Test: Galeon 325

Test: Galeon 325



Test: Galeon 325

Fersk og ferdig

Galeon gjør fordommer til skamme. Også polsk er bra. Daycruiseren 325 er rykende fersk, velbygd, komplett – og klar for familietur.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Veldig mye har skjedd med polskbygde Galeon siden vi for flere år siden så de tidlige modellene på båtmessen i Hamburg. Her sto de bortgjemt og stort sett alle proporsjoner føltes feil – spesielt med tanke på interiøret. I årene som har fulgt, har produsenten tatt noen riktige sjumilssteg i riktig retning, og endt opp med tiltalende og moderne modeller til en meget konkurransedyktig pris. Den rykende ferske daycruiseren Galeon 325 har snev av minimalisme over interiøret, mens den i det ytre er en mer variert blanding. Like eller ikke like - alt i alt har den en velkomponert layout og er samvittighetsfullt bygd, med høy standard på polstring og finish. Den fremstår med få unntak som teknisk lytefri.

Sjøegenskaper

Testbåten var motorisert med en singel Volvo Penta D6-370. Det kan i utgangspunktet høres beskjedent ut i en seks tonn tung båt, men de langbeinte Volvo-hestene gjør jobben. Båten har en påfallende marginal planingsterskel, og selv om vi testet en moderat lastet båt, er vi sikre på at motoren har krefter nok også når båten er ferieklar. Man merker at Galeonen er tung når man legger den inn i svinger, men den har et velbalansert og harmonisk skrog som legger seg pent over uten urovekkende tendenser. Bæringen i skroget er utmerket balansert, og i kombinasjon med en bastant konstruksjon og nærmest knirkefri sammenføyning, inngir båten et solid inntrykk. Vi kastet båten inn og ut av kraftige svinger, uten å notere annet enn en moderat kavitasjon til ene siden – som er godt innenfor det akseptable. Det relativt skarpe forskipet og god tyngde skulle tilsi at denne båten byr på en komfortabel seilas også i mer urolig sjø enn hva vi opplevde testdagen.

Vi noterte en toppfart på 32 knop og en behagelig marsjfart på ca 29 – noe som harmonerer meget bra med konseptet. Vi er imidlertid ikke i tvil om at båten meget godt tåler større motorer, og de som vil koste på seg to Volvo Penta D4-300 vil antakelig få en herlig pakke.

Uteplassen

Uteplassen er utradisjonell ved at den har en to solsenger. Den fremre solsengen vis á vis førerplassen erstatter passasjersetet. Lengst akter har man en sittegruppe rundt et bord – og en solseng over hele motorromsluken. Et ryggstø kan vendes slik at man henholdsvis kan sitte på solsengen vendt akterover, eller i den akter delen av sofaen. Ryggstøet har et presis og bra hengslesystem. Salonggruppen rundt et bord med fire forsenkede koppholdere i midten er komfortabel. Det er et pluss at seteputene stort sett kan fjernes, med unntak av noen ryggputer.

Under solsengen er det et stort stuverom likt det man finner på de fleste Bavaria-modellene. Imidlertid er Galeonens rom en del grunnere.

Vis á vis sittegruppen er det en stor, utendørs bysse med coriantopp. Benkeplaten er en corianplate som er forsynt med en dyp vask med varmt og kaldt vann. I benken er det et stort, dobbelt skap med betydelig volum i tillegg til kjøleskapet. I forkant av benken er det montert en solid håndrekke. Her kan man tilberede lunsjsalaten og konversere med gjestene. Over uteplassen er det en solid targabøyle i glassfiber – med tagger som et elghorn. Noen liker mora, andre liker dattera. Sidelanternene er montert på bøylen, og de er vinklet for mye til å kunne tilfredsstille regelverket. Her må produsenten gjøre en bedre jobb. På toppen av targabøylen er det en unnselig mast som kun er egnet for topplanternen. Skal man for eksempel utruste båten med radar, må antennen monteres på selve bøylen.

Inn under den høye og kraftige vindskjermen er det et stort åpent areal som kunne vært utnyttet bedre om man hadde fått på plass noen små rom, eller delt av arealet i mindre biter med noen slingrekanter. Skjermen er forsynt med en vindusvisker – men vi synes to burde vært standard.

Lengst akter er det en solid port ut til badeplattformen. Rett på innsiden ved dørken er lensepumpene montert, rett nok ikke i god betjeningshøyde, men de er i alle fall på innsiden av porten. Her har også dusjarmatur og landstrømkontakt fått sin berettigede plassering.

Badeplattform er strukket tilstrekkelig mye lenger enn skroget – noe som gir god adkomst om bord og i land. Badestigen kan man med et nødskrik få ut om man ligger i vannet – men den er likevel litt for høyt montert.

Man beveger seg rimelig lett ut på dekk via et trinn ved inngangsporten i akterspeilet. Gode håndtak på targabøylen i kombinasjon med en høy rekke gjør ferden langs dollbordet trygg. I rekka forut er det to fenderholdere. Ingen dum idé så lenge de ikke hindrer sikten. Rekka munner ut i en høy og bra pulpit. I dekket er det dessuten en skikkelig sklikant. Dekket er forsynt med seks solide og velplasserte kryssholt. På fordekket er det plass til en stor solmadrass mellom et sett med solide håndrekker.

Førerposisjon

Som i de fleste båter finner vi førerposisjonen på styrbord side. Den er moderne og fint utformet. Alle klokker er samlet i en gruppe på høyre side av rattet, men vinklet litt for skrått til at de er lett å lese. Rett foran føreren har man predisponert en plass til plotteren, men overraskende nok kun stor nok til å romme en 8’’ plotter, noe som er i snaueste laget i en båt som denne. Her burde det vært plass til i alle fall en 12’’. På toppen har kompasset fått en utmerket plass i førerens siktlinje. Til venstre for plotteren er det noe ekstra plass til ulike displayer og paneler. Bryterrekker og så videre er logisk og bra plassert. Spak og ratt faller føreren rett i hendene, og nede ved dørken er det en fint vinklet fothviler. Det er lett å finne en god sittestilling her. Panelet til trimflapsene er også ergonomisk plassert. Førerplassen er komplettert med to koppholdere og et 12 voltsuttak. Vi ser muligheten for både et armlene og mer plass til småsaker i for eksempel en fortsettelse av konsollen mot skottet på styrbordsiden. Det er brukt matte farger og materialer rundt førerkonsollen som bidrar til å redusere refleksene i vindskjermen.

Førerstolen er komfortabel, med en god ståfunksjon. Stolen kan reguleres både i lengde- og høyderetning. Imidlertid står den på en høy søyle med et feste som har litt liten anleggsflate mot dørken. Kombinasjonen av vekt og bølger gir mye moment og vil antakelig bli drøy kost for dette festet over tid. Vi anbefaler en mer solid innfesting.

Salongen/hovedlugaren

Lugarene om bord er både overraskende og førsteklasses. Den fremre lugaren er litt mindre enn senterlugaren, men den er likevel romslig og bra utnyttet. Her er en bred dobbelkøye med en splittet madrass som gir enkel adkomst til baugpropell og romslige stuverom. På hver side av køya er det overhyller med slingrekant. Sidevinduene slipper inn bra med naturlig lys sammen med dekksluken, som åpnes i akterkant slik vi foretrekker for å redusere vannmengden som kan strømme inn om man glemmer den åpen. Lugaren har også bra elektrisk belysning i form av fire downlights og to fine leselamper på skottet mot forpiggen. Her er også et kjærkomment 220 voltsuttak.

Den øvrige stuveplassen er et romslig hengeskap i akterkant av lugaren på babordsiden, samt et underskap. Ikke mye, men likevel fornuftig utnyttet. Vi kunne ønsket oss noen flere knagger på skottet – både her, på senterlugaren og toalettet.

Byssa

Under dekk finner vi en kombinert salong og bysse. Trappen som fører ned fra uteplassen har stor og gode trinn. På babord side er det anlagt en fin liten treseters sittegruppe rundt et cocktailbord. Bordet står på en søyle og kan enkelt fjernes. Bak salongryggen er det en del avsettingsplass, og det er en vindusrekke i skroget med en riktig bra persienneløsning foran vinduene – noe det også er i byssa og på senterlugaren.

På styrbord side ligger hovedbyssa. Den har meget bra skapplass i form av ett underskap, en skufferekke med tre skuffer og et kjøleskap. Så en utmerket byssebenk med masse stuveplass innover mot skroget. Over benken er det to store overskap, og mellom skapene en krydderhylle med slingrekant. I ett av skapene er det plass til for eksempel mikroovn om man ønsker det.

I benkeplaten er det en flushmontert, to-bluss koketopp. Ved siden av den er det en dyp, men relativt liten, stålvask under en corianplate. Ettgrepsarmaturet er av den solide sorten, minimalistisk i designet. Inn mot skottet er det faktisk en champagnekjøler i benken – som også duger som en liten søppeldunk. Minuset ved byssa er dårlig ventilasjon. Her er verken avtrekksvifte eller koøyer som kan åpnes.

Byssa og salongen har veldig bra belysing. Det slipper inn mye naturlig lys gjennom vinduer skroget og to koøyer i dekket en og hele syv velplasserte downlights koblet til to brytere. Noen kjekt plasserte 220 volts uttak er det her også. På det aktre skottet er skikkelig hovedtavle montert med elektroniske hovedstrømbryterne. Oversiktlig og lett å betjene.

Lugar

Den siste rosinen i pølsa er senterlugaren. Til den har man god adkomst via en dør på babord side ved salongen. I omkledningsdelen er det lav ståhøyde. Likevel er lugaren veldig tiltalende og praktisk. Det første øynene faller på er en stor benk mot skroget på babord side. Den har tre suverene skap med flust av stuveplass. I tillegg kommer tre overskap med masse plass i, og et hengeskap lengst akter. Selv i dørken er det to stuverom. Ypperlig! Oppe på benken er det masse avsettingsplass, men her som i resten av båten savner vi en skikkelig slingrekant. I skroget er det et koøye kan åpnes. Den elektriske belysningen er suveren, med hele fire leselamper i køya og to downlights i omkledningsavdelingen. Også denne lugaren har 220 volts uttak. Under køya som går tverrskips under uteplassen er det adkomst til vanntanken i tillegg til noe stuveplass under køyebunnen. En liten praktisk detalj er små oppbygde nattbord inne i køya. Og en annen smart detalj som vitner om at folk med egenerfaring har utviklet båten, er noe så enkelt som at alle lugarens lamper kan slokkes med én bryter montert inne i køya. I hodeenden av køya er det vindu i skroget. Det burde vært mulig å blende også dette koøyet om natten.

Toalettrom

Galeon 325 har et stort og flott toalettrom på babord side aktenom byssa. Her er det bra belysning i form av to downlights oppunder dekk, samt et velplassert 220 volts. Mot skroget er det en stor, støpt benk med en romslig servant og et solid armatur. Oppunder dekk, over vasken, er det et overskap med masse plass i, og skapdørene har store og viselig plasserte speil. I benken er det et underskap med mye plass. All innredning er støpt, frisket opp med detaljer i corian. I akterkant av rommet er det et dusjhjørne med bra armatur her også. Man har utmerket plass til kroppsvask. Toalettet befinner seg også i akterkant av rommet. Vi kunne tenkt oss et hengslet lokk over det elektriske toalettet som hindrer for mye vannsøl over doen og i åpningene rundt





slangegjennomføringene. Rommets eneste ventilasjon er et koøye som kan åpnes, men det burde også vært en vifte her. Er det plass til et større toalett, ville vi ha gått for det.

Motorrom

Aktersofa og solseng er integrert i motorromsluken. Man kommer til jernhesten ved å vippe opp hele denne modulen, som holdes oppe av to solide gassdempere. Lydisoleringen og finish i motorrommet er upåklagelig. I testbåten satt det en singel Volvo Penta D6-370 som man har god serviceadkomst til på hver side. Adkomsten i forkant av motoren er litt dårligere – men fullt godkjent. Batteriene er montert i en stor kasse på styrbord side – i en pent malt kryssfinerkasse som er godt luftet. Likeledes har man utmerket adkomst til den store varmtvannsberederen på babord side. På skottet samme sted er alle hovedsikringer og hovedstrømbrytere montert, en ladesentral og et automatisk brannslukningsanlegg. Motorrommet har 220 voltsuttak og to lamper, som rett nok kunne vært av bedre kvalitet. Det elektriske anlegget er meget godt dimensjonert og er utmerket organisert i kabelgater. Generelt kjennetegnes motorrommet av gode adkomst til de fleste installasjoner. Unntaket er dreneringen av dieseltanken, som kun kan foretas gjennom et vanskelig tilgjengelig håndlokk på toppen av tanken, og grovfilteret som er krøkkete montert et hjørne på styrbord side.

TESTFAKTA GALEON 325

TESTFAKTA

KONKLUSJON:

Vi har testet den første Galeon 325 som kom til landet. Den er komplett i den forstand at den har alle vesentlige løsninger og detaljer man forventer å finne i en familiebåt i denne klassen. Løsningene bærer preg av å være uttenkt og utført av båtfolk. Vi fant ingen vesentlige feil eller mangler ved båten, og anser den å være et utmerket og prisgunstig valg for en familie på fire.

PLUSS

+ Stuveplass

+ Bysse

+ Teknisk kvalitet

MINUS

- Ventilasjon i bysse

- Førerstolen

Grovfilterplassering



SPESIFIKASJONER

Største lengde: 10,4 meter
Skroglengde: 10,0 meter
Største bredde: 3,35 meter
Vekt tørr båt: 7.000 kg
Vekt fullastet båt: 8.575 kg
Største dyptgående fullastet: 0,95 meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 200
- Drivstoff: 750
- Septik: 200
Varmtvann: 50



MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:Volvo Penta

Modellbetegnelse: D6-370
Årsmodell: 2008
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 355
Ytelse kW: 261
Antall sylindere: 6
Max turtall ihht produsent: 3.500
Max turtall i test: 3.500
Motoralternativer
- Alternativ 1 2xD4-225
- Alternativ 2 2xD2-260
- Alternativ 3 2xD4-300
Type fremdrift: Drev
Utveksling drev: 1,63:1
Propeller
- type: G3R
- materiale: Nibral
- stigning i tommer: -
- antall blad: 3+4



ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank:
- type og størrelse (forbruk): Jenox 2x170 Ah
- type og størrelse (start): Jenox 1x170 Ah
- antall (standard): 2xforbruk + 1x start
- antall testbåt: 2xforbruk + 1x start
Ladespenning forbruk i volt¹): 14,29
Ladespenning start i volt¹): 14,29
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

MÅL I CM

Dollbord, bredde: 21
Uteplass akter: -
Badeplattform: 40x280
Ståhøyde ved førerplass: -
Ståhøyde i salong: 184
Ståhøyde
- hovedlugar: 176
- stikklugar: 156
Ståhøyde i bysse: 184
Arbeidshøyde byssebenk: 87
Ståhøyde på toalett: 182
Akterdør – bredde: 50
Akterdør – terskelhøyde: 16,5
Køyemål
- hovedlugar 175x200
- stikklugar 176x190
Ståhøyde under kalesje: 207



CE-MERKING

I ORDEN MANGELFULLT
Designkategori: B
HIN-nummer: OK
Samsvarserklæring: OK
Brukerhåndbok: OK
FRA CE-SKILTET
Max antall personer: 6
Max antall pers. på flybridge: -
Max antall pers. og last i kg: 1.575
Max motorstyrke: 640 HK

FART OG STØY

I følge produsent Testet

Max turtall: 3.500 3.500
Max fart: 31 32
Marsjfart: - 27
Max støy: - 80
Støy ved marsjfart: - 79,2
²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.



TESTRESULTAT ³)

Turtall (omdr./min.) Fart (i knop) Støy (i dBA) Merknad

3.500 31 80,0
3.200 27 79,2
2.900 20 78,0
2.600 14 76,0
2.300 11 73,9
2.000 10 72,0
1.700 9 70,5
1.400 7 67,0
1.100 6 62,5
800 4 57,5
(Reduksjon med 300 omdr./min.)
³) Målingene er utført med en Volvo Penta D6-370.



TESTBETINGELSER

Temperatur
- Luft: 10˚C (?)
- Sjø: 9,5˚C (?)
Vindstyrke: 2-5 m/sek
Tankinnhold ved test
- Diesel: 200 liter
- Ferskvann: 0 liter
- Septik: 0 liter
Antall personer om bord: 2



UTSTYR

BESKRIVELSE STANDARD EKSTRA I TESTBÅT
Kokeplate origo X X
Kjøleskap 60 L X X
Varmtvann X X
Trimplan m/indikator X X
Radio/CD X X
Ankervinsj X X
Dusj X X
ST40 Bidata X X
Fortøyningspakke X X
Priming/bunnstoff X X
Frakt/klargjøring X X
Eat plattform X X
Baugpropell X X
Raymarine C80 X X
Webasto dieselvarmer X X
Teak på uteplass X X





PRIS OG OPPLYSNINGER

Pris fra (inkl. avg.) 1.706.000 kroner
Pris testet båt (inkl. avg.) 2.050.000 kroner
Konstruktør: -
Produsent: Galeon Boats, Strazyn, Polen
Importør: Fische Marine A/S
Ytterligere opplysninger: www.galeon.no



KONKURRENTENE

Bavaria 33 Sport Testet Båtmagasinet 10/2007

Windy 32 Grand Tornado Testet Båtmagasinet 11/2004

Marex 350 CC Testet Båtmagasinet 2/2006




Utgave: 

Stikkord: 

RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Twitter icon
e-mail icon