Test Garmin 620 og Raymarine A50: Perfekt i åpen båt

Test Garmin 620 og Raymarine A50: Perfekt i åpen båt

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN

Begge plotterne har innebygde GPS-antenner. Dermed er de også enkle å montere siden det kun kreves tilkobling til 12 volt for at plotterne skal fungere. Garmin 620 har dessuten et innebygget, oppladbart batteri, noe som gjør at du kan ta den med deg i lommen.
En av de største fordelene med Raymarine A50 er at den leveres med ferdig installerte kart for hele Europa, riktignok den enkleste utgaven av kartene i Navionics sortiment, men fullt brukbare til navigasjon. A50 fåes også i en versjon med ekkolodd.

Begge plotterne kan vise høyoppløste satellittbilder over landområder, flyfoto over gjestehavner, spesielle fiskekart med forsterkede bunnkonjunkturer og tredimensjonale bilder både over og under vann. Siden Garmin-plotteren kun fungerer sammen med BlueChart g2 Vision har den disse funksjonene i grunnutgaven, mens Raymarine må oppgraderes fra sin grunnversjon med Navionics Platinum-kart for å kunne vise denne informasjonen. Garmin-plotteren skiller seg også fra Raymarines A50 ved at den har ”Auto Guidance” – en funksjon som tegner opp et ruteforslag i kartet til en marina, havn eller en angitt posisjon.
Når plotteren konfigureres første gangen, legger man inn båtens dyptgående og høyde. På bakgrunn av disse innstillingene kan plotteren så velge en aktuell rute til en ønsket destinasjon. Seilingsruten markeres i sjøkartet med en fiolett strek. Samtidig får man informasjon om distanse og ankomsttid til målet.

Garmin 620

Både til bil og båt
Garmin har flere forskjellige modeller til småbåter, men med Garmin 620 har man skapt noe helt nytt. Denne 5,2’’ plotteren fungerer nemlig like bra i båten som bilen.
Garmin 620 har touch-skjerm, hvilket innebærer at plotteren har en meget stor skjerm i forhold størrelsen på plotteren. Den har dessuten en smart, strømførende festebrakett som man enkelt plugger plotteren inn i. Når plotteren er på plass, starter den opp automatisk. Om man vil bruke plotteren på ”frihånd” går det utmerket siden den har et innebygget, oppladbart batteri.
Garmin 620 har NMEA 0183-utgang, hvilket innebærer at man kan hente opp informasjon også fra andre instrumenter i tekstform på displayet.

Smart brakett
Garmin 620 har uten tvil markedets smarteste festebrakett for båt. Man fester den med en enkel håndbevegelse, den får strøm direkte fra braketten og på noen sekunder får man opp en menyside med flere alternativer. Ett av disse er sjøkart. Deretter styres alt med en finger på touch-skjermen. Via to hovedknapper i overkant av skjermen kommer man inn i hele systemet. Via ”hjem”-knappen får man for eksempel opp alle typer av sjøkart med 3D-bilder, navigasjonsdata i form av tall og funksjonen ”AutoGuidance” som foreslår ruter til gjestehavner, marinaer osv som man velger fra en meny. Ruten tegnes på skjermen og avstand og beregnet ankomsttid utifra båtens fart (ETA) angis på skjermen.
Via ”Meny” kommer man til alle innstillinger, blant annet menyen for å justere detaljnivå og sjøkartets utseende. Dette er en så viktig funksjon at den burde ligget lettere tilgjengelig i menystrukturen. I dette menybildet endrer man for eksempel retningen på kartbildet (Nord opp, Kurs opp osv.)

Rask oppdatering
Legger man inn en kursvektor foran båtsymbolet i sjøkartet kan man få en viss oppfatning av plotterens oppdateringskapasitet. Vi testet plotterne i hastigheter opp til 40 knop med blant annet skarpe 90-graders svinger. Garmin-plotteren hang med i testen uten problemer. Den er lynrask og kartbildet forflytter seg sømløst uten hakkete overganger.

Skjermens størrelse fungerte helt utmerket i vår skjærgårdsjeep på seks meter. Den oppleves faktisk som større enn 5,2 tommer og fremfor alt er skjermen bred. Kartbildet kan ikke deles, men det savnet vi heller ikke. Vi var litt plaget av reflekser i skjermen ved sollys fra visse vinkler. Kartbildet er derimot svært godt lesbart med tydelige farger som skiller ulike dybdeområder fra hverandre.
Garmin 620 er uten tvil en ypperlig småbåtplotter med sitt geniale feste og innebygde, oppladbare batteri som gjør den fleksibel. At den også passer i bilen, gir ytterligere ett plusspoeng.

Pluss
+ smart festebrakett
+ bred skjerm
+ kartbildet
+ kan brukes i bil
+ innebygget batteri
Minus
- reflekser i skjermen

Raymarine A50

Storplotter i miniformat
Raymarine har erstattet sin minste kartplotter med en helt ny serie med skjermer mellom 5,0 og 6,4’’. Samtlige finnes også i versjoner med innebygde, digitale ekkolodd. Den nye A-serien har et tradisjonelt brukergrensesnitt og betjenes via knapper. GPS-antennen er innebygget i likhet med alle plotterne i Raymarines nye C-serie. Det samme er sjøkart for hele Europa i form av Navionics Basic-kart. Skal man derimot bruke funksjoner som 3D-kart, flyfoto av havner og satelittbilder, må man investere i et ekstra Navionics Platinum-kart.

Antallet porter (tilkoblingsmuligheter for tilleggsutstyr) er nesten det samme som for Raymarines store multifunksjonsplottere. På baksiden av plotteren er det porter for motordata, AIS- og autopilotinformasjon. Og via SeaTalk-porten kan også eldre Raymarine-produkter tilkobles. A-serien leveres med en vribar brakett med hurtiglås.

Smarte taster
Vi har testet den minste modellen med 5’’ skjerm (altså 0,2’’ mindre enn Garmin-plotteren) og de forhåndsinstallerte grunnkartene fra Navionics. Til å være en 5’’ plotter har nye A50 et stort frontpanel hvor en relativt stor andel av plassen er viet knappene i motsetning til på Garminplotteren. Yttermålene på Raymarine-plotteren blir dermed betydelig større enn på Garmin-plotteren, til tross for noe mindre skjermstørrelse. Knappene i underkant og på siden av skjermen er derimot riktig store og lette å betjene, noe som kan være en stor fordel ikke minst i en liten båt som beveger seg mye.

Raymarines plottere kjennetegnes ved et svært logisk menysystem som gjør det lett å navigere seg gjennom strukturen av menyer og undermenyer. Dette gjelder spesielt de fem knappene i underkant av skjermen, som også denne minstingen er utstyrt med. Ved hver tast er det hovedtekster, og trykker man på en av dem så åpner det seg nye fem osv. Kommer man et steg for langt og vil gå tilbake, trykker man inn Cancel-knappen. Håndboken kan være god å følge når man skal gjøre visse grunninnstillinger, men deretter kan man legge den på hylla.

Et pluss med Raymarine A50 er at det er enkelt å navigere fra bilde til bilde på skjermen. Trykker man inn knappen Page får man raskt opp fem ulike sideikoner i underkant av skjermen hvor man kan velge mellom for eksempel helt kartbilde, delt kartbilde, navigasjonsdata eller ekkolodd (om man har valgt denne versjonen).

Bra oppdateringshastighet
Også på denne plotteren testet vi oppdateringshastigheten i opp til 40 knops fart, og den er helt i klasse med Raymarines nyeste storplottere. Kartbildet forflytter seg sømløst uten at det oppdateres i grove ”hopp” som på eldre plottere. Skjermens størrelse er ok i vår seks meters testbåt, men vil man kjøre med delt bilde er den større modellen på 6,4 tommer et bedre alternativ. Sterkt sollys er alltid et problem i åpne båter, noe som også er et problem med plotteren fra Raymarine. Skjermens kvalitet får imidlertid fullt godkjent og kartbildet (når det er riktig innstilt med tanke på dybdekurver osv) er meget bra. Nye Raymarine A50 er en meget bra småbåtplotter.

Pluss
+ forhåndsinstallert sjøkart
+ hurtigtastene
+ store taster
+ skjermen kan deles
+ kan fås med ekkolodd

Minus
- må kobles til strømkabel

Fakta

Modell
Garmin 620
Raymarine A50
Skjerm i tommer
5,2
5,0
Oppløsning i piksler
480 x 800
480 x 640
Betjening
Touch-skjerm
Knapper
Innebygget GPS-antenne
Ja
Ja
Innebygget sjøkart
Nei
Ja
Type sjøkart
BlueChart g2 Vision
Navionics
Bilkart
Ekstra
Nei
Vribar brakett
Ja
Ja
Innebygget batteri
Ja
Nei
Ekkoloddversjon
Nei
Ekstra
Bredde i mm
151
200
Høyde i mm
102
142
Dypde i mm
47
97
Pris
???? kr
???? kr
Pris for sjøkart
???? kr
Inngår
Hjemmeside

Testvinner
Lite skiller Garmin 620 og Raymarine A50, men i vår testbåt er Garmin likevel et hakk vassere, med sitt geniale feste (strøm i holderen) og innebygde, oppladbare batteri som gjør den fleksibel. Raymarine A50 hadde vært et like klart førstevalg i en litt større båt. Den har akkurat den samme brukervennligheten som alle de større modellene i rangen.

SAMME STØRRELSE: To småbåtplottere med nesten samme størrelse på skjermen. Men brukergrensesnittet er svært ulikt. Raymarine A50 har tradisjonelle knapper, mens Garmin 620 har touch-skjerm. Begge har sine fordeler.

VRIBARE BRAKETTER: Begge plotterne har vribare braketter og er lette å justere. En viktig detalj, ikke minst ved sterkt sollys i åpne båter. Garmins brakett (til høyre) er dessuten strømførende slik at man bare kan klemme plotteren på plass uten å koble til en ledning på baksiden av plotteren.

VEIVISER: Garmin 620 har funksjonen ”AutoGuidance”. Ved å velge for eksempel en gjestehavn, marina eller en posisjon tegner plotteren opp ruten i kartet for deg. Den beregner også distansen og ankomsttid.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon