Test: Buster Magnum Pro Tar tøffe tak

Test: Buster Magnum Pro Tar tøffe tak

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Skjærgårdsjeepen, eller senterkonsollbåten, er i utgangspunktet et amerikansk fenomen. I Norge fikk konseptet for alvor fotfeste tidlig på 1980-tallet, med Sunrise 550, bedre kjent som Scand 550, som selve ikonet. Det ytterst forenklende ved å kunne gå rundt førerkonsollen og rett i land over fordekket i stedet for å måtte balansere på et smalt dollbord, gjorde båttypen populær. Etter hvert som produsentene innså at flere enn de to som satt tørt bak konsollen også ville ha litt komfort, vant den moderne, nordiske daycruiseren og bowrideren markedsandeler og skjærgårdsjeepen var en periode ute av mange modellsortiment. Det samme gjaldt for Buster, som lanserte selve ”ur-Magnumen” som senterkonsollbåt i 1990. Den forsvant etter hvert helt ut av familien til fordel for dobbeltkonsoll-løsning i flere varianter. Nå er den imidlertid på markedet igjen, og har sogar fått følge av en mindre pro-båt, nemlig Lx. Et av hovedpoengene med pro-serien er at båtene kan rigges med et bredt utvalg ekstrautstyr etter behov – omtrent som en pick-up-bil.

Sjøegenskaper

Magnum Pro har et ganske moderat V-bunnskrog med en helt marginal planingsterskel. Båten planer allerede ved ca 16 knop, og fra 20 knop og oppover ligger den riktig fint i plan. Dette brede fartsregisteret i kombinasjon med kraftige trimflaps gjør det mulig å holde en anstendig toppfart selv under temmelig røffe forhold – noe vi fikk testet ved flere anledninger i sommer. Dersom bølgelengde og høyde tillater det, liker Magnum Pro seg aller best når man kan legge seg toppen av sjøene i 38-40 knop. Om Rasmus vil det enda verre, kan man fortsatt gå ned til 13-14 knop, presse forskipet ned med flapsene i motsjø for å redusere bunnslagene og fortsatt vite at man gjør unna en anstendig distanse per time likevel.
Det merkes at den strukturelle oppbyggingen av Magnum Pro er kraftig. Den er stum og bastant i sjøen, uten generende ulyder eller risting av noe slag. Båten er kort og godt en fryd å kjøre og trives veldig godt i hastigheter mellom 25 og 40 knop. Da brummer den volumsterke 250 hk motoren fra Yamaha meget uanstrengt, og forbruket ligger på rundt én liter per nautisk mil. Men også når man mater hestene litt ekstra og skyver ekvipasjen opp i nesten 50 knop, er det full harmoni mellom motorisering og skrogets ytelser.

Dekkslayout

Tanken bak Pro-konseptet har vært å utvikle en båt som konkurrerer direkte med andre ”heavy duty” aluminiumsbåter. Derfor er Magnum Pro kraftigere dimensjonert på de fleste områder enn en standard Magnum. Magnum Pro har større bensintank (hele 250 liter), noe kraftigere platetykkelse og kraftigere dimensjoner på spant og stringere, samt syrefaste beslag i stedet for kompositt. Dessuten er de praktiske løsningene vektlagt sammen med god komfort for to personer bak førerkonsollen.
Dette er nemlig en senterkonsoll med hovedsakelig god komfort og plass til to personer. De øvrige passasjerene har sitteplass på stuveromsluken i forkant av konsollen, eller på akterbenken. Særlig ryggputen på akterbenken er lav og gir begrenset ryggstøtte. Derimot er den kraftige bøylen på akterdekket god å holde seg i for passasjerene på akterbenken. For kortere transportetapper er det imidlertid grei sitteplass til fem personer om bord. Også førerstolene har et forbedringspotensiale. I testbåten var det tradisjonelle, komfortable stoler med oppvippbar lårpute og gassdemping i stolsøylen. Vi står imidlertid ofte og lener oss mot lårputen og i Magnum Pro er disse litt for harde. Da er jockey-setene med høy rygg som nylig ble lansert et bedre alternativ.
Sett bort fra stolene, er fører- og passasjermiljøet bak konsollen førsteklasses. Beskyttelsen mot vind og vær er meget god, ikke minst takket være sidedørene som skjermer godt når sjøen driver inn fra siden. Sprayhooden beskytter godt mot vann fra oven – og så lenge man holder litt fart sitter man uansett tørt bak konsollen. I konsollen er det rikelig med stuveplass både i hanskerommet og det åpne rommet i hele konsollens bredde. Hele båten har et ytterst funksjonelt design som man har stor glede av når man bruker båten som arbeidsbåt eller helårs transportbåt. Vi kunne imidlertid tenkt oss en annen plassering av panelet med tenningsnøkkel og dødmannskapp siden dødmannssnoren har en tendens til å vikle seg rundt rattet.
Fordekket har en stor og praktisk lasteflate. Under det lille fordekket er det noe stuveplass i to mindre stuverom. Rundt dollbordet er det kraftige rekker som gir rikelig med fortøyningsmuligheter. Vi ble spesielt glad i den høye og solide pulpiten som gjør det meget enkelt å gå i land over fordekket. Dessuten har båten en funksjonell motorbrønn der slepebøylen fungerer bra også som håndrekke. Her er to taukasser under aluminiumstrinnene, samt en førsteklasses leider.
Sidedørene holdes kompakt på plass av gassløftere, og koppholderne på innsiden av dørene fungerer også utmerket som stigtrinn. Det er litt trangt mellom konsoll og skrogside, men man blir fort vant til løsningen. Alternativet er nemlig å ikke ha sidedørene, men etter to måneder ville vi definitivt ikke vært dem foruten. Den gigantiske stuveplassen om bord, ikke minst i det store rommet i konsollen og i akterbenken, gjør det mulig å stuve unna store mengder utstyr i låsbare rom.

Teknisk kvalitet

I det store og hele er Buster Magnum Pro en bunnsolid, trygg og svært praktisk bruksbåt. Alt om bord er solid dimensjonert og holder proffstandard. Et eksempel er avskjerming av topplanternen, som er førsteklasses. Sjøegenskapene er meget gode og opplevelsen av kvalitet er gjennomgående. Etter 120 timers intensiv bruk, har vi imidlertid merket oss noen forbedringspunkter.
I en båt som Buster Magnum Pro er det svært kjærkomment at stuverommene tåler en hel del vann over dekk før innholdet blir vått. De freste ventilasjonshullene på både akterbenken og stuverommet i konsollen gir vannet fri passasje inn. Enten burde det ha vært sveiset en dreneringskant over dem, alternativt burde de ha vært stanset ut på samme måte som luftingen i baugen. Små gummiforinger som ikke ville sitte fast ble vi raskt vant til å finne på dørken.
Det var mulig å starte motoren selv om hovedstrømmen var skrudd av, noe som definitivt bør utbedres. I samme slengen vil vi absolutt anbefale at batteriet flyttes fra babord til styrbord side (for å kompensere vekten av føreren) slik at trimmen blir optimal. Bensinfilter med vannutskiller må plasseres høyere slik at man lettere kan drenere det. De utmerkede, gummierte låsebeslagene på det tverrgående stuverommet aktenfor sofaryggen burde vært snudd slik at de hektet i nedkant og ikke i overkant. Dermed vil det blir langt enklere å lukke luka.

SPESIFIKASJONER

Største lengde: 7,10 meter
Skroglengde: Kommer meter
Største bredde: 2,40 meter
Vekt tørr båt: 1.045 kg
Vekt fullastet båt: Kommer kg
Bensinkapasitet: 250 liter
Batteri, type og størrelse: 1x100 Ah
FRA CE-SKILTET
Designkategori: C
Max antall personer: 6
Max nyttelast: Kommer kg
Max motorstyrke 250 hk (183,9 kw)
MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: Yamaha
Modellbetegnelse: F250D
Årsmodell: 2011
Drivstofftype: Bensin
Ytelse ahk: 250
Ytelse kW: 183,9
Antall sylindre: 6
Max turtall ihht produsent: 5.000-6.000
Max turtall i test: 5.000
Motoralternativer:
- Yamaha F150
- Yamaha F200
- Yamaha F225
Type fremdrift: Utenbords
Propeller: Saltwater II
- materiale: Blank stål
- stigning i tommer: 21’’
- antall blad: 4
TESTRESULTAT¹)
Turtall (omdr./min.) Fart (i knop) Støy (i dBA)
5.500 46,2 Kommer
5.000 42,0 Kommer
4.500 37,5 Kommer
4.000 34,4 Kommer
3.500 29,3 Kommer
3.000 23,8 Kommer
1.000 5,0 Kommer
600 2,7 Kommer
(Reduksjon med 500 omdr./min.)
¹)Målingene er utført med en Yamaha F225
TESTBETINGELSER
Båten er testet under varierte forhold fra 26. juni til 26. august.
Driftstimer: 118,2
Utseilt distanse: 1.155 nautiske mil
Testområde: Koster-Kristiansand
UTSTYR
BESKRIVELSE STANDARD EKSTRA I TESTBÅT
Kartplotter 12’’ X X
Låseøgle, klasse 3 X X
Hydraulisk styring X X
Elektrisk lensepumpe X X
Stoltrekk X X
Bunnstoff X
Puter X X
Sprayhood X X
Radar X
Vannskibøyle X X
Søkelys X
Trimflaps X X
Tiltratt X X
Innvendig bøyle på akterdekk X X
PRIS OG OPPLYSNINGER
Pris fra (inkl. avg.): 450.705 kroner
Pris testet båt (inkl. avg.): Ca 560.000 kroner
Konstruktør: Buster Boats
Produsent: Fiskars Oy
Produksjonsland: Finland
Ytteligere opplysninger: www.yamaha-motor.no
 

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon