Test: Ibiza 26 Touring

Test: Ibiza 26 Touring

 

 

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Da Ibiza Boats lanserte sin Twin Cab-versjon for seks år siden, representerte den noe helt nytt. 26-foteren hadde en separat lugar under aktersofaen. Nye Ibiza 26 Touring er basert på det samme skroget som Twin Cab, men løsningene for øvrig hører hjemme i Touring-familien med en stor, sosial og praktisk uteplass. Sove- og toalettfasilitetene er konsentrert under fordekket. Dermed er Touring-versjonen blitt noe lavere enn Twin Cab, og resultatet er en sporty, komfortabel dagsturbåt med god overnattingsmulighet.

Sjøegenskaper

Skroget på Ibiza 26 Touring er en videreføring av suksessmodellen Ibiza 24 Touring. 24-foteren gikk utenpå det meste med tanke på sjøegenskaper da den ble lansert i 2003. Den tyngre og sindigere 26-foteren har mange av de samme kvalitetene, men på en mer dempet måte som viser at båten ikke bare har to fot ekstra i lengden, men også i øvrig volum og vekt. Båten har en marginal planingsterskel og et bredt fartsregister. Med det største motoralternativet, en Suzuki DF300, logget vi 46 knop på topp, hvilket må sies å være meget bra. Den kraftige 300-hesteren skyver båten lett opp i plan. Det kompakte skroget etterlater minimalt med lyd, og det er ingen skramling fra dårlige sammenføyninger, noe som gir en høy grad av opplevd kvalitet. 26 Touring lar seg villig føre inn og ut av de krappeste manøvere uten å hugge, galoppere eller vise tegn på andre unoter. Den går mykt og resolutt inn i sjøen og har et tørt skrog. Testbåten hadde ikke trimplan, men dette er ekstrautstyr vi ville ha prioritert. Trimplan er ikke nødvendig under normale forhold, men ved sidevind eller skjevfordeling av vekt om bord vil trimplan øke kjøregleden og komforten. Minste motoralternativ er Suzukis 250-hester.

Uteplassen

Ibiza 26 Touring er en rendyrket daycruiser hvor uteplassen er sterkt prioritert. Her er det to høyryggede og komfortable stoler i fartsretningen, med kanskje markedets best utformede oppvippbare lårpute. Begge stolene kan vendes mot den romslige U-sofaen akter. Kalesjegarasjen er integrert i sofaryggen på en meget vellykket måte, og bak ryggen mot motorbrønnen er det et bredt trinn i hele båtens bredde som forenkler ferdsel mellom uteplass og badeplattform. Under hjørnepute på styrbord side er det dessuten et dedikert trinn slik at man slipper å tråkke i putene. Sofaen omkranser et solid klaffebord som har kraftige syrefaste håndtak under bordplaten, til glede for passasjerene under fart.

Motorbrønnen på Ibiza 26 Touring er blant klassens beste, med en reell badeplattform rundt motoren hvor man kan bevege seg meget enkelt enten man skal bade eller gå i land når båten ligger longside en brygge. I typisk Ibiza-stil er det romslige dreggkasser i hver “vinge” akter. I rommet på styrbord side er det plass for lanternemasta og håndtaket til lensepumpa. Her har også panelet med hovedstrømbrytere fått en logisk plassering. Båten er utrustet med en kraftig badetrapp som man enkelt får ut selv når man ligger i sjøen, og her er et godt håndtak å trekke seg opp etter.

På dekk er båten forsynt med fire solide kryssholt samt fire godt dimensjonerte fortøyningsøyer for fendere på hver side. Disse kan man også feste et spring i.

Det lange og forholdsvis flate fordekket entrer man via en bred luke i vindskjermen. Siderekka ender i en kraftig pulpit og det er en romslig dreggkasse også i fordekket.

På uteplassen er det et skikkelig stuverom i dørken mellom fører- og passasjerplass hvor det er rom for alt fra strandstoler til vannski. Ibiza burde hatt en skikkelig gassløfter på denne luka i stedet for den skranglete varianten som var på testbåten. I bunnen av dette rommet er det en luke som fører ned til septiktanken, skroggjennomføringer til selvdreneringen og septikpumpe. Alle gjennomføringer er forsynt med doble slangeklemmer.

Førerposisjon

Førerplassen har en enkel, men funksjonell utforming. Her er det plass til å felle inn en stor kartplotter i førerens siktlinje. Motorinstrumentene er velplassert og lettlest og her er vel gjennomtenkte rom for småsaker som nøkler, solbriller og mobil. I tillegg er det praktiske oppbevaringsrom i trinnene opp til fordekket. På venstre side av rattet er det et bryterpanel av god kvalitet, og det er god plass til ettermontering av diverse displayer og utstyr på konsollen.

Den særdeles gode førerstolen gjør det enkelt å finne en komfortabel kjørestilling. Passasjerstolen på styrbord side er i samme kvalitet.

Hovedlugar

Foran passasjerplassen er det en svært bred skyveluke i frostet plast inn til lugaren under dekk. I lugaren er det en U-sofa som kan konverteres til en køye. Man har ikke fullt sitttehøyde i lugaren, men køya er derimot romslig. Det er noe stuveplass i køyebunnen samt avsettingsplass rundt sofaryggen inn mot skroget. Belysningen består av fire downligths, men båten levers ikke med dekksluke som standard. På skottet mot forpiggen er det speil som øker romfølelsen.

Byssa

Byssa i 26 Touring befinner seg nede under dekk, i akterkant av lugaren. Takket være den store åpningen inn til lugaren står man beskyttet bak vindskjermen og kokelerer, samtidig som byssa ikke stjeler av uteplassen. Benken består av en skufferekke med tre skuffer, kjøleskap samt et rom i akterkant av byssemodulen og et i trinnet ned på lugaren. Båten leveres med et lite, portabelt kokeapparat og i benken er det en vask med kaldt vann. For å tilberede enklere måltider, og som bar, fungerer byssa utmerket – også for weekendturer.

Toalettrom

På styrbord side, i forkant av førerplassen, har båten et romslig toalettrom med sittehøyde. Doen står fritt og fint og er utmerket å bruke, selv for folk med kraftig BMI. Produsenten fortjener et stort pluss for at man har komplettert rommet med en skikkelig papirkurv og beslag som knagger og toalettrullholder. Ventilasjonen består av en elektrisk vifte. Det er tilstrekkelig stuveplass her i form av et skap i den støpte vaskemodulen samt hylle på innsiden mot skroget. På akterskottet er den en stor luke som gir god adkomst til det elektriske anlegget i førerkonsollen. Her var alt ryddig og greit organisert og merket.

Motorrom

Hele den aktre seksjonen av sofaen holdes oppe av gassløftere. Dermed har man førsteklasses adkomst til et meget romslig på styrbord side. I midtseksjonen er det også et stort stuverom hvor man også har tilgang til batteriene samt en godt festet bensintank med mannlokk for rengjøring. Drivstoffilteret med vannutskiller kommer man også lett til. Slangene var imidlertid kun forsynt med enkle slangeklemmer. Her skulle det vært doble. Vanntanken er montert lengst akter i rommet med forholdsvis grei adkomst til vannpumpe, filter m.v., samt den manuelle lensepumpa. En normalbygd person har ingen problemer med å krype ned i rommet.

TESTFAKTA IBIZA 26 TOURING

KONKLUSJON:

Ibiza Boats har videreutviklet sin Twin Cab til en rendyrket daycruiser. En kompakt konstruksjon med ypperlige sjø- og kjøreegenskaper og en meget sosial og praktisk uteplass.

PLUSS

+ Sjøegenskaper

+ Sosial uteplass

+ Kompakt konstruksjon

MINUS

  • Dårlig løfter til stuveromsluke
  • Enkle slangeklemmer på bensinslanger

SPESIFIKASJONER

Største lengde:

8,08 Meter

Skroglengde:

Kommer Meter

Største bredde:

2,60 Meter

Vekt tørr båt:

2.300 Kg

Vekt fullastet båt:

3.285 Kg

Største dyptgående fullastet:

0,85 Meter

Kapasiteter i liter

 

  • Ferskvann:

56

  • Drivstoff:

290

  • Septik:

Kommer

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:

Suzuki

Modellbetegnelse:

DF300

Årsmodell:

2012

Drivstofftype:

Bensin

Ytelse ahk:

300

Ytelse kW:

221

Antall sylindere:

6

Max turtall ihht produsent:

5.700-6.300

Type fremdrift:

Utenbords

Propeller:

 

- materiale:

Stål

- stigning i tommer:

Kommer

- antall blad:

4

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank                  

 

- type og størrelse: Ah

Kommer Ah

- antall standard:

1xforbruk, 1xstart

- antall testbåt:

1xforbruk, 1xstart

Ladespenning forbruk i volt¹):                             

14,0

Ladespenning start i volt¹): 

14,0

¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

 

MÅL I CM

Dollbord, bredde:

-

Uteplass akter:

210x205

Badeplattform:

2 stk 60x100

Arbeidshøyde byssebenk:

87

Ståhøyde i cm

 

  • i byssa:

Fri

  • hovedlugar:

120

  • toalett:

122

  • under kalesje:

Kommer

Akterdør

 

  • bredde:

88

Køyemål

 

  • hovedlugar:

200x190

 

CE-MERKING

                               I ORDEN        MANGELFULLT

Designkategori:                C             

HIN-nummer:                    OK            

Samsvarserklæring:             OK            

Brukerhåndbok:                 OK            

FRA CE-SKILTET

Max antall personer:           7

Max antall pers. og last i kg: 985 kg

Max motorstyrke:               221 kW/300 hk

 

TESTRESULTAT ³)

Turtall (omdr./min)

Fart (i knop)

Støy (i dBA)

5.900

46,0

99

5.400

41,0

89

4.900

36,0

88

4.400

30,0

86

3.900

25,0

81

3.400

20,0

80

2.900

13,0

76

2.400

8,5

71

1.400

7,5

70

900

6,0

63

650

4,0

63

(Reduksjon med 500 omdr./min.)

³) Målingene er utført med en Suzuki DF 300.

TESTBETINGELSER

Temperatur

 

- Luft:

12˚C

- Sjø:

4˚C

Vindstyrke:

5-7 m/sek

Tankinnhold ved test

 

- Diesel:

145 Liter

- Ferskvann:

0 Liter

- Septik:

0 Liter

Antall personer om bord:

2

UTSTYR

BESKRIVELSE

STANDARD

EKSTRA

I TESTBÅT

Hydraulisk styring

X

 

X

Elektrisk lensepumpe

X

 

X

Trimflaps

 

X

 

Ankervinsj akter

 

X

 

Kjøleskap

X

 

X

Vindusvisker

X

 

X

Kokeapparat

X

 

X

Stå/sittestoler med demping

X

 

X

Baugpropell

 

X

 

Kalesje

X

 

X

Bunnstoff

X

 

X

Høy syrefast rekke

X

 

X

WC med septiktank

X

 

X

Teakpakke

X

 

X

Havnepresenning

X

 

X

Solseng

X

 

X

Dekksluke

 

X

 

Wallas kokeapparat

 

X

 

Varmetopp til kokeapparat

 

X

 

Presenning og krybbe

 

X

 

 

PRIS OG OPPLYSNINGER

Pris fra (inkl. avg.)

 Kroner

Pris testet båt (inkl. avg.)

 Kroner

Konstruktør:

Helge Duus

Produksjonsland:

Norge

Ytterligere opplysninger:

www.ibizaboats.no

 

Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon