Test: Hansvik 950 Sport Cruiser Flybridge

Test: Hansvik 950 Sport Cruiser Flybridge



Test: Hansvik 950 Sport Cruiser Flybridge

Peker seg ut

En 30 fots planende kjølbåt med flybridge, god for nesten 30 knop er intet mindre enn en sjeldenhet. Topper man denne miksen med et forbausende stort innvendig volum, blir resultatet Hansviks flaggskip med flybridge.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Å lage en båt med mange gode egenskaper er ikke ensbetydende med de store salgsvolumer. Hansvik i Rørvik selger ca seks flybridgeversjoner av sin 950-modell i året, foruten seks i HT-versjon som flybridgemodellen er basert på. Begge variantene er designet av Finn Hansvik, og ble første gang lansert i 1999. Flybridge-versjonen kom i 2006 og retter seg inn mot en forholdsvis smal nisje med få konkurrenter. Kombinasjonen flybridge og single strak-aksel-installasjon i 30-fotsklassen er det ikke mange andre enn Skilsø og Riviera som har. Fordelen med en slik løsning er at man slipper drev, og mange mener fortsatt at strak aksel både har lengre levetid og sikkerhetsmessige fordeler fremfor hekkeaggregat. Ulempen er at man må kompensere med større motorer for å komme opp i noe av de samme hastighetene som drevbåter.

Sjøegenskaper

Vi har kjørt båten med litt forskjellige motoralternativer, og vi har tidligere også testet 900-utgaven uten flybridge. Hver gang har vi fått en overbevisende opplevelse av skroget, som har en fin marsjhastighet i området 22-26 knop. Hansvik 950 har det mest vellykkede planende skroget med kjøl og strak aksel som vi har kjørt. Flybridgeversjonen har en litt bratt planingsterskel, som lett kompenseres med forsiktig bruk av trimplan. Båten legger seg svakt innover i sving, noe som forteller oss at vi står overfor et planende skrog som oppnår en toppfart på imponerende 30 knop med en 466 hk Yanmar. Mye krefter må altså til for å få denne båten opp en relativt moderat toppfart, men det er tillitvekkende at selv i 30 knop viser ikke båte noe tegn til å plane på kjølen. Den store motoren på 466 hk er likevel litt overkill i forhold til de flestes behov, og vi tror at et av produsentens motoralternativer på rundt 350 hk er fullgode i denne båten.

Uteplassen

Akterdekket er romslig og ryddig, og måler 235x154 cm. Ståhøyden under flybridgedekket er 206 cm. Dekket er belyst av to led-spoter. Mot akterspeilet og på styrbord side var testbåten forsynt med ekstra benker som kan felles ned når man skal ned i lasterommet. En tett og bra kalesje dekker til rundt akterdekket. Kalesjen har mange åpningsmuligheter. Adkomsten ut på dollbordet er god, spesielt på babord side hvor det er to kraftige trinn. I skrogsiden på styrbord side er små praktiske stuverom, mens på babord side er hovedstrømbryterne og sikringen til landstrømmen montert i hvert sitt låsbare skap. En solid, men smal, leider fører opp på flybridge. Leideren er god å holde seg i også når man skal ut på dollbordet. Det er skikkelig dimensjonerte lensehull i akterdekket. De manuelle lensepumpene er montert bak trappa, men på grunn av trappa er de litt kronglete å betjene.

Benkene på akterdekket er fine, og begge holdes opp av to solide beslag. Dessverre må man ha tre armer når man skal vippe dem ned siden alle tre låsemekanismene må holdes inne samtidig når man skal felle ned benkene.

To luker i dekket leder ned til et stort lasterom med tilgang til alle tekniske installasjoner.

En tillitvekkende høy og solid rekke på hver side går hele veien fra akterdekket og frem til en solid pulpit med bred åpning forut. I tillegg er det en solid rekke og et håndtak også langs overbygget. Dollbordene har en bra bredde på 22,5 cm. I fordekket er det en stor dreggkasse, og båten er forsynt med seks solide kryssholt.

Fra akterdekket har man enkel adkomst ut på badeplattformen via en stor og solid luke. En stor luke, som er hengslet nederst og dermed lett tilgjengelig, fører inn til et praktisk stuverom i akterspeilet med plass til fendere og tauverk. Badeplattformen har en standard badestige som i nødsfall kan trekkes ut av en som ligger i sjøen.

Flybridge

Det er flybridgen som skiller Hansvik 950 Sport Cruiser Flybridge fra HT-versjonen. For øvrig er de to modellene helt identiske. Til å være en 30-foter, har Hansviken en vellykket og romslig flybridgeløsning. Adkomsten opp er enkel via en stabil leider fra akterdekket. Oppe på ”taket” er det en lav L-sofa rundt et bord, med en del stuveplass i benkene. Den aktre delen av sofaen er en utmerket solseng. I fartsretningen er det to komfortable stoler, med rygg som kan vendes slik at man får en sosial løsning rundt bordet med totalt plass til ca seks personer. Førerplassen er bra utformet bak en vindskjerm som gir god beskyttelse mot vinden. Det mangler litt plass til småting også på denne konsollen, i liket med den nede. Plotteren kunne vært vinklet mer opp i overkant, og personlig ville vi ha hatt ”tvillinger” til de viktigste motorinstrumentene også her.

Førerposisjon

En komfortabel og påkostet førerstol er det første som møter oss ved førerplassen. Selve konsollen er enkelt utformet, men har dedikert plass til alle instrumenter, og er meget oversiktlig. En 12’’ kartplotter har fått en dedikert plass i konsollen oppunder taket, men den blir sittende for høyt til at føreren kan la blikket vandre mellom plotter og vindu. Vi ville senket den nokså mange cm. Instrumentkonsollen er bra organisert, med alle instrumentene lett synlige, og instrumentene til Yanmar med analog presentasjon er lett lesebare. Bryterrekken er samlet på ett sted, og det samme er thrusterbrytere og trimplan. Alt er enkelt og logisk organisert. Et 12 volts uttak er på plass, men førerplassen er helt ren for praktiske nisjer til å legge fra seg mobiler osv. Et rom til kikkerten i skrogsiden er praktisk, men ikke tilstrekkelig. Vi savnet også en koppholder ved førerplass. Under fothvileren er det en stor skuff med mye stuverom. Testbåten var forsynt med en elektronisk spak fra Yanmar. Den er svært delikat å operere og har sammen med det justerbare rattet en god ergonomisk plassering. Autopilotpanelet sitter rett foran rattet, og kunne med fordel vært montert nærmere føreren på høyre side av rattet. Erfaringsmessig blir det mye trykking på panelet under lengre seilaser. De totalt seks spotene i salongen og oppunder takkonsollen er forsynt med dimming. Både på fører- og passasjersiden er det sidevinduer som kan åpnes. Det gir god ventilasjon på varme sommerdaqer. I skottet ved dørken på førerplass er det et stort oversiktlig sikringspanel.

Salongen

Til tross for sine 30 fot, har Hansvik 950 et stort innvendig volum. Ståhøyden i salongen varierer noe, men er nesten to meter eller mer. Den er behagelig å bevege seg rundt i, takket brede gangarealer, avrundete hjørner og meget god ståhøyde. En bred trapp med et solid håndtak fører opp fra ”underetasjen” og opp til dekksalongen. Her er det en klassisk løsning med førerplass forenom en tradisjonell bysse på styrbord side og en U-sofa som kan konverteres til en dobbelkøye på babord side. U-sofaen er litt lav, og passasjerene har dermed litt dårlig sikt. Det er heller ingen mulighet for passasjerene å sitte i fartsretningen, med mindre man sitter akter i sofaen. Sofaen er komfortabel når man sitter, men det er ingen godkrok å sitte i når man slenger beina oppi sofaen. Praktisk avsettingsplass er det rundt i hele salongen, blant annet i det i det aktre sofahjørnet, og i et barskap i det fremre hjørnet. I et skap under sofaen akter er det også romslig stuveplass. Oppunder hardtopen er det et panel med antenne- og strømuttak slik at man kan sette en TV på ”kartbordet” vis-á-vis førerplassen. Vinduene er forsynt med ti defrosterdyser, og utvendig har de to meget solide vindusviskere på parallellarm.

Byssa

Bysseløsningen er konservativ der den strekker seg langs styrbord side mot utgangen akter. Under førerstolen er det kjøleskap. Førerstolen bør hengsles i forkant slik at man kan frigjøre sårt tiltrengt avsettingsplass under stolen. Arbeidshøyden er på komfortable 86 cm. Benken inneholder en skufferekke med brødfjøl og fire skuffer, samt et dobbelskap til gryter og kjeler. På innsiden av benken, inn under dollbordet, er det et langt skap med plass til glass og kopper. I selve benken er det en koketopp med tre bluss, med god drenering og som er lett å holde ren. Videre er her en skikkelig vask med ettgrepsarmatur av solid kvalitet. I forkant av benken er det en stålrekke til å henge håndklær på, men også til å holde seg i. Et 220 volts uttak til kaffetrakter og annet utstyr er montert lett tilgjengelig. Byssa er praktisk og romslig, men har litt lite benkeplass.

Stikklugar

Fra salongen tar man seg lett ned under dekk via en romslig mellomgang. Under en luke i dørken er det god adkomst til avløpssumpen fra dusjen. Belysningen i gangen består av en taklampe. Oppunder skottet er det montert både sensor og reguleringspanel til varmeren, lett tilgjengelig for de som bor på begge lugarene. Stikklugaren på babord side er forbilledlig, med en ståhøyde på hele 195 cm. Køya måler 120x196 cm, og gir dermed tilstrekkelig plass til to personer. Båtens store innvendige volum med skrog i nær full bredde langt frem, blir veldig tydelig i denne lugaren. Her er det mye plass. Rett på innsiden av døren, er det en komplett vaskemodul, her er håndkleknagger, tannkrusholder og et romslig overskap med speil. Videre akterover er det en sittebenk langs skrogsiden, med stuveplass under seteputa. Ved denne aktre sittebenken er det et stort skap, samt avsettingsplass på hylla på toppen. Belysningen i lugaren består av to koøyer, hvorav det ene kan åpnes, en leselampe i køya, samt et lysstoffrør over vasken.

Under madrassen i køya er det lett adkomst ned til bunnen. Her er det rikelig med stuveplass idet alle tankene er plassert i motorrommet.

Hovedlugar

I hovedlugaren forut er det en skråstilt køye med gode avsettingshyller på sidene, to leselamper og et stort speil på skottet mot forpiggen. Ståhøyden er bra 192 cm mellom dørk og dekk, og den trivelige køya er 210x140 cm. Som i resten av båten er trearbeidene her meget tiltalende, med sjeldent høy lakkfinish. Pluss for praktiske sentralbrytere til belysningen montert rett på innsiden av døra. Under køya er det et romslig skap, og det er god adkomst til et stort stuverom via en luke i køyebunnen. Her er det også adkomst til baugpropellen, som er forsynt med et separat batteri. Dette er den idelle løsningen for å unngå lange kabeldragninger fra motorrom og frem, med spenningsfall, redusert effekt og driftsproblemer som følge.

På babord side av lugaren er det en komfortabel benk, og i den er det et stuverom. Mot akterskottet er det et romslig hengeskap med en avsettingshylle oppå. Det ville ikke vært noe veien for å føre dette skapet helt opp under dekk, og dermed fått enda mer stuveplass. Over skapet er det montert en lampe på skottet. Belysningen er meget bra. Det samme er ventilasjonsmulighetene, med fire koøyer, en mekanisk lufteventil og en dekksluke som åpnes i akterkant.

Toalettrom

Takket være båtens bredde, blir også toalettrommet på styrbord side riktig voluminøst. Også her er ståhøyden bra, med 184 cm mellom dørk og dekk. Rommet har en enkel planløsning, med toalett og langsgående benk mot skrogsiden. Det er ikke noe forheng her, så man spyler ned vasken og skapene når man dusjer. Dørken er derimot godt drenert, med to sluk, slik at man unngår at det blir liggende igjen irriterende vannskvetter i hjørnene. Benken er støpt og har en bra vask med tilhørende solid ettgrepsarmatur med hånddusj. Vi savnet mulighet til å henge armaturet på skottet ved dusjing. Over benken er det dypt overskap med speildører, som kommer i tillegg til et stort speil på det fremre skottet. I tilknytning til vasken er det en tannkrusholder med plass til ett krus. Hvorfor ikke montere to? Det samme gjelder knagger til håndklær, som det er litt for få av.

Ventilasjonen er meget bra, med både en elektrisk vifte og en mekanisk ventil i tillegg til et koøye som kan åpnes. Toalettet er montert i forkant av rommet, vis-á-vis benken. Her er dorullholderen montert lett tilgjengelig på skottet. Belysningen på badet er meget bra i form av to lysstoffrør.

Motor/teknisk

Hansvik 950 har en standard strak akselinstallasjon, med motoren montert i en kassett under salongdørken. De fleste større tekniske installasjoner om bord befinner seg i lasterommet og på hver side av motorkassetten, med meget lett adkomst via dekkslukene i akterdekket. Fordelen med å montere motoren i en kassett, er god kontroll over støynivået. Ulempen er adkomsten til selve motoren, som er mildt sagt kronglete. For Hansviks del er den ikke verre enn på tilsvarende båter, og takket være adkomsten via det store lasterommet, er den faktisk en av de mest tilgjengelige kassettinstallasjoner vi har vært borti. Enhver inspeksjon krever imidlertid at man må fjerne en eller flere lemmer i motorkassen. I testbåten satt det en kraftig Yanmar 6LY3-ETP som yter 466 hk. Båten tåler motorstørrelsen helt utmerket, men motorstørrelser helt ned mot 350 hk vil gi fullt tilfredsstillende fartsegenskaper.

I lasterommet har man enkel adkomst til styringen. Forskriftsmessig kult til nødstyringen er på plass, adkomsten grovfilteret er meget god, men sjøvannsfilteret burde vært montert lenger bak for bedre tilgang. Alle skroggjennomføringer er forsynt med doble slangeklemmer, og man har meget god tilgang til alle tanker som er samlet på hver side av rommet. Begge dieseltankene har tappepung, men vi kunne tenkt oss en kran på tanken som gjorde dreneringen enda enklere. Lydisoleringen er pent utført, og to lamper på hver side av motoren gir god belysning til et innholdsrikt, men oversiktlig rom. En liten luke i dørken gir inspeksjonsmulighet til flensen og den oljesmurte hylsa. Det elektriske anlegget har til dels meget gode kabeldimensjoner er ryddig organisert. Batteriene, som i standard båt med den største Yanmar-installsjonen, er på 2x90 Ah til start og 2x115 Ah til forbruk sitter godt festet på babord side av motoren. Dessverre er også disse kronglete å komme til.

Fart og støy

Målingene er foretatt med en person om bord, full vanntank og full dieseltank. Toppfarten er imponerende med tanke på at båten har strak aksel og kjøl. Støyen ligger et par dB(A) over det vi har målt i tilsvarende båter, og vår forrige test av Hansvik 900 lå 2,5 dB(A) under målingene i denne båten. Ved marsjfart på rundt 25-26 er den innenfor normalområdet.

Omdr./min. Fart i knop Støy dB(A)

3.300 29,0 84,0

2.800 24,0 79,0

2.300 14,1 77,0

1.800 9,0 73,0

1.300 7,7 67,0

800 4,7 60,0



Data: Hansvik 950 Sport Cruiser Flybridge

Lengde (L.o.a.): 9,50 meter
Bredde: 3,35 meter
Dyptgående: 0,95 meter
Vekt tørr båt: 4.500 kg
Drivstoff: 2x250 liter
Ferskvann: 200 liter
Septik: 100 liter
Varmtvann: 30 liter
Køyeplasser: 2+2+2
CE-kategori: C
Anbefalt motor: Fra 300 hk
Motor i testbåt: Yanmar 6LY3-ETP, 466 hk
Pris standard båt: 1.800.000 kroner
Pris testet båt: 2.300.000 kroner
Opplysninger: Hansvik, Rørvik,tlf.74360600, internett www.hansvik.no

Konklusjon

Hansvik 950 Sport Cruiser Flybridge er på mange måter et Kinderegg: I kategorien planende skrog, strak aksel og kjøl, og flybridge, er det få konkurrenter. Men på hvert område hevder den seg godt: Den har en utmerket flybridge, en glimrende skrog og et voluminøst, praktisk og trivelig indre. Til sammen blir det en veldig bra miks som fortjener et større publikum.

Utgave: 

Stikkord: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
Twitter icon
e-mail icon