Test: Oceanmaster 605 - Micore 630

Test: Oceanmaster 605 - Micore 630

TEKST: LARS H. LINDÉN
FOTO: ATLE KNUTSEN OG LARS H. LINDÉN

Norske Oceanmaster 605 og Svenske Micore 630 konkurrerer om de samme kundene, men er akk så forskjellige. Den ene er en fabelaktig båt i sjøen, den andre er det ikke. Også innredningsløsningene skiller dem fra hverandre på godt og vondt. Begge båtene har en lengde på rundt 6,3 meter og har en største anbefalt motorstyrke på 150 hk. På Micore 630 hadde produsenten valgt største styrke, en firetakts Honda BF150, som ga en toppfart på over 41 knop. Oceanmaster 605 var motorisert med Evinrudes nye totakter på 130 hk, noe som ga den en toppfart på 37,3 knop.

Store forskjeller
OceanMaster 605 og Micore 630 har begge midtplassert førerkonsoll med god plass på hver side. Begge er også riktig dype innvendig med høyt fribord, noe som gjør at man beveger seg trygt fra for til akter. I Oceanmaster 605 er det lagt større vekt på sitteplasser foran konsollen, mens Micore 630 har større lasteflater og lasterom her fremme.

Men til tross for nesten samme yttermål, vekt og dekkslayout, er skjærgårdsjeepene helt ulike når det gjelder komfort og sjøegenskaper. Her er Micore 630 den store vinneren! På denne båten har man laget en godt beskyttet og komfortabel avdeling der to personer sitter perfekt i komfortable stoler og har god plass til beina. Førerplassen på Oceanmaster 605 er derimot en katastrofe. Den har en svært ukomfortabel sittebenk uten sidestøtte som gjør at man nesten faller ned på dørken i kraftige svinger. Det er knapt plass til beina. Grunnen til dette er at man har laget en liten lugar i konsollen. Her nede er det også plass til et toalett. Dessverre er hele dette rommet for trangt og fungerer best som et stort stuverom. På mindre skjærgårdsjeepr må man alltid gjøre kompromisser på grunn av begrenset plass. Men på en seksmeters båt som denne kan man ikke lenger skylde på plassen når førermiljøet blir en katastrofe.

Råbra i sjøen
Også når det gjelder sjøegenskapene er det store forskjeller – og Micore 630 er den soleklare vinneren. Begge båtene har et V-bunnskrog og begge har ganske kraftige motorer som uten problem løfter båtene ordentlig ut av vannet. Men det er kun Micore 630 som planer perfekt og som håndterte den grove sjøen testdagen på en overbevisende måte. Micore-skroget er lettdrevet og er ganske enkelt noe av det beste vi har kjørt. Og til tross for at båten hadde den høyeste tillatte effekten på hekken, føltes det aldri som om båten var overmotorisert. Oceanmaster 605 fikk vi aldri ut av vannet på samme vis som Micore. Den polskbygde nordmannen føltes for tung til tross for at vekten er den samme på begge båtene. Toppfarten er bra med Evinrudes 130-hester, men bensinforbruket er alt for høyt, noe som tyder på et ineffektivt skrog.

Oceanmaster 605
Tung og traurig

Norske Oceanmaster har en serie skjærgårdsjeepeer mellom 5 og 7,2 meter og vår testbåt med betegnelsen 605 er en av de mest solgte. Den produseres i Polen og har mange fellesnevnere med den populære Uttern S64. Begge disse båtene har nemlig et par køyer under førerkonsollen, og plass til et lite bærbart toalett. Køyene er små og komforten beskjeden, men man har tross alt et låsbart stuverom med bra beskyttelse mot vind og vær.

Men innredningsløsningen har også sine ulemper – og i denne båten får førerplassen strykkarakter. Det er ganske enkelt ingen plass til føttene for fører eller passasjer, noe de fleste skjærgårdsjeeper har. En annen detalj som sterkt reduserer førerkomforten på Oceanmaster 605 er den faste, doble benken med vippbart ryggstø. Benken kan ikke justeres i noen retning og har ikke noen form for sidestøtte. Ifølge produsenten kan båten utstyres med separate, justerbare stoler – noe som burde vært standard.

Mange sitteplasser
I den fremre delen av båten er det bra med sitteplasser, og ved hjelp av noen ekstra puter kan man lage en stor solseng. Også foran førerkonsollen er det en liten sittebenk. Aktenfor førerplassen er dørkplassen noe mer begrenset. På plussiden har man utstyrt båten med en smart utgang til badeplattformen. Den er på babord side og kan stenges med en liten grind. Her kommer man rett ut til badeplattformen. Utover køya under førerplassen er det magert med stuverom i denne båten sammenlignet med konkurrenten Micore. Noe plass er det under benken ved førerplassen, samt under akterbenken, men sistnevnte er nesten fullstendig okkupert av batterier og oljetanken til motoren.

Testet med 130 hk
Oceanmaster 605 ble testet med en totakts Evinrude E-tec på 130 hk som ga båten en toppfart med 37,3 knop. Med en 19’’ propeller får man meget bra fart selv med en viss turtallsreduksjon. Med sin bredde på 250 cm går båten trygt og stødig i sjøen, også i den grove sjøen som vi hadde under testen. Men, den går tungt og kommer aldri opp av vannet slik at man får noen glede av båtens V-bunn. Resultatet blir en ganske tungstyrt båt, høyt forbruk og for mye skrammel fra innredningen.

Pluss
+ stort tankvolum
+ plass til toalett
+ utgang til badeplattform

Minus
- sjøegenskapene
- førerplasseen
- sotet vindrute
- skramlete innredning
- batterirom

Micore 630
Kjøreopplevelse

Micore 630 har nesten samme yttermål og vekt som Oceanmaster 605, men byr på en helt annen båtopplevelse. Og dette oppdager man først når båtene er testet i litt sjø. Micore 630 er en liten racerbåt og har fremfor alt et meget effektivt skrog som går høyt og lett. Nesten litt ”fjærende” på et vis som gjør at man ikke får harde slag – men en trygg, myk ferd over sjøen. Det er den velkjente konstruktøren Rolf Eliasson som har signer bunnkonstruksjonen. Til tross for at bunnvinkelen ikke er mer enn 16 grader har denne båten meget gode sjøegenskaper.

Micore 630 kom på markedet i 2006 og kunne fra starten av motoriseres både med innebordsmotor og påhenger. Men den senere tiden har produsenten valgt å tilby den kun med utenbordsmotor – noe vi anser for å være en klok beslutning. Micore produseres i Lidköping ved Vänern og av 130 båter per år går rundt halvparten til Norge.

Bra beskyttelse
Foruten det effektive skroget har båten fått en meget foresggjort førerkonsoll. Her sitter man godt beskyttet bak en stor vindskjerm som er trukket langt akterover på hver side av fører- og passasjer. Bare så synd at den er stotet, noe som reduserer sikten ved regn og skumring. Båten har to justerbare stoler og en meget komofortabel fothviler.

Micore 630 har rikelig med stuverom og samtlige er malt med topcoat og har høy finish. I ett av stuverommene akter er det lett å komme til stengekranen til selvdreneringen. Akterbenken er delt i to separate stuverom og ett av disse har man laget en prima plass for batteriet. Her sitter også hovedstrømbryteren og sikringene.

Toppfart 41 knop
Micore 630 har en stor og dyp motorbrønn med badeplattform på hver side av motoren. Testbåten hadde en 150-hesters Honda på hekken, og den ga en toppfart på over 41 knop. Med en 115-hester skal den gjøre ca 36 knop. Men heller ikke det største alternativet føles for kraftig. 150-hesteren passer perfekt til båten. Reduserer man gasspådraget med rundt 1.000 omdreininger havner man på 30 knop og et bensinforbruk på 0,9 liter per nautisk mil. Her går ekvipasjen dessuten svært stille, det vil si under 80 dBA. Den lave støyen kan også delvis tilskrives båten: Alle luker og innredningsdetaljer er solid montert i båten, og hele konstruksjonen oppleves som meget kompakt. Micore 630 er en meget trivelig og velbygget skjærgårdsjeep. Den er blant annet en sterk konkurrent til Yamarin 61 CC.

Pluss
+ førerplassen
+ sjøegenskapene
+ fine stuverom
+ store, åpne dørker

Minus
- sotet vindskjerm

FAKTA:
Fabrikat Oceanmaster 605 Micore 630
Lengde i meter 6,25 6,30
Bredde i meter 2,50 2,40
Vekt uten motor i kg 800 850
Anb. motorstyrke i hk 90-150 90-150
Maks. belastning i pers. 8 6
Tankvolum i liter 150 120
Standardutstyr:
Dreggkasser Ja Ja
Bensintank (fast) Ja Ja
Bensinfilter (separat) Ja Ja
Brannslukker Nei Ja
Badestige Ja Ja
Puter Ja Ekstra
12 volt uttak Ja Ja
Fendere Ekstra Nei
Trekk over stoler Ekstra Ja
Trekk over konsoll Ekstra Ja
Lanterner Ja Ja
Lensepumpe Ja Ja
Selvlensende Ja Ja
Styring, type Hydralisk Hydralisk
Låsekrok i stål Ja Ja
Vannenskikrok Ekstra Ekstra
Veil. priser:
Med 115 hk 304.900 kr 299.900 kr
Med 130-140 hk 315.900 kr 309.900 kr
Med 150 hk 344.900 kr 329.900 kr
Merknad: Prisene og standardutstyr i henhold til produsent/importør. Hos forhandlere kan andre priser og andre ustyrsoppsett forekomme.
Produsent/importør
OceanMaster: www.oceanmaster.no
Micore: www.micore.se

TESTRESULTAT
Båtfabrikat Oceanmaster 605 Micore 630
Motorfabrikat i test Evinrude Honda
Effekt i hk 130 150
Motortype 2-takt 4-takt
Propeller, stigning i tommer 19 23
Propeller, type Viper standard
Propeller, materiale Stål Stål
Monteringshøyde, hull nr 2 1
Toppturtall i test 5.700 6.100
Fart i knop ved:
- toppturtall 37,3 41,3
- 500 omdr./min. 34,0 38,0
- 1.000 omdr./min. 30,5 32,0
- 1.500 omdr./min. 27,2 28,0
- 2.000 omdr./min. 21,5 22,8
Forbruk i liter pr time:
- toppturtall 48,5 51,2
- 500 omdr./min. 35,0 36,4
- 1.000 omdr./min. 28,9 29,4
- 1.500 omdr./min. 24,8 25,0
- 2.000 omdr./min. 20,2 19,2
Forbruk i liter pr n.mil.:
- toppturtall 1,30 1,24
- 500 omdr./min. 1,03 0,98
- 1.000 omdr./min. 0,95 0,92
- 1.500 omdr./min. 0,91 0,89
- 2.000 omdr./min 0,94 0,84
Støy i dBA:
- toppturtall 89 84
- 500 omdr./min. 84 82
- 1.000 omdr./min. 82 79
- 1.500 omdr./min. 80 77
- 2.000 omdr./min. 79 76

Merknad: Samtlige målinger er gjennomført med full tank og tre personer i båten. Støyverdiene er målt ved førerplass i ørehøyde. Målingene er gjennomført først på toppturtall, deretter har vi redusert med 500, 1.000, 1.500 og 2.000 omdreininger per minutt. Samtlige målinger er gjennomført i november 2009 i Tanmunstrand. Lufttemperatur +5ºC og sjøtemperatur +7ºC.

Utgave: 

Stikkord: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Twitter icon
e-mail icon