Test: Nidelv 320 Cruiser

Test: Nidelv 320 Cruiser



Test: Nidelv 320 Cruiser

Drømmebåten?



Med innleid Riviera - halvplanerskrog fra Huseklepp Modellverksted, har Nidelv laget en helt ny båt som allerede har slått an i markedet. Nidelv 320 Cruiser kommer også i planende utgave.



Tekst og foto: Hans Due



Nidelv har virkelig lagt fra seg alt som heter tommeltotter, og med nennsom hånd bygget en ny, flott båt. Med massivt innslag av nydelig lakkert treverk i innredningen og teakdørker over det hele, er det så man nesten ikke tør bevege seg ombord uten filttøfler. Så får man vurdere om det er slik båtlivet skal nytes. Bikkjer og snørrete unger med sand under skoene har i hvert fall ingenting ombord å gjøre. Men vakkert er det.

Salong

Det finnes to alternative løsninger for salongen under dekk, men man kan også få en kombinasjon av de to løsningene om man ønsker det. På vår testbåt var salongen innredet med en stor, halvrund sofa med ditto bord. Bordet kan legges ned, slik at man får en dobbeltkøye. På babord side aktenfor salongen er en stor og innholdsrik bysse.

Den andre løsningen er en lukket dobbeltlugar forut og en sittegruppe der byssa er på den første løsningen. Byssa er her flyttet til uteplassen, aktenfor førerplassen på styrbord side. Om man ønsker det, kan de to løsningene kombineres slik at man fortsatt har den innholdsrike byssa nede under dekk forut og i tillegg en lukket dobbeltlugar.

Utstrakt bruk av treverk med møbelfinish gir lun stemning. Man føler seg eksklusiv i slike omgivelser. Det er mye "gulvplass" som gjør at man kan ferdes omkring under dekk uten å måtte skalle i hverandre.

Tak og skrogsider er skaipolstret, og polstringsarbeidet er førsteklasses. I taket er det seks innfelte downlights samt to lampetter på skottet mot ankerboksen. Dagslys kommer inn gjennom luke i taket samt vinduer i skrogsiden og gjennom døren mot uteplass. Siden innredningen er såpass mørk, er det bra at man har montert tilstrekkelig antall lamper.

På hver side av den halvrunde sofaen er det langsgående hyller. Under sofaen er det stueplass, og i babord ende et hengeskap. Under enden av sofaen på styrbord side er det to skuffer, og under opphøyningen der bordet er montert, er det nok et stuerom.

Hvis man velger løsningen med en stor dobbeltkøye forut i stedet for sofaen, er det et enorm stuerom under køya. Hele køya kan nemlig vippes opp ved hjelp av gassdempere.

Bysse

Byssa er meget stor og i vinkel. Benken er marmorert med to stålvasker innfelt med skikkelig rørleggerarmatur samt et tobluss Wallas Safeflame kokeapparat. Over kokeapparatet er montert avtrekksvifte. Plass til kopper og kar er det mye av. To skap over vasken og med arbeidslys under. Under vasken er det tre dype skuffer. Under kokeapparatet er et skap med to hyller, og ved siden av dette ytterligere et skap med tre hyller. Over dette skapet er kjøleskapet som også har dør i samme type treverk som resten av innredningen.

Det er full ståhøyde i byssa, og det er så romslig at her kan man virkelig boltre seg i fred. Avsettingsplassen rundt vaskene og kokeapparatet er stor. Ved siden av byssa er oppgangen til uteplassen, og under de to nederste trinnene er det skuffer der man også kan oppbevare bysseutstyr. Under det øverste trinnet er en skapdør som går inn til vannslangesystemet.

Sjøegenskaper

Skroget til denne båten er vel utprøvd gjennom opprinnelsen, Riviera 925. Men vektfordelingen er litt annerledes i Nidelvutgaven. Vi testet båten i ½ - 1m. sjø og i ca. 20 knops fart. Båten oppfører seg greit med fulle tanker. Selvsagt litt hard i motsjø i såpass stor hastighet, men myk og fin både i sidesjø og medsjø. Båten virker tørr. I krappe svinger har roret en tendens til å slippe / trekke luft.

Førerplass

Man sitter komfortabelt i førersetet og har bra støtte i sidene. Det er god sikt horisonten rundt, men generende reflekser i frontvinduet i sterkt sollys på grunn av knallhvitt dashbord. Yanmar leverer endelig flushmonterte instrumenter som sees godt. Tre vindusviskere på parallellarmer er standard. Bra! Det samme gjelder defroster og varmeapparat! Bryterpanelet er riktig plassert, men de kunne gjerne vært merket med enda kraftigere skrift.

Rattet kan tiltes og halve setet vippes opp. Med åpen takluke (i hardtop som er ekstrautstyr) er det behagelig å stå og kjøre. Førersetet er ikke mulig å regulere, men her gjør det ikke noe for det er god plass til bena. Gass og gear er bra plassert i forhold til kjørestillingen. Kartbordet er romslig, og lett synlig fra førerplassen. Under fotbrettet er det et stort stuerom.

Styrhus/salong

Vis a vis førerplassen er det et dobbeltsete, og under dettet setet er det tre skuffer samt stuerom under fotplate. I dashbordet er det et lite hanskerom som også kan brukes til å sette fra seg glass og kopper på når døren er åpen. Aktenfor dobbeltsetet er en halvrund sofa med stueplass under deler av sofaen.

Et rundt bord som er hengslet på midten kan felles sammen. I hvert hjørne av sofaen er det barskap som er montert slik at de kan heves og senkes ved hjelp av gassdempere. En smart og praktisk løsning. Vis a vis den runde sofaen og aktenfor førersetet er en toseter som delvis kan skyves inn under dollbordet når den ikke er i bruk, slik at man får bedre passasje forbi. Også det en smart detalj. Alternativt er byssa her dersom man velger løsningen med en liten salong nede i tillegg til lukket dobbeltlugar forut. Under denne toseteren er det to skap.

På styrbord side ved siden av sofaen er nedgangen til akterlugar eller trinn opp til dollbordet for ombord-/ilandstigning eller for å komme de tre trinnene ned til badeplattformen akterut. Løsningen virker grei nok, men savnet av noe å holde seg i når man skal ned på badeplattformen, er til stede.

På dørken ute, som forøvrig er teakbelagt, er det også kantsydd, heldekkende teppe.

Toalett/dusj

Her har Nidelv gjort seg flid. Separat toalettrom og dusjrom med full ståhøyde og med glassdør mellom. Bra!

Det er mye plass rundt doen. Vasken er helstøpt, benken marmorert og med skikkelig armatur. Innredningen er helstøpt, bortsett fra skap og tannglass-/håndkleholdere som er i solid, lakkert treverk. Virkelig innbydende. Vippebrytere til lys og elektrisk vifte er slik som man ser i hus. Det separate dusjrommet er helstøpt, bortsett fra en liten sittebenk i treverk, og det er brukt solid dusjarmatur maken til det man har hjemme. Det eneste vi vil sette fingeren på er speilet som er montert alt for lavt. Her må man enten stå krokbøyd eller sitte på doen og lene seg fram. Kunne vært løst med nok et lite speil høyere opp.

Under vasken er det et skap med to hyller, og i hjørnet bak doen ytterligere et skap.

Dekk/overbygg

Det er et forholdsvis bredt dollbord rundt hele. Pulpiten går helt til aktenfor targabøylen/hardtopen. Således er det forholdsvis sikkert å bevege seg ute. Men vi savnet en håndrekke på overbygget og noe bedre gripemuligheter når man beveger seg fra uteplassen til badeplattformen.

Seks solide kryssholt, hvorav de to midtskips er nedfelt, gir gode fortøyningsmuligheter. Ankeret har plass inn under nebbet, og med vinsj under et lokk med gassdempere forut. Her er også plass til fortøyningsutstyr.

Det er tre trinn ned til badeplattformen på hver side av akterlugaren, og under det midterste trinnet stueplass for fortøyningsutstyr. Mellom trinnene er en hengslet boks der fendere skal stues bort. Midt på badeplattformen er en innfelt bade-/redningsleider.

Dersom man velger den åpne versjonen med targabøyle, er kalesjer for både førerplass og sofaen akterut lagt inn i targabøylen. En grei løsning som gjør at man slipper å herje med kalesjebøyler.

Vår testbåt hadde hardtopløsning, og den har en stor takluke som kan skyves akterover, hvis man da ikke spanderer ekstra kroner på en elektrisk motor slik som på vår testbåt. En bedre løsning, spør du oss, for da kan takluken låses i alle stillinger.

Taket på akterlugaren har puter som gjør den til en solseng for en-to personer.

Akterlugar

Også her kan man velge mellom flere løsninger. På vår testbåt var akterlugaren innredet med en stor dobbeltkøye til babord og en enkeltkøye til styrbord. Mellom køyene er det normalt en håndvask, men denne var tildekket på testbåten fordi eieren var redd for at familiens barn skulle søle med vannet og glemme å slå av kranene, slik at alt ferskvann skulle bli brukt opp. Under vasken er det et skap. Rundt dobbeltkøya en stor hylle litt opp på skottet. Forøvrig er det lampetter over hver køye samt downlight i taket. Under køyene er det stuerom. Som alternativ løsning kan man i stedet for enkeltkøya på styrbord side få et stort skap.


Motor/ teknisk

Midt i dørken ute er det en luke som går ned til motorrommet, men for å få tilgang til hele motorrommet, må nesten hele dørken åpnes. Det skjer ved hjelp av en bryter ved leideren ved siden av akterlugaren. Dørken er kun festet på to elektrohydrauliske pumper som løfter dørk, deler av den runde sofaen og toseteren vis a vis førerplassen. Slik får man kommet seg ned i motorrommet for service og vedlikehold. Rundt motoren er det aluminiumsdørk. Inn under dørk og dollbord på babord side er batteribanken på 3 x 115 Ah. batterier som standard. Samme sted er tanker for drivstoff og ferskvann (begge sider).

Landstrømstilkobling, varmeapparat og varmt og kaldt vann er standard. Det samme er ankervinsj akterut og trimplan.

Ved fotplaten på førerplass er den elektriske hovedtavla bak en plexiglassdør. Den er meget oversiktlig med klare merkinger av sikringene samt et digitalt voltmeter som hele tiden måler spenningen på batteripolene. Ladespenningen er på 14,2 volt, og det er godkjent.

Alle slanger og kabler er skikkelig oppklamret, alle skroggjennomføringer har doble slangeklemmer.

Fart/støy

Farten er radarmålt med en mann ombord, full drivstofftank men uten ferieutstyr. Det halvplanende skroget drives av den nye seksylindrede dieselmotoren til Yanmar med modellbetegnelsen 6LP - STE. Den yter 290 hk. på propellakselen.

Støyen er målt ved førerplass med takluke åpen. Generelt kan sies at støyen på topp er noe høy, og at det er generende wirestøy fra gass/gearboksen.


Omdr. Fart i knop Støy i dbA
4000 26,6 86,1
3600 23,3 82,2
3200 17,5 85,3
2800 14,0 78,4
2400 10,6 77,7
2000 8,6 76,0
1600 7,5 72,7
1200 6,3 67,8
800 4,4 60,5


Konklusjon

Her er kun smådetaljer å rette på. Generelt inntrykk er at Nidelv har fått fram en flott båt med mange praktiske løsninger. Sjøegenskapene er gode med riktig balansering av vekten ombord. Støynivået er noe i høyeste laget.

Data
Lengde: 10,50 m.
Lengde vannlinje: 8,00 m.
Bredde: 3,25 m.
Dyptg: 0,90 m.
Vekt: ca. 4.700 kg.
Drivstoff: 460 lt.
Ferskvann: 250 lt.
Septik: 160 lt.
Pris testbåt: Kr. 1.150.000,-
Prisalt.: Fra kr. 1.080.900,- til kr. 1.365.500,-

Produsent: Nidelv Båtbyggeri AS, Postboks 10, 4883 Bjorbekk. Tlf: 37 09 41 22.


Utgave: 

Stikkord: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
Twitter icon
e-mail icon