Test Marinovator: Rom for forbedringer

Test Marinovator: Rom for forbedringer

TEKST OG FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN

Prinsippet går i korthet ut på at en tynn, men solid fiberduk med bunn i tykk PVC holdes oppe av en liten 70-watts vifte. Prinsippet er det samme som på et hoppeslott. Relativt små vifter skaper en solid overflate. Prinsippet er overført til båtverdenen gjennom firmaet Marinovate AS som drives av siddisene Alf Egil Stensen og Cato Jansen. Mer om patenten kan du lese på marinovate.no.

Monteringen av posen tar omtrent en times tid ved førstegangsmontering. Fortøyningshull må tilpasses den enkelte båt. De neste årene vil monteringen gå fortere ettersom fortøyningshullene er klare. Prinsippet med lagring i luftpose er at båten skal ligge skjermet for vær og vind samtidig som båteier kan jobbe i båten under vinteropplag. En glidelåsluke på styrbord side gjør at man kan ta seg om bord mens båten ligger på vannet inne i posen.

Den første måneden gikk vinterlagringen i Marinovator strålende. Posen stod i stram giv akt gjennom sterk vind og frost.
Men så kom snøen. Da begynte problemene. Snø og mangel på vind gjorde at nedbøren la seg på taket av luftposen. Etter hvert klappet den sammen under vekta av snøen. Dette ga båteier en større jobb enn ved vinterlagring på land, da han måtte planlegge turer til båthavna etter værmeldingen. Problemer ble det også med kondens som la seg på innsiden av duken. Kondensdråpene frøs til is og førte til nedfall på båten og i vannet inne i posen. Etter hvert ble det så mye is i posen at det øverste vannlaget rundt båten frøs til. Da er litt av poenget med boblehavn borte. På Vestlandet har kunder gjort seg den motsatte erfaringen av det som var tilfelle på vår testbåt. Nemlig at fjorden frøs på utsiden av posen, mens det var isfritt på innsiden. Kunder på Vestlandet som Båtmagasinet har vært i kontakt med er strålende fornøyde med lagringsmetoden. Det tyder på at de klimatiske forskjellene fra øst til vest har stor betydning.

Ombordstigningen er også en smule problematisk. I dette tilfellet ble det for stor avstand mellom båt og glatt brygge, noe som ga utfordringer med å komme om bord, og tilbake på utriggeren. Dette vil bli endret i fremtidige Marinovate-modeller. (Se undersak)

Posen fungerer utmerket dersom det ikke snør. Men snø og hyppige temperaturforandringer gir utfordringer. Posen har absolutt potensiale for å bli et økonomisk forsvarlig alternativ til vinterlagring på land. Men endringer må til for å få et fullgodt produkt.
-------------------------------------
-Vi har løsningen

Cato Jansen, gründer og medeier i Marinovate AS i Stavanger, hevder de nå har en løsning på plass for å unngå at posen klapper sammen ved tunge snøfall.

-Det problemet har vi funnet en løsning på. Jeg kan dessverre ikke utdype dette i dag ettersom patentprosessen ikke er ferdig ennå, sier Jansen til Båtmagasinet. Han kan imidlertid love at metoden vil holde posen snøfri gjennom vinteren. Også problemene ved ombordstigning skal løses til neste Marinovator-modell.

-På neste modell vil vi tilby inngang i baugen, i tillegg til på siden. Dette vil gjøre det tryggere å gå om bord i båten, sier Jansen.

Erfaringene som blant andre Jørgen Skille har gjort seg blir tatt med videre i utviklingen av neste generasjon vinterlagringspose fra stavangerbedriften.

-Utgangspunktet vårt er at vi stadig gjør oss erfaringer som vi tar med oss videre i utviklingen av Marinovator. Til høsten håper vi å kunne presentere en pose som eliminerer alle problemene som Skille har hatt med sin båt, sier Cato Jansen. Planen er å lansere denne under ”Båter i sjøen”. Han presiserer at kunder på Vestlandet har vært svært fornøyde med produktet. Mye av grunnen til det er nok at klimaet er mildere og vinden sterkere. Men kundene på Østlandet skal få et fullverdig alternativ, lover Jansen.

-Grunnprinsippet har fungert. Med noen justeringer så har vi et veldig godt produkt allerede inneværende år, sier gründeren bak Marinovator.

---------------------------------undersak-------------------------------------

Noen barnesykdommer
Båtmann Jørgen Skille har gjennom vinteren hatt sin Saga 310 liggende i en Marinovator-pose i boblehavna på Dronningen.
Her er hans erfaringer.
- Det viste seg at den ikke tålte snøen særlig bra. Når det kom store mengder snø klappet den rett og slett sammen, forteller Skille.

Oslovinteren bød på alle tenkelige værkombinasjoner fra november til april.

-Når det snør i Oslo blåser det sjeldent. Det gjør at snøen faller rett ned. En endring i stoffet eller konstruksjonen vil kanskje gjøre posen mer brukervennlig, sier båteieren. Han måtte ta noen ekstra turer nedom båthavna denne vinteren for å børste snø av posen.

Utfordringer fikk Skille også når det kom til is. Kondens la seg på innsiden av posen ved mildvær. Når temperaturen så sank igjen frøs dette til is. Isen falt ned i vannet i posen og laget en issørpe rundt båten.

-Selv om jeg har hatt noen problemer kan dette fortsatt bli en bra løsning. Men noen utfordringer må løses. Spesielt med tanke på snø. Mer enn fem centimeter med snø var nok til at posen klappet sammen, sier Jørgen Skille.

Etter hvert bygde han opp et eget stillas på dekk for å holde posen oppe ved snøfall. Skille skryter imidlertid av miljøet i Marinovatoren.
-Luftpumpa dro med seg en del støv som la seg på dekk, men miljøet inne i selve båten var veldig tørt og fint. Helt uproblematisk. Groe under båten har også vørt helt fraværende.
-Jeg ser at nabobåtene har grodd en del gjennom vinteren. På min båt er det ikke antydning til groe, sier Skille.

Slik løsningen er i dag vil ikke Jørgen Skille kjøpe Marinovator. Men med forbedringer kan det fort bli aktuelt.

- Noen barnesykdommer må man regne med, og jeg tror disse gutta kan knekke utfordringene.

 

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon