Test: Brukt Nimbus 28 DC

Test: Brukt Nimbus 28 DC

Test: Brukt Nimbus 28 DC

God svensk oldtimer



En godt brukt Nimbus 28 DC koster 100.000 kroner mer i dag enn hva den gjorde som ny for 20 år siden. Hyggelig for selger, men absolutt en god handel for kjøper.



TEKST: AMUND RICH. LØKEN

FOTO: AMUND RICH. LØKEN OG ATLE KNUTSEN

Vi skal ikke ta ordet investering i bruk om kjøp av båt. Til å være en forbruksvare er det likevel gledelig å se at verdiene holder seg godt, av og til bemerkelsesverdig godt, tatt i betraktning slitasjen som nødvendigvis kommer etter 20 års bruk.

Svenske Nimbus en blant de sterkeste merkevarene i bruktbåtmarkedet. Som ny båt i 1985 kostet en Nimbus 28 DC drøye 400.000 kroner. I dag må du ut med en drøy halv million for å få et godt eksemplar av denne oldtimeren. 400.000 kroner i 1986 tilsvarer omtrent 700.000 kroner i 2007. Men vi er på ville veier om båtglede bare skal måles i kroner og øre. Tenk deg så mye hygge en slik båt har gitt familien gjennom de siste 20 sesongene.

Dette er en hel og pen bruktbåt som er verdt sin halve million, sammenlignet med mye annet i bruktmarkedet. En slik sum er en grei inngangsbillett for ”dagsturfamilien” som vil ha noe mer ut av båtlivet, større komfort og mer trygghet på ferie langs kysten. Med godt stell og vedlikehold vil den fortsatt leve i mange år.

Vi fant en Nimbus 28 DC 1986 modell hos Hanabryggen i Stavanger, et tiltalende fint eksemplar som gjorde litt inntrykk der den lå ute på en snølagt brygge med sin ganske nye mørkeblå kalesje. Den var riktignok spartansk utstyrt, kun det som var standard da båten ble levert i 1986. Vi savnet både en plotter, en elektrisk ankervinsj og en baugpropell.

Det velrenommerte svenske verftet ved Långedrag utenfor Göteborg introduserte Nimbus 28 DC i 1987. DC står for daycruiser, men det er en stor undervurdering av en romslig bobåt på 28 fot. To til fire personer kan bo veldig bekvemt om bord.



Sjøegenskaper

Noen udelt fornøyelse var det ikke å ta styringen i en ”mekanisk” båt. De fleste var slik på 80-tallet. Det krever en innsats å foreta manøvrering uten servo eller hydraulikk. Jo mer fart, jo tyngre på rattet. Til slutt ble det ubehagelig tung. At den er vesentlig hardere på rattet ved styring til den ene siden, skyldtes en single propell. Dette problemet elimineres med duopropp. Ved aktiv kjøring i krappe kurver må du virkelig bruke kraft for å rette den opp igjen. En rask unnamanøvrering kan derfor bli en utfordring. Den enkle propellen er trolig også årsak til en betydelig kavitasjon ved full dreining på rattet. Propellen tar ikke tak og båten faller ned fra plan. Skroget viste ellers stor retningsstabilitet.

Nimbus 28 DC har et planende skrog. Den er overraskende sprek til å ha den ”gamle” AQAD 40-motoren, med beskjedne 165 hk. De nyere utgavene har 200-hesteren. Den kommer mer til sin rett i en feriepakket båt med fulle tanker. Men vi har lite å utsette på akselerasjon eller toppfarten. 26 knop er tilfredsstillende for en familiebåt som denne. En sommerklargjort båt hadde sikkert gitt ytterligere et par knop, uten at det er vesentlig. Her holder du en fin ”økonomifart” på 16-17 knop, selv i kvapsete sjø. Nimbus 28 DC har en behagelig, moderat planingsterskel. Dermed her du den gode sikten gjennom hele fartsregisteret. Den lystrer lett på trimmingen og tar sjøen godt. Det noe spisse forskipet bidrar til en myk og fin gange.

Skrogformen er en kombinasjon av v-bunn og rund bunn, men en tydelig hovedvekt på v-bunnen. Lengst akter er bunnen avrundet med antydning til ”hengebuk”.



Cockpit/uteplass

Nimbus har her konstruert en stor daycruiser. Den romslige og praktiske uteplassen er et bevis på det. Den tradisjonell i sin utforming, med en u-sofa lengst akter, men hele det tiltalende miljøet innbyr til familietrivsel, med fine sitteplasser både for det gode måltid og for transportetappene.

Du må klyve over sofaryggen for å komme til den store badeplattformen. Her er også dusjen. To greie luker i plattformen gir plass til oppbevaring av tauverk. En bred stige kan vippes ned og gir grei ombordstigning etter svømmeturen.

Ved styreposisjonen i en Nimbus 28 DC kan skipperen boltre seg med plass. Her er det en behagelig dobbel stol med god plass til beina. Det er lagt stor vekt på førermiljøet i båten, med et stort kartbord og mye fin stuveplass for mobiltelefoner og annet løsøre. Instrumentpanelet har det aller nødvendigste av brytere og instrumenter, verken mer eller mindre, men det er rikelig med plass for ettermontering av for eksempel kartplotter. Det som er av instrumenter om bord skal fungere. Det var ikke tilfelle i vår testbåt. Mest irriterende var de livløse vindusviskerne på en dag med frisk sjø og nedbør i form av snø, hagel og regn.

I en bruktbåttest, hvor hovedpoenget er å se mulighetene, skal vi ikke legge for stor vekt på detaljer som lett lar seg ordne. Det får eller bli et spørsmål om ”pris eller fiks” mellom selger og kjøper.

Byssa

Arkitektur og romdisponering er klassisk i Nimbus 28 DC. Det betyr at den har en tradisjonell løsning under dekk. Forkabinen har en u-sofa som gjøres om til dobbel køye ved hjelp av bordplata. Byssa er på babord side, toalett om styrbord og en romslig dobbel stikkøye under cockpit.

Først byssa; den er blant de minste vi har sett i båter av denne størrelse. Muligheten for matlaging burde vært bedre, men når produsenten selv bruker benevnelsen DC, altså daycruiser, er det kanskje bevisst at byssa ikke skal ha en fremtredende plass. Om så er tilfelle, er vi uenige. Dette er en båt med gode overnattingsmuligheter og da er det behov for et greit sted å lage mat. Den er utstyrt med et rødspritapparat, to bluss, et lite kjøleskap og en liten vask med gammeldags, spinkel ”campingarmatur”. Pantryseksjonen tildekkes av to løse plater når det ikke er i bruk, først en fjøl over kokeapparatet, så en stor løs plate over det hele. Det er upraktisk med slike løse elementer som det er vanskelig å få plassert når det lages mat om bord.

Under dekk, mellom byssa og toalettrommet, er det grei ståhøyde, 1,87 meter. Arbeidshøyden ved benken er 0,96 meter.



Salong

Båten har en stor og romslig salong i forkabinen. Den er tradisjonell i sin løsning, med stuveplass i benkene under og muligheter for forvandling til dobbeltkøye når bordplata nedfelles.

Salongen ligger ett trinn opp fra nivået fra dørken, med en sittehøyde på 1,05 m. Det er god plass til seks personer. Miljøet er lyst, hvitt og tiltalende, i tillegg er det godt med lyspunkter når mørket senker seg, en stor taklampe som gir godt lys i hele den åpne sonen, i tillegg til tre fine leselamper i salongen. Kanskje ville vi spandert omtrekk av sofaputene. Polstringen langs veggene har holdt seg fint. Det er ingen synlige lekkasjer fra takluken eller fra hvert av de to koøyene på hver sin side av skroget.

Båten har en liten skuffseksjon mellom toalettrommet og salongen. Hver krik og krok synes å være utnyttet til mer eller mindre praktiske stuverom, men et hengeskap er dypt savnet.

Stikklugar

Båten har en stor og romslig køye midtskips. Denne har adkomst fra to sider, både fra kabinen under dekk og via en plexiskyvedør fra cockpit. Køya er stor og romslig, 1.20 meter bred og 2 meter lang, og med en maksimal sittehøyde på 1.10 meter. Koøye gir godt lys og den ekstra adkomsten fra cockpit gir både lys og en ekstra trygghetsfølelse.

Motor/teknisk

I rommet, under en luke i dørken i aktersalong ute, finner vi en tilsynelatende nylakkert motor. Den ser absolutt velholdt ut. Bunnen er hvit og ren og viser ingen tegn til motorlekkasjer. Her er det greit å komme til alle vitale deler, samtidig som det er enkelt å utføre den daglige kontrollen. Det er behagelig lite motorstøy i båten, først og fremst fordi vi har et godt isolert motorrom.

Den er utstyrt med et Volvo Penta 280 drev med enkel propell.

Båten har fire batterier. De sitter dypt, langt nede under benken på babord side, 2 stk. på 60 A og to på 110 A. De er godt plassert, selv om det kanskje kan være besværlig å komme til for ettersyn og vedlikehold.

Nimbusen har påmonterte solide rekker og et tilstrekkelig antall kryssholdt. Det kan være litt brysomt å komme inn og ut av den fra lave brygger. På begge sidene er det gode trinn inne i båten, men fra utsiden må det klatres inn og hoppes ut. Som i alle andre båter uten luke fra badeplattformen.

Konklusjon

Nimbus 28 DC er blant det mest attraktive i bruktmarkedet. Selv en 1987-modell er relativt ”up to date”. Praktisk innredet for en familie på fire. Vår testbåt er godt holdt, men kan trenge litt make up etter 20 år i sjøen. Noe spartansk utstyrt. Til salgs for 519.000. Det er mye båt for pengene.



Fart og støy:

Målingene er gjort med to personer om bord og halv dieseltank. Farten er målet med GPS.


Turtall (omdr./min.) Fart i knop Støy (dBA)
3.600 26,1 81,1
3.100 20,6 80,5
2.600 15,1 79,0
2.100 9,2 75,0
1.600 7,1 71,0
1.100 5,6 69,1
800 3,7 65,0



Data: Nimbus 28 DC 1987 modell

Lengde: 8,75 meter
Bredde: 3,00 meter
Dyptgående: ?,00 meter
Ferskvann: ?? liter
Diesel: ??? liter
Motor: Volvo Penta AQAD 40B, 165 hk, 280-drev

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon