Test: Brukt Minor 6400

Test: Brukt Minor 6400



Test: Brukt Minor 6400

Minor mors valg

En typisk svensk-finsk ”baklader” er perfekt for en aktiv øyboer som bruker sjøen store deler av året – slik en byboer bruker kombibilen. For 350.000 kroner får man en Minor 6400 i svært god teknisk stand med mye utstyr.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Vi har testet et eksemplar i dets rette miljø, på Stokkøya i Larvik kommune i Vestfold. Trebarnsmoren Janne Johansen har hatt sin Minor 6400 i halvannet år og roser den for sjøegenskapene, praktisk dekkslayout og en driftsikker motor.

Bakladerne er et typisk slenguttrykk som er blitt stående som betegnelse på denne båttypen, både i Sverige og i den svenskspråklige delen av Finland – som i første rekke er skjærgården. Disse arkipelagene er mye større enn noen norsk skjærgård, med titusener av øyer, små og store fjorder og sund. I disse – som våre egne – øysamfunn, er behovet for praktiske transportbåter stort, og de brukes som biler på land. Nettopp en slik båt er Minor 6400, bygget i Österbotten hos Minor-verftet hvor junior Thomas Sarin har vært ekspansiv de siste 10 årene og utviklet mange modeller fra 6400 og oppover til 37-foteren som nå er flaggskipet.

Hva får du pengene?

Båten ble kjøpt for 350.000 kroner i 2006, og hadde da hatt én eier fra den var ny i 1998. Den var svært velholdt og hadde 120 timer på telleren. Båten har det største motoralternativet, som gir en toppfart på ca 27 knop. Testbåten har en mengde originalmontert elektronisk utstyr – i praksis så mye man får plass til på den lille førerplassen. I dag er alt dette utstyret tilgjengelig i ett kombiinstrument, og har antakelig større bruksverdi enn markedsverdi. Båten har radar fra JRC, Garmin kartplotter, separat Garmin GPS, Eagle ekkolodd, VHF og stereoanlegg. På hyttetaket har båten fire lyskaster/dekkslys.

De få brukte eksemplarene vi har klart å lete opp, koster fra mellom 350.000 til 400.000 kroner avhengig av utstyrsnivå.

Bruksegenskaper

Minor 6400 utmerker seg ved at den er særdeles lett å manøvrere. Den har et planende skrog med kjøl, strak aksel og ror og svinger på en femøre. Den tar ror også akterover, men på grunn av propellens padleeffekt noe mindre mot styrbord. Den er relativt tørr selv i høy sjø, og er veldig sideveis stabil selv når den ligger i ro. Ved å trimme ned forskipet med trimplan går den mykt og rolig i sjøen som en andunge.

Båten er som skreddersydd for aktiv bruk av sjøen – som gjerne innebærer korte turer og mye ferdsel mellom båt og land. Sidedekkene rundt hytta er ikke spesielt brede og gjør det litt kronglete å seg mellom for- og akterdekk. Styrhuset har en skyvedør på hver side, og de smale sidedekkene gjør at man kan sitte ved førerplassen å gripe tak i brygga med en hånd – akkurat som en stor jolle. Fra styrhuset har man hele tiden god oversikt over både last og passasjerer.

Styrhuset er praktisk innredet med to gode seter i fartsretningen og en tverrgående benk akter. Her er flere praktiske stuverom, og foran passasjerplassen er det til og med et kartbord. Man har god sikt i alle retninger. Et svært effektivt defrosteranlegg gir god varme i tillegg til holde vinduene duggfrie. Over fører- og passasjerplass er det en takluke som gjør det mulig å stå og kjøre.

Inn under akterdekket er det en stikkøye som tillater en overnatting eller to – og som ellers fungerer godt som stuverom.

Dekket er funksjonelt og ryddig. Her er rikelig med velplasserte beslag og rekker. Spesielt la vi merke til de kraftige håndrekkene på innsiden av dollbordet. Motoren står i en motorkasse i forkant av hytta. Kassen er godt støyisolert. I dekket foran motoren er det et meget romslig stuverom, og ytterligere stuveplass er det i den støpte benken forut, som fungerer som et trinn. I fordekket, mellom en solid pulpit, er det en bra dreggkasse. Tilsvarende praktiske bokser er plassert i hvert hjørne på akterdekket. Testbåten hadde en påskrudd badeplattform med badestige og en ekstramontert brakett til påhengsmotor. I plattformen er det en kjekk inspeksjonsluke til roret.

Teknisk tilstand

• Plast

Selv om båten er litt matt i plasten etter litt manglende vedlikehold den senere tid, er den plastmessig i utmerket stand uten spesielle plastkader. Fenderlisten er også ubeskadiget. En real vårpuss er alt som skal til for å få glansen opp igjen.

• Motor og fremdriftssystem

Motoren frilegger man enkelt ved å vippe motorkassen fremover. Yanmaren i vår testbåt hadde gått ca 1.200 timer – hvorav rundt 1.000 timer det siste halvannet året. Motoren hadde turbohavari da vi testet den og vi fikk derfor bare 3.000 omdr./min. som toppturtall. Det er spor etter en oljelekkasje i forbindelse med turbohavari i bunnen. Ellers er motoren svettefri og fin. En motorvask og en opprensing i kjølen er nødvendig. Adkomsten til de fleste servicepunktene er god, men litt kronglete plassert impeller. Flensen og gearet kommer man til via en luke i styrhuset. Dieseltanken er montert under akterdekket og er vanskelig tilgjengelig.

Støyisolasjonen av porolon har begynt å løsne enkelte steder rundt motoren, men den henger fortsatt greit på plass.

• Skroggjennomførng/drenering

Gjennomføringene til selvdrenering og kjølevannsinntak er i meget god stand, og er forsynt med nye, doble slangeklemmer.

• Lekkasjer/vannskader

Det er ingen spor etter lekkasjer i interiøret. Vinduene er festet med gummipakninger som fortsatt holder tett. Ingen lekkasjer heller rundt takluke eller dører. Vi fant noe vann/olje under motoren, og også litt ferskvann i skrogbunnen under styrhuset.

• Elektronikk/elektrisk

All elektronikk om bord fungerer. Det eneste som er defekt er en brukket VHF-antenne. Batteriene er plassert under passasjerbenken (forbruk) og under dørken ved passasjerplass (start). Polene var rene og fine, og vi målte ladespenningen til 14,3 volt på begge batteriene. Hovedstrømbryterne er montert i tilknytning til batteriene. Også disse var i god stand. Ledninger og kabler er ryddig organisert og i god stand. Alle lys og funksjoner for øvrig virket, med unntak av en defekt vindusviskermotor.

• Interiør

Innredning er også helt ubeskadiget og er kun preget av forsiktig bruk siden båten var ny. All polstring i styrhuset er i meget god stand. Puter og trekk er uten skader og er kun preget av normal slitasje gjennom ti år. Treinnredningen, som hovedsakelig er i teakfinér, er pent utført og har holdt seg bra.

Båtmagasinets vurdering

Minor 6400 er en veldig praktisk bruksbåt med ypperlige sjøegenskaper. Båten er ganske unik siden den har svært få direkte konkurrenter med diesel og strak aksel installasjon. Båten manøvrer svært godt, og har gode prestasjoner med moderat motorisering. Båten passer bra for folk som bruker sjøen aktivt – enten som fastboende, i forbindelse med jakt og fiske eller som en landstedbåt. Vårt testeksemplar var i god stand og krever kun reparasjon av turboen, som til denne motoren koster ??.000 kroner. Til tross for denne ekstrakostnaden antas 350.000 kroner å være en gunstig pris for denne båten.



Eierens vurdering

Båtens eier, Janne Johansen (35) på Stokkøya i Vestfold, bruker båten daglig, året rundt. Hun har bodd i skjærgården hele livet, og følgelig klare tanker om båtens egenskaper.

- Jeg vil trekke frem sjøegenskapene, som er svært gode, sier Janne.

- Båten er veldig enkel å manøvrere, selv om den ikke tar særlig ror akterover. Yanmarmotoren gir nok krefter, og har vist seg å være utrolig driftssikker. Den starter på første forsøk, sommerdager like godt som iskalde vinterkvelder. Den er også billig i drift, cirka 6 liter diesel i timen ved marsjfart. I tillegg er det praktisk med styrhusdørene, som gjør det enkelt å legge til og fortøye, men det er også greit å kunne stikke ut hodet når man kjører i mørket. Det eneste negative jeg vil trekke frem, foruten at den ikke tar ror akterover, er at passasjen på hver side av styrhuset er litt i smaleste laget, og at luftingen av dieseltanken er for dårlig når man skal fylle, avslutter øyboeren Janne Johansen.



Alternativene

Uttern S64 Årsmodell: 2003

Motor: Diesel, 120 hk

Pris: Ca 310.000,-

Jeanneau 625 Merry Fisher Årsmodell: 2005

Motor: Bensin, 90 hk

Pris: Ca 300.000,-

TG-6400 Seacruiser Årsmodell: 1998

Motor: Diesel, 100 hk

Pris: Ca 315.000,-



FAKTA:

Produsent: Sarins Båtar AB, Karleby, Finland

Konstruktør: Thomas Sarin

Byggeperiode: 1994-2008

Modellhistorie: 1989: 645

1994: 6400

2002: 21 WR

Vanlige motoralternativer

- alternativ 1: Yanmar 4JH-3, 66 hk

- alternativ 2: Yanmar 4JH-3, 88 hk

- alternativ 3: Volvo MD 22, 78 hk

Gangtid motor: 1.200 timer

Pris som ny i 2008: 568.000 kroner

Pris som ny i 1998: 306.000 kroner

Testbåt sist omsatt for: 350.000 kroner

Nyttige linker: www.minor.fi

Bruktbåtkontrakt: www.forbrukerportalen.no

SPESIFIKASJONER

Største lengde: 6,40 meter

Skroglengde: 5,40 meter

Største bredde: 2,35 meter

Vekt tørr båt: 1.100 kg

Kapasiteter

- Ferskvann: -

- Drivstoff: 125 liter

- Septik: -

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat: Yanmar

Modellbetegnelse: 4JH2-DET

Årsmodell: 1998

Drivstofftype: Diesel

Ytelse ahk: 85

Ytelse kW: 65

Antall sylindere: 4

Max turtall ihht produsent: 3.600

Max turtall i test: 3.000

Type fremdrift: Strak aksel

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank:

- type, antall og størrelse (forbruk): 60 Ah

- type, antall og størrelse (start): 60 Ah

Ladespenning forbruk i voltº): 14,3

Ladespenning start i voltº): 14,3

º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

NOEN MÅL I CM

Dollbord, bredde: 27

Ståhøyde

- styrhus: 178

Køyemål

- stikkøye: 140 x 130

FART OG STØY

Testet

Max turtall¹): 3.000 omdr./min.

Max fart²): 18 knop

Marsjfart: 18 knop

Max støy³): 81,5 dBA

Støy ved marsjfart: 81,5 dBA

¹) Merknad: Defekt turbo

²) Merknad: {Antall personer, tankinnhold, begroing}

³) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TEKNISK SJEKKLISTE – MINOR 6400

Kontrollpunkt Tilstand i testbåt

Flyndren Kan ha skade

Motor/fremdrift Defekt turbo

- starter lett Umiddelbart

- lytt etter ulyder Vibrasjon som tyder på skadet propell

- styring Lett og smidig, hydraulisk

- motorspak Presis og velsmurt

Fuktskader Ingen

Lekkasjer Noe ferskvann i bunnen

Elektrisk anlegg I god stand

Ladespenning Tilfredsstillende

Elektronikk Alt fungerer

Puter og polstring Tilfredsstillende



Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.


Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon