TEST: Brukt Fairline Targa 34

TEST: Brukt Fairline Targa 34



TEST: Brukt Fairline Targa 34



Engelsk middelklasse





I 1994 var muligens en Fairline Targa 34 bort i mot engelsk overklasse blant fritidsbåtene i Norge. I løpet av 13 år er båter i det øvre sjikt stadig blitt større og utstyrspakkene enda mer raffinerte. Derfor nedklassifiserer vi den brukte testbåten til engelsk middelklasse. Men du verden, hvilket nydelig eksemplar!



TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN



Overklasse eller ikke, det er i og for seg det eneste sprøyt. En eier av en bruktbåt til en drøy million kroner har valgt å investere en god slump av sine sparepenger for å ha et godt og solid flytende landsted. Det er hele poenget. Da er det bare ”bonus” at båten fortsatt har en høy status og rager godt over gjennomsnittet i fritidsbåtflåten.

Faktum er at en Fairline Targa fra 1994 fortsatt er en moderne båt, selv om de ytre linjene forteller at verden har gått videre. Faktisk er den nokså anonym i sine linjer. Dens forgjenger, Targa 33, var langt med aggressiv, med sin spektakulære fremoverbøyde targa, og dens etterkommer atskillig mer linjelekker med sin kraftige bakoverbøyde targabøyle. Og hva så? Et godt spørsmål, for inne i båten er det lite som minner om fortid – eller fremtid. Den er godt planlagt og utnyttet, nettopp et landsted som innbyr en familie på fire til god ferie. Om det ikke regner for mye.

Fairline Targa en kallesjebåt, og kallesjeløsningen var litt mer trælete for 13 år siden enn det er i dag. Men er du villig til å jobbe litt, er jo heller ikke det noe problem. Det er bare et spørsmål om hvor enkelt og bekvemmelig man egentlig skal ha det om bord i en båt. Om ikke lommeboken er altfor stinn, er det mange penger å spare på å lete etter en kallesjebåt i denne størrelsen. Faktum er jo at Ola og Kari begynner å bli så godt vant at de helst vil trykke på en knapp for å få soltaket til å tette seg, eller å gå via en bekvem glassdør i bakveggen mot et ditto akterdekk.

Uansett, det er urettferdig å kalle Fairline Targa 34 en solskinnsbåt eller en forvokst daycruiser. Ta deg en tur under dekk, så vil du bli litt imponert av volum og romfølelse. Her er det levelig over lengre perioder enn en kort weekend.

Sjøegenskaper

Vår testbåt er utstyrt med to Volvo Penta AQAD 41, 2x 200 dieselhester og to VP 290 duoproppdrev, en ideell kombinasjon for en skipper som vil ha en båt som egner seg for familielivet, og som samtidig har sporty kjøreegenskaper. Targaen innbyr i sin konstruksjon og design til sporty kjøring, men allikevel er alt så massivt og solid at den trygge følelsen alltid er der. Det er Fairline-veteranen Bernhard Olesinski som har konstruert skroget.

Midtskips har skroget en vinkel på 21 grader som flater til 19 mot hekken. Tre sprutlister løper i skrogets lengde. Dette er en nokså tung båt, seks tonn, og det merkes når spakene skyves forover, men egentlig ikke negativt. Skyvet er godt og den legger seg greit ned i plan og skyter plutselig god fart opp til det ytterste ytelse på 32 knop. Vi befinner en behagelig marshastighet på 26 knop. Bunnen er kjemikalierenset i år og av den grunn nesten helt friksjonsfri. Det hjelper nok mye på fartsegenskapene. Du står du på broa på et lite krigsskip som lystrer dine kommandoer uten nøling. Selv de krappeste kurvene skjer i kontrollert og uten noen form for ”egotripp”.

Dekk og cockpit

En Fairline Targa er en ”evig optimist”. All arkitektur og design av områdene som befinner seg under åpen himmel, baserer seg på trivsel i sol. Og skulle først været slå til med høytrykk og blå himmel, slik det som oftest er i det himmelstrøk som båten egentlig er beregnet på, middelhavsområdet, ja da har du en flott sommerstue utendørs. Båtens bredde er det første som vil glede deg. Men sine nærmere 3.5 meter er det plass nok til alt og alle. En gigantisk u-sofa akter, bare avbrutt av en liten passasje til porten som fører ut til et romslig akterdekk. Et minibysse på babord side dekker dine behov for vann og kalde drikker i kjøleskapet. I seksjonen er det godt med skapplass. God plass er det også i benkene under sofaen. Alle putene ute er nytrukket. Og teakdørken fremstår som ny.

De to store stolene i fartsretningen er plassert på hver sin støpte boks. Man går et solid trinn opp fra aktersalongen til førerplassen, et trinn som ”skjuler” høyden i midtkabinen under.

Et stort pluss for at båten er utstyrt med to stoler i kjøreretningen. Hvor ofte har vi ikke irritert oss over at båtprodusentene ikke tilgodeser partneren med en egen utsiktsplass under overfarten? Her sitter vi lunt tilbaketrukket fra den buede, kraftige vindskjermen. Eieren av vår testbåt har hevet stolene 55 mm fra standard nivå. Pluss i boka for det. Stolene er originalt plassert så lavt at de fleste av oss vil sette øynene rett i rammen rundt vindskjermen, når vi kjører i sittende stilling. Den lille klossen gir akkurat den høyden som skal til for å få god sikt over. Og da får det heller stå sin prøve at en slik hjemmelaget løsning ikke akkurat forskjønner interiøret.

Førerposisjonen

Skipperen skal ikke klage på plassen. Stor og bred stol og et stort areal som gir god oversikt over alle instrumenter og knapper. Dashbordet har gjennomgått en enkel, men pen modernisering, både i form av en lekker panelplate og en ny gir- og gasskontroll. Alle brytere er nye av året. En 11 toms fargeplotter av fabrikat Interface er plassert rett babord for rattet. Den tar litt av utsynet i babord retning, men ikke dramatisk. En sportscruiser har intet tak å montere slikt utstyr i. Videre finner vi joysticken til baugpropellen på instrumentpanelet, en tre år gammel QL på 7 hk, og panelet til Autohelm autopiloten. Mye av utstyret er av nyere dato og alt instrumenter fungerer som de skal.

Motor teknisk

Mens vi er her ute, tar vi med motorrommet. Det befinner seg foran aktersalongen under en stor gasshengslet luke. Rommet er tørt, rent og ryddig. Installasjonene er skikkelig utført og det er greit å komme til for de daglige kontrollene. Men for all del, det er trangt med to så store motorer om bord, noe som gjør ettersyn av slanger og belger mer komplisert enn ønskelig. Begge motorene har bare 170 gangtimer etter storoverhaling. I salongbenken finner vi fire nye batterier.

Under dekk

Nå skal vi snakke bobåt, for her, under dekk, kan du leve godt og tørt - lenge. Engelske båter er brede og romlige båter. Fairline Targa er absolutt intet unntak. Full ståhøyde de fleste steder og en bredde som gjør det mulig å innrede praktisk. Alt treverk er utført i ask, og det gir en fin lys og lun følelse, til tross for at du befinner deg i ”kjellerleiligheten”. Vi en stor og god takluke, både i salongen og i lugaren i forpiggen, og godt med lys gjennom de fire avlange koøyene på styrbord side, og tre på babord side.

Båten har tre separate lugarer. Først kommer vi ned i ”stuen” som har en velutstyrt bysse på babord side, med blant annet 70 liters kjøleskap og gass stekeovn med to kokebluss. Her er det godt med skap- og skuffeplass. En stor og god benkeplate gjør kjøkkentjenesten komfortabel. På motsatt side finner vi en nytrukket u-salong, med gode hyller bak og vegger som er utnyttet til et moderne og oversiktelig panel med automatsikringer og til en 17 tommers lcd flatskjerm. Hele salongområdet har en fin takhøyde på 1.85 meter. Bordet i salongen kan slås ned. Dermed er det god plass til to sovende også.

Lugaren midtskips har dør inn fra styrbord side. Rett innenfor er det full ståhøyde, så minker den til en køyehøyde på 0,70 meter. Godt med lys og fin bredde, 1.25 meter, gjør rommet relativt stort. Absolutt ingen grunn til klaustrofobi.

På babord side fra hovedlugaren er døren inn til det kombinerte bad- og toalettrommet. Ikke så stort, men med ståhøyde på 1.80 meter, er det plass nok til en komfortabel dusjing. Rikelig med skapplass.

I forgjengeren til Targa 34 var det plassert en dobbeltkøye i høyde med en midtstilt sofarygg og bak et forheng. Denne idiotiske løsningen er heldigvis kastet på sjøen for lenge siden. I vår testbåt fører en stor og god dør midtskips inn til hovedlugaren i forpiggen. Her er det diagonalt plassert en dobbelkøye med to meters lenge og 1.30 meters bredde. Riktignok er takhøyden på innsiden av døren bare 1.65 meter. Det er godt om skapplass på styrbord side. Til og med nedfelt speil i innredningen.

På dekk

Rekka frem mot baugen starter på nivå med targabøylen. Det maner til en viss forsiktighet når du påbegynner din vandring frem mot dekk. Rekka blir til gjengjeld høyere og høyere og gir god beskyttelse videre. Et stort dekk, med en svak krumming, innbyr til soling. Solide pullere er plassert riktig. I baugen er det ettermontert et baugspyd i teak. Vet ikke helt om vi liker det. Dette er en sportscruiser hvor det meste dreier seg om plast. Man må ikke på liv og død ha baugspyd. Praktisk er allikevel den innfelte teleskopstigen.



Konklusjon

Et oppgradert og lekkert eksemplar. Båten bærer tydelig preg av godt stell gjennom hele sitt liv. Veldig lite slitasje. Godt finisharbeid på plast og tre. Meget romslig båt med praktiske løsninger både ute og inne. Betryggende å vite at motorene i testbåten er gjennomgått totaloverhaling. Perfekt båt for den som vil trygt og raskt av gårde over lange strekninger. Kallesjeløsningen er et minus. Men det handler om å ta og gi. På go´værsdagene er den perfekt. Et godt bruktbåtkjøp for en drøy million.



Data: Fairline targa 34:

Lengde: 10.60 m

Bredde: 3.45 m

Dyptgående: 0.90 m

Vekt: 6000 kg

Drivstoff: 455 liter diesel

Vann: 300 liter

Varmtvann: 50 liter

Motor testbåt: Volvo Penta AQAD 41 x 2 (2x200 hk)

Drev: Volvo Penta 290 duotropp

Pris som bruktbåt: ca. 1.1 millioner kroner.





Fart

O/min (DBA) KNOP

3900 32

3400 28

2900 24

2500 20

under 20 knop ”setter” båten seg, grei å kjøre opp til 8-9 knop.




Utgave: 

Stikkord: 

I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Twitter icon
e-mail icon