Test: Galeon 330 FB - Polsk perfeksjon

Test: Galeon 330 FB - Polsk perfeksjon



Test: Galeon 330 FB



Polsk perfeksjon

Galeon 330 FB er polsk. For noen fører opprinnelseslandet automatisk til en bekymret rynke i pannebrasken, men det er unødvendig. Galeon 330 FB er nærmest arrogant bra.



TEKST OG FOTO: JAN HARRY SVENDSEN



Fortsatt har polskproduserte båter et stykke igjen før de når samme status som "norskproduserte" båter. Men stadig flere norske båtbyggere sender både støpejobb og montering ut av landet for å få ned kostnadene. Slik sett er Galeon ærligere. Den er polsk. Punktum. Og det er slett ikke noen ulempe i denne sammenhengen.

God plassutnyttelse

Først og fremst er det den gode plassutnyttelsen som begeistrer om bord i Galeon 330. Til å være en 33-foter er den nemlig svært rommelig. Under dekk finnes tre lugarer, ett toalettrom og et separat dusjrom. Salongen består av førerplass, sofagruppe og bysse. En rommelig flybridge og et lite akterdekk finnes også.

Smart rom

Akterdekket er ikke spesielt stort om bord på båten, men det holder. Her finnes en benk montert langskips til styrbord og babord, og en akterbenk. Denne kan enkelt slåes ned når den ikke er i bruk, og man frigjør da samtidig plass. Det er stuverom under benkene langskips, og en luke i dekk leder ned til motorrommet. Adkomsten til badeplattformen, hvor man foruten en badestige også finner en dusj med varmt og kaldt vann, ivaretas av en grind. Fra akterdekket har man adgang frem til fordekket via dollbord. Disse er brede og fine å gå på, samtidig som Galeon har vært spandable med griperekker. Anti-skli mønster er standard, og er med på å gjøre det til en svært udramatisk affære å bevege seg langs dollbordene. Det er også enkelt å komme seg opp på flybrdigen hvor produsenten har vært spandabel med griperekker og gode trinn i leideren.

I taket over akterdekket finnes et lite rom hvor man enkelt får plass til bordene som skal være på akterdekket og på flybridgen. Dermed er de ute av veien når de ikke er i bruk, samtidig som de er lette å få tak i når man skal bruke dem. Smart.

Fin flybridge

Flybrigden består av en førerbenk, et enkelt sete for en passasjer og en L-sofa. Ved å legge rygglenet på passasjerstolen fremover får man ekstra plass og en voksen kan fint ligge og sole seg her. I dørken er det et bordfeste, og man kan også legge frem rygglenet på førerbenken. Dermed kan man enkelt omdanne flybridgen til en sosial sone. Ved å lukke en luke av pleksiglass kan man dessuten stenge for trappeåpningen. Dette er et viktig sikkerhetsaspekt. Luken holdes ellers oppe av gassdempere.

Sikten fra flybridgen er selvsagt god, og førerplassen er viselig innrettet. Alt av betjeningsorganer er fornuftig plassert og Volvo-instrumentene er lettleste. Kjørestillingen er også god. Den forovervinklede vindskjermen gir brukbart med ly, men litt blafring må du likevel regne med. Ulempen med flybrigdeløsningen til Galeon er, som på så mange andre slike båter, en svært lav høyde på fribordene.

Velutstyrt bysse

Salongen består av en U-sofa med et bord til babord og en bysse bak førerplassen. Byssa har god arbeidshøyde, men arbeidsbenken mangler en slingrekant. Det er god skapplass. Utstyrsnivået er som man forventer det med en keramisk kokeplate fra Wallas og et Isotemp kjøleskap. En oppvaskkum er montert og det er et blandebatteri for varmt og kaldt vann. Når kummen ikke er i bruk, dekkes den til av en liten plate. Mikrobølgeovn eller stekeovn er ikke standard, men under førestolen er det montert en skuff hvor det er gjort plass til å montere en ovn. I skuffen er det til og med montert en stikkontakt slik at man slipper å ettermontere denne.

Mørke ruter

Foran U-sofaen er det en romslig benk med god plass til to voksne. Et stort kartbord er det gjort plass til på konsollen foran benken, og et holdehåndtak er også innfelt her. Førerplassen er oversiktlig og fornuftig utformet. Instrumentene er lettleste og bryterne er samlet i grupper som gjør det hele brukervennlig. Plassering av kontrollboksen er god, og betjeningsorganene for trimming av drevet og trimplanene er plassert sammen med kontrollboksen. Store vinduer gir god sikt, men vi misliker sterkt at Galeon har sotet vinduene. Det gir nok båten et mer eksklusivt preg, men det hjelper lite all den tid du ikke ser noe i mørke og i dårlig vær. Et annet ankepunkt er plassen. For selv om førersetet kan justeres i lengderetningen, blir det litt trangt for høyrebeinet.

Godt med stuverom

En leider med to trinn leder ned til båtens lugarområde. En liten stukklugar er plassert til styrbord. Her ligger en person komfortabelt. Et leselys er montert her, i tillegg til en 220 volts kontakt. På mange måter må dette sees på som en nødløsning fordi det ikke er noen dør inn hit. Som ekstra stuveplass fungerer det imidlertid utmerket.

Hovedlugaren har en dobbeltseng og masse skapplass. Detaljnivået er høyt med downlights inne i hvert enkelt skap. Dette tennes automatisk når døren åpnes. Under madrassen finner man to stuverom og man finner en stor inspeksjonsluke til båtens baugpropell. I taket et det en luke, og det følger med myggnetting som standard. I tillegg er det montert koøyer som kan åpnes. I forkant av sengen er det en stor skuff, og i dørken finnes luker som gir adgang til både septik- og ferskvannstank. Det er godt med kunstig lys i form av downlights i taket, og det er kontakter for 220 volt.

Til babord er det en inngang til båtens stikklugar. Dobbeltkøya er svært romslig, og også her er det godt med skapplass og stuverom. På samme måte som i hovedlugaren er det også her en 220 volts kontakt, og det er godt med kunstig lys. Et koøye kan åpnes for ventilasjon. En smart løsning er at Galeon har laget kartbordet i frostet glass. Dette slipper inn lys og er med på å gjøre en ellers mørk stikklugar lys og trivelig, men løsningen forutsetter selvsagt at kartet taes bort fra kartbordet etter endt seilas for å virke.

Eget dusjrom

Det sanitære om bord viser at konstruktørene har bodd noen timer i båt. For hvem har ikke irritert seg over å komme til et toalettrom rett etter at noen har dusjet? Ikke bare er det plagsomt høy luftfuktighet, det er også varmt og det er vått. Det slipper du å oppleve om bord i denne båten. Her har man spandert et eget dusjrom og et eget toalettrom. Dusjrommet har brukbart med skapplass og hylleplass med slingrekant til ulike såper og sjampoer. Det eneste vi savner er en gardin som kan trekkes foran døren, slik at man slipper å dusje rett på denne.

Toalettrommet er også bra. Her er godt med skap-, og hylleplass og det er romslig. Både dusjrommet og toalettrommet har ståhøyde, på lik linje med lugarene. Et Jabsco toalett med elektrisk kvern er standard. Et speil er montert på skottet, men dessverre er spotlighten plassert midt i taket og gjør lite for å lyse opp ansiktet når make-upen skal legges på eller barberingen skal foretas.

Bra teknisk

De tekniske løsningene er gjennomtenkte om bord. I motorrommet hersker det sirlig orden. Alt av ledninger og slanger er lagt ryddig og pent, og er i tillegg klamret opp. Montering av dieselfilterne er gjort slik at de er enkle å komme til for kontroll og ettersyn. Luker i dørken gir dessuten svært god adkomst til kranene på båtens drivstofftank. Plassen i motorrommet er god, men vil utvilsomt bli noe innskrenket om man velger å montere sekssylindrede motorer. Disse er lengre enn de to Volvo Penta D4 motorene som var montert i testbåten. En luke i akterdekket gir god adkomst til motorenes servicepunkter, men åpningen er for liten om man må ta en motor ut for service. Må man det, må man løsne hele dørken på akterdekket. I følge Galeon er denne skrudd fast og det skal være en enkel operasjon å fjerne denne. Ulempen er at det koster penger, fordi det medfører merarbeid for mekanikeren.

Godt strømopplegg

Galeon har utstyrt båten med et solid og ordentlig sikringsskap. Automatsikringer er en selvfølge i en båt som denne og det er da også standard. Ved å løsne to fester kan man enkelt vippe platen med sikringer frem. Kablingen og dimensjonene på disse gir et svært godt inntrykk. Det er ryddig og ordentlig gjort, og kablene er lagt ryddig videre i strømper og gater.

Antiskli mønster

På dekk har Galeon anti-skli mønster og stabile baugrekker som gjør det trygt å bevege seg. Pulpiten er ikke åpne. Et tverrstag forbinder de to pulpitene, men det er likevel enkelt å komme seg i land og å gå om bord. Om man ytterligere vil forenkle prosessen gjøres det ved hjelp av en baugstige.

Det er godt med fortøyningspunkter. Kryssholtene forut, midtskips og akter er solid dimensjonert. Forut er båten dessuten utstyr med en svært stor dreggluke. Hvis du velger å utstyre båten med ankervinsj foran, monteres denne her nede. En fin detalj Dermed slipper du å snuble i denne på dekk.

Svært god finish

Det var nærmest overraskende å se hvor god finishen var om bord. Vi har vært om bord i båter med langt høyere prislapp og med eksklusive merkenavn som vil få problemer med å matche Galeon 330. Det finnes ikke limrester og trearbeidene er svært gode. Selv skruehull er plugget igjen og pusset før lakkering. Det elektriske opplegget vitner også om at båten er samvittighetsfullt bygget, og passform på innredning og luker er god. En litt bedre justering av dørene inn til toalettrommene er eneste ankepunkt, og svekker det gode inntrykket litt.

Konklusjon

Med en prislapp som starter på 1.580.000 kroner med to KAD 32 får man utvilsomt mye for pengene. Listen over standardutstyr er lang, og listen over ekstrautstyr tilsvarende kort. En båt av denne størrelsen bør likevel ha baugpropell som standard utstyr. Det har ikke Galeon 330 FB. Et forbedringspotensiale ligger også i de tonede rutene og det faktum at man må demontere akterdekket for å få motorene ut. I sum er det likevel lite å sette fingeren på. Båten har svært god plassutnyttelse og den byr på en rekke fornuftige løsninger. Finishen er dessuten i toppklasse.


Sjøegenskaper

Med sine 6,5 tonn er Galeon 330 FB litt tyngre enn en del konkurrenter. Vi har prøvd båten med ulike motoralternativer, både med 2xVolvo Penta D4 210 og 2xVolvo Penta KAD 44. Testbåten med D4 hadde feil propeller, som ga seg utsalg treg akselerasjon og problemer med å nå riktig toppturtall. Med KAD 44-installasjonen fikk vi riktig toppturtall på rett i overkant av 3.900 omdreininger, og en imponerende toppfart på nærmere 38 knop. Skroget fremstår som sporty og lekent, noe som tyder på en skarp V-bunn. Det legger seg forholdsvis mye - men meget kontrollert, - over ved skarpe rorutslag. Vi kunne ikke spore tegn til kavitasjon eller andre unoter. Planingsterskelen er forholdsvis bratt, noe som også delvis kan tilskrives bunnens V-form. Båten er meget følsom for vektforskyvning om bord, og krever en god del arbeid med trimflapsene.

Fart og støy

Vår testbåt hadde snaut 3/4 full drivstofftank, ca 450 liter, og 1/3 full vanntank, ca 100 liter. Målingene ble foretatt med tre mann om bord, men for øvrig relativt tom båt. Båten var for øvrig ustoffet, noe som kan påvirke toppfarten med 1-2 knop. Man må dessuten påregne ytterligere ca 1 tonn vekt når båten er ferielastet.

Støyverdiene var svært lave, med 77,0 dBA ved toppfart. Toppfarten målte vi til 37,5 knop. Med ferielast og fulle tanker har likevel en Galeon 330 FB med testbåtens motorpakke kraftressurser nok til å holde en fornuftig marsjfart.



Turtall (omdr./min.) Fart i knop Støy i dBA

3.900 37,5 77,0

3.400 32,0 75,9

2.900 25,5 74,2

2.400 15,5 72,0

1.900 9,4 68,4

1.400 7,6 66,6

900 5,4 61,8

Tomgang 3,8 57,3






Data

Lengde: 10,08 meter

Bredde: 3,42 meter

Vekt: 8.079 kilo

Vann: 330 liter

Septik: 120 liter

Drivstoff: 720 liter

Motor i testbåt: Volvo Penta D4 x2

Ytelse: 380 Hk

CE kategori: B

Utgave: 

Stikkord: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
Twitter icon
e-mail icon