Test: RAM MARINE 35 HT og RAM MARINE 35 COUPÉ

Test: RAM MARINE 35 HT og RAM MARINE 35 COUPÉ



Test: RAM MARINE 35 HT og RAM MARINE 35 COUPÉ

Lang vei hjem



Avstanden mellom kinesisk og nordisk båtliv er på alle måter stor. RAM Marine 35 er rimelige båter med tilsynelatende tilforlatelig design. Men går man dem etter i sømmene, er det mye som ikke henger på greip. Vi sammenlignet RAM Marine 35 – med og uten bakvegg. Veien frem til et bra produkt er lang.



TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN



Det er Wee Trading International utenfor Haugesund som importerer RAM-båtene til Europa, i tillegg til de langt mer kjente (og anerkjente) Ocean Alexander og Clipper-båtene. Firmaet vil nå nedprioritere RAM-båtene til fordel for disse to trawler-modellene idet RAM-båtenes kvalitet og løsninger ikke tilfredsstiller forventningene.

For en tid tilbake testet Båtmagasinet en annen Kina-båt, Scandinavien 350. Det var en katastrofe fra pulpit til badeplattform. Det er ikke RAM Marine 35, verken i HT eller coupé-versjon. Men, sammenligner man med tilsvarende båter bygget i Europa for det nord-europeiske markedet, er båtene uferdige på en rekke områder. De fremstår også som temmelig grovbygde når man kryper rundt i motorrom eller kikker under dørken. Mange av løsningene om bord er svært uegnet i forhold til hvordan båtlivet leves i Norden. Når byssa i en 35-fots bobåt i beste fall er egnet til å steke et egg eller helle opp et glass brus, er ikke lav pris et sterkt nok argument i seg selv til at vi anbefaler noen å kjøpe denne båten.

To modeller

RAM Marine 35 HT og Coupé er to sider av samme sak. Båtene er helt identiske, med ett unntak. Coupé-versjonen har bakvegg, mens HT-versjonen har en åpen salong på uteplassen. Av disse to er det utvilsomt den åpne HT-versjonen som er mest vellykket. Det blir litt for enkelt å konvertere HT-versjonen til en bakveggbåt bare ved å sette opp en bakvegg med dør mellom den aktre og den fremre sittegruppen. Det eneste man oppnår med det er å splitte en i utgangspunktet romslig uteplass i to, med det resultat at særlig dekksalongen blir liten. Det er her folk vil oppholde seg underveis eller når man ligger i havn, ikke nede under dekk, til tross for relativt god komfort. Dekksalongen har dessuten et kjølig interiør som stort sett består av hvite plastflater. Den inviterer ikke passasjerene til opphold utover det høyst nødvendige. Her er heller ikke et bord eller plass til å sette fra seg så mye som en kaffekopp. Uten sidevinduer som kan åpnes, ei heller takluker, har denne innlukkede avdelingen et temmelig begrenset brukspotensiale og vil for det meste fremstå som et drivhus sommertid.

Uteplass uten detaljer

Det er altså kun bakveggen som skiller de to båtene fra hverandre. Resten er identisk og derfor enkelt å sammenligne. Slik båten fremsto i denne testen, ser vi ingen fordeler ved å velge den lukkede coupé-versjonen. Bakveggen gjør den til en uhensiktsmessig variant av HT-utgaven. Sistnevnte har en nokså tradisjonell planløsning med to sittegrupper og en wet-bar på uteplassen, og ville hatt en helt gjennomsnittlig grei uteplass dersom man fikk ustyrt båten med takluker i hardtopen samt sidevinduer som kan åpnes.

Det er lett å ta seg inn på uteplassen via en luke på styrbord side i akterspeilet, men adkomsten ut på dollbordene er håpløs siden her kun er et puslete, utfellbart trinn og ingenting å holde seg i. Dollbordene på denne store båten er dessuten nokså smale. Aktenfor er førerplassen det en liten utendørs bysse. Den har ingen skapplass utover skapet hvor propanbeholderen står i et drenert spann. Når man skal bytte flaske, må først ta ut hele spannet før man kan få ut propanflasken. En uelegant løsning. Oppbevaringsplass utover dette finnes ikke i byssa på uteplassen. Den inneholder kun et kjøleskap og en stålvask, og en meget grunn skuff under førerstolen.

Det er svært begrenset skapplass på uteplassen, utenom den lille skuffen under førerstolen. Her finnes ikke så mye som en liten nisje til å legge fra seg et par solbriller, ikke en slingrekant, ikke engang et skikkelig håndtak noe sted å holde seg i. Den store flaten på innsiden av frontvinduet er helt uutnyttet. Her er ville det vært god plass til kartbord, TV osv. Det som fins av stuveplass er i form av fire rom i den aktre sofabenken, samt et gigantisk i dørken ved siden av motorromsluken. I tilknytning til den aktre sittegruppen er det et bord av enkleste sort på en løs aluminiumssøyle. Alt av gassdempere på de forskjellige stuveromslukene har allerede begynt å ruste – på en båt som ikke har vært i sjøen mer enn noen få måneder.

Når man åpner lukene i benkene er grove kanter over alt. I motorrommet finner man til dels bare malt treverk og mye grov rowing. Deler av det elektriske anlegget ser hjemmelaget ut og flere skruer, kraner og skroggjennomføringer har begynt å korrodere allerede.

Dårlig sikt

Ved førerplassen er det plass til én person i en heller ukomfortabel stol som er ukomfortabelt rett i ryggen. Selve instrumentkonsollen er oversiktlig, og ratt og spak er ergonomisk plassert. Pluss for et godt kompass plassert i siktlinjen. Men det er ikke mulig å felle inn en større plotter, noe man forventer på en stor bobåt av nyere dato. Vi kunne også ønske oss spaken til baugpropellen ble flyttet over på venstre side av rattet, noe som gjør det lettere å operere motorspak og baugpropell samtidig. A og B-stolpene er temmelig voldsomme og de stjeler så mye sikt at betviler at dette kan være i henhold til ISO-standarden. Blindsonen blir katastrofalt stor. Frontvinduene er forsynt med to store vindusviskere, men kun den ene virket under testturen. Vi savnet sterkt muligheten til å kunne åpne et sidevindu. For øvrig er bryterpaneler og andre funksjoner bra plassert. Belysningen i salongen er meget bra, med et stort antall taklamper, samt to røde lamper i hardtopen over førerplassen. I forkant av setekonsollen er det adkomst til et stort rom med godt organiserte kabelgater.

Uvanlig under dekk

Komforten under dekk er langt bedre enn på uteplassen. En pleksi skyveluke og en bra trapp fører ned til en lys og trivelig salong med bra standard på trearbeider og polstringer. Ståhøyden er bra med 195 cm. Inn til babord er det en stikklugar, mot skottet til hovedlugaren forut er det en salong, og dørken er dekket av kantsydde tepper. Det er en god del stuveplass i salongen, men den virker tilfeldig plassert. På babord side er det litt stuveplass i salongbenken, og det er en skapmodul med til sammen fem skap. Den fremre salongen er avdelt fra den aktre med en liten skuffmodul. Skuffene burde vært utstyrt med stoppere som hindret at man trakk dem helt ut. I tilknytning til stikklugaren er det en behagelig benk, men planløsningen er nokså uvanlig og usosial. Ved åpningen til stikkøya er det et overskap, og et hengeskap med god plass. Man kunne med fordel ha flyttet hele skapmodulen ut mot skroget og ofret litt av benken for å gjøre det mulig å komme seg ut av køya uten å måtte vekke sidemannen. Køyemålene er 160x200 cm, med andre ord en romslig køye. Belysningen i stikkøya er meget god, med fire downlights pluss to leselamper.

Mangelfull bysse

Bysseavdeling befinner seg mellom lugaren og toalettet på styrbord side. Byssa er bemerkelsesverdig liten til å være i en 35-fots bobåt. For det første er byssebenken svært kort, kokeapparatet tar mesteparten av benkeplassen sammen med vasken. Kokeapparatet er dessuten nedsenket, uten noen form for drenering. Dermed er det ingen avsettingplass igjen. Arbeidshøyden er 88 cm. Det største minuset er imidlertid at det veldig lite skapplass i byssa. Skapet inn i benken er helt ubrukelig fordi slangen til varmeren ligger der. Benken er blottet for gryteskap, her fins ikke en skuff til så mye som en kniv eller en gaffel. Og hvor skal man ha kopper, glass og tallerkener, eller matvarene? Det lille kjøleskapet er stort sett det som fins av stuveplass i byssa. Skal man på langtur med denne båten, må man basere seg på å gå restaurant.

Bra toalett

Langt nærmere fullendt er toalettrommet, rett aktenfor byssa. Rommet har innredning som er lett å holde rent. Under det fine teaktrallverket på dørken er det en dyp og bra sump med automatisk lensing. I benken med coriantopp er det et skap med dorullholder på innsiden av skapdøren. Her er også greit med stuveplass. Rommet er komplett med dobørste, knagg, tannkrusholdere osv. Armaturene er av god kvalitet. 220 volts uttak er på plass. Speilet er av dårlig kvalitet og gir litt horror-følelse når man ser seg selv i det, og man må bøye seg ned for å bruke det. Rommet er godt ventilert, både med et koøye som kan åpnes og en elektrisk vifte.

Lys lugar

Hovedlugaren er adskilt fra salongen med en dør. Den har en skråstilt køye med målene 200x160, som er både romslig og komfortabel. Ståhøyden er 180 cm. Men også på denne lugaren er utnytelsen av stuveplassen lite praktisk. I en modul på styrbord side er det avsettingsplass på toppen, et skap inn og et forsøk på et skap nederst – men der er det bare plass til en brannslukker. Her går nemlig slangen til varmeren. Under køya er det to store skuffer. Hengeskapet derimot, er monter på innsiden av køya på babord side og fremstår som en ganske upraktisk løsning. Det er også noe stuveplass under køyebunnen. Her er også en ualminnelig kronglete adkomst til baugpropellen, via en haug med lemmer og luker. I skottet i forpiggen er det en luke med speil. Lugaren er godt belyst med fire spotter og to gode leselamper i tillegg til en dekksluke som kan åpnes. Lugaren er forsynt med et 220 volts uttak, men ikke 12 volt uttak.

Ute på dekk

Båten har smale dollbord, særlig på fordekket. Badeplattformen er derimot riktig stor og praktisk. I selve akterspeilet er det en luke hvor den manuelle lensepumpen er montert. Dette er imidlertid ikke et sted vi har lyst til å stå og pumpe i drittvær. Videre er her en dusj. På babord side er det montert en fenderholder med plass til to fendere. Plass til fire hadde vært mer passende. Båten er forsynt med et tilstrekkelig antall kryssholt – totalt seks, som alle har en fin slitekant i stål. En detalj med tanke bakom. Det samme kan ikke sies om badestigen, som man neppe får ut om man ligger i sjøen. Adkomsten til dollbordene er kronglete. Det er tilstrekkelig med håndrekker, men siderekka er temmelig lav. Det er ikke enkelt å bevege seg fremover her på grunn av det ruvende, opphøyde fordekket og det smale dollbordet. Særlig savnet vi en håndrekke på ruffen. I fordekket er det en relativt grunn dreggkasse.

Tunge båter

RAM Marine 35 er en forbausende tung båt, med et høyt tyngdepunkt. Den har et planende skrog med en Volvo Penta D6-350-installasjon på drev. Alternativt kan den utstyres med to Volvo Penta D4-260, noe som vil gi mer tyngde akter. Det var ikke kompensert med ballast for denne manglende vekten i noen av testbåtene, med den følge at vann på badeplattform og dekk rant innover i stedet for å bli drenert ut. Med D6-350-motoren logget vi en toppfart på 31 knop, noe som er i tråd med forventningene. Imidlertid faller båten tidlig ut av plan, og det skal ikke kraftige rorutslaget til før farten synker radikalt og motoren må jobbe tungt for å få båten opp i plan igjen. Særlig ille var Coupé-versjonen, som også kaviterte veldig tidlig i svingkurven. Det relativt smale, V-bunnete skroget legger seg nokså kraftig over i sving. I kombinasjon med dårlig sidesikt i utgangspunktet, mister man praktisk talt alt utsyn til siden ved kraftige svinger. Til tross for duoprop-drev er båten lite retningsstabil ved kjøring i deplasementsfart.

God teknisk adkomst

Den aktre L-sofaen er integrert i dørken, som igjen åpnes med elektriske løftere og avdekker et stort motorrom. Det er ingen annen adkomst til motorrommet enn via hovedluken. Situasjoner kan oppstå som gjør det nødvendig å kunne komme ned i motorrommet uten at de elektriske løfterne virker. Vi ser store sikkerhetsmessige betenkeligheter ved at man ikke har andre adkomstmuligheter til motoren. Selve motorrommet er svært romslig, men finishen er temmelig dårlig. Motoren står fritt og lett tilgjengelig, og både daglig ettersyn og større servicer lar seg lett gjennomføre. Stuverommet i dørken på styrbord side er en stor plastkasse som er helt uten støyisolering, noe som høres godt på uteplassen. Dersom man vil ha adkomst til for eksempel varmeren som er montert på styrbord side, må man ta ut hele denne store kassen.

Et riktig stort grovfilter er montert meget lett tilgjengelig på dieseltanken i forkant av motorrommet. Stort pluss for det. Her er det imidlertid også et stort minus: På selve tanken er det montert et peilerør i form av en gjennomsiktig gummislange. Ved brann og i motorrommet vil denne utgjøre en stor sikkerhetsrisiko. Nede på tanken er det en lett tilgjengelig tappekran som gjør drenering enkelt. I tillegg er det et stort mannlokk på toppen av tanken. Vi reagerte på dårlig merking av i motorrommet, men gir et pluss for god belysning i form av tre lamper.

Batteribanken er lett tilgjengelig i en solid og godt festet kasse på babord side og består av fire 180 Ah batterier.

Konklusjon

RAM Marine 35 har et potensiale til å bli en alminnelig brukbar bobåt. Men det vil kreve en betydelig innsats. Byssa må bli større og mer funksjonell. Uteplassen må bli mer praktisk. Sikten fra førerplass må forbedres. Båten må gjennomgås grundig med tanke på sikkerhet og teknisk standard. Båten må få mer anvendelig stuveplass. De må gjøres lettere, og trimmes for single motorisering. Våre testbåter fremsto dessverre som uferdige.



DATA: RAM MARINE 35 HT/COUPE



Lengde (L.o.a): 10,90 meter

Bredde: 3,57 meter

Dyptgående: 0,90 meter

Vekt tørr båt:

Drivstoff: 800 liter

Ferskvann: 300 liter

Septik:

Varmtvann:

Køyeplasser:

CE-kategori:

Anbefalt motor:

Motor i testbåt:

Pris standard båt: 1.600.000 kroner

Pris testet båt: 1.750.000 kroner

Opplysninger: W-Yacht, Førresfjorden, telefon 98218209, internett: www.w-yacht.no



FART OG STØY

Målingene er utført med halv dieseltank og en mann om bord. Støyen er målt ved førerplass, og farten er målt med GPS. Støynivået er innenfor akseptable verdier, men særlig i HT-versjonen oppleves støyen ved marsjfart og oppover som sjenerende.



Turtall Fart Støy RAM 35 HT Støy RAM 35 COUPE

3.550 31,0 84,0 80,5

3.050 25,0/ 82,0 79

2.550 16,0 81,0 76,5

2.050 11,0 78,0 71,5

1.550 8,1 76,0 68,0

1.050 6,3 72,0 63,0

600 3,5 62,0 60,0

Utgave: 

Stikkord: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
Twitter icon
e-mail icon