TEST: Nor Star 350

TEST: Nor Star 350



Test: Nor Star 350

Fullt på høyde

Nor Star 350 er en meget tiltalende familiebåt, med mange gode løsninger og smarte detaljer. Etter en omflakkende tilværelse, først som Elwaro 1030 Seanna og senere som Nidelv 340 Sport, har Nor Star Boats AS utviklet nye former og lansert en ny toppmodell.



TEKST: ATLE KNUTSEN



Første gang man kunne se forgjengeren til Nor Star 350 på sjøen, var i 2001 under navnet Elwaro 1030 Seanna. Ronny Jørgensen på Elwaro Boats i Grimstad utviklet 1030 Seanna, basert på skroget til Elwaro 9000 som blant annet ble forlenget med 145 cm og fikk helt nytt dekk og ny planløsning. Etter et kort mellomspill hos Nidelv Boats AS i Arendal, og etter en brann hos Elwaro hvor formene til båten gikk tapt, kjøpte Nor Star Boats AS i Arendal rettighetene til modellen og bygget nye former. I den forbindelse ble båten 40 cm lengre og videreutviklet av Nor Star som har satt sitt preg på farger, materialvalg og detaljløsninger i Nor Star 350.

Sjøegenskaper

Vår testbåt var ustyrt med det minste motoralternativet, en Volvo Penta D6-350 på 337 hk. En helt utmerket motorpakke i denne båten, som gir en toppfart på rundt 34 knop, og en fin marsjfart på ca 28 knop. Nor Star 350 har et relativt smalt skrog, med en forholdsvis flat bunnvinkel på 15,5 grader ved akterspeilet. Båten har moderat planingsterskel og man beholder god sikt over forskipet i hele fartsregisteret. Vi prøvde båten under varierte forhold, og skroget er tørt under kjøring i kvapsete sjø. Ved skarpe rorutslag ved marsjhastighet og høyere, kaviterer propellene noe tidligere enn forventet og båten mister fart.

Uteplassen

Nor Star 350 er en godt disponert turbåt med åpen uteplass. Den største eksteriørmessige endringen i forhold til tidligere versjoner, er den forlengede badeplattformen samt ny targabøyle. Plattformen er stor og nyttig, og er fin å bevege seg på - også når du skal om bord eller i land. I akterkant av dollbordet er det dedikerte plasser for montering av daviter, men disse fungerer også utmerket som trinn. På styrbord side har gassflasken plass i et separat rom på utsiden av båten. Luken er forsynt med et teaklokk og egner seg utmerket som sete for filosofering om kvelden.

På akterspeilet er det videre montert en hånddusj, og på styrbord side er det plass for ankeret med ankerspillet skjult bak speilet. Under to lokk finnes henholdsvis en liten dreggkasse og en badestige. Vi er i tvil om du makter å få stigen ut når du ligger i sjøen. Mellom solide håndrekker som går helt ned til plattformen, er det et kraftig kryssholt på hver side. Porten på babord side leder inn på uteplassen. Uteplassen har en forholdsvis tradisjonell layout, med U-sofa aktenfor førerposisjonen på styrbord side og bysse til babord. I styrbordsiden ved inngangen fra badeplattformen er det et lite stuverom med barskap og et smart klappsete felt inn i skrogsiden. Her er det også montert et pulverapparat og to manuelle lensepumper. I tillegg har båten en elektrisk pumpe med nivåbryter. Uteplassen er godt forsynt med 220 volt uttak, og små, praktiske diodelys er felt inn rundt om på uteplassen og nede under dekk.

U-sofaen på styrbord side gir god og komfortabel sitteplass til seks personer rundt et stort klaffebord. Sofaen kan også konverteres til en hyggelig solseng når bordet senkes ned. Det er stort stuverom i benken, pluss stuveplass innunder akterbenken, hvor det også er en dyse fra varmeren.

Targabøylen har en ganske smidig kalesjegarasje. Det aktre liket taes vekk og stuves bort, mens den fremre delen forvares sammen med bøylene i et eget rom i targaen. I underkant av bøylen er det montert to spoter.

Man har grei adkomst ut på dollbordet på babord side med håndrekke på targabøylen, en høy rekke og håndrekke på fordekket. Her er det også plass for stor solmadrass. Midtskips er det to kryssholt som er vinklet utover, samt to kryssholt på fordekket ved dreggkassa. Fordekket ender i et baugnebb med en skikkelig pulpit. Her er det også en leider som kan felles ut.

Førerposisjon

Førerplassen i Nor Star 350 er moderne og meget funksjonell. Den befinner seg på styrbord side, og har en komfortabel, dobbel rormannsbenk med oppvippbar frontpute. Rattet er justerbart i lengde- og høyderetning, og i kombinasjon med en fornuftig plassert spak ligger alt vel til rette for en god kjørestilling. Ved dørken er det en dyse fra varmeren, og det er et fint stuverom i akterkant av konsollen med 12 volt uttak i umiddelbar nærhet. Også oppå konsollen er det et praktisk rom med plass til kikkert m.v. Kompasset er bra plassert i siktretningen, og det er god plass til en skikkelig kartplotter i 10-tommers klassen, som for øvrig er standard. Båten er forsynt med kompass i siktretningen, men har ikke kartbord. Både bryterrekken og motorinstrumentene er plassert lett tilgjengelig og oversiktlig. Nor Star har falt for fristelsen å installere en autofunksjon på trimplanene, med et betjeningspanel som vi var lite tilfreds med. Konvensjonelle brytere ville etter vår mening være en bedre løsning. Selve konsollen har fått en gråtone i stedet for det tradisjonelle hvite, men likevel er refleksene i rutene ganske sjenerende. Vinduene er forsynt med defroster og med tre viskere på parallellarm som har automatisk parkfunksjon. Ved siden av rattet er det to kjekke koppholdere.

Byssa

Byssa byr på mye bra arbeidsplass, med en over to meter lang benk på babord side, vis-á-vis førerplassen. Arbeidshøyden er på tilstrekkelige 87 cm. I selve benken er det et skap med en hylle og en skufferekke med fem skuffer. Estetisk sett en fin løsning, men vi anser det for å være mer praktisk med en vanlig skufferekke fremfor å måtte åpne skapdøren hver gang man skal ned i en skuff. Atskillig bedre er løsningen med en dyp og lang skuff med atskilte rom for dekketøy osv. under førersetet. Bak førersetet er det en praktisk glass og flaskeholder. I byssebenken er det integrert et Isoterm kjøleskap på 85 liter, en SMEV stekeovn (propan) og et separat ENO to bluss propankokeapparat. Benkeplaten i Corian er lett å holde ren. En delt stålvask med stor og liten kum er felt ned i benken, med tilhørende ettgreps stålarmatur. Ved siden av nedgangen er det en kombinert koppholder/håndtak så kokken har et sted å sette drinken. Byssebenken er opplyst av tre spoter, og har både 12 volt og 220 volt uttak. Alt i alt meget bra.

Mellomgangen

Idet Nor Star 350 er CE-merket i kategori B, er dørstokken ved nedgangen til avdelingen under dekk forholdsvis høy. En skyveluke i matt plexiglass dekker nedgangen. Tre trinn fører ned til en gigantisk mellomgang med ståhøyde på 198 cm fra dørk til tak. På babord side, ved inngangen til stikklugaren, har man et dobbelt skap, henholdsvis hengeskap og ett med hyller. Belysningen består av to spoter med demping. Alle plastflater er flott polstret med paneler. Under to lemmer i dørken er det tilgang til vanntanken med mannlokk. Her er det også adkomst til diverse pumper, som septikpumpe, lensepumpe fra dusj m.v. med tilhørende stengekraner på skroggjennomføringen. Det er imidlertid ikke doble slangeklemmer på slangene, noe som er et regelkrav.

Stikklugaren på babordsiden er en nedtur. Den er trang å ta seg inn i og egner seg best for de yngste og mykeste familiemedlemmene. Køya er 75 cm bred i hodeenden, men smalner en del akterover. Lugaren er opplyst med to spoter.

Hovedlugar

Hovedlugaren forut er i praksis en stor salong under dekk, hvor man får en dobbelkøye ved å senke ned bortplaten og komplettere med ekstra puter. Det er rikelig med stuveplass i benkene, samt innunder dollbordene og i to skap mot forpiggen. I praksis vil nok de fleste bruke stikklugaren som permanent lugar og salongen som et lunt og sosialt samlingspunkt om kvelden.

Med innredning i kirsebærtre og lyse, polstrede paneler er lugaren riktig innbydende. Den er opplyst av totalt seks spoter i taket, pluss vinduer og en takluke som åpnes den riktige veien - i akterkant. Lugaren er atskilt fra mellomgangen med en smart skyvedør som kan festes i åpen posisjon. Lugaren har både 220 volt og 12 volt uttak, samt uttak for TV-antenne. Ståhøyden er 158 cm.

Gjestelugar

På styrbord side, aktenfor toalettet og under førerposisjonen, har båten en fullverdig separat lugar. I omkledningsavdelingen er det en ståhøyde på 176 cm, mens i soveavdelingen er det god "liggehøyde". Mot skroget er det en god sittebenk med stuveplass. I lugaren, som i båten for øvrig, er det flere små og nyttige stuverom, foruten et skikkelig skap. Ved siden av sittebenken er det et lite nattbord ved siden av køya, som måler 149x200 cm. Belysninbgen består av tre spoter, hvorav to fungerer fint som leselamper. I tillegg er det et flere koøyer på lugaren, men kun vinduet mot uteplassen kan åpnes. Det er tilstrekkelig, og fornuftig. Under madrassen er det store luker i køyebunnen som gir enkel adkomst til tankene, som har store mannlokk. Reguleringsenheten til varmeren er montert inne på lugaren, noe som er en meget takknemlig plassering, og som også indikerer at denne lugaren er den man vil bruke som fast lugar. I avdelingen med ståhøyde, er det god adkomst til installasjonene i førerkonsollen. Alt er godt merket og ryddig organisert. Lugaren har for øvrig dyse fra varmeren og 220 volt uttak.

Toalett og dusj

Toalett og dusj befinner seg i separate rom om bord i Nor Stars toppmodell. Det er en løsning det er lett å trykke til sitt bryst. Doen er på styrbord side, mellom gjestelugaren og hovedlugaren. Rommet er stort og fint med helstøpt innredning og rikelig med skapplass. Speilet på det aktre skottet er mer enn stort nok, og belysningen er ivaretatt av en spot i taket samt en lysdiode. Selve avtredet er toppmodellen fra Jabsco, med toalettrullholderen greit innen rekkevidde. I benken er det en stålvask med et solid ettgreps husholdningsarmatur. Meget bra. Tannkrusholder og et rikelig antall knagger er også på plass, samt 220 volt uttak. Det eneste vi ikke var helt tilfreds med, var ventilasjonen, som utelukkende består av en solcelledrevet vifte montert i taket. Den var rimelig slapp til tross for strålende solskinn. Her er en mer pålitelig installasjon påkrevet. Ståhøyden i rommet er 188 cm.

Dusjrommet ligger vis-á-vis på babord side og er fullverdig på alle måter. Rommet er helstøpt og har en integrert sittebenk mot skrogsiden. Skikkelig armatur og dusjhode er på plass, skap i skrogsiden og henger til badehåndkle. Belysningen består av diodelys samt en spot i taket, og ståhøyden er tilsvarende den på toalettet.

Motor/teknisk

Nor Star 350 er teknisk sett meget grundig og samvittighetsfullt bygget. Man kommer til motorrommet gjennom to luker i dekket på uteplassen. Hovedluken er elektrisk drevet, mens luken til lasterommet på babord side holdes oppe av en solid gassdemper. De elektriske installasjonene er ordnet i kabelgater, og er godt merket. Båten er ustyrt med Ladix system som skal forhindre galvaniske tæringer. Alle dreneringsslanger er forsynt med doble slangeklemmer, med unntak av skroggjennomføringene fra toalettet. Lasterommet på babord side av motoren er atskilt fra motorrommet med et flyttbart skilleskott. Her er batteriene plassert i permanent, luftet kasse og inneholder fire 110 Amp batterier - tre til forbruk og ett til start. Målespenningen ble målt til 13,9 volt, som er litt under den ideelle spenningen på 14,4 volt.

Motoren er en Volvo Penta D6-350 som yter 337 hk. Takket være stuverommet på babord side, har man meget god adkomst til alle servicepunkter som grovfilter, kjølevannsfilter, impeller, peilepinne, dieselfilter m.v. På styrbord siden av motoren har man grei tilgang til varmtvannsbereder, varmer og defroster. Motorrommet er forsynt med to lamper og et 220 volt uttak. Automatisk brannslukker er standard.

Fart og støy

Målingene er utført med to mann om bord og fulle tanker. Farten er målt med GPS. Støyverdiene er meget bra, ikke bare for en åpen båt, men ligger i toppsjiktet totalt sett. Toppfart og marsjfart er etter vår mening ideell for denne typen båt.


Turtall (omdr./min.) Fart (i knop) Støy (dBA)
3.600 33,9 79,9
3.100 27,9 78,0
2.600 19,3 78,0
2.100 10,1 75,1
1.600 7,5 71,2
1.100 5,4 65,2
600 3,0 59,5
Data Nor Star 350



Lengde: 10,70 meter

Bredde: 3,35 meter

Dyptgående: 1,00 meter

Motor i standard båt: Volvo Penta D6-350, 337 hk

Motor i testbåt: Volvo Penta D6-350, 337 hk

Vekt tørr båt: 4.600 kg

CE-kategori: B

Ferskvann: 285 liter

Drivstoff: 600 liter

Septik: 160 liter

Varmtvann: 45 liter

Pris standard båt (inkl. avgifter): 2.080.000 kroner

Pris testet båt (inkl. avgifter): 2.150.000 kroner

Opplysninger: Nor Star Boats AS, Arendal, telefon 37 09 64 13, internett www.norstarboat.no


Konklusjon

Nor Star 350 er en meget trivelig bobåt med mange gjennomtenkte løsninger. Man har valgt komponenter av høy kvalitet, og finishen på både plast og trearbeider er meget høy. Båten har dessuten en sjeldent omfattende standardutrustning. Vi gir båten våre anbefalinger.

Utgave: 

Stikkord: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
Twitter icon
e-mail icon