Test: Forbina 36CC Ujålete fra Värmland

Test: Forbina 36CC Ujålete fra Värmland

En av Forbinas argeste konkurrenter er brukte Princess med og uten flybridge. Vår testbåt er uten og vi antar potensielle kjøpere lukter på brukte båter i V-serien som et alternativ. Prisen på en ny Forbina 36 CC er nokså sammenlignbar med en XX år gammel Princess V40. Båtprodusenten i Karlstad likte vel i sin tid også å sammenligne seg med sin landsmann Nord West. Men heldig eller uheldig for Forbina, heldig mener vi, dro Nord West fra for å treffe sitt publikum i det helt øverste sjiktet. Dermed ble Göran Forsberg og hans medarbeidere stående igjen med suksessrike socialdemokrater som kunder, en stor samling solide Medel Svendssoner som setter familieliv og robust båtopplevelse som krav fremfor status. Som spesialist på produkter som folk vil bruke til ferie og fritid kunne kanskje verftet i stedet bygget campingvogner med samme suksess. Svenskene er lojale og trofaste mot sine egne. De velger i stor grad svensk både til lands og til vanns. Valget på båt var vel naturlig for en bedrift som har plassert seg i vannkanten på Nord-Europas største innlandshav.
Og de gjør mye bra her i Värmlands maritime hovedstad. Helt upåvirket av kjøpekraft og finansuro er neppe denne bedriften heller, men de manøvrerer bra i uforutsigbare vindretninger og bølgedaler. Hjemmemarkedet er det tryggeste. Det selges også på eksport, uten at Norge er eller har vært den store mottaker av Forbinabåter.

Sjøegenskaper (smilefjes)
Vi starter under båten, for Forbina 36 CC har i likhet med andre modeller fra samme produsent et noe spesielt skrog. Båten er nokså flatbunnet omtrent frem til midtskips. Der får det brått over i v-stil. Det er båtbyggeren sjøl, Göran Forsberg, som har kommet frem til at det mest ideelle for stabilitet, fart og økonomisk kjøring er akkurat denne fasongen. I utgangspunktet var vi en tanke skeptiske til løsningen. Flatbunnet båt har gjerne en markant planingsterskel og en egen evne til å sladde i krappe kurver. Ingen av delene var spesielt plagsomt. Med en enkel installasjon, D6 med 370 hk og et XX drev, skjøt den lett fart og la seg fort i idealplan med sin store bæreflate. Den ?flate? delen av skroget bidrar til lite friksjon og av det skaper god fart og en god drivstofføkonomi. Det skal sies at værforholdene på Vänern denne ettermiddagen var svært gode, med tilnærmet flatt vann. Utfordringen til et skrog med en så flat bunn kan være grov sjø, med slag og masse lyd. Vi kan absolutt ikke påstå at det er tilfelle med denne, for vi har ikke hatt anledning til å prøve akkurat det. Den kraftige vinkelen på fremre del av skroget tar kanskje av det meste.
I krappe kurver var den lett å kontrollere. Vi ventet på en viss utsklidning eller sladd, men den uteble. I stedet sugde båten godt tak i sjøen og lot seg ikke provosere av noe som helst. Full kontroll i alle situasjoner.
Båtbyggeren gjør et nummer av drivstofføkonomien. Uten at vi kunne kontrollere det denne gang, er det åpenbart at et friksjonsfritt skrog som denne innbyr til driftsøkonomi. (flett inn noen tall), men uavhengig av alt er det klart at en sekssylindret 370 hester må ha sin faste dose, så begrepet økonomisk har i det store løp marginal betydning i denne sammenheng.
Derimot er vi rimelig imponert over det lave støynivået. Maks turtall og flatt jern ga en toppfart på litt i underkant av 35 knop, mens støyen ble målt til beskjedne 78.1 dBA.
 (sammenlign med målinger fra andre båter i andre tester). Vi fant marsjfarten på 30 knop behagelig og da var støyen ytterligere redusert til 77.3 dBA.

Uteplassen (smilefjes)
Båten har et stor og flott akterdekk. Hardtop-taket er trukket akter og dekker uteplassen delvis. Det gir i og for seg god beskyttelse for regn, men hindrer samtidig i sola. Løsningen for solslikkere blir da dekket eller å sette seg i salongen med den store elektriske takluka åpen. Båten har en behagelig L-sofa med stort bord ute. I dørken er det to store luker for adkomst til motorrommet. Akterdekket er knyttet til salongen med stor skyvedør i glass. God trapp på styrbord side gir problemfri adkomst til et bredt og godt dollbord. Adkomsten fra akterdekket til badeplattformen skjer via en stor port i hekken. På plattformens babord side er vinsjen plassert, det vil si, den ligger under plattformen utsynlig og bare kjettingen passerer så vidt over.
Båten har nokså tradisjonelle linjer. Det er tydelig at hovedvekten er lagt på praktiske løsninger og trygg ferdsel ute og inne. Høy og god rekke frem til dekket, og solide gripekanter langs hele hardttopen på begge sider

Førerposisjon (flatt fjes)
Du sitter godt i stor og solid førerstol, med godt overblikk i alle retninger og med instrumentene riktig plassert foran deg. Kartplotteren har fått en fin plass ved siden av rattet. Dermed opptar den ikke plass på det tradisjonelle kartbordet. Forbina har fortsatt en skikkelig plass til båtsportkartet foran føreren. Det er et stort pluss. I stående kjørestilling har båtføreren god utsikt over den store åpningen i takluken. Helt perfekt. Problemet oppstår når du velger sitte/stå posisjonen ved å løfte fremre del av førerstolen. Det er godt å sitte litt høyt i blant. Problemet er da at du kommer i en ?blindsone? og ser rett inn i hardtop-kanten.  Ratt og gir/gasspak er behagelig plassert, og bena plasseres godt på forhøyningen. Sikringspanelet har fått en noe merkelig plassering under førerstolen. Ikke det at en behøver tilgang til dette hele tiden, men likevel litt klønete.

Salongen og lugarene (smilefjes)
Finisharbeidet i testbåten var upåklagelig. Helhetsinntrykket er derfor godt, og det er viktig for trivsel og hygge i en bobåt som denne. Alle trearbeidene, som er pent og skikkelig utført, er i eik. Hele miljøet er fint lyssatt med spot med dimmere. Både salongen og førerstolen er pent trukket i alkantara. Den store usofaen på babord side er komfortabel. Den og salongbordet er plassert på en forhøyning. Dermed har du en god anledning til å leve ut din nysgjerrighet for hva som skjer utenfor båten. Gangpassasjen gjennom hytta er bred og god. Det hjelper godt at byssa ikke er i dette miljøet, kun et lite anretningsbord og et kjøleskap på styrbord side. Store vindusflater og en gigantisk elektrisk takluke gir et lyst og vennlig preg. Hele båten har god ståhøyde.
En bred og god trapp fører ned til fasilitene vunder dekk. Vi kommer rett ned i byssa. På styrbord side dør inn til toalettrommet, rett frem dør til hovedlugaren og på babord side dør inn til en stor midtlugar. Begge de to køyerommene er tilfredsstillende, spesielt midtlugaren. Innenfor døren er det god ståhøyde og armsleng til å skifte. Her finner vi også en benk. Selv om vi må krype inn i den relativt store doble køya, føles det lett og luftig. Innest i køya er det stort vindu med luftemuligheter ut til akterdekket. Det gir en ekstra god virkning i et rom med relativt lav takhøyde. Midtlugaren er utstyrt med oppbevaringsplass i benk og et godt hengeskap.
Hovedlugaren ligger lengst fremme i båten. Hele rommet er i og for seg bare en gedigen dobbel køye. Man må fjerne den ytterste platen i køya for å kunne stå inne i rommet. Med ferdig oppredd køye kan det bli et problem å skifte i rommet. Da er man henvist til gulvet i byssa, uten at det i og for seg er noen stor ulempe. Hele dette miljøet er godt skjermet for innsyn.

Byssa (smilefjes)
Noe av det fineste med Forbina 36 CC er den store byssa. Det inviterer til et godt familieliv. Mye benkeplass og alle tekniske hjelpemidler logisk plassert. Stekeovn og koketopp på den ene siden, mens et romslig kjøleskap på 80 liter og en mikrobølgeovn er integrert i veggen på styrbord side ved siden av døren inn til toalettrommet. Byssa er plassert lyst og trivelig i åpningen opp til styrhussalongen og med direkte luft fra den åpne takluken høyt der oppe. Her vil det aldri være problemer med dårlig luft og matos.

Toalettrommet (smilefjes)
Familiens drøm på tur er et luftig og godt toalettrom. Det har Forbina 36 CC. Med et forheng er det enkelt å dusje i dette rommet. Et forheng vil beskytte det lille som er av treverk i denne sonen.  God utlufting med vifte og to koøyer som lar seg åpne. I tilegg til dusj på toalettrommet har båten også dusj med varmt og kaldt vann på akterdekket. Båten har et solid og godt elektrisk toalett som er selvtømmende under fart.

Motorrom (flatt fjes)
En Volvo Penta D6
370 hester er plassert akter. To store dekksluker fører ned i motorrommet. Spesielt stort og luftig er ikke dette rommet. Motorens øverste nivå er plassert rett under dørken. Manglende volum er imidlertid kompensert med praktiske løsninger. Hele motoren er innkapslet i en lydisolert kasse med god utlufting. Tar vi av lokket på kassen finner vi alle sjekkpunktene lett tilgjengelige på motoren. Batteribanken er også plassert i en kasse på babord side. Fin og oversiktelig plassering av de fem batteriene, fire forbruk og ett til start. Kablingen virker skikkelig utført. Alle tekniske installasjoner sitter lett tilgjengelig. Eneste ulempen er altså den lave høyden i motorrommet. Det har en sammenheng med skrogkonstruksjonen og den noe flate bunnen her akter.

CE-merking (flatt fjes)
Tilslutt fikk vi bekreftet og sett med selvsyn at CE-merkingen var i orden. Skiltplaten var godt skjult på innsiden av et elektrisk skap. Der skal det ikke stå, men plassert lett synlig i førermiljøet. En lang jakt på dokumentasjonen, som brukerhåndbok og samsvarserklæring, førte også til seier. En kontollsjekk i andre Forbinabåter på samme brygge viste at skiltet var riktig plassert. Hvorfor det var avvik i vår testbok ble ikke forklart.

Konklusjon
Forbina 36 CC er solid bygget, en familiebåt med seks gode køyeplasser, nedslått salong iberegnet. Tradisjonelle linjer, men god finish. En erfaren båtbygger har lagt størst vekt på gode og praktiske løsninger. Imponerende lavt støynivå under gange. Båten er utstyrt med alt en familie kan trenge på tur. Båten bør være et godt alternativ for en familie som vil investere i overkant av to millioner for en flytende hytte, men det finnes som kjent gode brukte alternativer også i denne klassen. Men dette er tross alt nytt. Forbina erttraktive båter i det svenske markedet, men ennå ikke for mange av dem i Norge. Litt underlig.

Utgave: 

Stikkord: 

Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
Twitter icon
e-mail icon