Test: Linssen Sturdy 32-AC

Test: Linssen Sturdy 32-AC



Test: Linssen Sturdy 32-AC

Høykvalitets skutefølelse

Vi har ikke mye vondt å si om denne åtte tonn tunge nederlandske stålbåten. Det blir liksom litt kjedelig når omtrent det eneste man kan sette fingeren på er en ustemt gitar tilhørende importøren.



Tekst og foto: Hans Due



Linssen har alltid vært kjent for sine stålbåter av høy klasse. Her leveres ingen halvfabrikata med innredningsarbeide overlatt til mer eller mindre fingernemme kunder. Det har med image å gjøre. Dyktige håndverkere lager stålbåter med høy finish og med hyppige innslag av skreddersøm. Det finnes flere innredningspakker, men ønsker man andre kombinasjoner, er ikke dette noe problem.


Sjøegenskaper

Man skal ikke ha hastverk på tur med denne båten. Deplasementsskroget pløyer sjøen i drøyt 8,5 knop, men motoren trives best omkring 8 knop. Skroget gravde seg ikke nevneverdig ned selv når vi fikk opp dampen. Noen har kalt den for verdens største 32-foter, og henspeiler da på plassen innvendig. Vi fikk litt av den gamle skøytefølelsen vi hadde da vi for mange år siden tøffet langs kysten med en ombygd fiskeskøyte med semidieselmotor. Tung og stødig i sjøen, treg i bevegelsene og man må ha god tid ved finmanøvrering. Baugpropellen gjorde underverker i forhold til hva vi var vant til.

Vi fikk ikke gitt skroget skikkelig juling for å se hva det var godt for. Gammel dønning i tidlig maisludd utenfor Tønsberg ga oss ingen store overaskelser. Men vel innelukket og med varmeapparatet på, var det en behagelig tur - tross alt.

Førerplass

Det er to styreposisjoner, en på babord side under dekk og en oppe på akterdekket. Vi vil vel ikke akkurat kalle det for flybridge, men man har god oversikt og en herlig plass å være når været tillater det. Alle de mest nødvendige motorinstrumenter er tilgjengelig på førerplassen ute, og man har også et gigantisk kartbord bak vindskjerm som kan deles, slås ned eller demonteres.

Under dekk er førerplassen enda bedre utstyrt med Linssens eget bryterpanel, knasteratt, motorinstrumenter og et dashbord med plass til enda mer elektronikk og et stort kartbord. De tre frontvinduene er utstyrt med vinduspussere med spyleranlegg på parallellarmer og har selvparkering (kun én er standard). I det gustrige maiværet på vår testtur kom behovet for varmluftsvifte på frontrutene klart for en dag. Det ble litt mye pussing av vinduer som stadig dugget igjen. Sikten er ellers god i ca. 270° . De siste 90 gradene akterover har man ingen sikt. Sladrespeil er det få båtprodusenter som har sansen for, foruten de som lager spesialbåter for vannskikjøring.

Under dashbordet er et meget ryddig og oversiktlig koblingsskap for alt det elektriske, og under dollbordet er et annet skap med koblinger. Aktenfor dette et stort barskap med plass til glass og flasker.

Innredning

Det er i hovedsak tre innredningsløsninger som tilbys fra fabrikken. Vår testbåt var innredet hovedsakelig for to personer, men som familiebåt ville man nok valgt en helt annen løsning. Testbåten hadde salong både i styrhusavdelingen og under fordekket, noe som er sløsing med plass etter vår mening. Men så benyttes da også denne båten som demonstrasjonsbåt på messer og utstillinger. I stedet for salongen under dekk forut kan man enten få en lugar med to enkeltkøyer i høyden eller en dobbeltkøye. Akterlugaren kan innredes enten med to enkeltkøyer eller en dobbeltkøye og en enkeltkøye.

Lugarer

Man kan altså få sengeplass til to, fire eller fem. Akterlugaren har ikke full ståhøyde (1, 70 m.). Under køyene, som for øvrig har gode madrasser og fleksible sengebunner, er det montert to plasttanker. I skottet mot salongen er det ett skap ved hver køye. Mellom køyene er det hengeskap og et mindre skap med hyller og to dører. En langsgående hylle er grei til å legge fra seg småting på. I akterspeilet er det vinduer og forholdsvis brede vindusposter. Dørken er teppebelagt med kantsydd teppe. Innredningen for øvrig er i vakker mahogny. Trearbeidet er førsteklasses. Ventilasjon skjer enten gjennom døren til salongen eller gjennom koøyer i skrogsiden.

Salong

Salongen er lys og luftig. En stor luke i taket med farget glass kan åpnes for ventilasjon. Luken er utstyrt med fortrekksgardiner dersom man ikke vil ha sollyset rett inn. Vinduene er i isolerglass, og man har god utsikt når man sitter i U-sofaen (L-sofa er standard). Også her er all innredning i nydelig treverk og førsteklasses håndverk. Salongbordet er skrudd fast i dørken med vingeskruer, og bordet kan heves og senkes med en sveiv. Skal man avduke hele motoren, må bordet skrus løs og fjernes, men det er en enkel affære.

Sofaen er behagelig å sitte i, med skikkelige puter. Under sofaen er det stuerom. Det er flere lamper i salongen i tillegg til rekker med downlights i taket. Her er også laget inspeksjonsluker for å komm til tekniske installasjoner uten å måtte rive hele taket.

Bysse

Det er åpent ned til bysseavdelingen som man entrer via to trappetrinn. Det ene trinnet er for øvrig hengslet, og under trinnet har man montert søppelkasse. Smart og praktisk. Byssa er innredet med tre bluss gasskoker, stålvask og Chaud armatur. Det er en skuff, to store skap og skap med skyvedør under dollbordet. Det er full ståhøyde i byssa, og en bra arbeidsplass. Under dørken er det muligheter for å stue vekk flasker og hermetikk. Vi savnet en ventilator over kokeapparatet. Eneste utluftingsmulighet var gjennom to koøyer.

Salong forut

På vår testbåt hadde man løsningen med en salong under dekk forut. Den består av en rund sofa, og et rundt bord på søyle. Plassen kan gjøres om til køye ved å senke bordet og legge på puter. På skottet mot ankerboksen forut er det tre skap, og det er plenty av stueplass under sofaen. I hjørnet på babord side er det plass for stereoanlegg og reise-TV, og over skapene i front er det hylleplasser. Løsningen er grei nok, men vi synes det er sløsing med plass å ha to salonger i en slik båt. Løsningen med sovelugar liker vi bedre. På babord side er det også et stort hengeskap.

Toalett/dusj

Foran førerplassen og vis a vis byssa er et stort toalett/dusjrom, meget delikat innredet med fliser på den drenerte dørken, stor vaskeservant i lakkert stål og Chaud armatur. På veggene er det våtromstapet. Det er god plass rundt doen, full ståhøyde og en fortrekksgardin som gir dusjavdeling midt i rommet. Under vasken er det et stort og et noe mindre skap som gir rikelig plass til toalettsaker, doruller og håndklær. Et stort speilbåde på skottet bak vasken og på døren samt skikkelig belysning over speilet er plusser. Det er en tannglassholder, en såpekopp og håndkleholdere. Ventilasjonen er i snauset laget. Ingen elektrisk vifte, kun gjennom to koøyer.

Uteplass

Teakdørker ute gir et lunt og varmt skutepreg. Det store akterdekket er perfekt for stoler og bord, er hyggelig å stå og kjøre på når været tillater det, og har faste benker akterut med port ned til den store badeplattformen som har bade/redningsleider og utedusj med kaldt og varmt vann. Vår testbåt var utstyrt me davitere og en liten slepejolle, men dette er ikke standard.

Brede dollbord med skikkelig sikring i form av pulpit rundt hele gjør det behagelig å bevege seg hvorsomhelst på båten. De store dekksflatene forut kan også benyttes til oppholdssted og soleplass, men vi holder en knapp på det fine akterdekket. Solide pullere både forut, akterut og midtskips gir gode fortøyningsmuligheter, og sorte fendere følger med som standard. Helt forut er en stor luke ned til ankerboks. Elektrisk ankervinsj kommer som standard etter hvert, og i den store ankerboksen er også plassen for gassflasken til kokeapparatet. På vår testbåt var det en stor leider som del av pulpiten, men denne er laget spesielt for testbåten og norske forhold.

Lanternemasten er enkel å slå ned for passering under bruer. det er solide griperekker på styrhustaket.

Motor/teknisk

Motorrommet under dørken i styrhussalongen er meget romslig og gir god adgang for service og reparasjoner. Man må fjerne 4 luker for å avdekke hele motorrommet. Her finner man batteribank, varmtvannsbereder og Eberspächer varmeapparat. Kabler og slanger er skikkelig oppklamret og lagt i ryddige kabelgater. Det er flere lensepumper om bord av meget bra kvalitet, blant annet Rheinstrom-pumper. Ladespenningen på batteriene er for dårlig, 13,9 volt, hvilket tilsier at bortimot halvparten av ladestrømmen fra dynamoen forsvinner før den når batteriene. Batterikapasiteten er for øvrig bra. Det tekniske opplegget for øvrig virker meget gjennomtenkt og fornuftig lagt opp. Dimensjoner på kabler er tilstrekkelig, og det meste er lagt opp med stor servicevennlighet.

Fart/Støy

Farten er målt med GPS, en mann om bord og ca. 300 liter diesel på tanken. Lufttemperatur ca. 1°C. Vanntemperatur ca. 11°C. Støyen er målt ved førerplass, og viser hyggelige verdier. Her kan man snakke sammen uten å måtte rope til tross for at motoren er montert rett under førerplassen.


Omdr. Fart i knop Støy i dbA
3700 8,8 77,1
3300 8,4 74,9
2900 7,6 73,9
2500 6,5 75,3
2100 5,6 71,5
1700 5,2 66,9
1300 4,4 64,7
900 3,7 62,1
700(tomg) 2,7 61,3
Data
Lengde o.a.: 10,10 m.
Lengde over dekk: 9,60 m.
Lengde vannlinje: 8,10 m.
Bredde: 3,45 m.
Dyptgående: 0,95 m.
Høyde med nedslått mast: 2,45 m.
Ståltykkelse skrog: 5 mm.
Ståltykkelse dekk: 4 mm.
Vekt: 8.000 kg.
Drivstoff: 410 lt.
Ferskvann: 2 x 220 lt.
Septik: 220 lt.
Varmtvann: 22 lt.
Batteri: 1 x 100 Ah (start) 2 x 115 Ah (forbruk)
Motor: Volvo Penta MD 22 (50 hk) standard
Motor testbåt: Volvo Penta TMD 31A (90 hk)
Pris: Fra Kr. 1.343.732,- til Kr. 1.633.674,-
Produsent: Linssen Yachts, Nederland
Importør: Bing Yachting AS, 1920 Sørumsand. Tlf: 63 82 67 10

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon