Test Samyung N-560 AIS: AIS integrert

Test Samyung N-560 AIS: AIS integrert

Samyung er et relativt nytt elektronikk-merke på det norske markedet. Deres nyeste modell har integrert VHF/AIS-mottaker og viser alle båter med AIS-sender på skjermen. AIS (Automatic Identification System) er et system som sender ut et VHF-signal som inneholder identitet, IMO-nummer, fart, kurs, posisjon m.v. på de fleste kommersielle fartøyer.) I sommer har vi registrert at stadig flere fritidsbåter også har AIS-sender om bord, spesielt utenlandske seilbåter. Det er imidlertid viktig å være klar over at dette ikke er en radar.

Vi har i løpet av ca 750 nautiske mil testet deres N-560-modell med 5,6’’ skjerm med integrert AIS-mottaker om bord i en Anytec 622 SP. Plotteren har vært testet under alle lysforhold, fra strålende solskinn til nattemørke. Den har vært i bruk under kraftig regnvær og i tåke. Vi har brukt C-Map Max (dekker hele Norge) kart.

Både mottaker og sender

Plotteren er en kombinasjon av Samyungs N-560 plotter og AIS 50B. Selve AIS-mottakeren sitter i plotteren og fungerer uten ekstern antenne, men skal man aktivere AIS-senderen må man koble til en VHF-antenne. Både GPS-antennen og VHF-antennen er inkludert i prisen. I dag koster en AIS-mottaker rundt 2.000 kroner og prisene blir stadig lavere. Utstyr med integrert AIS-mottaker blir mer og mer vanlig, og denne funksjonen er bare marginalt fordyrende. Kombinasjonen AIS-sender og mottaker er imidlertid ikke like hyppig forekommende enda. Samyung-plotteren koster 12.000 kroner inkludert kart og er derfor ganske prisgunstig med tanke på at alle antenner og både AIS-mottaker og AIS-sender er inkludert i prisen. Ekstra gunstig ville det naturligvis vært om begge antennene hadde vært integrert i plotteren.

AIS-menyene i plotteren er enkle å manøvrere i via en egen AIS-knapp på tastaturet. Her henter man lett frem data om de aktuelle AIS-målene, og det er også relativt lett å legge inn en alarm som varsler om farlige mål i nærheten av eget fartøy.

Dårlig skjerm

Skjermen når imidlertid ikke helt opp. Plotteren har en høyoppløselig TFT LCD-skjerm med oppløsning 480x640 pixler som skal være spesielt velegnet i sollys. Det er den ikke. Skjermen har dårlig kontrast i sollys, og man har en begrenset innsynsvinkel. Med tanke på at dette er en småbåtplotter hovedsakelig beregnet for bruk under åpen himmel, er det et stort minus at skjermen er vanskelig å lese i alminnelig sollys. Vi har i hele sommer forsøkt å finne ut hvordan man endrer bakgrunnsfargen i kartet fra ulike nyanser av blått til hvitt, uten å lykkes. I følge importøren er imidlertid dette mulig, og det vil antakelig gjøre at sjømerker, grunner og annen informasjon i kartet trer tydeligere frem på skjermen.

På kvelden og i mørket fungerer skjermen meget bra, og man kan dempe lyset helt ned, i tillegg til at man kan stille skjermen i nattmodus som konverterer kartet til mørke farger. Det er imidlertid et minus at plotteren ikke starter opp i dagslysmodus når man har slått den av med dempet skjermbelysning kvelden før.

Skjermbildet kan deles i inntil fire bilder hvor man kan få presentert ekkolodd-data, motordata, kart m.v. etter eget ønske, eller for eksempel to kart i forskjellig skala. Plotteren har to porter – en NMEA 2000 og en NMEA 0183 inngang for tilkobling av tilleggsutstyr, for eksempel giver for motordata.

Både og

Selve plotteren har et intuitivt brukergrensesnitt med sine logiske knapper. Grunnfunksjoner som finn skip (Esc-tasten), lysdemping (powerknappen), og flytting av markøren rundt i kartet gir seg selv. Menyene er imidlertid noe vanskeligere å finne frem i og krever at man setter seg ned med brukerhåndboken. I menyene er det også inkonsekvent oversettelse av tekstene – noen er på norsk, andre på engelsk i en og samme meny. Vi fant også en del eksempler på at forklaringer i brukermanualen (kortversjonen) refererte til funksjoner på norsk som var engelske i plottermenyene. Her bør det ryddes opp.

Konklusjon

På grunn av skjermkvaliteten, og nødvendigheten av å ha både ekstern VHF-antenne og GPS-antenne for å utnytte funksjonaliteten fullt ut i en 5,6’’ kartplotter fremstår som lite praktisk.

Karaktervurdering

Vår erfaring tilsier at det er visse funksjoner som man alltid leter etter på en ny plotter, og som man ofte anvender underveis. Vi har gjort en karaktervurdering av de mest sentrale basisfunksjonene:

FUNKSJON

KARAKTER

Endre daglysbildet til nattbilde.

4

Dele opp bildet i to eller flere vinduer.

1

Starte en slepestrek.

2

Legge ut en linjal for å måle avstand.

3

Legge ut en såkalt kursvektor (en linje) foran båten.

1

”Finn skip” når man har scrollet ut til andre kartområder.

4

Søke etter havneinformasjon.

2

Ta bort fyrsektorer i kartbildet.

1

Legge ut et waypoint og gå til dette.

4

Legge ut en seilingsrute.

4

Karakterskala: 1=Ikke godkjent 2=Godkjent 3=Fullt godkjent 4=Meget bra

FAKTA SAMYUNG AIS

Skjermstørrelse

5,6’’

Oppløsning i pixler

480X640

Manøvrering

Knapper

Sjøkart

C-Map

Kartleser, antall

1

Harddisk

JA

Bredde i mm

19

Høyde i mm

17

Dybde i mm

100

Spenning i volt

10,7-34 (12 og 24)

Garanti i år

Etter norsk kjøpslov

FUNKSJONER

 

3D-kart

NEI

Perspektivisning

JA

Flyfoto av havner

JA

Auto Guidance

NEI

Delbart bilde

JA

True motion

JA

Radaroverlay

NEI

Nattbilde

JA

Sjøkartorientering

JA

Start med full belysning

NEI

COG-vektorer

JA

GPS-filter

JA

Skjermoffset

JA

Slepestrek

JA

Trippfunksjon (logg)

JA

Fjernkontroll

NEI

Tastatur

NEI

TILKOBLINGER

 

NEMA 0183

JA, 1 stk

NEMA 2000

JA, 1 stk

AIS

JA (integrert)

Navtex

JA

Motordata

JA

VHF-data

JA

Vinddata

JA

Forbruksmåler

JA

Pris testet pakke

12.000 kroner

Pris plotter

7.599 kroner

Opplysninger

www.samyung.no

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon