TEST: Saga 315 - testet ved Statt

TEST: Saga 315 - testet ved Statt



Test Saga 315

Testet ved Statt*

Saga 315 er en videreutvikling av Saga 29. Det er en tradisjonstro og konservativ Vestlandsbåt, med bra sjøegenskaper og god bokomfort. Kvaliteten er høy og finishen stort sett upåklagelig.



TEKST: ATLE KNUTSEN



Saga har bygget båter på Selje siden 1960, med Statthavet* som nærmeste nabo. Et steinkast unna slepte heller vikingene sine skip via Dragseidet over Stattlandet enn å risikere forlis langs leia på utsiden. Med sine halvplanende båter plasserer Saga seg naturlig i dette landskapet. Eivind Amble har vært Sagas "huskonstruktør" gjennom mange år. Både han og produsenten har vært tro mot halvplanerkonseptet. For Saga bygger båter som trives best i fartsområdet rundt 18 knop, og har en kundegruppe som trives med det. Saga 315 er en videreutvikling av Saga 29, tegnet av Eivind Amble i 2000. I 2002 ble 29-foteren modifisert i bunnen og forlenget for å oppnå litt høyere hastighet og bedre egenskaper i akterlig sjø. Kjøl- og flyndre ble endret for å få mest mulig rent vann inn på propellen, og dermed redusere propellstøyen. 315 fikk dessuten større og dypere akterdekk, ny badeplattform og et mer strømlinjeformet overbygg med lavere vinduer som gir passasjerene bedre utsyn.

Sjøegenskaper

Ferden ut fra Selje, mot sagaøya Selja, bød på varierte testbetingelser. En frisk bris fra vest rotet opp meterhøy sjø. Saga 315 har et konvensjonelt halvplanerskrog med strak aksel og kjøl, men den løfter forskipet mindre enn man skulle forvente. Det gir seg utslag i en tidvis noe våt gange. På den positive siden er førerens sikt uforstyrret av forskipet. Ved kraftige rorutslag i det øvre hastighetsområdet legger båten seg svakt utover i svingen som halvplanere gjør. Ved toppfart på drøye 21 knop viser den mindre tendenser til å plane på kjølen og bli ustabil. Vi mener at en motorstyrke på rundt 220 hk og en toppfart på ca 20 knop er det fornuftigste alternativet for dette skroget. Vi kjørte en av de siste båtene som blir levert med Volvo Pentas gamle KAMD 43 motor, som hos Saga blir erstattet med Volvo Penta D4-210.

Båten beveger seg som en and i sjøen - lett, ledig og stabil. Den viser seg fra sin beste side i fartsområdet rundt 17-18 knop. Hele syv og et halvt tørn på rattet fører imidlertid til en del ekstra jobbing i side og medsjø. Antall rattørn kunne med fordel reduseres til rundt fem.

Med baugpropell, kraftig ror og nok motorkraft, er Saga 315 en fornøyelse å manøvrere også i lave hastigheter.

Førerposisjon

Saga har tatt førerposisjonen på alvor. Den befinner seg på styrbord side, forenom byssa og er oversiktlig takket være logisk og ryddig organisering av funksjonene. Her er det et skikkelig kartbord foran føreren. Dette sjømannsmessig fornuftige grepet går imidlertid utover mulighetene til å montere elektronikk som kartplotter m.v. på en pen og brukervennlig måte. Her må man bruke brakett, eller helst montere plotteren i konsollen i taket. Men heller ikke her er det plass til de største standardplotterne. Et stort og skikkelig kompass er montert i lett synlig i siktretningen.

Motorinstrumentene er et standardpanel fra Volvo Penta som er montert lett synlig til venstre for rattet. Til høyre for rattet er et bryterpanel med de viktigste funksjonene lett tilgjengelig. Her er det også et separat panel med justering av intervallhastigheten på vindusviskerne. Meget bra! Vindusviskerne var imidlertid et sorgens kapittel. Da de hadde jobbet seg gjennom den tredje sjøen over dekk, knelte begge armene. Vindusviskere på fritidsbåter er et sorgens kapittel.

Rattet er stort og solid, og motorspaken er en ettgrepsklassiker fra Morse som faller rett i hånden. I tillegg er det en sjaltehendel som gjør at du kan veksle mellom de to styreposisjonene. Vår testbåt var utstyrt med stasjonær VHF, som ga fra seg kraftige lyder da lyset ble skrudd på i salongen. Her er bedre skjerming nødvendig.

Selv om den har stramme linjer, er førerplassen funksjonelt utformet og byr på god komfort. Ved dørken er det montert en brannslukker lett tilgjengelig. Samme sted er det et skap som fører inn til et panel med hurtigsikringer. Her er det også en dunk med spylervæske som med fordel kunne vært noen liter større.

Vinduet både ved førerplass og passasjerplass kan åpnes. I tillegg kan begge taklukene (ekstrautstyr) skyves akterover. Under dørkplaten er det et stort stuverom.

Salong

Innredningen er i hovedsak utført i teak med svært høy finish på trearbeidene. Salongen på babord side byr på en kjekk løsning med dobbeltsete i fartsretningen, som lett flippes over og blir en integrert del av U-salongen. Passasjeren har meget god utsikt alle veier, det samme gjelder for folk som sitter i salongen. Det er rikelig med stuveplass i salongen. Under sofaen akter er det to store skuffer. I tillegg er det et skap ved passasjerplassen i den langsgående benken og flere mindre stuverom, blant annet oppunder taket på babord side. Totalt fem spoter med dimmebryter gir god belysning. Produsenten har hatt øyne for flere praktiske detaljer, blant annet et panel med integrert 12 volt og antenneuttak ved kartbordet på babordsiden. Ståhøyden i salongen er meget god med sine 196 cm.

Byssa

Bysseløsningen er av det velkjente slaget, plassert på styrbord side mellom akterveggen og førerplassen. Benken har en hyggelig arbeidshøyde på 89,5 cm, og inneholder mye god stuveplass: En skufferekke med fem skuffer pluss en uttrekkbar brødfjøl, en stor skuff til tørrvarer/dekketøy under stekeovnen, og et stort gryteskap mot akterskottet. Vår testbåt var ustyrt med et ENO propan to bluss kokeappart med stekeovn. Stengekranen for propan er montert på skottet, helt inne i gryteskapet. Vi ville hatt den nærmere skapdøren, slik at den blir lettere å betjene. Vasken er en ordentlig stålvariant med solid ettgreps armatur. Over byssebenken er det to dype overskap med plass til glass. Skapdørene burde hatt en spiralfjær for å holde dørene åpne. Kjøleskapet er på 85 liter og er plassert under førerstolen. Vipppes førerstolen fremover, får man god avsettingsplass i tillegg til byssebenken. Førerstolen bør kunne sikres i stående posisjon.

Stikklugar

Stikklugaren under dekk er en del av mellomgangen, med god skapplass og en liten sittebenk. Stikkøya er drøyt to meter lang og ca 115 cm bred - majestetisk plass for en, koselig for to. Skott og undersiden av dekket er polstret, men litt slurvete visse steder, hvor det blir vel mye elefanthud. Belysningen består av to lamper oppunder dekk, foruten et koøye som kan åpnes. Adkomsten til lugaren er god, og er ytterligere forbedret med et godt dimensjonert, rustfritt håndtak. I mellomgangen er det en skapmodul med mye bra stuveplass, blant annet et skikkelig hengeskap. I tillegg er det noe stuveplass i benken. To dyser til dieselvarmeren samt et 220 volt uttak og pent tilpassede, kantsydde tepper vitner om at Saga har fokus på de riktige detaljene.

Hovedlugar

Hovedlugaren forut er en separat avdeling avdelt fra mellomgangen med en dør. Dobbelkøyen er gigantisk med sine 240 x 194 cm, som dekker hele lugarens "grunnflate" når man benytter ileggsputen. Lugaren har mekanisk lufting i tillegg til dekksluke som kan åpnes i akterkant. Dekksluken har både myggnett og rullegardin. Det er gode avsettingshyller med høy slingrekant på hver side av køya. Stuveplassen er meget bra, med et stort skap mot akterskottet på hver side pluss gedigne stuverom i sidebenkene og under køya. Her er det også lett adkomst til baugpropellen. Stuverommene er godt ventilert. En varmluftdyse er montert ved dørken. To koøyer gir lys i lugaren, foruten to nattlamper montert på akterskottet. "Ståhøyden" i lugaren er på knepne 157 cm, mens mellomgangen byr på 191 cm mellom dørk og dekk.

Toalett

Ståhøyden på det innbydende toalettrommet er 185 cm på det høyeste. Innredningen er delvis i et hvitt høyttrykkslaminat og delvis støpt, så som benkmodul med vask, med tilhørende ettgrepsarmatur av husholdningskvalitet og hånddusj. I benken under vasken er det et skap, og over vasken er det et riktig stort skap mot skroget. For øvrig er rommet utstyrt med tannkrusholder, et vettugt plassert speil og med en dorullholder for hånden når forretningene er avsluttet. Ventilasjonen burde være grei, med både en elektrisk vifte og en mekanisk ventilator. Toalettet er av den velkjente elektriske sorten, fra Jabsco. Veldig kjekt at det er montert en dyse til varmeren. Rommet er greit til enklere vedlikehold av hygienen, og nøddusjing.

Uteplassen

En av de store forbedringene på Saga 315 i forhold til Saga 29, er det store og dype akterdekket. Fra dørken og opp til toppen av griperekken er det 95 cm, og dekksarealet er 240x177 cm. Ståhøyden under kalesjen er 198 cm. Den utvendige førerposisjon er enkel, men fungerer helt fint, ikke minst fordi man har brukbar sikt når akterdøren er åpen. Med syv og et halvt tørn på rattet fra borde til borde savnet vi imidlertid en kule på rattet. I dekket er det fire skikkelig dimensjonerte dreneringer med dype dreneringskanter rundt lukene. Det noen mindre stuverom i skrogsidene, adkomst til dieselvarmeren og et separat, ventilert rom for propanflasken. På hver side er det også gode trinn med adkomst til dollbordene.

Porten i akterspeilet låses med en standard ters. Vi ønsker oss en litt mer brukevennlig variant. Via porten tar man seg ut på en stor og god badeplattform. Også her er det trinn opp på dollbordet som er gode å ha når kalesjen er montert. Badeplattformen er så vidt lang at man spaserer rett inn på en flytebrygge når man ligger longside. Badestigen er montert slik at du utmerket godt får den ut når du ligger i sjøen, og det er et godt håndtak som hjelper deg om bord. Meget bra. I dekket på plattformen er det dreneringsflens for septiktanken. Kjekk plassering. Videre er det på uteplassen montert en manuell lensepumpe ved dørken. Ikke optimal arbeidshøyde, men den er på plass. Under takskjegget er det montert to lamper.

Dollbordene er 18 cm brede, og det er gode griperekker langs hyttetaket. Rekken er dessuten høy og solid, og munner ut i en høy og fin pulpit. Båten har totalt seks skikkelige kryssholt. I fordekket er det to romslige dreggkasser.

Motor/teknisk

Det tekniske nivået i Saga 315 er meget bra, men motorinstallasjon under salongdørken i en så vidt liten båt som Saga 315 er litt klønete. Hovedadkomsten til motoren er via en luke i dørken ved byssa. Produsenten har gjort en god jobb med lydisoleringen, og har derfor laget en luke i to lag. Vi savnet sårt en gassdemper på luka. Gjennom luka i salongdørken kommer man til peilepinne og sjøvannsfilter, men skal man for eksempel skifte impeller må man demontere et skott i stikklugaren. Ingen god løsning. Skal man peile oljen på giret, må man ned i lasterommet og åpne en luke i forkant av rommet. Greit nok når båten er tom, men når lasterommet er fylt med ferieutstyr er det ikke like elegant. Tiden har etter vår mening løpt litt i fra denne løsningen i så store halvplanende båter.

Det elektriske anlegget er meget ryddig organisert. Paneler med sikringer og hovedstrømbrytere er lett tilgjengelige. En standard Saga 315 er ustyrt med to batterier, ett 115 Ah for start, og ett 115 Ah til forbruk. Ladespenningen målt til 13,9 volt, noe som er i laveste laget (ideell ladespenning er 14,4 volt).

I Saga 315 er motoren montert under salongdørken. Man får dermed et gigantisk stuverom under akterdekket. Siden motorrommet fylles godt opp av motoren, er utstyr som varmtvannsbereder, septiktank med ejektortømming og håndpumpe, batterier osv montert her nede. Likevel blir det rikelig med stuveplass til overs i rommet, som har en solid dørk. Den doble luken holdes trygt oppe av gassdempere, og tersene er låsbare. Smart.

Fart og støy

Målingene ble foretatt med tre mann ombord, full dieseltank og full vanntank. Motoren hadde knapt gått en time da vi startet testturen. Det er derfor grunn tro at motoren etter noe bruk vil få et toppturtall nærmere 3.900 omdreininger. Farten på drøye 21 knop er hva man kan forvente å få ut av dette skroget. En marsjhastighet rundt 17-18 knop gir komfortabelt støynivå, som blant annet kan forklares med propellvalg (Skewback Micado) og god lydisolering. Farten er målt med GPS.


Turtall (Omdr./min.) Fart (i knop) Støy (i dBA)
3.800 21,3 84,0
3.300 17,4 80,0
2.800 13,4 77,0
2.300 9,9 72,0
1.800 7,9 70,0
1.300 6,3 62,0
650 3,9 55,0
Data Saga 315

Lengde: 9,43 meter

Bredde: 3,25 meter

Dyptgående: 1,05 meter

Motor i standard båt: Volvo Penta D4-210, 4 sylindre, 204 hk.

Motor i testbåt: Volvo Penta KAMD 43P, 6 sylindre, 221 hk.

Vekt tørr båt: 4.200 kg

CE-kategori: B

Ferskvann: 220 liter

Drivstoff: 420 liter

Septik: 100 liter

Varmtvann: 30 liter

Pris standard båt (inkl. avgifter): 1.247.000 kroner

Pris testet båt (inkl. avgifter): 1.340.000 kroner

Opplysninger: Saga Boats AS, Selje, telefon 57 85 84 80. www.sagaboats.no

Konklusjon

Saga 315 er en båt med gjennomgående høy kvalitet. Den har gode sjøegenskaper, betydelig bokomfort med mye stuveplass, meget bra uteplass og en fleksibel salong. Båten er konservativ, på godt og vondt. For det meste på godt, men på den vonde siden har den en motorplassering som vi helst så tilhørte fortiden.



* Statt eller Stad? Skrivemåten varierer. Norske sjøkart og Den norske los skriver Statt.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon