Test: Saga 310 Open - Soleklar

Test: Saga 310 Open - Soleklar


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Både Saga 315 og HT-versjonen av 310 er en videreutvikling av Saga 29. HT-versjonen av Saga 310 ble lansert under Sjøen for alle i 2007, mens 310 Open kom på vannet våren 2010. I utgangspunktet har 310 Open eksakt samme dekkslayout og planløsning som HT-modellen. Den vesentlige forskjellen er den nye, kraftige vindskjermen og kalesjeløsning over uteplassen. Det høres kanskje ubetydelig ut å løfte av et tak – i praksis er forskjellen himmelvid.
Sjøegenskaper
Vår testbåt hadde en Volvo Penta D4-300 og med den gjorde båten nesten 24 knop. I vår test av Saga 310 i Båtmagasinet nr 14/2007 bemerket vi at toppfarten var i overkant høy for dette skroget siden den begynte å vise tegn til å plane på kjølen og legge seg utover i sving. Nå som hardtopen er borte og tyngdepunktet er endret, synes det som om båten tåler denne toppfarten (og større motor) langt bedre. Den ligger flatt i kraftig sving ved toppfart, og takket være stort ror har den svært god manøvreringsdyktighet gjennom hele fartsregisteret.
Det halvplanende skroget med dyp og lang kjøl, strak aksel og ror trives svært godt i området rundt 20 knop, men har et bredt fartsregister og sjøegenskapene er ypperlige allerede fra 12 knop og oppover. Da sørger farten for god sideveis stabilitet. I hastighetsområdet 16 til 20 knop er båten i sitt ess – sindig, bastant og solid uten skranglelyder. Den er tørr og fin i motsjø og man har god sikt over baugen gjennom stort sett hele fartsregistret.
Uteplassen
Ved å fjerne hardtopen og gi Saga 310 Open en ny, moderne og kraftig vindskjerm forsynt med en praktisk og letthåndtert kalesje, har Saga konvertert den populære HT-versjonen til en rendyrket daycruiser. Det er også gjort noen mindre justeringer av lengder på innredningen på uteplassen, men for øvrig er de to versjonene helt identiske. Aberet med å lage kalesjebåt av en HT og beholde interiøret forandret er naturligvis at man må være meget påpasselig med å få opp kalesjen når det er regn i lufta dersom man ønsker å bevare interiøret.
Den store salongavdelingen om bord er meget sosial med en L-sofa på babord side og en noe mindre sofa i akterkant av byssa på styrbord side. Via en port i akterspeilet kommer man ut på en integrert badeplattform som stikker litt lenger akter enn resten av skroget slik at man har gode i land- og ombordstigningsmuligheter. I badeplattformen er det en uttrekkbar badestige på styrbord side med et bra håndtak, og på akterspeilet vis-á-vis er det montert hånddusj.
To store trinn på hver side av plattformen leder ut på dollbordet, men man har også et trinn ut på dollbordet mellom byssa og sofaen på styrbord side. Takket være de brede dollbordene og kraftige siderekkene er det meget lett å bevege seg frem på fordekket.
Som påpekt i vår test av Saga 310 HT, vil vi fortsatt påpeke at vi varmt vil anbefale produsenten å endre arrangementet i akterspeilet. Ved å lage en skyveluke i stedet for port, ville man fått plass til et fenderstativ på akterspeilet. For fortsatt mangler båten fullstendig et fornuftig sted å gjøre av fenderne.
Øvrig stuveplass er det imidlertid bra med om bord. I salongbenkene på uteplassen er det romslige rom og propanflasken er montert i en drenert kasse i styrbord benk i tilknytning til byssa. På babord side har man adkomst til dieseltanken og i det midtre rommet god adkomst til sjøvannsfilteret. Via bunnen i det tverrgående akterrommet kan man også løfte ut batteriene om nødvendig.
Ute på dekk er båten forsynt med seks meget kraftige kryssholt.
Førerposisjon
Førerplassen på Saga 310 Open er også vesentlig modernisert i forhold til HT-versjonen. Hele teak-konsollen er her erstattet av en støpt konsoll i et grått, matt materiale som dels reduserer solreflekser i vindskjermen, men som fremfor alt har langt bedre ergonomi enn den gamle. Her er alle brytere, klokker og betjeningspaneler logisk organisert rundt en stor, innfelt kartplotter. Her er også koppholdere på plass, og mulighet til å legge fra seg saker og ting på toppen av konsollen. Ratt og spak er plassert i komfortable betjeningshøyder. Panelet til hekk- og baugthruster har skikkelige spaker og er lett å betjene. Adkomsten til elektriske koblinger, sikringspaneler m.v. er god, både under fothvileren og i skapet i skottet.
Fortsatt har man beholdt det store og praktiske kartbordet ved passasjerplassen som et fornuftig supplement til plotteren. Frontvinduene er forsynt med store og solide vindusviskere, og i sidevinduene er det vinduer som kan åpnes. Ved passasjerplassen er det et dobbelt sete med plass til en og en halv person.
Hovedlugar
Under dekk har Saga 310 Open eksakt samme planløsning som HT-versjonen. Her er det to lugarer: Forut en separat hovedlugar, og på babord side en stikklugar med adkomst fra mellomgangen. Produsenten har beholdt den gode løsningen med at hele avdelingen under dekk kan lukkes og låses fra uteplassen. Mellomgangen er meget romslig med en ståhøyde på hele 190 cm.
Køya i den komfortable hovedlugaren forut må kompletteres med en ifyllingsplate når man ønsker køye og ikke ståplass i fotenden mot døra. På skottet mot forpiggen er det to leselamper, men lugaren kunne med fordel hatt ytterligere ett par lamper. Skapplassen begrenset til to skap ved hver køye, og to hyller langsetter skroget, samt noe skapplass ved dørken i akterkant av køya. Vinduer oppunder dekk og en dekksluke som åpnes i akterkant slipper inn dagslys. I tillegg er det en mekanisk lufteventil i dekket. Via køyebunnen har man god adkomst til baugpropell. Baugpropellen har et separat batteri montert under køya, noe som gir kort kabelstrekk og lavt spenningsfall.
Stikklugar
Direkte inn til babord når man har kommet ned er det en sittebenk på inntil et stort hengeskap. Her er også et overskap og skuffer. Stikklugaren under uteplassen har en køye på 120x200 cm og er luftig og komfortabel. Et stålhåndtak rett på innsiden av åpningen gjør det enkelt å entre køya. Belysningen består av to spoter oppunder dekk og lugaren er delvis skjermet fra mellomgangen med et foreng.
Byssa
Fortsatt imponerer utearealet på Saga 310 Open. Kombinasjonen utesalong og bysse er typisk nordisk – og med god grunn. Det er her vi ønsker å tilbringe tiden de få soldagene vi har i året. Byssa er meget innholdsrik og den står fritt og luftig til med god plass til å passere bak stuerten. Coriantoppen på benken et lett å holde ren takket være godt tilpassede lister. Byssa er meget stor med betydelig stuveplass i et smidig og praktisk skuffearrangement. Her fins både kjøleskap under førerstolen samt en romslig kjøleboks lengst akter i byssa. Under komfyren, som har stekeovn og hele tre bluss, er det en stor gryteskuff. Videre har benken en romslig vask med et ettgreps husholdningsarmatur. Arbeidshøyden er fullt godkjent. I likhet med tidligere mener vi fortsatt at førerstolen kunne vært hengslet i forkant slik at man fikk frigjort ytterligere avsettingsplass om ønskelig.
På babord side, aktenfor passasjerplassen, er det en stor avsettingsflate beregnet for et TV. Inne ved skottet er det et barskap, og i modulen for øvrig er det rikelig med praktisk skapplass.
Toalettrom
På styrbord side, i forkant av førerposisjonen, finner vi toalettrommet med delvis støpt innredning. Rommet er forberedt dusjing, men da med en hånddusj som trekkes ut av benken med vask. Benken kan med fordel heves noen cm slik at man får noe bedre ”arbeidshøyde”. Over vasken det et stort speil. Spoten i taket er montert slik at den kaster lys i ansiktet og ikke i bakhodet. Alle nødvendige beslag er på plass, som tannkrus-, dorull- og håndkleholder sitter der de skal. Foruten stuveplassen i skapene har man også sjenerøs avsettingsplass inn mot skottet. Rommet er ventilert med en elektrisk vifte og en mekanisk ventil. Det er god plass rundt det elektriske toalettet.
Motorrom
I vår testbåt satt det en Volvo Penta D4-300. Motoren står i en kassett midtskips, under salongdørken. Lukearrangementet er smart med tanke på adkomst til motoren. En stor luke ved byssa frilegger hele motorens overside med et håndgrep. Luken er dobbel med en øvre og en nedre luke, hvorav den nederste kun er lydisolerende. Som påpekt i vår test av Saga 310 HT hadde vi sett at luken hadde en form for sikring som hindrer den tunge luken i å falle tilbake når den er åpnet. Til tross for at båten har en kassettinstallasjon, er mulighetene for daglig ettersyn, men også service, vel ivaretatt. Ved grundigere inspeksjoner har man ytterligere enkel tilgang til motorfronten via stikklugaren, og til gearet via en luke i stuverommet akter.
Stuverommet aktenfor motorrommet er velordnet og har mye god stuveplass. Den tekniske adkomsten er også gjennomgående god. I likhet med løsningen på 310 HT, kunne grovfilteret vært flyttet til et mer tilgjengelig sted. Over alt er det ryddige kabeldragninger i strømper. Batteriene, som i standerversjonen er 2x115 Ah, er festet på forskriftsmessig i en kasse på babord side akter. Anbefalt batteripakke er 3x115 Ah. Her er også en solid og drenert kasse til ankertauet. Adkomsten til styresystemet er god, og båten er forsynt med nødstyring. Øvrig adkomst til septiktank og pumpe på styrbord side, pumper, varmtvannsbereder (med overtrykksventil som er drenert ned i kjølen), ladere m.v fullt akseptabel. Alle skroggjennomføringer er forsynt med doble slangeklemmer, og alle overflater er pent coatet. Hovedstrømbryterne er lett tilgjengelig under dørken ved L-sofaen og er godt merket.

TESTFAKTA SAGA 310 OPEN
KONKLUSJON:

Med Saga 310 Open har produsenten våget å fornye seg på en meget vellykket måte. Det allerede velfungerende HT-konseptet er videreutviklet og modernisert til en lekker daycruiser. Ved å fjerne hardtopen har båten også kommet godt ut av det med tanke på sjøegenskapene.
PLUSS
+ Sjøegenskaper
+ Førerplass
+ Bokomfort
MINUS
- Mangler plass til fenderne

SPESIFIKASJONER
Største lengde: 9,43 Meter
Skroglengde: 9,29 Meter
Største bredde: 3,25 Meter
Vekt tørr båt: 4.300 Kg
Vekt fullastet båt: 6.000 Kg
Største dyptgående fullastet: 1,05 Meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 220
- Drivstoff: 420
- Septik: 100
MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: Volvo Penta
Modellbetegnelse: D4-300
Årsmodell: 2010
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 288
Ytelse kW: 212
Antall sylindere: 4
Max turtall ihht produsent: 3.500 omdr./min
Max turtall i test: 3.500 omdr./min.
Motoralternativer
- Alternativ 1 Volvo Penta D4-225
- Alternativ 2 Volvo Penta D4-260
Type fremdrift: Strak aksel
Propeller: Clements Marine
- materiale: Messing
- stigning i tommer: 22,5
- antall blad: 5
ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank
- type og størrelse: 3x90Ah AGM
- antall standard: 2x90Ah
- antall testbåt: 3+1
Ladespenning forbruk i volt¹): 14,3
Ladespenning start i volt¹): 14,3
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt
MÅL I CM
Dollbord, bredde: 16
Uteplass akter: 130x120
Badeplattform: 280x85
Akterdør
- bredde: 30
- terskelhøyde: 50
Ståhøyde
- under kalesje: 200
- i byssa: 200
- ved førerplass: 200
- hovedlugar: 160
- stikklugar: 190
- på toalett: 180
Sittehøyde
- hovedlugar: 88
- stikklugar 85
Køyemål
- hovedlugar: 295x215
- stikkøye: 195x120
- solseng akter: 220x110
- solseng fordekk: 2+90x150

CE-MERKING
I ORDEN MANGELFULLT
Designkategori: C
HIN-nummer: OK
Samsvarserklæring: OK
Brukerhåndbok: OK
FRA CE-SKILTET
Max antall personer: 12
Max antall pers. og last i kg: 1.200
Max motorstyrke: 220(kw)
FART OG STØY
I følge produsent Testet
Max turtall: 3.500 omdr./min
Max fart: - 23,6 knop
Marsjfart: - 18,0 knop
Max støy²): - 83 dBA
Støy ved marsjfart: - 77 dBA
²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.
TESTRESULTAT ³)
Turtall (omdr./min.) Fart (i knop) Støy (i dBA) Merknad
3.500 23,6 83
3.200 21,3 79
2.900 17,8 77
2.600 14,6 76
2.300 11,9 75
2.000 9,1 75
1.700 8,0 70
1.400 6,6 65
1.100 5,7 61
700 4,1 57

(Reduksjon med 300 omdr./min.)
³) Målingene er utført med en Volvo Penta D4-300.

TESTBETINGELSER
Temperatur
- Luft: 23˚C
- Sjø: 15˚C
Vindstyrke: 2-5 m/sek
Tankinnhold ved test
- Bensin: 100 Liter
- Ferskvann: 75 Liter
- Septik: 0 Liter
Antall personer om bord: 2

UTSTYR
BESKRIVELSE STANDARD EKSTRA I TESTBÅT
Sjøvannstoalett X X
Defroster X X
Septiktank X X
Kartplotter Raymarine E120W X X
Kalesje X X
Puter X X
Vindusvisker babord side X X
Vindusvisker styrbord side X X
Trykkvannssystem X X
Dieselvarmer X X
Radio/CD X X
Kjøleskap X X
Komfyr med stekeovn X X
Ankervinsj X X
Trimplan X X
Varmtvann med el-kolbe X X

PRIS OG OPPLYSNINGER
Pris fra (inkl. avg.) 1.460.000 kroner
Pris testet båt (inkl. avg.) 1.780.000 kroner
Konstruktør: Saga Boats AS
Produsent: Selje Boats AS
Produksjonsland: Norge
Ytterligere opplysninger: www.sagaboats.no

KONKURRENTENE
Marex 300 Sun Cruiser Ikke testet i Båtmagasinet
Skilø 33 Sport Ikke testet i Båtmagasinet

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon