Test: Kartprogrammet OziExplorer

Test: Kartprogrammet OziExplorer



Test: Kartprogrammet OziExplorer



Gratis og godt

Dette kartprogrammet som kan lastes ned fra Internett, finnes i to utgaver. En gratis (’freeware’) versjon er noe begrenset, men meget god, og kan brukes til seriøs navigasjon. En utvidet versjon koster ca. 500 kroner, og er enda bedre!



Tekst: Terje Bølstad



www.oziexplorer.com finner du dette programmets hjemmeside, og derfra kan du laste det ned. Anonymt og gratis! Vår anmeldelse er basert på den norske utgaven av versjon 3.95.2, som er fint tilrettelagt av nordmannen Yngvar Halvorsen. Selv om dette er et gratisprogram, må du ikke tro at det er dårligere enn mange av de kartprogrammene man må betale mange tusen kroner for. Tvert i mot – på noen områder er det bedre enn enkelte av dem! Det programmets utgiver (australieren Des Newman) lever av, er at brukere som er fornøyd med gratisversjonen, betaler US$ 75 for en utvidet versjon som inneholder en del viktige ekstra funksjoner. Det bør du også vurdere å gjøre. Selv den betalte versjonen er vel verdt pengene.

Uproblematisk installasjon



Selve programfilen er relativt liten, og lastes ned på under en halv time – selv med en langsom modemtilkopling til Internett. Installasjonen foregår automatisk og problemfritt ved å dobbeltklikke på den nedlastede exe-filen. I det hele tatt har vi ikke hatt noen tekniske problemer med dette programmet. Alle funksjoner har fungert som forventet, og vi har ikke oppdaget en eneste programfeil. Imponerende! Selv om OziExplorer har eksistert i mange år, utvikles det hele tiden, og blir stadig bedre, både funksjonelt og teknisk. Programmet skal kunne gå på alle versjoner av Windows fra og med Windows 95. Vi testet det på en PC med Windows 2000.

Enkel start



Første gang man starter det, kommer det opp et hjelpevindu som forklarer mye av det viktigste man trenger å vite. Det følger også med en ’tutorial’ og et par kart, samt demo-filer med kurspunkter, spor, etc. Selv om alt er på engelsk, bør man ta seg god tid å lese og prøve igjennom alt. Det er vel anvendt tid, og noe av den beste oppstart-informasjonen vi har sett for denne type programmer. Du må også gå gjennom konfigurasjonen (oppsettet) av programmet for ditt bruk.


Egenskannede kart



En av fordelene med OziExplorer, er at det både kan bruke kommersielt tilgjengelige og selvskannede kart. Nå som en skanner kan fås kjøpt til en pris som tilsvarer et par papirkart, er det fristende å prøve å lage sine egne elektroniske kart. På OziExplorers Web-sider finnes det noen tips om hvordan man kan gjøre det. Det er muligens uklart hva som er lovlig når det gjelder skanning av papirkart, men vi forutsetter at det er tillatt å skanne papirkart man selv har kjøpt.

I gratisversjonen av programmet kan man kun bruke skannede kart som er lagret som BMP-filer. Vil du bruke selvskannede kart lagret som andre typer bildefiler, trenger du den betalte versjonen av OziExplorer.

Det er relativt enkelt å registrere og kalibrere et selvskannet kart i OziExplorer. I hjelpemenyene er det også godt forklart. I gratisversjonen er det kun mulig å kalibrere ved hjelp av to punkter. Er du opptatt av meget nøyaktig kalibrering, bør du derfor satse på den utvidete versjonen.

Ønsker du å benytte de kommersielle BSB-kartene, trenger du også den utvidete versjonen av programmet. Des Newman har i en epost til Båtmagasinet opplyst at den siste versjon av OziExplorer også har støtte for det nye beskyttede/krypterte BSB4-formatet (som er det eneste som nå selges for norske farvann).

God karthåndtering

OziExplorer håndterer kart like godt som i de beste kartprogrammer vi har sett. Man kan for eksempel bevege/flytte det på skjermen ved å dra det ved å holde venstre musetast nede – slik som man er blitt vant til i Windows-verdenen. Et oversiktskart kan vises i tillegg til det detaljerte kartet, men dessverre bare i den betalte utgaven av programmet. Egen posisjon vises alltid rett under kartet, både med bredde og lengde, og i et annet valgfritt format, for eksempel UTM.


Kurspunkter og ruter



Det er meget enkelt å plassere kurspunkter på kartet. Det gjøres med noen få museklikk. Vil man navigere til et kurspunkt, er det like enkelt. Man starter ’Navigering’, og velger det ønskede kurspunkt fra en liste. Da kommer det frem et ’Navigasjonskontroll’-vindu på høyre side av skjermen, som angir avstand og kurs til kurspunktet, samt XTE og beregnet ankomsttid, etc. Etter vår mening er en slik ’GotoWaypoint’- funksjon den enkleste og greieste måten å navigere med et kartprogram på.

Ruter lages ved å velge kurspunkter fra en liste. Noen vil gjerne kunne tegne en rute på kartet, men det er ikke mulig i dette kartprogrammet. Kurspunkter, ruter og spor kan overføres til og fra de fleste GPSer. Vil du ikke ta med PCen om bord, kan du lage kurspunkter og ruter med OziExplorer, og overføre dem til GPSen, for navigasjon med GPS og papirkart om bord i båten.

OziExplorer opererer også med andre typer punkter, som vi ikke kjenner fra andre tilsvarende programmer. Som for eksempel ’events’ som det visstnok også er støtte for i Lowrance og Eagle GPSer. Selv om du ikke har disse GPSene, kan ’events’ brukes for å markere ’points of interest’ på kartet.

Mange nyttige funksjoner



Som i alle andre slike kartprogram, kan man kople en GPS til PCen, og få vist posisjonen på kartet, sammen med fart og kurs. Kartet flyttes etter hvert som båten beveger seg, og nye kart lastes automatisk. Spor (etter egen båt) kan vises og lagres. I tillegg finnes en mengde mer avanserte funksjoner. For eksempel kan OziExplorer styre en autopilot. Med en simulatorfunksjon kan man seile i kartet selv uten tilkoplet GPS. Ønsker man å se eller studere hvilke NMEA-data som utveksles mellom OziExplorer og GPS (og eventuelt en autopilot), kan man få vist dem ved å åpne et ’Vis NMEA inn- og utgang’-vindu. Det kan også være nyttige hvis man har problemer med å få koplingen mellom GPS og PC til å virke. For bruk av kartprogrammet i mørket finnes mange valgmuligheter. Skjermen kan vises i flere grader av redusert intensitet, eller fargene rødt, blått eller grått.

Oppsummering



BRA:



· Prisen (!)

· Mange funksjoner

· Kan benytte selv-skannede kart

· Kan benytte BSB-kart (kun mulig i den betalte versjonen)

· Oversiktskart (finnes kun i den betalte versjonen)

· Norsk tekst på skjermen

· Goto Waypoint (kurspunkt)

· Stabilt og problemfritt program

· Brukervennlig



IKKE SÅ BRA:



· Gir ingen alarm hvis GPS faller ut

· Hastighet og kurs synes å tas fra GPS (og beregnes ikke av programmet)



SAVNES:



· Tegning av ruter på kartet

· MOB-funksjon




Sammenligning med noen andre vanlige kartprogrammer:





Egenskaper/funksjoner DLS Offshore SeaClear Fugawi OziExplorer

Navigator

Light

------------------------------------------

MOB-funksjon Nei Ja Ja Ja Nei

Overføring av kurspunkter til GPS Ja Ja Ja Ja Ja

Styring av autopilot Nei Ja (*) Ja Ja Ja

Simulator-funksjon Nei Ja Ja Ja Ja

Føring av logg Ja Nei Ja Nei Nei

Spor (’track’) Ja Ja Ja Ja Ja

Overføring av spor fra GPS Nei Ja Nei Ja Ja

’Dead Reconing’ Nei Ja Ja Nei Nei

Flere samtidige kartvinduer Nei Ja Nei Ja Ja (***)

Goto Waypoint (kurspunkt) Nei Ja (*) Nei Nei Ja

Nattskjerm Ja Ja Ja Ja Ja

Kan bruke BSB-kart Nei Ja Ja (**) Ja Ja (***)

Kan bruke egen-skannede kart Nei Nei Ja Ja Ja

Kan også brukes på PDA Nei Nei Nei Ja Nei

Språk på skjermen Norsk Engelsk Norsk Engelsk Norsk

Språk i bruksanvisning Norsk Engelsk Svensk Engelsk Engelsk

Ca. pris (inkl mva) - - - 1.100 -



Våre vurderinger

----------------------------------------

Håndtering av kart - ++ + + ++

Håndtering av kurspunkt og ruter - ++ + + +

Brukervennlighet + + - + +



Kommentarer til tabellen:



(*) Ikke i gratisversjonen. Kun i fullversjonen av Offshore Navigator.

(**) SeaClear kan foreløpig ikke bruke de nye (beskyttede) BSB4-kartene.

(***) Ikke i gratisversjonen. Kun i den betalte versjonen av OziExplorer.



DLS, Offshore Navigator Light (som tidligere het Cruising Navigator) og SeaClear er gratisprogrammer. (Når det gjelder DLS, regner vi med at det hovedsakelig er kartene og annen informasjon man betaler for. Offshore Navigator Light følger gratis med når man kjøper en CD med BSB-kart til ca. kr. 1.000.) En utvidet versjon av Offshore Navigator Light, koster ca. kr. 1.300. DLS, Offshore Navigator, SeaClear og Fugawi er tidligere testet her i Båtmagasinet i henholdsvis nr. 9/2002, 12/2002, 3/2003 og 4/2003.


Ord og forkortelser



COG ’Course Over Ground’, kurs over grunnen

CTS ’Course To Steer’, kurs å styre

DR ’Dead Reconing’

’Dead Reconing’ Beregning av egen posisjon, etter

          ført bestikk basert på kompasskurs og hastighet

DLS Det levende Sjøkartet

ETA ’Estimated Time of Arrival’, estimert/beregnet ankomsttid

ETE ‘Estimated Time Enroute’, estimert/beregnet tid til neste kurspunkt

GPS Global Positioning System, også brukt om en GPS navigator

MOB Mann Over Bord

NMEA Et sett standarder for overføring av data mellom forskjellige instrumenter om bord i båter

nm Nautisk mil

PC Personal Computer

PDA Personal Digital Assistant, Pocket PC

Skanne Skandere, engelsk: ’to scan’

SOG ’Speed Over Ground’, hastighet over grunnen

Waypoint Kurspunkt, stedpunkt, rutepunkt

WP Waypoint, kurspunkt, stedpunkt, rutepunkt

XTE ’Cross Track Error’. Avvik til høyre eller venstre fra den ideelle kurslinje

Utgave: 

Stikkord: 

NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Twitter icon
e-mail icon