Test: Offshore Navigator 2002

Test: Offshore Navigator 2002



Test: Offshore Navigator 2002

Rimelig og bra kartprogram

Det er ikke lenger grunn til å kjøpe et rådyrt kartprogram. Dette planleggings- og navigasjonsprogrammet for bruk med elektroniske kart er noe av det beste du kan få.

Test: Terje Bølstad

Kartprogrammer for PC har vi sett eller hørt om i mange år. Noen av dem har vært svært kostbare, og noen har vært dårlige. Enkelte har vært amatørmessige, og mange har hatt feil og mangler. Nå synes det å bli en endring på mye av dette. Blant annet fordi enkelte av de store og seriøse aktørene i dette markedet begynner å røre på seg.

MapTech

MapTech er et av USAs største firmaer innen kart. De produserer og markedsfører kart for all slags bruk for hele verden. Både konvensjonelle papirkart og elektroniske kart. Først i 2001 kom de med elektroniske sjøkart for norske farvann. Beklageligvis foreløpig bare for kysten opp til Ålesund. Dette er kart som er produsert fra de kjente norske sjøkartene (etter avtale med norske kartmyndigheter), slik at det er enkelt å kjenne seg igjen.

For å få solgt kartene sine, har antagelig MapTech innsett at de også må kunne levere skikkelige kartprogram. Dermed har de lansert flere programmer, hvorav Offshore Navigator er ett. Men det er kart som er MapTechs forretningsområde. Så for å få solgt så mange elektroniske kart som mulig antar vi at de tilbyr kartprogrammene sine til meget hyggelige priser.

Ikke alle vil forstå dette. Enkelte produsenter og forhandlere av andre, dyrere kartprogrammer vil fortsatt hevde at "du får det du betaler for". Selv om det ofte stemmer i andre sammenhenger, stemmer det overhodet ikke i dette tilfellet.

Fine kart

MapTech produserer såkalte BSB-kart. Dette er skannede kart, også kalt raster-kart. Slike kart lages ved nærmest å avfotografere de vanlige papirkartene, og derfor ser de også helt ut som dem. BSB-kart-formatet for elektroniske kart var et av de første som eksisterte. Sannsynligvis derfor kan denne karttypen benyttes i de aller fleste kartprogrammene som finnes. BSB-kartene levers på CD, og er blant de rimeligste karttypene som finnes i dag. De finnes for skandinaviske og amerikanske farvann, for Caribien og deler av Europa. Skal du på verdensomseiling, må du sannsynligvis basere deg på andre kart.

Enkelte av de dyrere kartprogrammene på markedet kan i tillegg også benytte flere andre karttyper. Offshore Navigator kan bare bruke BSB-kart. Det er en av de få ulempene ved dette programmet.

Ingen tekniske problemer

Gjennom mange år med data generelt og kartprogrammer spesielt er vi blitt vant med at det ofte er problemer forbundet med nye produkter. Så langt er det gått, at vi nærmest er innforstått med at slik er det, og slik må det være. Men slik skal det ikke være! Når man kjøper et nytt produkt, bør man kunne forvente at det skal fungere prikkfritt fra første stund. Og tro det eller ei, slik er faktisk Offshore Navigator! Vi har i hvert fall ikke oppdaget et eneste teknisk problem med dette programmet. Det har fungert som det skal, helt fra vi satte inn CDen og lot programmet installere seg selv, og gjennom hele testperioden.

Lett å lære seg

Det vil alltid ta litt tid å bli fortrolig med et slikt program. De første timene er som regel de mest frustrerende, mens man famler seg frem blant knapper og funksjonsmenyer. Men Offshore Navigator er relativt enkelt å lære seg. Selv om det ikke følger med noen trykt bruksanvisning, er hjelpemenyene ganske gode. Dessverre for enkelte er alt på engelsk.

Offshore Navigator 2002 er versjon 5.0 av dette programmet. Endringer fra siste versjon er at en del funksjoner er flyttet til mer logiske steder, ofte under andre knapper. Dessuten er det en helt ny "On Water" skjerm, med få knapper, og som det er lett å forholde seg til.

Hovedfunksjonen i et kartprogram er å vise et kart på skjermen, og eventuelt å vise eget fartøy på kartet. Det gjør alle slike programmer. Dette programmet kan i tillegg vise mange kartvinduer på skjermen samtidig, om du skulle ønske det. For planleggingsformål finnes det mange forskjellige måter å lage/tegne kurspunkter (waypoints) og ruter på, slik at du sikkert finner en måte som passer deg. Vi ble spesielt begeistret for den enkle GoTo-funksjonen som bare krevde ett eller to museklikk.

Programmet kan også styre en autopilot. Forøvrig finnes mengder av andre funksjoner, som f.eks. ankeralarm. En simulatorfunksjon gjør det mulig å "seile" på kartet med eget fartøy hjemme på stuebordet (uten å ha GPS tilkoplet). En annen fin egenskap ved dette programmet, er at det selv finner frem til alle kartene på PCen, samme hvor de finnes; på harddisken eller på CD.

Råd og tips

Bruker du PCen ombord, bør du kopiere alle kartene til harddisken. Da går det raskere å skifte kart på skjermen, og du sparer CD-drevet for belastende bruk i urolige forhold. Men det krever at du har mye ledig plass på harddisken din.

Du må ikke basere din navigasjon kun på et elektronisk kartsystem. Elektronikken eller strømforsyningen ombord kan svikte, og da må du kunne finne frem videre med tradisjonelle metoder. Det betyr at du alltid må ha papirkart ombord, samt at du må ha kompass, og helst logg. Og du må kunne grunnleggende navigasjon på den tradisjonelle måten.

Vil du ikke ta med deg PCen ombord, kan du bruke dette programmet (eller MapTechs gratis-program Chart Navigator, eller et annet program) for planleggingsformål, og bare overføre kurspunkter til GPSen din. Så kan du bruke GPSen til navigering ombord.

Krav til PCen

For at du skal kunne installere og bruke dette programmet, oppgir produsenten at må du ha en PC med Windows 98 eller nyere. (Vi har imidlertid også installert og prøvet det på en PC med Win 95, uten å finne noen problemer. Men Maptech garanterer ikke at programmet vil fungere korrekt på alle versjoner av Win 95). PCen må ha CD-drev, minst 32 Mbyte med RAM, og minst 100 Mbyte ledig plass på harddisken.

Mer informasjon

På Maptechs hjemmeside www.maptech.com finner du mer informasjon om dette programmet og andre produkter. Der finner du også en fullstendig og omfattende bruksanvisning på engelsk som du kan laste ned i PDF-format og skrive ut. Du kan også laste ned en demoversjon av programmet, men siden programfilen er over 20 Mbyte stor, kan det ta flere timer med en vanlig modemkopling til Internett. Offshore Navigator selges i Norge av Nautisk Forlag AS i Oslo, telefon 22 00 85 00. De har også mye info om dette og andre tilsvarende produkter på sin hjemmeside, på www.nautisk.com.



OFFSHORE NAVIGATOR leveres på CD. Prisen er ca. kr. 1.300. Det følger med en kabel som kan brukes for å kople en GPS til en av PCens COM-porter. Siden GPSer benytter forskjellige slags plugger, må man eventuelt skaffe og kople den selv. Kjøper man en litt dyrere GPS som f.eks. Garmin GPS 76, følger det ofte med en datakabel, som også kan benyttes sammen med dette programmet.





PÅ SKJERMEN kan man ha så mange åpne kartvinduer man ønsker. Her har vi to forskjellige kart over samme område oppe samtidig. Kartene kan eventuelt "synkroniseres", slik at de flytter seg sammen.





UNDER SEILASEN kan man velge dette "On Water"-skjermbildet. Det har bare noen få knapper, og er meget enkelt å bruke. På venstre side av skjermen ser vi at COG ("Course Over Ground", kurs over grunnen) er 060 grader magnetisk, og SOG ("Speed Over Ground", fart over grunnen) er 5,00 knop. Rett under vises fartøyets posisjon. Med knappene nederst i høyre hjørne kan man zoome inn og ut på kartet. Eget fartøy vises med et rødt symbol, med fartshistorie (slepelinje) bakover og kurs forover. Nederst, midt på skjermen, er det en MOB (Mann Over Bord)-knapp, som - hvis vi klikker på den - vil angi kurs og avstand til det stedet fartøyet befant seg da vi mistet en person over bord. Med bare to museklikk kan man starte en navigasjon til et bestemt sted, uten å ha laget noen kurspunkt eller rute på forhånd. Ved først å klikke på "GoTo"-knappen nede i venstre hjørne, og deretter klikke på det stedet på kartet man ønsker å "gå" til, opprettes det automatisk et kurspunkt ("waypoint"), og kurs og avstand dit blir anvist. Legg også merke til oversiktskartet oppe i høyre hjørne, som viser hvor eget fartøy befinner seg i en større sammenheng.





KLIKKER MAN på knappen merket "Sphere", vil kartet på skjermen tegnes som om det lå på en stor kule, for å illustrere hvordan man egentlig seiler oppå jordkloden. Kanskje mer morsomt enn nyttig?





Her har vi tegnet et kurspunkt i Oslofjorden, som vi har gitt (det lange) navnet "Mellom Bolærne og Rauer". Det korte navnet (som eventuelt kan overføres til en GPS) er NWP002. I kommentarfeltet har vi skrevet "På vei inn/ut Oslofjorden". Kurspunktet vises på kartet med et gult symbol (Icon), og navnet skrives under dette iconet.





BSB-KART fra MapTech er produsert etter avtale med det norske kartverket. De leveres på CD'er, og dekker kystområdene fra svenskegrensen til Ålesund. Her er NCD01 som dekker kysten fra Strømstad til Larvik (via Oslo), og NCD02, fra Larvik til Lindesnes. Prisen er ca. kr. 950 per CD. Sammen med hver kart-CD følger det (gratis!) med en litt begrenset versjon av Offshore Navigator versjon 4.4 - som kalles Cruising Navigator Light. Den har nesten alt som Offshore Navigator har, bortsett fra styring av autopilot og noen andre småting. Den er like velegnet for planlegging som for navigasjon, og kan også overføre kurspunkter og ruter til GPSer av forskjellige fabrikater.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon