Test: Nor Star 950

Test: Nor Star 950



Test: Nor Star 950

Kjempesnekke

Oppfrisket med nye innredning og nytt og forbedret skrog gjør Nor Star 950 til en adskillig bedre båt enn opphavet, Skarpnes 30.



Tekst og foto: Hans Due



En båt som i utgangspunktet hadde et noe “vanskelig” skrog, den gamle Skarpnes 30, som var veldig våt i hastigheter over 8-9 knop og som gikk mye på nesa, er nå blitt adskillig bedre etter at forskipet er lagt ut en del og påført bedre sprutlister. Dette har gitt mye bedre bæring og mindre sprut, selv om den fortsatt skvetter noe.

Med forhøyet og forlenget vindskjerm og med targabøyle som bl.a. kalesjeholder, er det blitt godt og lunt å sitte og kjøre. Den 31 fot lange og 3,30 meter brede båten er romslig. Her behøver ingen å snuble i hverandre på ferietur. Treverket som preger mesteparten av innredningen gir en lun og varm følelse.

Salong

Under fordekket er det en stor U-salong forut og med et bord som kan senkes slik at det danner en enorm dobbeltkøye. Putene i sofaen er av meget bra kvalitet, faste og behagelige å sitte i. På hver side av sofaen under dollbordet er det langsgående hyller til småsaker og bøker. Under sofaen er det rikelig med stuverom. Forut for sofaen er det laget tre skap, hvorav det midterste er uten dør, men med nok et stuverom under. Skapet på styrbord side har glass og flaskeholdere, mens skapet på babord er rent. Mellom sofaen og toalettet på styrbord side er et høyt hengeskap. Praktisk til både sommerkjoler og dresser eller store jakker og frakker.

Skrogsider og tak er trukket med skaipolstring. Lyst og vennlig, og enkelt og holde rent. Dørken er teakbelagt og med løse, kantsydde tepper. Dagslys kommer inn gjennom store vinduer i dekksoverbygget og gjennom takluke. Denne gir også ventilasjon, og luken er korrekt hengslet i forkant. Foran de store vinduene er det gardiner, som i vår testbåt hadde en farge som matchet dårlig med de øvrige tekstiler.

I taket over salongbordet er det en innfelt taklampe. I tillegg er det tre lampetter med to lysstyrker. Godt med lys med andre ord. I tillegg er det en taklampe over byssa. I dørken under salongbordet er det to luker. Den forreste avduker baugpropellen dersom denne er montert. Det er forøvrig klargjort for baugpropell med innstøpt tunnel og kabler trukket fram som standard. Baugpropell er nok en fordel på denne båten under alle omstendigheter. Den aktre luken går ned til et stort stuverom. Det er ikke full ståhøyde i salongdelen, men tilnærmet i byssedelen. På den lille veggen under dollbordet mot byssa er montert et 12 volts uttak samt eventuell bryter og termostat for varmeapparat (ekstrautstyr).

Bysse

Byssa er praktisk innredet med nedfelt tobluss Wallas Safeflame kokeapparat, rund stålvask og solid armatur. På vår testbåt var imidlertid selve springen svingbar i horisontalplanet, noe som gjør f.eks. fylling av større kjeler umulig. Dette hadde også produsenten påpekt, og den vil bli skiftet ut med en som kan svinges opp. Varmt og kaldt vann er standard på denne båten.

Det er godt om plass til skaffetøy. Tre dype skuffer under avsettingsplassen ved siden av stålvasken, to vanlige skuffer og en skuff til bestikk under vasken, og et skap med to hyller under kokeapparatet. I den ene hylla er tanken til kokeapparatet nedfelt. Enkelt og greit for etterfylling av drivstoff. Under dollbordet bak kokeapparatet er skikkelige tallerkenholdere, og ved siden av disse et skap med glass/koppholdere. Den øverste halvparten av skottet mot passasjerplassen ute kan felles ned og benyttes som avsettingsplass, og på skottet under er det glassholdere. Under dørken ved byssa er det et lite stuverom som kan brukes som kjøl/sval. Kjøleskapet er ute under førerplass. Den eneste kjøkkeninnretningen som ikke er i direkte tilknytning til byssa. Matos forsvinner opp til uteplassen. En del av taket i byssa er nemlig en slags brettegardin som sammen med døren stenger av bysse/salong fra uteplassen. Over byssa er det en taklampe som gir rikelig med lys for matlaging.

Toalett/dusjrom

Det er nesten full ståhøyde på toalett/dusjrommet. For her kan du både gå på do og dusje. Dusjforheng er ikke standard av en eller annen grunn, men forheng trenger man, spesielt når all innredningen er i treverk. Er det ikke på tide å få helstøpt toalett-/dusjrom? Dørken er drenert med egen pumpe og oppå er det tralverk. Armaturen på den runde stålvasken er kombinert som hånddusj, og det er god kvalitet på armaturen. Ikke noe gebrekkelige plastgreier. Doen er en ITT Jabsco som har rom nok rundt seg. Bak doen er det to hyller, og under den øverste hylla er dorullholderen montert. Veldig upraktisk montering. Hvorfor ikke skru den fast på innsiden av døren til skapet under vasken i stedet? Dette skapet har forøvrig to hyller og godt om plass til håndklær og toalettsaker.

På skottet mot førerplassen inn under dollbordet er det to brytere, den ene til dreneringspumpen i dørken og den andre til utluftingsviften, montert samme sted. Ytterligere ventilasjon skjer gjennom et koøye i vinduet.

På skottet mot hengeskapet er det et stort speil. To taklamper sørger for rikelig med lys. Den ene lampen er over vasken, mens den andre er over speilet. Bra! Annet utstyr er håndkleknagger og tannglassholder. I taket, som forøvrig er skaipolstret, er det en luke som skjuler alle koblinger til dashbordet. Her er det enkelt å komme til for reparasjoner.

Uteplass

Ute er det sitteplass til 6-7 personer. Førersetet skal være et dobbeltsete, men i så fall skal de to som sitter der være meget gode venner. L-sofaen rommer fire-fem personer hvis man skal sitte godt. Så er det ytterligere en passasjerplass vis a vis førerplassen. Man sitter godt i alle setene, med ryggstøer i riktig høyde. L-sofaen har et bord med en fasong som gir fin passasje fram til akterlugaren, men med et lite klappbord som enten forlenger bordet, eller sammenslått gir glassholdere. Smart idé.

Også på uteplassen er innredningen hovedsakelig i tre, med teakdørk som bl.a. består av fem luker ned til diverse tekniske innretninger samt motorrommet.

Det er godt om skap ute også. Kjøleskapet har vi nevnt, men aktenfor førerplassen er det nok et skap med to hyller og et mindre skap aktenfor dette igjen. Skapene virker samtidig som ombord/ilandstigningstrinn. Under fotplatene ved fører og passasjerplass er det store stuverom. I borde under dollbordet ved de samme seter er det langsgående hyller. Under L-sofaen i lengderetningen er det også stuverom. Tverrdelen av sofaen er tett. Under denne går nemlig køya i akterlugaren. Også rommet inn under dollbordet aktenfor ombord/ilandstigningstrinnene er utnyttet til skapplass. På styrbord side er rekka hevet litt ved hjelp av rustfrie søyler.

Hele taket på akterlugaren er dekket med puter, og danner en stor solseng.

Akterlugar

En langsgående dobbeltkøye på midten og babord side av båten er lang nok for vanlig voksne mennesker. Er du 1,90 m. eller lengre, er din soveplass i salongen forut. Inngangen til akterlugaren er via to trinn ned, en foldedør og en del av taket som løftes opp og som holdes oppe av en sylinder med festeskrue. Det er eneste sted med ståhøyde for av-/påkledning, men man kan også benytte en liten sittebenk ved siden av køya, bare man får flyttet den ene leselampa som gnager i ryggen når man sitter der.

På begge sider av lugaren, under dollbordet, er det et skap med to hyller. Det er også langsgående hyller over skapene I hodeenden av køya er det også en skapdør som går inn til et lite rom der eksosslangen går samt at det er tilgang til styrehydraulikken. Her er det også mulig å koble til nødstyring. Rorkulten har fått plass i et rom under køya. På skottet mot uteplassen er det et lite speil. Dagslys kommer inn gjennom vinduer i overbygget, og det midterste akterut kan åpnes for ventilasjon.

Førerplass

Bortsett fra bryterpanelet som med fordel kunne vært skrådd mer, er førerplassen godt organisert, med lettleste instrumenter i en konsoll foran kartbordet. Kartbordet er skrådd slik at kartene kan leses fra førerplassen. Ratt og gir er riktig plassert, og på vår testbåt var det montert baugpropell. Bryterne til baugpropellen var montert inn i gass og gearspaken på knappen som vanligvis brukes til powertrimen på planende båter med hekkaggregat. En løsning vi satte meget stor pris på.

I og med at store deler av dashbordet var dekket med et trelaminat, ble det veldig lite sjenerende reflekser i frontvinduet i sollys. Også bra! Men det var ikke lagt opp til noen defroster, hvilket vil bli gjort i modellen som kommer med hardtop. Vi synes nå det skal være defroster uansett.

Førersetet er av 1 1/2 seters typen, og har gode justeringsmuligheter i lengderetningen. Det er god plass til bena om man ønsker å strekke litt på seg. Setet er fast og fint i stoppen.

Sikten er meget god horisonten rundt. Tre vindusviskere er standard, og holder det vesentligste av glassflatene forover rene. Men en spyler hadde også vært en fordel for å få vekk størknet salt. Det var lagt opp til det på bryterpanelet, men ikke montert som standard.

Frontruten er høynet fra den forrige modellen, virker gjør at man sitter godt i le. Riten går hele veien rundt , og avsluttes aktenfor førerplassen som en del av targabøylen. Denne er i aluminium og inneholder to lamper for uteplassen samt topplanternen. Dessuten er den delet for kalesjen, slik at man kan ha tak over fører- og passasjersete.

Sjøegenskaper

Etter ombyggingen marsjer båten greit på flatt vann uten sprut. Den er retningsstabil når man får opp dampen, og går mykt og fint i tyngre sjø. Selv om de nye sprutlistene skuffer en del vann unna skroget, er det ikke til å unngå at det spruter i skrå sidesjø. I medsjø girer båten noe, men ikke plagsomt dersom man følger med hele tiden. Toppfarten er på drøyt 18 knop med fulle tanker og en mann ombord, men uten ferielast. Det er tilstrekkelig toppfart for dette skroget. Volvo Pentas TMD 41 på 139 propellakselhk. er passe motor. Skroget er blitt vesentlig bedre etter ombyggingen.

Manøvrering i sakte fart inn og ut av havner og til og fra brygge er problemfritt dersom man har baugpropell, noe vi vil anbefale på det varmeste.

Motor/teknisk

139-hesteren til Volvo Penta har god plass i motorrommet, og det er enkelt å komme til servicepunktene. Alle kabler og slanger er ryddig og ordentlig oppklamret, og i motorrommet har kun motoren og drivstoffilteret fått lov å være. Bra!

Ved siden av motorrommet er det et eget rom for batteribanken som består av 3 x 115 Ah. batterier. Her finnes også sikringspanel og hovedbryter til både baugpropell og ankervinsj. Alt meget godt merket. Strømkablene er riktig dimensjonert og ryddig lagt opp. Det er som tidligere nevnt enkel adkomst til bryter- og instrumentpanel på dashbordet. Ladespenningen målte vi til 14,0 volt ved 2000 omdreininger og mye belastning på strømnettet. Det er noenlunde tilfredsstillende, men kunne gjerne vært 0,4 volt høyere.

Dekk/overbygg

Vår testbåt hadde som sagt kalesjeløsning, men den kommer med hardtop-alternativ senere. Dollbordene er brede og gode å gå på. Pulpiten starter der targabøylen kommer ned, og er høy og sikker. Den ender i en åpning i baugen som gjør at det er enkelt å komme seg ombord og i land den veien også. Fordekket har antisklimønster over det hele. Det er en liten, drenert dreggboks forut.

Også akterut ferdes man trygt og sikkert på dollbordet. En like høy pushpit dekker den aktre delen. Også midt akterut finnes en dreggboks. På dollbordet ved ombord-/ilandstigningstrinnene aktenfor vindskjermen på styrbord side er også et lokk ned til en dyp, drenert boks der man f.eks. kan oppbevare dagens fiskefangst.

Seks solide kryssholt er fordelt med to forut, to midtskips og to akterut En bade/redningsleider fører ned til badeplattform der også eventuelt ankeret til elektrisk ankervinsj får plass.

Konklusjon

Alt i alt en meget bra feriebåt som endelig har fått et bra skrog. Standardutstyrslisten er tilfredsstillende og prisen konkurransedyktig.

Fart/støy

Farten er radarmålt med en mann ombord, fulle drivstoff og ferskvannstanker (640 lt. til sammen). Støyen er målt ved førerplass og med kalesjen oppslått. Støynivået på topp kan med fordel reduseres noe. Det er vanskelig å konversere når man passerer 3000 omdreininger.

Omdreininger Fart i knop Støy i dbA
4000 18,3 86,2
3600 15,2 85,7
3200 12,0 83,3
2800 9,3 79,5
2400 8,2 77,5
2000 7,4 75,3
1600 6,6 71,5
1200 5,3 70,2
800 3,8 66,3





Data

Lengde: 9,46 m.
Bredde: 3,30 m.
Vekt: ca. 3.500 kg.
Drivstoff: 320 lt.
Ferskvann: 320 lt.
Septik: 140 lt.
Motor: fra 94 - 188 hk.
Pris: Kr. 707.948,- m/139 hk.

Produsent: Nor Star Boat AS, Haslatangen, 4870 Fevik. Tlf: 37 04 87 44.

Utgave: 

Stikkord: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
Twitter icon
e-mail icon