Test: Brukt Scand 25 Classic Snekke fra gullalderen

Test: Brukt Scand 25 Classic Snekke fra gullalderen

 

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

I midten av september lå det 22 Scand 25 Classic på www.finn.no. Hovedsakelig var disse båtene bygget mellom 1980 og 1985, svært mange med 36 hk Buck-motor, og prisen svingte mellom 65.000 til 140.000 kroner. Den nyeste båten var fra 2005 med et prisforlangende på 395.000 kroner.

Scand 25 Classic ble konstruert av velkjente Alf Jensen, som dessuten gjorde alt trearbeidet på pluggen. Båten kom i produksjon i 1979 og ble bygget kontinuerlig frem til den første Scand-konkursen i 1991. Deretter ble den pusset støvet av fra tid til annen, og fortsatt står båten på modellprogrammet til dagens Scand-boat i regi av Agder Boat.

Hvor mange som er produsert av båten, er ukjent. Men i gullalderen fra 1980 og frem til 1985/86 hadde Scand tre formsett i aktivitet på Bergemoen i Grimstad, Scand-anlegget på Tromøya og ett hos Carat i Lillesand. Sistnevnte bygde kun halvfabrikata. Terje Bårdsen, tidligere daglig leder hos Scand Boats, antyder at det er bygget langt over 1.000 båter, kanskje henimot 2.000.

Hva får du for pengene?
Da Scand 25 Classic ble lansert i 1979, var det et uttalt mål at båten skulle koste under 100.000 kroner. Prisene steg antakelig litt utover 1980-tallet, men båten var fortsatt en rimelig folkebåt. En stor del av dem ble motorisert med 36 hk Bukh, men også 49 hk (som i vår testbåt) var ganske vanlig.

Testeksemplaret var litt slitent, ikke minst var putene og kalesjen klar for utskifting. Motor hadde en del rust utvendig, ikke minst eksosbendet, men den startet lett og fikk fint. Treverket var i rimelig god stand, mens polstringen visse steder ropte på fornyelse og ikke minst rengjøring. Testbåten var enkelt utstyrt med et kompass, et eldre ekkolodd og for øvrig motorinstrumenter.

Bruksegenskaper
Da Scand 25 Classic ble lansert, hadde den toalettet akter som en liten “utedo”. Denne løsningen ble endret i 1983 med toalett fremme, som i vår testbåt. De fleste båtene ble deretter levert med denne løsningen, som gir en sosial og fin uteplass. Scand 25 Classic er en konvensjonell, men for sin størrelse, romslig, tursjekte. U-sofaen akter kan konverteres til en solseng eller en ekstra køye, om man skulle ønske det. Videre fremover har man en bysse på babord side som består av en benk med vask med kaldt vann og et lite kokeapparat. Både i byssa og i båten for øvrig, er det en hel del godt utnyttet stuveplass.

Nede under dekk også en U-salong rundt et bord. Her kan man re opp en meget romslig dobbeltkøye. På styrbord side er det en romslig stikkøye. Vår testbåt hadde et separat og praktisk toalettrom på babord side med et manuelt Jabsco-toalett og servant.

Dørken består av plater som er lagt på en aluminiumsramme. Det gir meget god adkomst til alle installasjoner under dørken. Dørklemmene i det aktre stuverommet kan også fjernes for inspeksjon slik at man kommer til aksel, to lensepumper og en vannsmurt pakkboks av nyere dato.

Også til motoren har man god adkomst, både for daglig ettersyn og større servicer.

Med en 49 hk Bukh-motor fikk vi en toppfart på 8,5 knop, mens den behagelige marsjfarten ligger rundt 6,5 til 7 knop. Scand 25 Classic har et fortrengerskrog med strak aksel og ror.

Teknisk tilstand

• Plast

I god stand. Hel og pen og trenger kun en grundig vårpuss. Fenderlisten er uskadet.

• Motor og fremdriftssystem

God adkomst til motoren, grei adkomst til et dieselfilter på skottet. Vi fant noe vann og olje i kjølen som kan indikere lekkasjer. Et meget rustent eksosbend som fortjener en inspeksjon. Motoren starter lett og vi hørte ingen ulyder. Nyere vannsmurt pakkboks.

• Skroggjennomføring/drenering

Tilstanden på skroggjennomføringene er ukjent.

• Lekkasjer/vannskader

Vi fant ingen lekkasjer eller vannskader på interiøret. Båten hadde en noe særegen lukt og fortjener en kraftig rengjøring.

• Elektronikk/elektrisk

Vi testet alle elektriske komponenter om bord og alt virket. Hvilespenningen på batteriene tilsa at de var friske, men ladespenningen 12,5 volt var alt for lav..

• Interiør

Treverket er i grei forfatning. Putene fortjener en fornyelse, sammen med en del fornyelse. Kalesjen må også byttes ut.

Båtmagasinets vurdering

Det innvendige volumet skiller Scand 25 Classic fra mange andre snekker i samme størrelse. Den er relativt moderne i tankegangen, med en sosial uteplass og god bokomfort for tre personer under dekk. Toalettrommet er romslig, mens byssa er nokså spartansk sett med dagens øyne. Båten har rikelig med stuveplass. Prismessig ligger båten på nivå med, eller litt under, sammenlignbare Scand 25 Classic.

Alternativene

Risør 25

Årsmodell: 1980

Motor: Mercedes, 50 hk

Pris: Ca 80.000,-

Polar 25

Årsmodell: 1981

Motor: Volvo Penta, 62 hk

Pris: Ca 68.000,-

FAKTA:

Produsent:                     Scand Boats AS

Konstruktør:                   Alf Jensen

Byggeperiode:                  1979-1991

Modellhistorie:   

1979-1991:                     Scand 25 Classic

Vanlige motoralternativer     

- alternativ 1:                Buck, 36 hk

- alternativ 2:                Buck, 49 hk

 

Gangtid motor:                 Ukjent

Pris som ny i 2013:            Kommer kroner

Testbåt sist omsatt for:       89.000 kroner

Nyttige linker:                www.finn.no

Bruktbåtkontrakt:              www.batmagasinet.no

SPESIFIKASJONER

Største lengde:                7,62 meter

Største bredde:                2,87 meter

Vekt tørr båt:                 Ca 2.300 kg

Kapasiteter                   

- Drivstoff:                   2x109 liter

- Ferskvann:                   83 liter

- Septik:                      75 liter

 

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:                 Bukh

Modellbetegnelse:              DV48ME

Årsmodell:                     1985

Drivstofftype:                 Diesel

Ytelse ahk:                    49

Ytelse kW:                     36

Antall sylindere:              3

Max turtall ihht produsent:    3.600 omdr./min.

Max turtall i test:            3.600 omdr./min.

Type fremdrift:                Strak aksel

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank:                  

- type, antall og størrelse (forbruk):    Syre 1xukjent Ah

- type, antall og størrelse (start):  Syre 1xukjent Ah

Ladespenning i voltº):         12,50

º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

NOEN MÅL I CM

Dollbord, bredde:              16

Ståhøyde                      

- under kalesje:               188

- toalett:                     162

- lugar:                       174

Køyemål                       

- hovedkøye:                   200x170

- stikkøye:                    200x70

 

FART OG STØY

                               Testet

Max turtall:                   3.600 omdr./min.

Max fart:                      8,5 knop

Marsjfart:                     6,5 knop

Max støy¹):                    86 dBA

Støy ved marsjfart:            79 dBA

¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TEKNISK SJEKKLISTE – RANA 630 VS SJARK

Kontrollpunkt                  Tilstand i testbåt

CE-merking:                    Bygget før kravet.

Motor/fremdrift

- servicer fulgt:              Ukjent.

- starter lett:                Umiddelbart.

- lytt etter ulyder:           Ingen ulyder.

- styring:                     Presis og smidig.

- motorspak:                   Presis og smidig.

Gear:                          Ingen ulyder.

Fuktskader:                    Ingen.

Lekkasjer:                     Olje og vann i bunnen.

Skroggjennomføringer:          Ukjent.

Elektrisk anlegg:              Ukjent.

Ladespenning:                  For lav.

Elektronikk:                   Alt fungerer.

Puter og polstring:            Trenger fornyelse.

 

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.

Utgave: 

Stikkord: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.
Twitter icon
e-mail icon