Test: Fem skjærgårdsjeeper

Test: Fem skjærgårdsjeeper

Tekst og foto: Lars H. Lindén
Denne båttypen passer også utmerket som sportsfiskebåt, og motorstørrelsen passer også bra for vannskikjøring, og ikke minst er båten velegnet å traile på henger på de fleste biler. Den optimale båttypen for de som ikke skal på overnattingstur.

Flere nordiske småbåtprodusenter har skjærgårdsjeeper i sitt utvalg, og det store utvalget er meget positivt for kundene fordi kvaliteten har økt betraktelig de siste årene. Nå har de fleste en behagelig styrekonsoll som er integrert i innerskroget slik at den står støtt og sikkert. Instrumenter og betjeningsroganer er riktig plassert og styringene holder høy kvalitet. Flere satser på hydraulisk styring som standard, og denne styringen er overlegent bedre enn kabelstyringen. Dersom man har motoreffekter på 100 hk eller mer, kan kabelstyring bli tung i høye hastigheter. Ikke minst dersom man også har stålpropell og har trimmet motoren ut fra akterspeilet.

Forskjellige styrekonsoller
Noen produsenter satser på sidemontert styrekonsoll, andre på midtmonterte konsoller. Et par produsenter har modeller med begge varianter. Fordelen med sidemontert konsoll er at man får en god forankring i skrogsiden og en bred passasje på den andre siden. Det gir også større lasteflate på dørken.
Fordelen med midtmontert konsoll er at man får en bedre vektfordeling. Båter av denne størrelsen er følsomme for vektforskyvning sideveis, og med midtmontert konsoll går båten rettere i sjøen. En annen fordel er at man har passasje på begge sider av konsollen.
De fleste produsenter har en kalesje som dekker styrekonsollen. Smart når man forlater båten og en god beskyttelse mot smuss og regn. Noen har også kalesjetrekk for stolene.

90 til 115 hester
Den ideelle motoren for denne størrelsen skjærgårdsjeep ligger på mellom 90 og 115 hk. Man kan få båten til å fungere også med mindre motorstyrker, men ikke om man laster den ned med fire personer eller flere og definitivt ikke om man vil kjøre vannski. En grunnregel er å heller velge litt større motor og så holde igjen på gassen når man kjører tom båt. Da får man en mye mer lettmanøvrert båt og en bedre drivstofføkonomi. Med en motorstyrke på ca. 100 hk oppnår man en toppfart på ca. 35 knop og meget behagelige marsjfarter på mellom 25 og 28 knop. Marsjfart oppnås ved å trekke av fra 1.000 til 1.500 omdreininger på gassen og da har man et forbruk på rundt 0,7 liter pr. nautisk mil. Da har også motorstøyen blitt redusert ganske kraftig til rundt 80 decibel på flere av motorene.

Fem testbåter
I denne testen tok vi med fem forskjellige fabrikat med en lengde fra 5,23 til 5,92 meter (fra 17 til drøyt 19 fot). Finske AMT 185R og Yamarin 56 SC, norske Askeladden 525 Excel og Nordkapp Enduro 600 samt svenske Ryds 568 GTI. Samtlige er godkjent for en maksimal belastning på 6-7 personer. To modeller med midtmontert styrekonsoll og resten med sidemontert konsoll. På akterspeilet var det motorstyrker fra 90 til 115 hk. Her fikk produsentene selv velge hvilken motor de mente passet best til båten. Det betyr at våre målte toppfarter ikke er helt sammenlignbare, men varierer fra 36 til 39 knop. Bensinforbruket kan imidlertid sammenlignes dersom man går inn i tabellen og velger samme hastighet, f.eks. 25 knop. Her kan man lese at forbruket ligger på mellom 0,63 og 0,68 liter pr. nautisk mil og støynivået på mellom 78 og 83 decibel. Vi skal bemerke at vi alltid måler støyen ved førerens øre, og på noen testbåter sitter føreren veldig nærme motoren.
Askeladden 525 er noe mindre enn de andre båtene i testen. Ikke bare i lengde, men også når vi måler innvendig volum.
Den nye AMT 185 R er uten tvil testens store overraskelse. Herlig i sjøen, god planløsning innvendig og en god standard utstyrspakke. Yamarin 56 SC er også en favoritt med gode sjøegenskaper og den klart mest behagelige førerplassen blant testbåtene. Ryds 568 GTI kjennes stor og stødig i sjøen, og denne båten har også det klart største innvendige volum takket være sine høye fribord. Nordkapp Enduro 600 oppfører seg fint i sjøen, men virker alt for slamrete innvendig. Faktisk så mye at det overdøver den stille Hondamotoren på hekken. I Norge selges Nordkappbåtene med Evinrudes E-tech motorer. Askeladden 525 Excel har mange fine detaljer, men oppfattes som et nummer for liten i denne testgruppen.

AMT 185 R – testens overraskelse (Vignett: TESTVINNER)
Finske AMT (Advanced Marine Tech) har tidligere produsert Yamarin-båtene, men startet for et par år siden med sitt eget program etter at samarbeidet med Yamarin opphørte. Fra starten av har AMT samarbeidet med Honda både i Finland og Norge, men med Suzuki i Sverige. Derfor er testen gjennomført med Suzukis 115-hester, men denne er omtrent lik Hondas 115-hester, så eventuelle forskjeller her vil være helt marginale.
Ser man på skrogene, er det visse likheter mellom AMT og Yamarin, men layouten på innredningen er forskjellig. Vår testbåt AMT 185 leveres både som en bowrider med hel vindskjerm og som en vanlig skjærgårdsjeep med styrekonsoll. Det er sistnevnte som er med i testen, og den har en midtmontert konsoll med bra passasje på begge sider. De to justerbare stolene bak styrekonsollen er gode å sitte i, og man har god fotstøtte på dørken mot styrekonsollen. Instrumenter, spaker og brytere er logiske plassert og det er også plass for en liten kartplotter foran rattet.
Hydraulisk styring er standard, men rattpumpen er litt lav og utsatt for tøffe møter med knær når man sitter og kjører. Stående kjøring går helt greit. Sikten forover er perfekt gjennom det klare plexiglasset, og vindavskjermingen meget god.
Båten er dyp innvendig, og en smart detalj er de gråmalte, sklisikre dørkene. En annen fin detalj er alle de smarte stuverommene rundt omkring i båten. Klart best av alle testbåtene. Foruten de tradisjonelle stuverommene under sittebenkene forut og akterut, er det stuverom langs skrogsidene, hanskerom ved styrekonsollen og en stor garasje for kalesje aktenfor aktersofaen. Det aktre stuverommet er stort nok til å romme alle puter om bord. Her kommer man også til bensintanken for inspeksjon. Mot styrbordside er et fint batterirom der hovedbryter og sikringer er samlet.
AMT 185 R er som sagt testet med en Suzuki 115-hester. Dette er også den sterkeste motoren i testen, og dermed oppnår man også den største toppfarten på 39,2 knop med denne båten. Med en 90-hester ville toppfarten ligget på 35 -36 knop. Men den sterke motoren passer godt til båten. Man kommer raskt opp i plan, og kan ligge og cruise på et ganske lavt turtall med bra marsjfart. Når vi trekker av 1.500 omdreininger, ligger farten på nesten 30 knop og bensinforbruket er nede på 0,7 liter pr. nautisk mil. I denne farten går også båten meget godt i sjøen, høyt og tørt. Sikten er perfekt, så også komforten i fører- og passasjerstol. Synd at rattet sitter såpass lavt. Her burde man ha valgt samme løsning som Askeladden 525, der rattpumpen kan vinkles til ideell stilling for både sittende og stående kjøring.
Konklusjonen er at AMT 185 R er en meget interessant skjærgårdsjeep og testens store overraskelse som vi uten tvil utnevner til testvinner.

PLUS:
+ Sjøegenskapene
+ Alle fine stuverom
+ Styresystemet
+ Innvendig høyde
+ Gråfarget dørk
MINUS:
- Lavt ratt.

Askeladden 525 Excel – minst i gruppen, men elegant
Vi hadde invitert med modellen 565 og mente at den burde være perfekt i denne testen med sine strategiske mål på 5,65 x 2,25 meter. Men en del forhandlere ville heller at vi tok med storselgeren 525 Excel selv om denne båten egentlig er ”et nummer for liten” i denne testen. Det merker vi tydelig i sjøen, fremfor alt når det blir litt grovere sjø. Sammenlignet med AMT 185 R, som var testens beste sjøbåt, er det egentlig snakk om to helt forskjellige båter. Også innvendig merker vi det ved at Askeladden er mye mer beskjeden både på fribordshøyde og volum.
Men om vi ikke sammenligner med de andre båtene i testen, men skjeler til båten slik den er, så er Askeladden 525 Excel en liten perle med masse elegante detaljer og innredningsløsninger. Askeladden er generelt kjent for sine smarte innredningsløsninger, og denne båten er ikke noe unntak. Et bra eksempel er den lille sittegruppen som man får til akterut gjennom å skyve førerplassens ryggstøe forover og utnytte begge ankerboksene som sitteplasser. Her sitter fire personer rundt et sammenleggbart bord. Andre elegante detaljer er alle de rustfrie griperekkene som finnes hele veien fra for- til akter, noe som også behøves på en slik båt når man skal forflytte seg om bord i noe sjøgang.
Førerplassen har både plusser og minuser. Smart at man kan forskyve hele styrekonsollen mot styrbord side slik at man får bedre passasje på babord side. Stort pluss gir vi også for en fin layout med instrumenter, ratt og spaker på riktige steder. Koppholderne setter vi også stor pris på. Båten har hydraulisk styring som standard, og den kan vinkles til den mest behagelige vinkelen. Men man sitter noe lavt i førersofaen, og dessverre er den heller ikke justerbar i lengderetningen for en god benvinkel.
Til å være en båt like over 5 meter har man fått plass til mange praktiske stuverom. Ett ligger langs styrbordsiden, og det har en lengde som gir plass til båtshake, padleåre, fiskestang osv. Foran styrekonsollen er nok et stuverom som kan kompletteres med pute og ryggstøe.
Askeladden 525 Excel ble testet med en Mercury Optimax 90-hesters totakter og oppnådde nesten 37 knop på toppfart med to personer om bord. Farten er fullt ut godkjent på høye turtall, men faller noe igjennom på litt lavere turtall. Med flere mennesker og last om bord, ville det slett ikke vært feil å utstyre båten med en kraftigere motor. Båten går greit i plan med 90-hesteren og har godkjente sjøegenskaper. I medsjø noe tendens til overplaning, men det kan justeres med powertrimmen.

PLUSS:
+ Fine håndrekker
+ Bra med stuverom
+ Sofagruppen akterut
+ Styresystemet
MINUS:
- Fast førersete
- Lav innvendig

Nordkapp Enduro 600 – detaljtabber trekker ned
Nordkapp er den andre norske båten i testen, og nå har man tatt fram en ny serie med åpne skjærgårdsjeeper som produseres i Polen. En av dem, Enduro 600, leveres i to utgaver. Enduro som tradisjonell styrekonsollbåt og Avant som bowrider. Begge har en dyp V-bunn på hele 22 grader og begge er godkjente for motorer opp til 150 hk.
Vår testbåt, Enduro 600, er noe lengre enn de øvrige i gruppen. Det merker man spesielt i sittebrønnen forut som er romslig og har en stor U- sofa nesten hele veien rundt. Under denne sofaen er det godt om stuverom. Men Enduro 600 er noe smalere enn de øvrige båtene i testen, og derfor har man valgt en sidemontert styrekonsoll på styrbord side for at det skal være en passende passasje forbi konsollen. Styrekonsollen er dog bred og fin, og dessuten har man valgt å plassere førerplassen midtskips slik at man har god balanse i båten når man kjører alene, men man burde ha skjelet litt til AMT eller Yamarin når styrekonsollen ble tegnet. Vindskjermen er grønfarget hvilket reduserer sikte i dårlig lys eller dårlig vær, og det trekker også rundt sidene slik at vindbeskyttelsen er dårlig. Fotstøtten er en katastrofe og førerstolene må kunne justeres i høyde slik at alle førere – uansett høyde – kan sitte riktig i forhold til rattet. Vipper man opp puten på førerstolen og står og kjører, fungerer det bedre.
Akterover har båten en rett sofa med et stort stuverom under. Dette kunne vært bedre utnyttet, for eksempel med et eget batterirom. Man kommer greit til den store bensintanken (140 liter) for inspeksjon fra dette stuverommet.
Nordkapp Enduro 600 har ikke bare en dyp V-bunn, men også en interessant skrogfasong med steg. Planingsterskelen er tilnærmet lik null og båten akselererer ivrig og problemfritt opp til toppfarten på 37 knop. På hekken var montert Hondas nye 90-hester som er en meget frisk firetakter. Kombinasjonen båt og ny 90-hester fungerer således meget bra. I Norge selges båten med Evinrudes E-tech motorer.
Båten holder seg dessuten meget bra i plan når vi slakker av på gassen, hele 20 knop når man har dratt av så mye som 2500 omdreininger. Sjøegenskapene er veldig gode i både med- og motsjø, helt opp til toppfart. Ved sidevind faller båten lett mot vinden som planende båter gjerne gjør, men i denne merket vi det bedre enn i de andre testbåtene. Det kommer nok av den dype V-bunnen og det smale skroget. Et par trimplan på denne båten hadde vært helt på sin plass. Hondamotoren gir også meget god drivstofføkonomi. Ved 25 knop ligger forbruket på bare 0,6 liter pr. nautisk mil. Sist, men ikke minst, vil vi påpekestøynivået om bord. Mange av dagens motorbåter – og ikke minst Nordkapp Enduro 600, har innredningsdetaljer som vibrerer og skramler. Trist når man har en av markedets aller meste støysvake motorer på hekken. Her bør Nordkapp ta seg selv og sine polske produsenter i nakken og stramme opp hele båten.
PLUSS:
+ Planer i lav fart
+ Stor sitteavdeling forut
+ Stor bensintank
+ Instrumentplasseringen
MINUS:
- Batteriplasseringen
- Komfort ved førerplass
- Skramling og støy fra innredning

Ryds 568 GTI – herlig innvendig volum
Svenske Ryds har en hel serie med skjærgårdsjeeper I forskjellige størrelser, men storselgeren er 568 GTI som er prisgunstig med motor. En interessant detalj med denne modellen er at den også finnes i innenbordsmotorversjon og heter da Ryds 18 GTS. Både bensinmotorer og dieselmotorer installeres i den modellen.
Ryds 568 GTI er den desidert største i testgruppen vår, noe som gjenspeiles i det innvendige volumet som vi legger spesielt merke til. Det skyldes i første rekke det høye innvendige fribordet. Her kjenner man seg virkelig trygg når man ferdes gjennom båten. I den fremre sittegruppen har man også konstruert den klart beste trappen opp til fordekket, noe som gjør det enkelt å komme i land eller om bord. Fordekket har også en liten forlengning som er god å ha ved om bord- og ilandstigning. Den fremre sittegruppen er virkelig stor, noe som skyldes at man har skjøvet styrekonsollen akterover. Her er ikke noen separate førerstoler, men man bruker aktersofaen og har ryggstøet mot motorbrønnen.
Ryds 568 GTI har en sidemontert styrekonsoll, men rattet er montert mot babordsiden og havner dermed midtskips. Men med den faste aktersofaen, er det noe plundrete å finne den perfekte kjørestillingen. Man sitter rett og slett litt på skrå og kjører. Stående fungerer det mye bedre. Ratt, spaker og brytere sitter greit montert, men instrumentene havner bak rattet og er vanskelig å lese. Båten har en enkel kabelstyring som omgående bør byttes i hydraulisk styring. Det vil også gi kjæreegenskapene et løft. Styrekonsollen er velproporsjonert, og den har en fin fotstøe og en stor vindskjerm med klart plexiglass og praktisk håndrekke rundt.
Også akterdekket er større på denne båten i forhold til de andre i testen. Via en plexiglassdør kommer man ut til to store badeplattformer, og her er det dessuten perfekt å stå om man behøver å kontrollere noe på motoren.
Ryds 568 GTI ble testet med Mercurys nye EFI-motor på 100 hester. En motorstyrke som passer båten perfekt og gir en toppfart på 38 knop med to personers belastning. Ryds 568 GTI kjennes også stor og trygg i sjøen, og den går høyt og tørt i planingsfart. Man kunne dog ønsket seg at man kunne trimme ut noen grader ekstra for å få stevnen enda mer ut av vannet, men når vi forsøkte det, begynte propellen å ventilere, og vi mistet fart.
Støynivået ligger noe høyt, men her er det ikke båten, men motoren som skaper støyen. Først og fremst fordi førerplassen er så langt akterut og nærme motoren.
PLUSS:
+ Stor sittegruppe forut
+ Innvendig fribord
+ Motorbrønnen
+ Innstigning fra fordekket

MINUS:
- Kabelstyring
- Fast førersete

Yamarin 56 SC – beste førerplassen
Finske Yamarin har også en rekke skjærgårdsjeep-modeller. En av dem er vår testbåt, Yamarin 56 som har en lengde på 5,53 meter og en bredde på hele 2,24 meter – en av de bredeste i testgruppen. Båten finnes dessuten i to versjoner. Modell SC har en sidemontert styrekonsoll og modell CC har midtmontert konsoll. Begge har omtrent samme utsalgspris. Produsenten valgte den sidemonterte varianten til vår test, og vi skjønner godt hvorfor. Modellen har nemlig en styrekonsoll som er klart best utformet av samtlige i testen. Her sitter man ikke bare behagelig i et par justerbare stoler, men har også meget god beskyttelse mot vind og regn. Vindskjermen har nemlig en betydelig rundere form som fortsetter et stykke akterover og som gir god beskyttelse fra sidene. Det kjennes nesten som om man sitter inne i et lite glassbur. Ratt, spaker, brytere og instrumenter sitter perfekt montert og under konsollen har man laget en virkelig behagelig fotplate. Utsparingen foran denne fotplaten kunne man utnyttet enda bedre med en hylle eller et lite stuverom. Rattet sitter midt i båten og her sitter den perfekt. Standarstyringen med kabel er imidlertid alt for treg, her skulle en hydraulisk styring ha løftet komforten ytterligere.
Yamarin 56 SC og Nordkapp Enduro 600 har visse likheter når det gjelder innvendig planløsning med en bred sidemontert styrekonsoll med brede, separate stoler midtskips, en liten sittebrønn akterut med aktersofa og en noe større sittebrønn forut. Hele dette arrangementet passer meget godt til denne type og størrelse båt. Det er enkelt å bevege seg fra for- til akter, og det finnes både vindskjermede sitteplasser og områder der de som ønsker det kan få vind i lokkene en vakker sommerdag.
Yamarinen har ikke like mange stuverom som f.eks, AMT 185 R, men man har et meget smart kalesjegarasje foran motorbrønnen, og man har et stort stuverom under aktersofaen. Her har man god adgang til bensintanken i polyetylen, og her ser man også bensinnivået i tanken fra utsiden. En smart detalj.
Yamarin 56 SC ble testet med en 100-hesters firetakter fra Yamaha. Motorstyrken passer båten perfekt, spesielt om båten skal laste mer enn to personer. En 80-hester kan fungere med liten belastning, og med den motorstyrken skulle toppfarten havne på rundt 33 knop. Nå målte vi nesten 38 knop med 100-hesteren. Yamarin 56 SC går greit i plan uten problemer, går høyt og tørt i vannet som de fleste Yamarinbåter gjør. Skarpe, lettdrevne skrog er deres adelsmerke. Yamarin 56 SC er intet unntak i så måte, men det krever at motorriggen er riktig innstilt slik at man får opp baugpartiet noen grader. Det er enkelt å justere med powertrimmen.
PLUSS:
+ Den beste førerplassen
+ Sjøegenskapene
+ Smart vindskjerm
+ Drivstofftanken

MINUS:
- Område under konsoll dårlig utnyttet
- Treg kabelstyring

DATA

Fabrikat AMT Askeladden Nordkapp Ryds Yamarin
Modell 185 R 525 Excel Enduro 600 568 GTI 56 SC
Montering av styrekonsoll Midten Midten Side Side Side 1)
Lengde i meter 5,50 5,23 5,92 5,74 5,53
Bredde i meter 2,24 2,21 2,05 2,18 2.24
Vekt uten motor i kg 630 660 620 695 620
Anbef. motorstyrke i hk 90-115 75-115 90-150 90-115 60-100
Maks. belastning i pers. 7 6 7 6 6
Tankvolum i liter 90 90 140 90 90
Utstyr:
Ankerboks Ja Ja Ja Ja Ja
Drivstofftank (fast) Ja Ja Ja Ja Ja
Bensinfilter Ja Ja Ja Ja Ja
Brandslukker Ja Ja Ja Ja Ja
Badestige Ja Ja Ja Ja Ja
Puter Ja Ja Ja Ja Ja
Eluttak-12 volt Ja Ja Ja Ja Ja
Kalesje over konsoll Ekstra Ja Ja Ja Ekstra
Kalesje Ja Ekstra Ekstra Ekstra
Lanterner Ja Ja Ja Ja Ja
Lensepumpe Ja Ja Ja -- Ja
Selvlensende Ja Ja Ja Ja Ja
Styring Hydraulisk Hydraulisk Wire Wire Wire
Stevnbøyle, klasse 3 Ja Ja -- Ja Ja
Teak på dørk Ekstra Ja Ekstra Ekstra Ekstra
Vannskikrok Ekstra Ekstra Ja Ekstra Ekstra
Ca-pris med 90 hk 256 900 kr(Honda) 253 300 kr 2) 284 800(Evinrude E-tech) 185 500 kr 2-3)
Ca-pris med 100 hk -- 268 200 kr -- 200 000 kr 243 605 kr
Ca-pris med 115 hk 271 000 kr Honda 270 900 2) 300 300(Evinrude E-tech) 203 500 kr 2-3)

. 1) Yamarin 56 finnes også med midtmontert styrekonsoll og heter da 56 CC. 2) Pris med en totakter, type Mercury Optimax. Øvrige priser er med firetaktsmotorer. 3) Pakkepris fra Bjordal & Madsen i Bergen.

Produsenter/importører:
AMT: www.kellox.no
Askeladden: www.askeladden.no
Nordkapp: www.nordkapp-boats.no
Ryds: www.rydsbatar.se
Yamarin: www.yamaha-motor.no

TESTRESULTAT
Båtfabrikat AMT Askeladden Nordkapp Ryds Yamarin
Båtmodell 185 R 525 Excel Enduro 600 568 GTI 56 SC
Motorfabrikat i test Suzuki Mercury Honda Mercury Yamaha
Modell / effekt i hk DF115 90 Optimax BF90 F100 F100
Motortype 4-takt 2-takt 4-takt 4-takt 4-takt
Propell, stigning i tommer 21 19 17 19 21
Heisning i mm 36 18 18 18 18
Toppturtal i test 6200 5600 6100 6000 5900
Fart i knop ved:
- toppturtall 39,2 36,7 37,1 38,0 37,6
- 500 omdr 35,8 32,2 32,8 34,0 34,0
- 1000 omdr 32,8 27,8 30,1 30,3 30,0
- 1500 omdr 29,0 24,0 26,0 27,3 26,1
- 2000 omdr 25,0 19,5 23,5 23,0 21,8
- 2500 omdr 21,0 16,5 20,0 19,4 17,0
Bensin i liter/time:
- toppturtall 39,6 33,4 33,4 36,0 35,5
- 500 omdr 31,2 24,4 24,6 28,6 26,6
- 1000 omdr 25,6 19,8 20,8 23,4 21,2
- 1500 omdr 20,2 15,6 16,3 18,5 16,5
- 2000 omdr 16,5 12,2 13,6 14,3 13,0
- 2500 omdr 12,8 9,5 9,2 11,6 9,8
Bensin i liter/nautisk mil:
- toppturtall 1,01 0,91 0,90 0,95 0,94
- 500 omdr 0,87 0,76 0,75 0,84 0,78
- 1000 omdr 0,78 0,71 0,69 0,77 0,71
- 1500 omdr 0,70 0,65 0,63 0,68 0,63
- 2000 omdr 0,66 0,63 0,58 0,62 0,60
- 2500 omdr 0,61 0,58 0,46 0,60 0,58
Støy i decibel (A):
-toppturtall 85 86 82 90 85
-500 omdr 84 84 81 87 84
-1000 omdr 83 82 80 85 81
-1500 omdr 80 80 80 84 78
- 2000 omdr 82 79 79 83 80
- 2500 omdr 84 78 78 79 80

Bemerkning: Samtlige målinger er gjennomført med full tank og to personer i båten. Støynivået er målt ved førerplass, ved førerens øre. Målingene er gjennomført først på toppturtall, deretter har vi gått ned 500, 1000, 1500, 2000 og 2500 omdreininger pr minutt. Heisning 18 mm = 2. hullet, heisning 36 mm = 3. hullet. Alle målinger er gjennomført i september 2007 hos Huges Marina i Västervik. Lufttemperatur 15ºC og vanntemperatur 13ºC.
 

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon