaker og viser alle båter med AIS-sender på skjermen. AIS (Automatic Identification System) er et system som sender ut et VHF-signal som inneholder identitet, IMO-nummer, fart, kurs, posisjon m.v. på de fleste kommersielle fartøyer.) I sommer har vi registrert at stadig flere fritidsbåter også har AIS-sender om bord, spesielt utenlandske seilbåter. Det er imidlertid viktig å være klar over at dette ikke er en radar.

Vi har i løpet av ca 750 nautiske mil testet deres N-560-modell med 5,6’’ skjerm med integrert AIS-mottaker om bord i en Anytec 622 SP. Plotteren har vært testet under alle lysforhold, fra strålende solskinn til nattemørke. Den har vært i bruk under kraftig regnvær og i tåke. Vi har brukt C-Map Max (dekker hele Norge) kart.

Både mottaker og sender

Plotteren er en kombinasjon av Samyungs N-560 plotter og AIS 50B. Selve AIS-mottakeren sitter i plotteren og fungerer uten ekstern antenne, men skal man aktivere AIS-senderen må man koble til en VHF-antenne. Både GPS-antennen og VHF-antennen er inkludert i prisen. I dag koster en AIS-mottaker rundt 2.000 kroner og prisene blir stadig lavere. Utstyr med integrert AIS-mottaker blir mer og mer vanlig, og denne funksjonen er bare marginalt fordyrende. Kombinasjonen AIS-sender og mottaker er imidlertid ikke like hyppig forekommende enda. Samyung-plotteren koster 12.000 kroner inkludert kart og er derfor ganske prisgunstig med tanke på at alle antenner og både AIS-mottaker og AIS-sender er inkludert i prisen. Ekstra gunstig ville det naturligvis vært om begge antennene hadde vært integrert i plotteren.

AIS-menyene i plotteren er enkle å manøvrere i via en egen AIS-knapp på tastaturet. Her henter man lett frem data om de aktuelle AIS-målene, og det er også relativt lett å legge inn en alarm som varsler om farlige mål i nærheten av eget fartøy.

Dårlig skjerm

Skjermen når imidlertid ikke helt opp. Plotteren har en høyoppløselig TFT LCD-skjerm med oppløsning 480x640 pixler som skal være spesielt velegnet i sollys. Det er den ikke. Skjermen har dårlig kontrast i sollys, og man har en begrenset innsynsvinkel. Med tanke på at dette er en småbåtplotter hovedsakelig beregnet for bruk under åpen himmel, er det et stort minus at skjermen er vanskelig å lese i alminnelig sollys. Vi har i hele sommer forsøkt å finne ut hvordan man endrer bakgrunnsfargen i kartet fra ulike nyanser av blått til hvitt, uten å lykkes. I følge importøren er imidlertid dette mulig, og det vil antakelig gjøre at sjømerker, grunner og annen informasjon i kartet trer tydeligere frem på skjermen.

På kvelden og i mørket fungerer skjermen meget bra, og man kan dempe lyset helt ned, i tillegg til at man kan stille skjermen i nattmodus som konverterer kartet til mørke farger. Det er imidlertid et minus at plotteren ikke starter opp i dagslysmodus når man har slått den av med dempet skjermbelysning kvelden før.

Skjermbildet kan deles i inntil fire bilder hvor man kan få presentert ekkolodd-data, motordata, kart m.v. etter eget ønske, eller for eksempel to kart i forskjellig skala. Plotteren har to porter – en NMEA 2000 og en NMEA 0183 inngang for tilkobling av tilleggsutstyr, for eksempel giver for motordata.

Både og

Selve plotteren har et intuitivt brukergrensesnitt med sine logiske knapper. Grunnfunksjoner som finn skip (Esc-tasten), lysdemping (powerknappen), og flytting av markøren rundt i kartet gir seg selv. Menyene er imidlertid noe vanskeligere å finne frem i og krever at man setter seg ned med brukerhåndboken. I menyene er det også inkonsekvent oversettelse av tekstene – noen er på norsk, andre på engelsk i en og samme meny. Vi fant også en del eksempler på at forklaringer i brukermanualen (kortversjonen) refererte til funksjoner på norsk som var engelske i plottermenyene. Her bør det ryddes opp.

Konklusjon

På grunn av skjermkvaliteten, og nødvendigheten av å ha både ekstern VHF-antenne og GPS-antenne for å utnytte funksjonaliteten fullt ut i en 5,6’’ kartplotter fremstår som lite praktisk.

Karaktervurdering

Vår erfaring tilsier at det er visse funksjoner som man alltid leter etter på en ny plotter, og som man ofte anvender underveis. Vi har gjort en karaktervurdering av de mest sentrale basisfunksjonene:

FUNKSJON

KARAKTER

Endre daglysbildet til nattbilde.

4

Dele opp bildet i to eller flere vinduer.

1

Starte en slepestrek.

2

Legge ut en linjal for å måle avstand.

3

Legge ut en såkalt kursvektor (en linje) foran båten.

1

”Finn skip” når man har scrollet ut til andre kartområder.

4

Søke etter havneinformasjon.

2

Ta bort fyrsektorer i kartbildet.

1

Legge ut et waypoint og gå til dette.

4

Legge ut en seilingsrute.

4

Karakterskala: 1=Ikke godkjent 2=Godkjent 3=Fullt godkjent 4=Meget bra

FAKTA SAMYUNG AIS

Skjermstørrelse

5,6’’

Oppløsning i pixler

480X640

Manøvrering

Knapper

Sjøkart

C-Map

Kartleser, antall

1

Harddisk

JA

Bredde i mm

19

Høyde i mm

17

Dybde i mm

100

Spenning i volt

10,7-34 (12 og 24)

Garanti i år

Etter norsk kjøpslov

FUNKSJONER

 

3D-kart

NEI

Perspektivisning

JA

Flyfoto av havner

JA

Auto Guidance

NEI

Delbart bilde

JA

True motion

JA

Radaroverlay

NEI

Nattbilde

JA

Sjøkartorientering

JA

Start med full belysning

NEI

COG-vektorer

JA

GPS-filter

JA

Skjermoffset

JA

Slepestrek

JA

Trippfunksjon (logg)

JA

Fjernkontroll

NEI

Tastatur

NEI

TILKOBLINGER

 

NEMA 0183

JA, 1 stk

NEMA 2000

JA, 1 stk

AIS

JA (integrert)

Navtex

JA

Motordata

JA

VHF-data

JA

Vinddata

JA

Forbruksmåler

JA

Pris testet pakke

12.000 kroner

Pris plotter

7.599 kroner

Opplysninger

www.samyung.no

Utgave: 

Stikkord: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
Twitter icon
e-mail icon