Test Nimbus 335 Coupé: Mest smart

Test Nimbus 335 Coupé: Mest smart

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Nimbus 335 Coupé var andre modell i serien med nye bakveggbåter fra Nimbus som ble lansert i Göteborg i januar i år. Både 335 og 365 bygger videre på sidewalk-konseptet som Nimbus lanserte med sin 30 Nova S i 2006. Førstemann i serien var Nimbus 365 Coupé (testet i Båtmagasinet nr 6/2009). Begge båtene har a-sentrisk overbygg og nedsenket sidedekk på styrbord side som i kombinasjon med skyvedør ved førerplassen gir en veldig fleksibel og praktisk dekkslayout. I likhet med storesøster har også 335 Coupé aksel-installasjon med V-gear. Lillesøster er, naturlig nok, noe mer trangbodd enn 365, men har de samme store limte vindusflatene og suverene dekkslayout. Fremfor alt er det de små, smarte detaljene vi lot oss begeistre over ved 335 Coupé, i kombinasjon med opplevelsen av en komplett utrustet båt. Der har mange andre produsenter mye å lære!

Sjøegenskaper (smil)
Nimbus 335 Coupé har V-gear-installasjon med aksel og doble ror. Båten har et planende skrog, med noe brattere planingsterskel enn storesøster. Manøvreringsegenskapene er upåklagelige, og likhet med storesøster 365 imponerer 335 med sine suverene svingegenskaper i alle hastigheter. Her må Nimbus nærme seg den optimalt effektive akselinstallasjon. Takket være produksjonsmetoden med vakuumstøp og liming av innerliner, vinduer osv, er båten svært kompakt og behagelig i sjøen. Den er imidlertid litt våt og får lett noe sprøyt over dekk slik at vindusviskerne får gå en del.

Uteplassen (smil)
Som storesøster er 335 Coupé en bakveggbåt med sidewalk-konsept. Entrer man båten over badeplattformen, kommer man inn på et romslig og veldisponert akterdekk med L-sofa mot babord. Her er rikelig med griperekker og belysning oppunder takskjegget. En praktisk oppvippbar benkeløsning på innsiden av akterspeilet gjør det mulig å ”ominnrede” akterdekket raskt, enten man vil ha mye dekksplass eller en mer sosial løsning i kombinasjon med den faste, langsgående benken på babord side. Sofaen har utmerket sittekomfort. I benken på babordsiden er det et stort stuverom hvor gassflasken står godt festet i en separat, drenert brønn. Under dørken på styrbord side er det ytterligere et stort stuverom med lys og lett adkomst til dieselvarmeren og batteriladere. I dette rommet ligger det også en teakstol som er med på å komplettere sittegruppen akter. Under dollbordet på styrbord side har båtshaken fått sin faste plass – atter en av de mange detaljene som gjør at 335 Copué oppleves som en komplett utrustet båt.

Rundt akterdekket er det en kalesje med sider og aktervegg som kan åpnes eller fjernes helt. På styrbord side er kalesjen trukket inn tilsvarende sidedekkets bredde slik at man kan gå helt akter og fortøye uten å måtte åpne kalesjen. All honnør for den løsningen. Ferden videre forover går på det nedsenkede sidedekket, som er på smertegrensen til å være for smalt. Rikelig med solide og velplasserte rekker gjør imidlertid at det går greit å ta seg frem på fordekket. Fordekket er stort og praktisk, og rekka ender i et solid og bra baugnebb. Her er det plass for en baugstige som kan oppbevares i dreggkassen. Vi merket oss også en fornuftig lanterneplassering som gir minimalt med reflekser og blendende lys ved nattseilas.
Båten har seks solide kryssholt og på akterspeilet er det montert et solid fenderstativ med plass til riktig store fendere. I den store badeplattformen er det dype og praktiske taukasser, og ankervinsjen er montert flush på babord side. Også dette en løsning vi gjerne hadde sett på flere båter. Pluss også for en meget solid og dyp badetrapp som man veldig greit klarer å felle ut selv om man har havnet i vannet ufrivillig.

Førerposisjon (sur)
Førerposisjonen er disponert slik at føreren kan kjøre så vel stående som sittende. Rattet er justerbart, mens motorspaken sitter litt utsatt til med tanke på ferdsel gjennom sidedøren. Bryterpanelene er montert lett tilgjengelig rundt rattet. Det samme er bryterne til thrusterne, som man når lett også om man står på sidedekket og skal operere dem. Plotteren har fått en fin plassering i siktlinjen, og det er god plass til en 12’’ plotter. Vi er imidlertid betenkt over at konsollen er så høy og ruvende at den forstyrrer sikten en hel del - spesielt når båten går opp i plan eller går i mellomregisteret. Når man ligger i lav marsjhastighet rundt 20 knop er sikten forover begrenset av konsollen. Tilsvarende hadde vi problemer med å lese motorinstrumentene, som vi bare så den øverste halvparten av. Her bør Nimbus gjennomgå designet for å sikre bedre sikt forover i alle fartsområder, og finne en bedre synlig plassering for instrumentene. På den positive siden er hele konsollen utført i et matt, grått materiale som gir minimalt med reflekser i de store vindusflatene. Kartbordet foran passasjerplassen er også stort og praktisk, og det er rikelig med koppholdere og smårom til mobiler og andre saker både ved fører- og passasjerplass. Små lommer nede ved dørken med plass til kikkert osv er en løsning man lærer å sette pris på. Et 12 volts uttak hadde imidlertid gjort seg i nærheten av førerplassen. En annen ypperlig detalj er muligheten til å trekke for en rullegardin over begge taklukene i salongen som henimot helt kan eliminere lyset fra topplanternen ved nattseilas.

Salongen(smil)
Interiørlayouten er lik den man finner i storesøster 365 Coupé. Her er en U-salong på babord side med et vendbart passasjersete hvor to personer har god komfort. I forkant av kartbordet er det integrert et ”underholdningssenter” med stereoanlegg bak en skapdør og elektrisk hevbar TV. I selve kartbordet er det et romslig rom for kart. Når passasjerstolen vendes, blir den en del av en behagelig U-sofa rundt et solid klaffebord. Bordet er montert på en søyle og kan senkes og dermed gi en ekstrakøye for to.
I hele båten er det mye god stuveplass, som i benken i U-sofaen i salongen. Det er dessuten rikelig med lamper og lyspunkter om bord, og alle lamper kan betjenes via sentralt plasserte lysbrytere. I salongen er det fem downlights og en taklampe på akterveggen på styrbord side. Styringsenheten til dieselvarmeren er montert på akterveggen i salongen. Vi mener den hører hjemme i nærheten av førerplassen slik at man slipper å gå gjennom hele salongen for å justere varmen.
En detalj vi noterte oss, var den skinntrukne håndrekken i salongtaket - en seilbåtinspirert løsning som begynner å finne veien om bord i motorbåter.
Foruten akterdøren, sidedøren og taklukene, kan også vinduet ved passasjerplass åpnes for ventilasjon. Sidedøren ved førerplass gjør dessuten båten enkel å håndtere – selv om man bare er en person om bord.

Hovedlugaren (smil)
Via en bred åpning med to gode trinn kommer man ned i mellomgangen som binder i hop stikklugar, toalett og hovedlugar. En og en dør må åpnes ad gangen når man skal inn i de respektive lugarene, og på det viset opplever man at 335 er noe krympet i forhold til 365 – selv om fasilitetene er de samme. Hovedlugaren forut er romslig og høyst beboelig, og har mye stuveplass. I første rekke et hengeskap med belysning i og to skuffer, og avsettingsplass langs skrogsiden. Inn under køya er det åpne stuverom, og i tillegg er det stuveplass med adkomst via køyebunnen. Samme veien kommer man også til en meget ryddig og lett tilgjengelig thrusterinstallsjon. Ønsker man å utvide køya til en romslig dobbelkøye, må man legge inn en ifyllingsplate. Belysningen på hovedlugaren er bra, både i form av en lyslist oppunder dekk, to downlights og to leselamper. Lugaren er dessuten utstyrt med knagger på skottet (pluss i margen for det), samt både 220 volt og 12 volt uttak. Dørkene under dekk er trukket med kantsydde matter som settes fast med trykknapper. Dekksluken i hovedlugaren åpnes i forkant (vi foretrekker at den er hengslet i forkant for å unngå overraskelser om man glemmer å lukke den), og er utstyrt med en praktisk rullegardin.

Stikklugar (smil)
Stikklugaren på babord side oppleves som litt trang når man skal lukke døren, men når man har kommet seg inn er den riktig innholdsrik og tiltalende. Her er på plass en praktisk sittebenk med stuveplass under puta, et speil på skottet, og her er i likhet med hovedlugaren også strømuttak for 12 og 220 volt. Også her er det rikelig med stuveplass i form av et stort hengeskap med lys i, pluss et skap med skuffer. Noe avsettingsplass med slingrekant er her også. Ventilasjonen består av et koøye som kan åpnes i skrogsiden, samt ett inn til salongen. Køya er romslig med god belysning. En praktisk finesse er lysbryteren ved hodeenden som betjener alle lampene på lugaren.
Via luker i skottene, samt i køyebunnen, har man god teknisk adkomst til blant annet fordeler til varmer, septiktank, vanntank osv.

Byssa (smil)
Bysseløsningen er tilsynelatende tradisjonell, med unntak av at den er helt fri for skap. I benken er det kun skuffer. Benken er stor og innholdsrik, og omfatter totalt ni skuffer, inkludert en stor gryteskuff og en skuff for glass. I benken er det en dobbel stålvask med skikkelig ettgrepsarmatur, og ved siden av den er det tobluss kokeapparat med stekeovn. Førerstolen kan vippes frem slik at man får ekstra avsettingsplass. Ved førerstolen er det også et 220 volts uttak til kaffetrakter og lignende. Ytterligere en detalj som underbygger vår påstand om at 335 Coupé er en ytterst komplett båt er søppeldunken i skapet under U-sofaen akter. Slike detaljer koster i den store sammenheng så lite, men er likevel et forsømt kapittel i mange båter. Kjøleskapet har fått sin vante plass under førerstolen.

Toalettrom (nøytralt)
Toalettrommet på styrbord side, forenom førerplassen, har bra ståhøyde. Og det lider dessverre førerkonsollen noe under – som dermed blir for høy.
Toalettrommet er overraskende innholdsrikt. Ikke minst har det eget dusjkabinett, med en sirkelformet skjerm som man trekker rundt seg. Pleksiskjermen i testbåten subbet litt i teaktrallverket som ligger over sumpen og bør justeres. Selve sumpen er for øvrig en fin løsning som sørger for at alt vann effektivt dreneres vekk. For øvrig er her en sittebenk i dusjrommet, og under lokket er det et manuelt toalett. Forenom dusjrommet er det en fin stålvask med solid ettgrepsarmatur med hånddusj som trekkes inn i dusjkabinettet når det skal foretas kroppsvask.
Og igjen lar vi oss imponere av Nimbus. Rommet er komplett med knagger, tannkrusholdere, søppeldunk, dorullholder og toalettbørste. I benken og i skapet innunder dollbordet er det dessuten greit med skapplass. Belysningen består av en lyslist under dollbordet ved vasken samt en downligth oppunder dekk. Foruten et koøye som kan åpnes, kunne vi ønsket oss en elektrisk avtrekksvifte. Pluss for 220 volts uttak til hårtørrer og barbermaskin.

Motorrom (nøytralt)
Adkomsten til motorrommet er meget god via en stor luke i akterdekket. Takket være V-gear-løsningen er installasjonen meget kompakt, noe som også gir plass til et teknisk rom aktenfor motorrommet. Motoren er montert i en kassett med en inspeksjonsluke på toppen. For daglige inspeksjoner kommer man veldig greit til ved å åpne denne. Her får man lett tak i peilepinne, drivreimer og sjøvannsfilter, men ikke grovfilteret til dieselen. Det er montert ytterst utilgjengelig, lengst inn i motorkassetten og bør definitivt få en bedre plassering – fortrinnsvis i det tekniske rommet utenfor kassetten. Adkomsten til selve dieseltanken går via en luke i dørken ved byssa. Tilgjengeligheten er meget god, men tanken har ingen annen dreneringsmulighet enn via et mannhull på toppen av tanken.

Alle testbåtens seks batterier er montert lett tilgjengelig i akterkant av det tekniske rommet. Også denne installasjonen er meget kompakt. I underkant av ”batterihyllen” er det en stor luke som leder inn til roranlegget. Kulten til nødstyringen henger lett tilgjengelig i nærheten. Et solid og ryddig panel med hovedsikringer til vinsjer og thruster finnes samme sted. VV-berederen er montert lett tilgjengelig på styrbord side. Alle installasjoner er solid og skikkelig utført, inkludert det elektriske anlegget.
Også i motorrommet kom vi over en av detaljene som imponerte oss med 335 Coupé: På akterskottet av motorkassen er det montert et teakstativ hvor bordet har sin faste plass.

TESTFAKTA NIMBUS 335 COUPÉ

KONKLUSJON:
Vårt inntrykk av Nimbus 335 Coupé gjennomgående positivt, med noen unntak. Dette er en velfungerende bobåt for fire personer, men den kan føles litt trangbodd. Sjøegenskapene er upåklagelige, og komforten under gange er i toppklasse. De viktigste justeringene vi ønsker oss er at sikten fra førerplass bør forbedres, og at grovfilteret monteres lettere tilgjengelig. Nimbusen er derimot suverent velutstyrt, og den bør være et forbilde for alle båtprodusenter med tanke på smarte detaljer og komplett utrustning – fra verktøysett og båtshake til dobørste.

PLUSS
+ Komplett utrustning
+ Stille og kompakt konstruksjon
+ Teknisk kvalitet
MINUS
- Litt trang
- Grovfilter til diesel
- Sikt fra førerplass

SPESIFIKASJONER
Største lengde: 10,27 meter
Skroglengde: ??,?? meter
Største bredde: 3,20 meter
Vekt tørr båt: 4.500 kg
Vekt fullastet båt: ?.??? kg
Største dyptgående fullastet: 1,05 meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 190
- Drivstoff: 480
- Septik: 70
- Varmtvann: ??

MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: Volvo Penta
Modellbetegnelse: D4-300
Årsmodell: 2009
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 300
Ytelse kW: 221
Antall sylindere: 4
Max turtall ihht produsent: 3.500
Max turtall i test: 3.600
Type fremdrift: V-gear
Utveksling drev: Kommer
Propeller
- type: Skewback
- materiale: Bronse
- stigning i tommer: ??x??
- antall blad: 4

ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank:
- type og størrelse (forbruk): 75 Ah MarinFritid
- type og størrelse (start): 75 Ah MarinFritid
- antall (standard): 3+3
- antall testbåt: 3+3
Ladespenning forbruk i volt¹): 14,30
Ladespenning start i volt¹): 14,15
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

MÅL I CM
Dollbord, bredde: 31
Uteplass akter: 163x227
Badeplattform: 105x282
Ståhøyde ved førerplass: 164
Ståhøyde i salong: 190
Ståhøyde
- hovedlugar: 180
- stikklugar: 175,5
Ståhøyde i bysse: 190
Arbeidshøyde byssebenk: 90
Ståhøyde på toalett: 177
Akterdør – bredde: 75
Akterdør – terskelhøyde: 7,5
Køyemål
- hovedlugar: 228x195
- stikklugar: 200x195
Ståhøyde under kalesje: 198

CE-MERKING
I ORDEN MANGELFULLT
Designkategori: B
HIN-nummer: X
Samsvarserklæring: X
Brukerhåndbok: X

FRA CE-SKILTET
Max antall personer: 8
Max antall pers. og last i kg: 1.400
Max motorstyrke: 221 kW

FART OG STØY
I følge produsent Testet
Max turtall: 3.500 omdr./min. 3.600 omdr./min.
Max fart: 25 knop 25 knop
Marsjfart: ?? knop 22 knop
Max støy: ?? 82 dBA
Støy ved marsjfart: - 79 dBA
²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TESTRESULTAT ³)
Turtall (omdr./min.) Fart (i knop) Støy (i dBA) Merknad
3.600 25 82
3.300 22 79
3.000 20 78
2.700 15 72
2.400 12 69
2.100 9 71
1.800 8 70
1.500 7 67
1.200 6 61
900 5 61
600 4 58

(Reduksjon med 300 omdr./min.)
³) Målingene er utført med en Volvo Penta D4-300.

TESTBETINGELSER
Temperatur
- Luft: 18˚C
- Sjø: 17˚C
Vindstyrke: 5-6 m/sek
Tankinnhold ved test i liter
- Diesel: 360
- Ferskvann: 0
- Septik: 45
Antall personer om bord: 1

UTSTYR
BESKRIVELSE STANDARD EKSTRA I TESTBÅT
Hekkthruster X X X
Baugthruster X X X
Sentralstøvsuger X X X
Defroster X X X
Dieselvarmer ?? kW X X X
Ankerspill akter X X X
TV/DVD med heis X X X
Radio/CD X X X
Bauglys X X X
Teak X X X
Lyskaster X X X
Trimplan X X X
Raymarine C120 X X X
Elektrisk takluke X X X
Ankerspill forut X X X
Bord på uteplassen X X X
Dusj på badeplattform X X X
Kalesje X X X
Kjøleskap X X X
Kokeapparat og stekeovn X X X
PRIS OG OPPLYSNINGER
Pris fra (inkl. avg.) kommer kroner
Pris testet båt (inkl. avg.) kommer kroner
Konstruktør: Rolf Eliasson
Produsent: Nimbus Boats AB, Göteborg
Ytterligere opplysninger: www.nimbus.se

KONKURRENTENE
Kommer 45 Fly Ikke testet i Båtmagasinet
Kommer 45 Fly Ikke testet i Båtmagasinet
Kommer 45 Fly Ikke testet i Båtmagasinet

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon