Test: CMD 2.0 150 ES vs Volvo Penta D3-170

Test: CMD 2.0 150 ES vs Volvo Penta D3-170

TEKST: ATLE KNUTSEN
FOTO: TROND J. HANSEN

Denne testen er gjort for å vise forskjellene i forbruk og fart ved å velge mellom de to ulike dieselalternativene Askeladden C6 Cruiser tilbys med. Vi har sammenlignet den lettere CMD 2.0 ES 150 (250 kg) mot den noe tyngre Volvo Penta D3-170 (363 kg) som er splitter ny og på vei inn på markedet. Testen er ikke en sammenligning av to motorer, men en sammenligning av forskjellene i forbruk og fart ved å velge to alternative motorløsninger (inkludert drev) i en ellers lik båt. Det er altså ikke en vurdering av om den ene er en dårligere motor enn den andre. Våre to testbåter var Askeladden C6 Sport og C6 Cruiser. Båtene har omtrent samme vekt, eksakt samme dimensjoner men ulik dekkslayout.

Lavere forbruk
Konklusjonen på denne testen er ikke overraskende. Volvo Penta-motoren yter 19 hk mer på propellakeselen, og oppnår en toppfart på 38 knop, eller 7 knop mer enn båten med CMD-installasjon. Volvo Penta-motoren har også 0,4 liter større sylindervolum enn CMD-motoren, og var dessuten utstyrt med duoprop-drev (DPS), mens CMD-motoren var satt opp med et singelprop-drev (Alpha One). Når man skal sammenligne forbruk er det interessant å se på differansene ved samme fartsintervall. Siden CMD-båten oppnådde en toppfart på 31 knop, var det naturlig å sammenligne begge fra dette intervallet og nedover. Vi valgte tre intervaller, nemlig 31, 25 og 20 knop. Ved 31 knop har Volvo Penta-båten sin marsjfart, mens CMD-båten går med toppfart. Da er forskjellen i forbruk mellom de to motorene 0,3 liter pr nautisk mil til Volvo Penta-motorens fordel.

Omregnet i kroner og øre, innebærer det en dieselbesparelse på ca 3 kroner pr nautisk mil om man tar utgangspunkt i en dieselpris på 10 kroner per liter. Per time tilsvarer det ca 90 kroner spart ved samme fart. For å oppnå den samme drivstofføkonomien per nautisk mil med en CMD-installasjon, må man redusere farten helt ned til 20 knop. Volvo Penta-båten og CMD-båten går med andre ord med samme forbruk ved henholdsvis 31 og 20 knop – en forskjell på 11 knop, eller 11 nautiske mil per time. Utslagene i toppfart er også betydelige, til tross for en relativt beskjeden forskjell i effekt mellom motorene. En god del av æren for at Volvo Penta-båten oppnår 7 knop høyere toppfart enn CMD-båten kan tilskrives duopropdrevet.

Volvo Penta dyrere
For 19 hk mer, 7 knop høyere toppfart og duoprop-drev, er prisen 33.800 kroner høyere i forhold til CMD2.0 ES150 med Alpha One-drev. Velger man derimot en Volvo Penta D3-170 med SX-drev (altså singel-prop) vil de to motoralternativene ligge omtrent på samme prisnivå. Men med en slik konfigurasjon vil også toppfarten og akselerasjonen bli mer lik mellom de to motoralternativene. 

TESTRESULTAT FART OG FORBRUK

CMD 2.0 150 ES
VOLVO PENTA D3-170
 
Fart
Forbruk liter n/mil
Fart
Forbruk liter n/mil
Differanse fart
31
1,07
38
0,89
7
26
0,85
32
0,75
6
20
0,75
26
0,67
6
9
1,55
19
0,68
10
7
1,02
9
1,23
2
6
0,66
7
0,68
1
4
0,34
4
0,24
0

¹) Forbruksverdiene i tabellen er ikke sammenlignbare direkte fordi de er målt ved ulik hastighet. Tabellen viser derimot differanse i fart mellom de to motoralternativene.

SAMMENLIGNING VED LIK FART

 
CMD
Volvo Penta
 
Kroner spart
Kroner spart
Fart i knop
Forbruk l/nm
Forbruk l/nm
Differanse l/nm
Pr nautisk mil
Pr time
31
1,07
0,77
0,30
3,00
93,-
25
0,86
0,70
0,16
1,64
40,-
20
0,76
0,67
0,09
0,88
18,-

MOTOR- OG BÅTFAKTA

 
ASKELADDEN C6 SPORT
ASKELADDEN C6 CRUISER
Vekt testbåt med motor i kg:
1.550
1.600
Motorfabrikat:
CMD
Volvo Penta
Modell:
2.0 ES150
D3-170
Drevtype:
Alpha One
DPS
Svinghjulseffekt i hk:
150
170
Propelleffekt i hk:
143
162
Antall sylindre:
4
5
Sylindervolum i liter:
2,0
2,4
Max turtall i omdr./min.:
4.000
4.000
Vekt med drev²):
250
363
Pris:
526.000
559.800

²) Vekt eksklusiv propeller
MERKNAD: Alle målingene er et snitt av toveis kjøringer, 180˚ mot hverandre for å kompensere for strøm og vind. Forbruksdata er hentet ut av motorenes egne instrumenter. Farten er målt med GPS.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon