Test: Flem 340

Test: Flem 340



Test: Flem 340

Fine tanker, rette kanter

Man gjør knapt en dagsseilas på Vestlandet uten å se en Flem 340. 100 båter er bygget siden 1995. Flem-treff arrangeres av båteiere som stråler av fryd. Ikke hverdagskost for mange norske båtprodusenter. Hvorfor er Flem så populær?



TEKST: ATLE KNUTSEN



En mildt konservativ 34-foter med flybridge, rikelig innvendig plass, stor salong og ryddig akterdekk, falt i smak hos vestlendingene. Og mannen mange skjenker en takknemlig tanke, er slett ingen båtbygger av profesjon.

Da Magne Flem fra Molde, lærer i det daglige, skulle kjøpe båt, var det mye som fristet. Problemet var at han fant de gode løsningene på forskjellige båter. Flem satte seg ved tegnebordet og utviklet sitt eget konsept, nemlig Flem 340. Formene bygde han fra 1991-95 og to båter ble støpt på rappen. Så strømmet entusiastene til, og ytterligere fem båter tok form. Den første av de syv båtene kom på sjøen i 1995 - og viste seg å fungere i tråd med beregninger og intensjoner. Det var liv laga for kommersiell satsing på Flems tanker. Støpingen ble flyttet til Silver Plast i Midsund som siden jevnt og trutt har produsert to plastferdige båter i måneden. I sommer ble byggenummer 100 tatt ut av formene. Brorparten av de plastferdige båtene blir solgt videre som halvfabrikat, mens de øvrige blir innredet ved et snekkerverksted i Vestnes. Og stedlige representanter for ulike motormerker, i hovedsak Volvo Penta og Yanmar, foretar installasjonen i båtene som skal leveres komplette.

Magne Flem kan fortelle at visse endringer er foretatt med det opprinnelige konseptet. Ganske tidlig bygget han ny skrogform, justerte litt på overbygget og laget en tredje lugar. Med et skyvesete akter i salongen har man utnyttet plassen enda bedre, og et kløktig uttenkt beslag gjør det mulig å vende passasjersetet forut.

Så til spørsmålet: Hvordan fungerer Flem 340 i praksis?

Det store under

Flem 340's suksess beror på flere faktorer. Som at den faktisk synes å være en vellykket familiebåt. Med god plass og velfungerende planløsning. Og dessuten kan en vanlig familie gjennom egeninnsats bygge opp et halvfabrikat til en fullverdig hytte på sjøen.

Når man går i gjennom båten finner man stadig de praktiske detaljene, kompromissene mellom plassutnyttelse og funksjonalitet som skiller Flem fra mange andre. I salongen er det romsligheten man først merker seg. Vi kommer anstigende på leting etter to lugarer vi har hørt skal finnes her. Men hvordan tar man seg dit ned? Med enkle håndgrep skyver man halve akterseksjonen til sofaen under bordet, og en bred nedgang avdekkes. En enkel køye, en liten benk å hvile baken på når man skal dra på seg sokkene, og et gedigent stuerom bakom trappen er hva vi finner her nede. To spot'er og et koøye som kan åpnes, gir lys og luft i lugaren. I skottene fins store luker som leder inn til pumper, gjennomføringer, og som underletter servicemulighetene.

I tverrskipsskottet er det montert en stor skyveluke. Gjennom den forflytter man seg enkelt til den større nabolugaren, enten formålet er inkognito besøk, eller i en nødsituasjon. Den fremre senterlugaren har en romslig dobbeltkøye og en omkledningsavdeling med en liten sittebenk. Belysning har man her i form av to leselamper og en liten lampett, foruten to koøyer. En liten avsettingshylle for brillene og boka finnes i hodeenden mot skroget.

"Kjelleren"

En åpen løsning uten dør fører inn til en riktig luftig trappenedgang - til det enkelte har omtalt som kjelleren. Ikke helt med rette, for her er det verken trangt eller dunkelt. På styrbord side er toalettrommet anlagt, godt luftet med elektrisk avtrekk og koøye som kan åpnes. Rettvinklet og slett ikke et fancy resultat av kostbart formarbeid, men romslig og med overveldende mye skapplass. Høyden under taket er hele 188 cm. Et toalett med plass for brede akterender, er montert mot skottet som skiller rommet fra hovedlugaren forut, mens i stikk motsatt ende kan man trekke et forheng rundt seg og spyle kroppen.

Hvordan sover så eieren om bord? Vi begir oss inn i hovedlugaren forut gjennom en dør for å prøve fasilitetene. Vinkler er et gjennomgående trekk også her, men hvilken lov sier at alt i en båt skal være buet og rundt for å fungere? Dobbeltkøyen er skråstilt langs babord side, og et trinn opp fra dørken gjør veien til dyner og laken kort. Mot skroget på styrbord side kan man sette seg på en dobbel benk, og stuerommene under køya, i forkant av køya og hengeskapet på styrbord side er mer enn man finner i mange andre båter. Et rikelig antall lyskilder, fire koøyer og en takluke som åpnes riktige veien, er alt etter vår smak. I tillegg sørger to mekaniske luftedyser for ytterligere ventilasjon.

Ovenpå

Førerposisjonen med knapper, ratt og spaker er alltid et lite mekka for den båtinteresserte. Den tiltrekker guttens oppmerksomhet. Og når man har satt seg der, dukker spørsmålene opp. Hvor mange timer kan jeg sitte her med et smil om munnen? Kan jeg enkelt betjene alle viktige funksjoner? Ser jeg turtelleren, temperatur- og oljetrykkmåleren? Og i en planende båt vil vi helst la armen hvile i nærheten av knappene til trimflapsene. I førerstolen i Flem 340 registrerer vi at alt dette er på plass. I vår testbåt hadde man dessuten montert en skikkelig Sleipner-spak til baugpropellen, samt betjeningsknappene til flapsene, innenfor rattet. En sjelden variant, men vi ser ikke bort i fra at det fungerer. Vannrett på en utsparing på innsiden av førerplassen, er det montert et bryterpanel med enkel og oversiktlig tilgang til knapper for blant annet vindusviskere og lanterner. At diverse ekstrautstyr er montert på steder vi finner mindre praktisk, er mer et uttrykk for personlige preferanser enn hvordan grunnkonseptet er disponert. Alt i alt finner vi lite å utsette på førerposisjonen.

Snur man førerstolen, blir man sittende vendt mot en romslig U-salong med et stort bord som kan heves og senkes. Her blir det med enkle grep nok en køye, og måltidene kan inntas med åtte personer rundt bordet. Den fremre delen av sofaen vis-á-vis førerposisjonen kan vippes opp og konverteres til et dobbeltsete i fartsretningen. Takket være et sindig beslag løftes setet 15 cm når det vendes forover slik at man blir sittende i samme høyde som føreren. Passasjerplassen er omgitt av en rekke småhyller, kartbord og mindre stuerom. Åtte spoter i taket sørger for belysningen, og kan dempes.

Under førerplassen er det stort gryteskap, og akterover strekker byssebenken seg med en mengde skuffer og skap, et 80 liters kjøleskap og skikkelig stålvask med ettgrepsarmatur, samt et tre bluss propanapparat. Her er forholdene absolutt vel tilrettelagt for kokken.

Ute på dekk

Vi klatrer til topps via en leider på akterveggen, gjennom en luke i taket som er strukket et stykke ut over akterdekket. Tre personer får sitteplass forut mens ytterligere to kan sitte på en benk under targabøylen. Rundt to fjerdeler av nedgangen er det montert en skikkelig rekke, men rekka rundt selve flybridgen er for lav til å gi betryggende gripemuligheter Ved førerplassen har man plass til å strekke ut beina, og god oversikt forover. Hva som imidlertid slår oss er at produsenten i sin brosjyre oppgir at maksimalt fire personer kan oppholde seg på flybridgen under fart, fortrinnsvis sittende i stoler. Som vi kommer tilbake til under sjøegenskaper, forstår vi hvorfor, men med fem sitteplasser er det ikke like innlysende for alle.

Akterdekket er meget ryddig uten fastmonterte benker. Enten man skal drikke morgenkaffen eller dra ut på havet for å fiske er behovene vel ivaretatt. En port i akterspeilet fører ut på badeplattformen. Selve plattformen stikker ut noen cm aktenfor skrogsidene, noe som forenkler iland- og ombordstigning når man ligger longside en brygge. Via to trinn i forkant av uteplassen entrer man dollbordet, som er en trygg adkomst til fordekket takket være gode griperekker. Seks kryssholt er standard, men beslagene midtskips kunne av hensyn til fordekksgastens stortå vinkles utover.

Rette kanter

Plastarbeidene på Flem 340 har brukbar finish, men vi gremmes til tider over unøyaktige avslutninger på trearbeidene og litt slurvete polstring under dekk. Løsningene om bord er i hovedsak funksjonelle og praktiske i rikt monn, men det litt hjemmegjorte preget med et utall synlige skruehoder er etter vår smak for fremtredende på en fabrikkferdig båt til halvannen million kroner.

Teknisk grundig

Ved testen gikk vi gjennom en båt med Yanmar-dobbeltinstallsjon og Mercruiser Bravo 3-drev, mens støy og fartsmålinger ble foretatt på et eksemplar med én Yanmar 6LP-STZE og Mercruiser Bravo 2-drev.

Det er alltid spennende å granske det man finner under motorromslukene, i dette tilfellet av det doble slaget i akterdekket. Her imponerer Flem storlig, med gigantisk plass rundt motorene, ryddige og grundige installasjoner og god merking. Det elektriske anlegget er forbilledlig oppklamret og har skikkelige dimensjoner. Standard leveres båten med tre 102 Ah batterier som er montert lett tilgjengelig. En 3,5 kw dieselvarmer er også standard, men den kan leveres med en 5 kw som ekstrautstyr. Som lydmålingene viser, var også isoleringen i toppklasse. Teknisk sett står Flem til Særdeles.

I sjøen

Flem 340 leveres med flere motoralternativer og to typer fremdriftsanlegg: singelinstallasjon med strak aksel og V-gir, eller drev med en eller to motorer. Det faktum at alle tankene i båten er montert i senterlinjen i bunnen gir en fin vektbalanse.

Testbåten slipper hekkbølgen og begynner å plane ved ca 12 knop. Planingsterskelen er moderat og føreren beholder sikten gjennom hele fartsregisteret. Med 20 grader V-bunn akter sitter skroget godt i svingene, men båten virker rank, og vi antar at forholdet mellom en relativt smal vannlinje og høyt tyngdepunkt - det såkalte G-punktet - forklarer at båten krenger betydelig ved kraftige rorutslag i høye hastigheter. Det oppstår ingenting uventet under krengingen, men om bord i denne båten må alt stemples skikkelig fast før man drar avgårde. At kun fire av de tolv personene båten er godkjent for kan sitte på flybridgen under fart, tyder også på at Flem 340 krenger mer i svinger enn hva som er optimalt for en familiebåt.

Fart og støy

Farten ble målt med tre personer om bord og halvfulle tanker. Støynivået er godt innenfor akseptable verdier.



Omdr./min. Fart Støy (dBA)

3800 26,5 76,8

3300 20,2 74,0

2800 13,5 70,0

2300 9,0 67,9

1800 7,7 66,2

1300 5,8 66,7

800 3,5 59,0

Data

Lengde 10,65 m (eks. baugspyd).

Bredde 3,30 m.

Dyptgående Ca 1 m.

V-vinkel ved akterspeil 20 grader

Motor Fra 250 hk til 400 hk. Div. fabrikat.

Motor testbåt Yanmar 6LP-STZE 270 hk og Bravo 2-drev.

Vekt tørr båt Fra 5.300 til 5.800 kg.

Ferskvann 250 l.

Varmtvann 40-50 l.

Septik 225 l.

Drivstoff 620 l.

Pris standard båt inkl. mva. Fra ca. 1.500.000 kroner

Pris halvfabrikat eks. motor og teknisk utstyr Fra ca. 440.000 - 660.000

Produsent Flem Tekniske AS

Løvsangerveien 26

6425 Molde

Tlf. 71 25 31 97

www.flemtekniske.no

Konklusjon

Hundre solgte båter skulle tilsi at Flem 340 har mye godt i seg - noe vi støtter opp om. Den er en hytte på sjøen med mye plass og velfungerende planløsning. Høy teknisk standard gir også et stort pluss i boken. Vi reagerer imidlertid negativt på innredningsarbeidene, som etter vår oppfatning er litt for unøyaktige i en båt i denne prisklassen. At båten dessuten krenger så kraftig i svingene at mor skriker når hun sitter på flybridgen, mener vi er et minus. Ikke fordi det er direkte farlig, men fordi det er ganske ubehagelig.

Utgave: 

Stikkord: 

Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
Twitter icon
e-mail icon