Test Fairline Targa 43

Test Fairline Targa 43



Test Fairline Targa 43

Sporty og komfortabel

Fairline nye 43 fots "expresscruiser" ble lansert i fjor høst. Båten representerer en gjennomført kombinasjon av komfort og topp sjøegenskaper. Dag Pike har prøvekjørt.

AV DAG PIKE



For noen år siden var planende motorbåter på en viss størrelse inndelt i to hovedgrupper - flybridgebåter og sportscruisere. For den første gruppen var gjerne luksus prioritert og for den andre gode sjøegenskaper. Nå satser produsentene på en ny båttype som kan tilby begge deler og det ypperste av disse to verdner. Dog er det sportscruiserpreget som får dominere, men skaperne konsentrerer seg om helheten og ikke bare sjøegenskapene.

Amerikanerne kaller dem, betegnenede nok for "expresscruisers". Engelsk Fairline var tidlig ute med å utvikle konseptet. Fairlines Targa-familie er typiske representanter for nettopp en kombinasjon av sporty profil og luksuriøse fasiliteter. Den nye Targa 43 demonstrerer hva man kan få ut av denne båtstørrelsen ut fra nevnte filosofi. Det er helt opplagt at de erfaringer Fairline har med dette konseptet, har resultert i en båt hvor de fleste kompromisser fra tidligere modeller på en elegant måte er usynliggjort og man har klart å skape en meget spennende ny båt.

Skrog med garasje



Båten er akkurat like lang som akterlugarversjonen Fairline 43 Aft Cabin, men der stopper likheten. Skroget har en dypere V (19 grader) og er mye mere sportslig med effektive sprutlister. Bernard Olesinski er konstruktør også denne gang og han har skapt en cruiser som sett i profil har meget harmoniske og vakre linjer. Targabøylen står perfekt i forhold til vindskjerm og fordekk, som buer seg svakt ned mot baugen.

Akterdekket er okkupert av en garasje for lettbåten med solseng på taket. Vi har ikke sett dette tidligere på en båt av denne størrelsen. På babord side er det trinn opp til cockpit med kraftige gripetak/kryssholt. På motsatt side til styrbord er det trinn som fører til stasjonen for landstrømtilkobling og vannpåfylling. Eksosutslippene er på hver side av badeplattformen som er i full bredde helt akter.

Fremover er det bra med kryssholt og beskyttende rekker. I baugen er anker og ankerspill integrert og den ovale solsengen på fordekket har lave håndrekker som gjør at man kan ligge der under fart. Glassholdere i en nokså billig grønn plastkvalitet finnes her samt mange andre steder ombord, og er det eneste som får dårlig karakter i et ellers gjennomført design.

Førerplassen

Den buede vindskjermen er et kunststykke og den beskytter hele uteplassen og spesielt førerplassen, som er konstruert for seriøse racere. Dashbordet er i karbonfiber, og spaker og kontroller og alt det tekniske utstyret er greit organisert. Rattet kan innstilles for både sittende og stående kjørestilling og førersetet er justerbart i alle retninger. Selv om førersetet rommer to personer, er førerplassen tiltenkt kun skipperen og den er faktisk en av de mest perfekte førerplasser vi har sett på denne båtstørrelsen.

Til babord er en liten benk i forbindelse med elektrisk grill, vask, kjøleskap og bar. Aktenfor førersetet er et sammenleggbart klaffbord som kan fjernes når man skal ned i motorrommet. Aktenfor er solseng nummer to (på garasjetaket). I garasjen på testbåten var en Zodiac 285 RIB. Uteplassen er dyktig utnyttet, selv om det kan være litt kronglete å bevege seg fritt. Alle dekksflater er i teak og det finnes kalesje både forenom og aktenom targabøylen som beskytter mot regn og sol.

Salong og lugarer

En midtstilt dør fører deg inn i salongen hvor stilen forandrer seg fra sportslig til luksuriøs. Plassen er maksimalt utnyttet på en elegant måte. Forut er en romslig rederlugar med mye skapplass. Tilhørende bad med egen dusjavdeling er til styrbord. Til babord finnes også bad/toalett i samme standard for gjester.

Byssa er til babord og en del av salongen. Når byssa ikke er i bruk, kan alt utstyret bedekkes av vakkert treverk og byssebenken glir elegant inn i helheten som et møbel. Byssa har mange gjennomtenkte og praktiske detaljer. På motsatt side er en oval sofa og bord som kan justeres i høyden og slås ut og brukes til spisebord. Løse spisestoler er stuet i sofaene og greie å få tak i. Treverket er mørkt og skinnende, stilen er klassisk og standarden på topp. Den doble akterlugaren er under styreposisjonen med bra ståhøyde ved inngangen hvor det er en liten sofa.

Motor og sjøegenskaper

Selvom den er godt kamuflert, er det grei adkomst til det store motorrommet. Testbåten var utstyrt med 2 x Volvo Penta TAMD 63P på 370 hk hver. Denne motorpakken gir en topphastighet på 32 knop, men det er viktig å merke seg at akselerasjon på lavere hastigheter er meget bra og at båten kommer raskt i plan selv med mye last.

Sjøegenskapene er upåklagelige. Båten oppfører seg sofistikert og sikkert i alle hastigheter og situasjoner. Føreren har utmerket kontroll også i havner og takket være baugpropellen, er det greit f.eks å bakke båten inn i trange marinabåser selv under problematiske vind-og strømforhold.

Targa 43 er et bevis på at det går an å kombinere en gjennomført praktisk båt med luksus og komfort til sjøs og i havn, selv for det vi i dag karakteriserer for en så pass "liten" båt som dette.

DATA
Lengde 13,74 m
Bredde 3,80 m
Dypgående 1,00 m
Drivstoff 1274 liter
Ferskvann 337 liter
Vekt 9400 kg



Produsent Fairline Boats Plc.

Importør Nordic Marine i Svelvik. Tlf.: 33 77 31 20.

Utgave: 

Stikkord: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon