Test: Meridian 341

Test: Meridian 341



Test: Meridian 341

Et sterkt alternativ

Meridian begynner å få fotfeste i Norge. Ikke så rart, for dette er amerikansk komfort på sitt beste, kombinert med høy kvalitet. Flybridgebåten 341 er et kompakt ”slagskip” med mye volum og et imponerende utstyrsnivå i forhold til prisen. Og kanskje med klassens største flybridge.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Merdian 341 er en svært velutstyrt amerikansk flybridgebåt, også i standardversjon. Men, den er grunnleggende annerledes i tankegangen enn sine nordiske medsøstre. Her er flybridge prioritert fremfor akterdekk, og det faktum at båten også kan leveres uten innvendig førerposisjon vitner om at farvann med litt andre betingelser enn våre hjemlige har definert planløsningen på denne båten. Likevel er dette et konsept som burde fungere bra i våre farvann. Med standard 9,0 kW generator er man helt uavhengig av landstrøm, to mektige, saktegående dieselmotorer kompakt konstruksjon gir storbåtfølelse når man entrer badeplattformen på denne nord-amerikanske mini-yachten.

Sjøegenskaper

Båten har et planende skrog og lages kun for dobbel motorinstallasjon. Vår testbåt hadde to common rail motorer fra Cummins på 330 hk hver. Disse 5,9 liters dieselene imponerte stort med sitt dreiemoment, og brakte den nesten 10 tonn tunge båten opp i drøye 28 knop. Det helt etter forventningene til en så vidt stor og tung båt med strake aksler og ror. Båten har en bratt planingsterskel, noe som resulterer i at man ikke har noen sikt forover fra den innvendige førerposisjonen når man akselerer opp i plan. Dette føles ubehagelig, og underbygger bare følelsen av at den primære førerposisjonen på denne båten er på flybridge. Båten har imidlertid rikelig med krefter, og det tar kort tid å komme over ”kneika”. I planende hastigheter har båten imponerende svingradius til å være en akselbåt. Den legger seg, helt etter boken, mindre markant innover i svingen enn en drevbåt og holder farten oppe selv i kraftige kurver. Også ved havnemanøvrering imponerer Meridian, som har en tydelig effekt av at propellene står langt fra hverandre.

Salong

Dekksalongen er organisert med mange løse elementer, og ingen fast innredning. I den aktre delen, rett innenfor skyvedøren fra akterdekket, er det en sofa på styrbord side aktenfor førerplassen, samt to behagelige løse lenestoler aktenfor byssa. Dette underbygger bare den storbåtfølelsen som denne 34-foteren inngir. Bordet er også løst, og kan heves og senkes. Det er betydelig ståhøyde i salongen. Polstringen er pent utført, og det ligger mye formarbeid i innredningen som vitner om at dette ikke er en båt bygget på enkleste måte. Salongavdelingen om bord er sosial og trivelig, men i praksis har den kun plass til fire personer. På babord side, vis-á-vis sittegruppa er det en underholdningsavdeling med TV, DVD-spiller osv i et hjørneskap. Båten er standard utrustet med tre integrerte 220 volts vifteovner som reguleres separat i den enkelte lugar, blant annet i salongen. En annen finesse er det Meridian kaller Ultra-Flow Comfort Air System, som er et ventilasjonssystem i salongtaket. Små vifter sørger for jevn, komfortabel luftstrøm gjennom salongen som fjerner kondens og ulukt, og som sørger for jevn varmefordeling. Belysningen i salongen er meget god og består av hele ti spoter i taket. Det er sentralbrytere til all belysning. Dørkene er i amerikansk tradisjon dekket med limte, ikke kantsydde tepper, og det er lite annet å si om dét enn at det er en smakssak.

Byssa

Byssa er anlagt i samme nivå som salongen, på babord side vis-á-vis førerplassen. Denne har to motstående benker - en med kokemulighet mot førerplass, mens en smal vanlig byssebenk går langs skrogsiden. Det fine med denne varianten, er at den er på samme plan som salongen, og at man dermed kan være sosial med de andre. Arbeidsforholdene er gode, og det er god avsettingsplass, men vi savnet en skikkelig slingrekant på benkeplatene. Hovedbenken mot skrogsiden er litt smal. Mikroovn er standard slik at stekeovn ikke er nødvendig. Derimot er her en tobluss propan koketopp. Selv om byssa er romslig, har den relativt lite stuveplass, spesielt i benken ved kokeapparatet hvor det er lite som skjuler seg bak dørene annet enn grunne hyller. Det er lite plass til tørrvarer, og særlig kopper og kar. Men, her finnes også nyttige detaljer: Her er det 220 volts uttak ved begge benkene. En smart detalj er også en stor trefjel over koketoppen, men den faller litt på at den er håpløs å løfte opp når blussene skal frigjøres. I benken mot skroget er det en dyp og bra stålvask med ettgreps armatur med hånddusjhode.

Førerposisjon

Komfortable førerposisjoner er et kjennetegn ved amerikanske båter, så også Meridian 341. Førerstolen er bred og komfortabel, men ikke riktig bred nok til to personer. Konsollen er logisk oppbygd, og veldig oversiktlig. Rattet er justerbart, og sammen med spaken faller det rett i hendene. Alle instrumenter har dedikerte plasser, også plotter, VHF og autopilot. Meridian-båtene er ustyrt med Northstar-elektronikk, som fremsto som brukervennlig og velkjent i sin menyoppbygning. Vi savnet imidlertid mulighet til å montere en noe større plotter enn 6,4-tommeren som var montert i vår testbåt. Mens flybridgen er overfylt av koppholdere, fantes det ingen ved førerplassen nede. Vi savnet også noen bra stuverom med plass til alt fra mobiler til solbriller. Pluss gir vi også for et solid kompass montert i siktretningen. Det er bra sikt gjennom sidevinduene, som kan åpnes på hver side, men særdeles kraftige A- og B-stolper stjeler en del sikt.

Hovedlugar

Adkomsten til lugaravdelingen forut går via byssa på babord side. Her er det et stort hengeskap med hylle i forkant av byssa, før man kommer ned i en relativt trang mellomgang. Hovedlugaren forut er meget romslig med betydelig ståhøyde. Den har en sentermontert dobbelkøye med adkomst opp på hver side. Køya er omgitt av rikelig med hyller. Lugaren har en godt fordelt og behagelig belysning i form av fire spoter og to leselamper. Det er god plass til et tv på skottet. Her er også integrert stereoanlegg på styrbord side. Her er et alminnelig hengeskap på styrbord side, og et meget stort på babord side. I tillegg er det to gigantiske skuffer under køya, samt stuverom og adkomst til baugpropell gjennom køyebunnen. Det er separat dør inn til toalettrommet fra hovedlugar på styrbord side, i tillegg til døren i mellomgangen. Døråpningen fra hovedlugaren blir temmelig smal fordi døren kommer i konflikt med køyeenden. Det er god ventilasjon på lugaren, i form av to koøyer som kan åpnes i tillegg til en dekksluke, som dessverre er hengslet i akterkant.

Toalett

Båten er forsynt med et gigantisk toalettrom med betydelig ståhøyde. Her er det et frittstående, fint toalett som passer bra for både stor og liten bak. Toalettrullholderen er lett tilgjengelig på innsiden av skapdøren til det store skapet under vasken. Og vasken er skikkelig som i et hus, utført i stål med tilhørende dobbelt armatursett. Her fins romslig skapplass både ved siden av vasken, og et stort skap over vasken. Ventilasjonen består av et koøye som kan åpnes, samt en avtrekksvifte. Produsenten har utstyrt toalettrommet med alle ønskelige komfortdetaljer, som håndkleholdere, bra plassert speil og belysning og fremfor alt et fantastisk dusjrom. Det er stort nok til et mangfold av kroppsfasonger, har helstøpt innredning med sittebenk og avsettingsplass.

Gjestelugarer

Denne ligger under salongen, aktenfor toalettet. Her er det to køyer, med mulighet til å trekke ut en ifyllingsplate fra en av køyene og konvertere hele lugaren til en dobbelkøye. Lugaren er romslig for to personer, og har rikelig med stuveplass i form av store oppbevaringsrom både på styrbord og babord side. Rommet på babord side burde vært forsynt med en slingrekant eller mulighet til å sette for et stengsel. Belysningen består av tre spoter og to leselamper, som også kan betjenes enkelt via en bryter på innsiden av døra. Bra! I tillegg er det en matt plate montert i taket som slipper inn lys fra salongen. Foruten 220 volts uttak er det separat panel til regulering av varmeren, som er montert i det ene trappetrinnet. Ventilasjonen består av et koøye som kan åpnes.

Uteplassen

At flybridgen er en sterkt prioritert del av båten, reflekteres i et lite akterdekk, men også smale dollbord. Gode adkomstmuligheter frem på fordekk er ikke like nødvendig i farvann der man vanligvis legger til med hekken først. Det går en solid håndrekke langs overbygget, men dollbordet er smalt og det er ikke plass til mer enn en fot av gangen. Hovedrekka er enkel med en wire i midten, og det kunne med fordel ha vært en rekke langs bremmen helt forut. Båten kan leveres med åpen baugrekke.

Totalt har båten seks kryssholt, som til dels er av det litt spinkle og upraktiske amerikanske slaget. I fordekket er et en liten dreggkasse forut, og lyskasteren er montert ved ankeret, som er en uvanlig, men ganske smart løsning så lenge den er godt beskyttet.

Badeplattformen er ryddig og grei, med to kryssholt montert i akterkant for fortøying med hekken til brygga. En praktisk detalj her er en egen renne i dekket hvor man kan legge landstrømkabelen. Kabelen går inn i en stor garasje i akterspeilet, med plass til fortøyninger m.v. På styrbord side er det en port som åpnes innover. Mot akterspeilet er det en fast benk med noe stuveplass i. Dekket er belyst av to downlights.

Flybridge

En meget romslig, integrert trapp på babord side fører opp til den dominerende og innholdsrike flybridgen. Dette er en høyt prioritert del av båten. Innredningen består av en buet L-sofa akter med plass til fire personer rundt et enkelt bord. Det er mye stuveplass i benkene. I tillegg er det en hyggelig sofa vis-á-vis førerplass på babord side. Hele flybridgen er oversvømmet av koppholdere, og det er bra med rekker og håndtak over alt. Interiøret er komfortabelt med avrundete former og mye polstring. Flybridgen har imidlertid ingen solseng.

Hele førerkonsollen går i hele flybridgens bredde, fra passasjerplass hvor det er et stuverom som savner dreneringskant, over i en førerplass som er veldig flott ergonomisk utformet. Her er en god førerstol med ståpåute som kan vippes ned. Veldig greit organisert med bryterrekke på styrbord side, god plass til en plotter tilsvarende som nede. Førerplassen er ikke et supplement til den nede, men bærer preg av å kunne være hovedførerplassen om bord. Aktenfor førerplassen er det en liten wet-barløsning i form av en liten benk med et kjøleskap.

Den store åpningen ved trappen er omgitt av en solid rekke.

Motor/teknisk

Man blir imponert over båtens tekniske kvalitet skroget er vakuumstøpt. Båten oppleves som svært kompakt og solid sammenføyd. Akter i salongen er det alle hovedbrytere samlet i et skap med meget oversiktlig paneler, som på langt større fartøyer. Her er også betjeningspanelet til lysmotoren som standard, et Onan-aggregat på hele 9,0 kW. I skapet er det tilgang til et Matrix tankmålersystem som gir full oversikt over alt fra diesel til septiktanker. Tenningsnøklene er også lokalisert her, og betjenes kun med knapper fra førerplass.

De tekniske avdelingene om bord er delt i to, med et rom for aggregatet under akterdekket, og motorrom under salongdørken. Alle skroggjennomføringer er forsynt med doble slangeklemmer, og det er god adkomst til alle installasjoner, selv om det er ganske fullstappet.

To Cummins QSB 5,9 liters dieselmotorer som er nedstilt fra maks rating på 425 hk til 330 hk ved et toppturtall på 2.800 omdreininger, med andre ord kommersielle saktegående dieseler, men med common rail innsprøytning. Luker i salongdørken gir lettvint og god adkomst til et romslig motorrom. Her har man glimrende adkomst til alle daglige sjekkpunkter, inkludert to imponerende sjøvannsfiltere og grovfiltere. Dieseltankene er montert mot skroget på hver side, med adkomst til håndlokk som dreneringsmulighet. Det elektriske anlegget er ryddig stripset, godt merket og har solide kabeldimensjoner.

Konklusjon

Meridian 341 fremstår som teknisk førsteklasses, både når det gjelder installasjoner, men også i forhold til oppbygning og finish. I standardversjon er den dessuten meget velutstyrt, og er kort og godt svært mye båt for pengene. Den har høy bokomfort for fire personer. Flybridgen er høyt prioritert, på bekostning av brukervennlighet av akterdekk og sidedekk.

Fart og støy

Farten er målt med GPS, to mann om bord og halvfulle tanker. Støyen er målt ved førerplass. Med 87 dBA ligger støyen langt over akseptable verdier ved toppturtall, og bør definitivt reduseres til under 84 dBA, fortrinnsvis ned mot 80 dBA.

Omdr./min. Fart (knop) Støy (dBA)
2.760 28,2 87,0
2.250 18,8 82,0
1.750 10,9 74,0
1.250 8,9 70,0
600 5,6 54,0
Data: Meridian 341
Lengde (L.o.a): 10,9 meter
Bredde: 3,8 meter
Dyptgående: 1,0 meter
Vekt tørr båt: 8.280 kg
Drivstoff: 946 liter
Ferskvann: 341 liter
Septik: 132 liter
Køyeplasser: 4 eller 6, valgfritt
CE-kategori: B
Standard motor: 2x T330 Cummins QSB 5.9, 330 hk
Motor i testbåt: 2x T330 Cummins QSB 5.9, 330 hk
Pris fra: 2.749.000 Kroner
Opplysninger: Baymax Båt AS, Langesund, telefon 35 97 36 97, www.baymax.no

Utgave: 

Stikkord: 

En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
Twitter icon
e-mail icon