Test: Brukt Seaco 1030

Test: Brukt Seaco 1030



Test: Brukt Seaco 1030

Ulv og fåreskinn

Traust turbåt eller lynrask familiecruiser. Seaco 1030 er en populær halvfabrikatbåt, med motorisering mellom 300 og 600 hk. Med inntil ni køyeplasser er det plass til både familie og venner på tur.

TEKST OG FOTO: JØRN SØDERHOLM

"En meget rask familiecruiser…", sier verftet i sin egen omtale av Seaco 1030. Det har blitt en populær båt blant halvfabrikatbyggere, med omkring 45 båter levert av nåværende verftseiere siden 2003. Under tidligere eierskap har det blitt bygget inntil 80 båter. Vi tok en tur med en båt ferdigbygget av eieren i 2005, som har vært i bruk èn sesong

På sjøen

Testbåten var utstyrt med det minste motoralternativet verftet anbefaler; en Volvo Penta D6 310 med DP-drev i singel installasjon. Med den motoriseringen er båten traust, jevn og stødig, om ikke av de mest lekne og sportslige vi har kjørt. Den smyger seg fint opp i plan, uten påtrengende planingsterskel. Småbølger fra en lett bris og noe rester av gammel dønning var sjøføret vi møtte på testturen. Langt fra nok til å vise båtens sanne ansikt, men det ga signaler om en solid, forutsigbar og noe traust båt som fremstår som mer familievennlig enn sporty. Skroget tåler atskillig mer maskinkraft og fart enn testbåtens 300 hk og drøye 30 knop. På bruktmarkedet var det tidligere i sommer en 1030 med 2 KAD 300, god for rundt 45 knop. Med 2 D4 260 hk oppgir verftet at Seaco 1030 har en tilsvarende toppfart. Det ser vi ingen grunn til å betvile, men vi har heller intet grunnlag for å vurdere hvordan skroget takler kraft og fart i øverste ende av skalaen.

I harde tørner biter den seg godt fast i vannet, og viser ingen tegn til å slippe, hugge eller kavitere.

Den virker godt sammenskrudd. Vi klarte ikke å registrere nevneverdig skramling eller knirk i løse deler.

Testbåten grunnstøtte under testen, og ble tatt på land med ødelagt propell. Deler av testen er derfor utført på en annen båt av samme type. Bildene og beskrivelsen er basert på testbåten, en 2005-modell. Fartsmålingene og omtalen av kjøreegenskaper er fra en 2006-modell med samme motorisering og tekniske utførelse som testbåten.

Førerplass

Førerplassen er et trivelig sted å være, med dobbel ståstol og komfortabel plass til kropp og bein ved sittende kjøring. Med sitteputen i laveste posisjon sitter man under luftstrømmen fra vindskjermen. Sitteputen i oppvippet stilling gir luft i håret og et hakk bedre oversikt. Lengdejusteringen av førersettet var på testbåten vanskelig tilgjengelig. Rattvinkelen er justerbar, og det kan settes i en nesten vannrett vinkel som passer godt til stående kjøring. Instrumentpanelet og dashbordet er stort og oversiktlig. Instrumentene er fordelt i en bue et stykke foran rattet, med målere for tanker, dybde, turtall, drevtrim, temperatur, oljetrykk og spenning (Volt) for henholdsvis start- og forbruksbatterier. Mellom rattet og instrumentpanelet er det et grunt stuverom med lokk, der mobiltelefonen og andre småting kan gjemmes bort. Ved siden av dette finner vi et par koppholdere. Et lite kompass er plassert i førerens siktlinje. Til venstre for rattet er det god plass til innfelling av plotter eller lignende, en plass som på testbåten var benyttet til en Raymarine C80. På samme side finner vi en samlet knapperad og styrespaken for baugpropellen. Gass- og girspaken står på en langsgående konsoll på styrbord side, en konsoll som for øvrig gir plass til VHFen og kontrollpanel for en fjernstyrt lyskaster på targabøylen. Ettersom Seaco 1030 leveres som halvfabrikat, vil layouten på instrumenter og hjelpemidler på førerplassen variere noe fra båt til båt. Vindskjermen holdes tørr med to reale vindusviskere med dobbel arm. Dashbordet er dekket med hvitt kunstskinn, som gir kraftig refleks i vindskjermen. Det er det største minuset ved førerplassen, sammen med noe knapp plass til beina ved stående kjøring. Førerstolen står på en oppbygging i dørken som skal gi mer luft og rom i senterlugaren, og denne oppbyggingen går såpass langt fremover at den utgjør en hindring for førerens bein.

På passasjersiden finner vi en ståstol av samme type som på førersiden, men i enkel versjon. Foran passasjerplassen er det et gripehåndtak, og på sidekonsollen tre kopp- og flaskeholdere. Brannslukningsapparatet er i denne båten plassert under passasjerens føtter. Under passasjerstolen finner vi et stort stuverom med dør.

Uteplass

Aktenom førerplassen finner vi en stor og romslig U-salong. Den kan bli en solseng eller dobbelkøye ved å felle ned bordet. På motsatt side har testbåten en stor kompressorkjølt kjøleboks med åpning i toppen. Originalt er denne plassen tiltenkt en wetbar med vask og barskap. Etter vår mening er kjøleboksen en bedre utnyttelse av plassen.

Eieren har laget sin egen klaffevariant på bordet i utesalongen for å få spiseplass til alle. Klaffen legges oppå bordet når den ikke er i bruk. Eieren har også modifisert targabøylen, og gjort den kraftigere enn originalen. Dette for å kunne tåle vekten av radarantennen og annet utstyr. To downlights i targabøylen gir lys på mørke kvelder.

Batteribanken sitter på styrbord side under U-sofaen. Tre batterier tar ikke all verden av plass, og det er godt med stuverom igjen under sofaen.

En port i akterspeilet gir atkomst til badeplattformen, som er en helt integrert del av skroget. En fenderholder på akterspeilets utside og kasse på styrbord side til ankervinsj og –tau tar noe plass, men det er rikelig igjen. En luke i badeplattformen gir atkomst til motorrommets akterkant. På babord side ligger en sammenleggbar badeleider under en luke. Den er ikke enkel å felle ut for en som ligger i vannet, men det kan gå hvis man står på trimplanet.

I utesalongens akterkant er det en griperekke i hele båtens bredde. Dollbordene er gode 21 cm brede. Styrbord dollbord er det mest naturlige valget når man skal ta seg forover for å fortøye eller innta soleplassen forut. Et gripehåndtak sitter beleilig plassert på targabøylens utside. En solid rekke starter ca midtskips, og ender opp i en åpen pulpit som går helt ut på baugnebbet. Fordekket er langt og relativt slett. Det ligger godt til rette for soling, med et par langsgående lave griperekker og støpte forsenkninger i dekket som en slags koppholdere. Renholdsfantasten vil sikkert irritere seg over at disse forsenkningene samler regnvann og skitt. Luka til forpiggen er hengslet i akterkant. Vi liker best at slike luker er hengslet i forkant.

Helt forut finner vi en svært romslig ankerbrønn. Testbåten hadde ikke ankervinsj forut. Båten har åtte kryssholt.



Motor og teknisk

Som halvfabrikatbåt er det vanskelig å gi en generell teknisk vurdering av båttypen. Båtene leveres i varierende komplette byggesett, med detaljert monteringsanvisning. Likevel kan kvalitet på deler og håndverk variere fra båt til båt. Testbåten er blant de bedre utførte halvfabrikatbåter vi har sett. Knapt noen detalj avslører at det er en amatør som har gjort den ferdig fra et tomt plastskall. Trearbeid, polstrede skott og takpaneler, el-anlegg og øvrige tekniske installasjoner er i alt vesentlig solid og normalt fagmessig utført.

Testbåten er godt utstyrt, med blant annet radar og heltre teakdørk inne og ute. Baugpropellen under køya forut er fint tilgjengelig for service. Den henter strøm fra batteribanken akter gjennom en 75 kvadrats kabel.

Motorrommet på Seaco 1030 er dimensjonert for dobbel motorinstallasjon, mens testbåten hadde singel motor. Motorrommet virker dermed som en veritabel ballsal, med meget god plass til å jobbe med motor og andre tekniske installasjoner i motorrommet. En skikkelig dørk i teakfiner-plate med hvite "nater" løfter inntrykket, og gjør rommet trivelig og lettere å jobbe i. Testbåten hadde dieselfiltre montert på det forre skottet i motorrommet, og manuelle lensepumper på det aktre. På den tilsvarende, ett år nyere båten vi gjorde fartsmålinger på var dette omvendt. Manuelle lensepumper på det forre skottet, umiddelbart tilgjengelig gjennom motorromsluken i utesalongens dørk, virker som en mer fornuftig plassering i en eventuell krisesituasjon der båten må lenses manuelt. Testbåten var utstyrt med elektriske lensepumper, med de manuelle som en reserveløsning.

Lugarer og køyeplasser

Hele ni køyeplasser er det mulig å re opp i Seaco 1030 før dørken må tas i bruk. Forpiggen og senterlugaren har til sammen fem faste køyeplasser, to kan res opp i salongen nede og ytterligere to under kalesjen i utesalongen. Det står det respekt av for den båt på denne størrelsen.

Forpiggen er romslig. To leselamper er plassert i den innerste enden av V-køya, på det smale skottet mot ankerbrønnen. For øvrig kommer kunstig lys fra to downlights i taket, mens luft og lys kommer fra dekksluken og et koøye på hver side som kan åpnes. Under køya finner vi atkomst til baugpropellen i midten, og et stuverom med toppåpning på hver side. I den ytterste enden av køya er det en seksjon med tre skuffer. For øvrig er det mot forpiggens akterskott et skap på hver side, med henholdsvis hyller og hengestang som innredning. På babord side er det en sittebenk/forhøyning i dørken. Den kan man sitte på for å dra på sokkene, men man kan også åpne lokket og dermed få tilgang til slangene i septiksystemet.

Også senterlugaren byr på mye plass og luft. Her er det tre faste køyeplasser, fordelt på en dobbeltkøye midtskips og en enkeltkøye på styrbord side. Ventilasjonen besørges av to åpningsbare koøyer i styrbord skrogside og en 50x50 cm lufte-/evakueringsluke ut til utesalongen. Dette borger for en bra luftgjennomstrømming for senterlugaren. Vi er usikre på om den som ligger innerst i dobbeltkøya får del i denne luftstrømmen. Eieren sier selv at det er luft i massevis, også til den som ligger i den innerste køya. I skottet mellom senterlugaren og salongen er det en døråpning på 120x46 cm, dekket av en skyvedør.

Over køya på styrbord side er det en treinnredning med en kombinasjon av åpne hyller og lukkede skap. Det kan virke litt snaut til å lagre feriebagasje for flere uker.

På dørken er det heltre teakdørk. Også her er alt trearbeid nydelig utført. Skott og tak er dekket av polstrede og skaitrukne paneler, også dette arbeidet er fint utført.

På skottet mot salongen er det en LED-leselampe til hver køye og i taket en downlight.

Toalett

Toalettrommet er middels romslig. Avstanden mellom skåla og skottet er 36 cm, nok til en voksen kropp for de fleste praktiske formål. Dørken, vasken og siden er i èn støpt og lettstelt enhet. Dør og vegger er i tre. Ettgrepsarmaturet har et uttrekkbart dusjhode. I dørken er det støpt inn en forsenkning til sluk, men på testbåten var ikke sluk montert. Belysningen besørges av to downlights i taket. Eneste ventilasjon er gjennom et åpningsbart koøye i skrogsiden. En elektrisk vifte hadde ikke vært i veien. Toalettet er manuelt. Septiktanken ligger under salongdørken like utenfor toalettet. Septikslanger og koblinger er tilgjengelig gjennom "fotskammelen" i forpiggen.

Innesalong og bysse

Lugarene forut og midtskips er romslige. Det betyr at det er relativt sett mindre plass igjen som salongen og toalettrommet må dele på. Verftets prioritering er tydelig. Salongen virker likevel ikke veldig trang.

På styrbord side finner vi en U-salong som i testbåten er trukket med skinn. Bordet kan felles ned og gi to køyeplasser. Oppunder dollbordet på samme side er en rad med tre skap, der lukene er hengslet i overkant. I skrogsiden på samme side er det to koøyer som kan åpnes, og ett koøye over byssa på motsatt side.

På babord side er byssa montert mellom hovedskottet og toalettrommet. Den har et gassdrevet kokeapparat med tre bluss. På testbåten var gassflasken montert i et stuverom på babord side akter, mens noen båter av samme type har gassflasken i ankerbrønnen forut. For øvrig er byssa oppsatt med mye stuveplass i skuffer og skap. Avsettingsplass er det verre med, og her må salongbordet tas i bruk. I skottet mot utesalongen er det satt av plass til et kjøleskap. Eierne av testbåten har imidlertid valgt å gjøre dette til et skap til servise og skaffetøy.

Belysningen besørges av fire downlights i taket og to lampetter på skottet mot utesalongen.

Oppsummering og konklusjon

Seaco 1030 i testet versjon er en traust og solid turbåt. Den kjører bra, selv om den med singel motor ikke kommer i nærheten av skrogets fulle potensial. Til 34-fots "solskinnsbåt" er den formelig som en sovesal, med fem faste og muligheter for totalt ni køyeplasser.

Som med alle halvfabrikatbåter skal man være oppmerksom på kvaliteten i byggearbeidet, men i testbåten holder dette normal fagmessig standard.

På bruktmarkedet:

Da dette ble skrevet i begynnelsen av juni var det fire Seaco 1030 til salgs på FINN.no.

- 1998, med 2xKAD 300 à 285 hk installert 2005. Kr 1.450.000

- 2005, 2x KAD 43 à 218 hk. Kr 1.600.000

- 2005, 1x D6 310 298 hk (testbåten). Kr 1.550.000. Solgt

- 2006, 1x D6 310 298 hk. Kr 1.650.000.



Eierens erfaringer

Jan Olav Hermansen, eieren av båten vi testet, er godt fornøyd. Dette er hans andre Seaco 1030. Annen motor og mer utstyr i denne siste er de viktigste forskjellene.

– Muligheten for fem faste køyeplasser var det viktigste kriteriet for familien. For min del var det også viktig å få en båt med singel motor, av hensyn til vedlikehold, plass, økonomi og kjøreegenskaper. Med to motorer blir båten uforholdsmessig mye dyrere, og den blir tyngre å få og holde i plan med så mye mer vekt i akterskipet, sier Hermansen.

I fjor var han på seks ukers sammenhengende ferie med familien i båten. Oppfølgingen fra verftet i forbindelse med byggingen er han i hovedsak fornøyd med. Det meste har blitt levert i rute og etter avtale.

Noen viktige mål:

Hva Mål (cm)
Takhøyde innvendig salong (høyeste) 183
Høyde dørk-tak lugar forut 172
Høyde køye-tak lugar forut 92
Takhøyde senterlugar 130-153
Takhøyde toalett 174-179
Høyde byssebenk 88
Køyemål senterlugar 185x125 og 185x67
Køyemål lugar forut 186x236/40 (V-køye)
Høyde dørk-targabøyle: 194
Badeplattform bredde x dybde (brutto) 159x74
Høyde dørk-tak i motorrom 80

Målt fart:

O/min Fart (knop)
650 (tomgang) 3,9
1.000 6
1.500 8
2.000 12
2.500 17,5
3.000 25
3.100 (marsj) 26,5
3.500 (topp) 30,8

Fartsmålingene ble gjort med to mann om bord, 3/4 dieseltanker, 1/4 vanntank og tom septiktank.



Data: Seaco 1030

Lengde 10,28 meter

Bredde 3,50 meter

Vekt Ca 5.000 kg (avhengig av utstyr og motor)

Dyptgående: 0,90 meter

CE-kategori C

Antall køyer 5 (9)

Antall personer 8

Drivstoff 2x300 liter

Vann 200 liter

Septik 150 liter

Motor Fra 1xKAD 300 / D6 310 til 2xKAD 300 / D4 260

Motor i testbåt 1x D6 310

Batterikapasitet start/forbruk (Ah): 1x110/2x110

Byggeår fra-til: 1992-d.d.

Byggeår testbåt 2005

Ny pris (plastferdig halvfabrikat uten motor) Fra 298.000

Ny pris ferdig båt Fra 1.600.000

Bruktpriser juni 2006 1.450.000 - 1.650.000

Prisantydning testbåt 1.550.000*

Mer informasjon Seaco Boats AS, Mandal. Telefon 38 27 15 99. www.seaco.no

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon