Test av ti 15-hestere

Test av ti 15-hestere



Test av ti 15-hestere:

Firetakterne fester grepet!

Firetaktspåhengerne får stadig bedre feste i markedet, særlig 15-hesterne. Båtmagasinet har testet ti 15-hestere, både totaktere og firetaktere på en Crescent 434. Flere motorer er nykonstruksjoner som f.eks. firetakterne Mercury 15 og Yamaha 15.



Tekst og foto: Lars H. Lindén

Norsk tilretteleggelse: Hans Due



Prisen på firetaktere har så smått begynt å dale, spesielt blant 15-hesterne, og stadig nye modeller dukker opp. Da vi testet femtenhestere for ca. fire år siden, var det bare en firetakter i klassen, nemlig japanske Honda. Nå har vi med hele fem firetaktere i tillegg til fem totaktere. Etter Honda kom Suzuki og Johnson/Evinrude på banen. I år har også Mercury og Yamaha lansert sine firetaktere i denne klassen, og både Suzuki og Yamaha har faktisk sluttet å selge totakts 15-hestere her i landet fordi etterspørselen er lik null på grunn av myndighetenes avgiftspolitikk og aldersbegrensningen på motorer større en 9,9 hester.

Det er fortsatt stor prisforskjell mellom den billigste og den dyreste firetakteren. Størst forskjell er det mellom den billigste, Suzukis firetakter med elstart til kr. 20.290, og den dyreste, Johnsons firetakter med elstart til kr. 30.414. Altså over 10.000 kroner i differanse! Sammenligner man prisene mellom totakter og firetakter fra samme produsent, er forskjellene langt mindre, ned i tre tusenlapper, mens hos enkelte produsenter som Mercury/Mariner er firetakteren faktisk et par tusenlapper billigere enn totakteren.

Testbenk: Crescent 434

Samtlige 15-hestere ble testet på en Crescent 434 som ble lastet med 2 og 3 personer. Båten passer perfekt for denne motorstørrelsen. Dessuten trenger man hverken fjernkontroll eller rattstyring. Samtlige motorer er lette å manøvrere med rorkult, og de fleste har i tillegg også gearkoblingen på rorkulten eller i fremkant av motoren.

Nesten alle motorene kan fåes enten med manuell start eller el-start. Prisforskjellene varierer en del. Hos noen er det kun snakk om ca. en tusenlapp, mens det hos andre er mer. Til noen motorer med elstart følger det også fjernkontroll for gass og gear.

En totakter greier man fint å starte for hånd, men en kald og sur firetakter kan være et mareritt å starte for hånd, og her kan elstart være en stor fordel.

Større sylindervolum

Alle totakterne er tosylindrede med sylindervolum på mellom 246 ccm og 323 ccm. Firetakterne har gjennomgående et noe høyere sylindervolum, og størst er Mercury 15 og Yamaha 15 (samme grunnkonstruksjon) på 323 ccm.

Firetakterne er også adskillig tyngre enn totakterne, mellom 10 og 15 kg. Størst forskjell er det mellom Mercurys to- og firetakter. Totakteren veier 34 kg, firetakteren 52 kg. En ikke uvesentlig opplysning for de som planlegger å bære motoren til og fra båthuset. 34 kg. er overkommelig for en voksen mann, men 52 kg. er i meste laget. Også under transport er det litt mer å tenke på med en firetakter, for den må ligge riktig for at ikke motoroljen skal renne ut eller inn i sylindrer og forgasser slik at hele oljesystemet tømmes. En av våre testmotorer, Johnsons firetakter ble transportert feil fram til teststedet og måtte tømmes helt for olje. Vi klarte å gjennomføre et par fartstester, men så stoppet motoren igjen, formodentlig på grunn av olje i forgasseren. Motorene er som regel merket med hvilken side som skal vende opp under transport, men det er fort gjort å ta feil.

Toppfart på 20 knop

Våre testresultater med de 10 motorene viser at firetakterne har mange fordeler. Farten med 2 og 3 personer ombord ligger omtrent på samme nivå som totakterne. Totakterne trekker 8 liter bensin i timen, firetakterne bare 5. En firetakter som kjøres i marsjfart (ca. 17 knop på denne båten) kommer 4 nautiske mil på 1 liter bensin. Ved tomgangskjøring, som er aktuelt for mange sportsfiskere og ved dorging, trekker totakterne ca. tre ganger så mye bensin som firetakterne.

Støynivået er ganske høyt for alle 15-hesterne, spesielt når man sitter på aktertoften ca. 1 meter fra motoren. Her er det ingen større forskjeller mellom to- og firtakterne. Ved høye turtall har firetakteren et noe skarpere lydbilde, og motorens konstruksjon gjør at løse deler ombord begynner å vibrere og gi fra seg sjenerende støy. Denne motortypen stiller således noe høyere krav til båtens forskjellige komponenter. Det er først når man kommer ned i turtall at firetakteren blir behagelig. Vi kan sammenfatte fordelene til totaktere og firetaktere slik:



Fordeler med en totakter på 15 hk:

- Lavere pris hos et par produsenter

- Lavere servicekostnader

- Letter å løfte

- Bra akselerasjon opp til planingsfart

- Lettere å starte for hånd

- Kan fraktes liggende uten at olje renner ut





Fordeler med en firetakter på 15 hk:

- Lavere pris enn totakterne hos de fleste produsenter

- Gir mindre skadelige utslipp

- Behagelige tomgangsegenskaper

- Lavere bensinforbruk

- Mer stillegående på lave turtall

- Mindre vibrasjoner på lave turtall

- Behøver ikke oljeblandet bensin


Johnson 15 – bærevennlig

Tverrspylt totakter med samme grunnkonstruksjon som Johnson 9,9. Begge versjoner selges også under navnet Evinrude. Blant finessene kan nevnes frontmontert gearskifte og bra balansert bærehåndtak, der det ene er innfelbart. Dette gjør denne motoren til en av de mest bærevennlige i testen.

Farten med vår testbåt ligger et par knop under de raskeste totakterne, men akselerasjonen opp til planingsfart er fullt ut godkjent. Noe høyt støynivå sammenlignet med de øvrige totakterne. Stor forskjell i pris mellom Johnsons 2- og 4-taktere. Begge var forøvrig de dyreste i sin klasse.

Mercury 15 – mange finesser

Tverrspylt totakter med samme grunnkonstruksjon som Mercury XR 10 på 10 hk. Mercurys 15-hester finnes også som Mariner 15. Samtlige har finesser som gass og gear i samme håndtak på rorkulten, hvilket gir en meget enkel manøvrering. Andre finesser er en kaldstartprimer (choke), låsbar styring samt trinnløs trim/tiltposisjon. Det siste gjør motoren ideell for kjøring på grunt vann. Som ekstrautstyr finnes også en kon kopp som kan monteres for bedre effekt ved oppbakking (ca. 200 kr.). Mercurys totakter er den letteste motoren på 34 kg. Fart og forbruk ligger rundt gjennomsnittet, men støynivået er bedre, spesielt ved lave turtall.

Suzuki 15 – den raskeste

Suzukis totakter er vendespylt og har samme grunnkonstruksjon som Suzuki 9,9. Begge har eksistert i mange år, men er blitt modernisert fra tid til annen. Suzuki 15 har det største sylindervolumet blant totakterne med 284 ccm, og det merkes godt i fartstestene. Toppfarten ble 20 knop med 2 personer og hele 19 knop med 3 personer. Også akselerasjonen opp til planingsfart er meget god, likeledes støynivået. Blant finessene nevner vi to eluttak, ett på 30 Watt og ett på 80 Watt som standard. Billigst i sin klasse.

Tohatsu 15 – bra akselerasjon

Japanske Tohatsu er den eneste produsenten som kun har totakter på sitt program. Deres 15-hester er vendespylt, og motoren har samme grunnkonstruksjon som 9,9-hesteren. En 2-sylindret motor med sylindervolum på 247 ccm. Belysningsuttak på hele 80 Watt er standard. Tohatsu 15 finnes kun med manuell start. Toppfarten ligger på samme nivå som de øvrige 15-hesterne, både med 2 og 3 personers belastning. Det samme gjelder bensinforbruket. Bra akselerasjon opp til planingshastighet på bare 12,2 sekunder. Støynivået ligger noe over gjennomsnittet, spesielt på høye turtall.

Yamaha 15 – liten, men kjapp

Yamahas 15-hester har samme grunnkonstruksjon som 9,9-hesteren. Begge er vendespylt og har et sylindervolum på 246 ccm. Det er det minste sylindervolumet av samtlige 15-hestere, men det kunne ikke merkes i våres tester. Farten både med 2 og 3 personer ombord ligger på samme nivå som de øvrige 15-hesterne. Det samme gjelder akselerasjon opp til planingsfart. Motoren får pluss også for lavt bensinforbruk, spesielt ved lave turtall.

Blant finessene nevner vi gearskiftet i front av motoren, en spesiell friksjonsinstilling for styringen og eluttak på 80 Watt som standard. Som ekstrautstyr finnes også en propell med ekstra god oppbakkingseffekt.

Honda 15 – første firetakter

Honda var først ute på påhengermarkedet med en komplett firetaktsserie som nå går helt opp til 130 hk. 15-hesteren er en eldre konstruksjon som også finnes som 9,9-hester. Sylindervolumet er på 280 ccm, og ligger noe lavere enn de øvrige i denne klassen. Det merkes godt i fartstestene. Med liten belastning er forskjellene små, men med 3 personer i båten tok det tid å komme opp i planingsfart. Toppfarten stoppet ved bare 15,5 knop. Drivstofforbruket er fullt ut godkjent, likeledes støynivået ved lave turtall. Blant finessene kan nevnes eluttak som standard og frontmontert gearspak.

Johnson 15 – oljen satt en stopper

Johnson 15 (og Evinrude 15) er to nye firetaktere som kom på markedet for et drøyt år siden. Begge finnes som 9,9-hestere og sylindervolumet er 305 ccm på samtlige modeller. Blant finessene nevner vi frontmontert gearspak, turtallssperre ved lavt oljetrykk samt en spesiell opphenging som reduserer vibrasjoner. Eluttak finnes ikke som standard til tross for en relativt høy pris på denne firetakteren.

Dessverre fikk vi bare gjort et par fartstester. Feil transport gjorde at bl.a. forgasseren fylte seg med olje. Derfor har vi heller ikke gjort noen tester av bensinforbruket, men sannsynligvis ligger forbruket omtrent på samme nivå som de øvrige firetakterne med samme sylindervolum og toppturtall. Dyrest i sin klasse

Mercury 15 –tung, men "vibrasjonssnill"

Mercurys og Yamahas nye firetaktere på 15 hester bygger på samme grunnkonstruksjon. Sylindervolumet er på hele 323 ccm. Men Mercury 15 har en noe annerledes rigg, utveksling og motorvekt. Sistnevnte er tyngst i klassen med 52 kg.

Blant finessene kan nevnes et meget effektivt motoroppheng for å redusere vibrasjoner. I motsetning til totakteren, har man på firetakteren skilt gass og gear. Fartsmålingene med 2 og 3 personer er meget gode, og med 19,5 knop på toppfart slår man nesten alle totakterne. Mercurys 15-hester finnes også i såkalt Big Foot-versjon med en utveksling på 2,41 for litt tyngre båter.

Suzuki 15 – stille og lettmanøvrert

Suzukis 15-hester kom for et par år siden, og den har samme grunnkonstruksjon som Suzuki 9,9 med et sylindervolum på 302 ccm. Suzukis 4-takter har mange fine finesser som f.eks. helautomatisk dekompresjonssystem som gjør at motoren er lett å dra igang for hånd. Videre har den frontmontert gearspak samt en rorkult som er plassert midt på motoren. Sistnevnte gjør at man kan sitte på hvilken side man ønsker og styre motoren. Også eluttak på 80 Watt er standard. Fartsmessig ligger denne motoren noe etter Mercury og Yamaha, men ikke i akselerasjon. Pluss også for gode støymålingsresultater – dette var den mest støysvake av alle 15-hesterne. Billigst i sin klasse.

Yamaha 15 – raskere enn 2-takterne

TESTVINNER!

Yamahas nye firetakter på 15 hester "banket" sin egen 2-takter i fart, både med 2 og 3 personers belastning. Toppfarten på 20 knop var sammen med Suzukis 2-takter testens raskeste. Også akselerasjonen er fullt ut godkjent med 16,5 sekunder opp til planingsfart på 15 knop. Yamaha 15 har samme grunnkonstruksjon som Mercury 15 med et sylindervolum på hele 323 ccm, d.v.s. størst i klassen. Men rigg, motoroppheng, utveksling, vekt og en del utstyr er forskjellig. Yamaha 15 har f.eks. frontmontert gearspak og eluttak som standard. Andre finesser er turtallssperre ved for lavt oljetrykk samt en regulering på framsiden for låsing av styringen. Som ekstrautstyr kan man få propell med ekstra god effekt ved oppbakking.



A:

Crescent 434 med målene 4,34 x 1,72 m. og en vekt på 175 kg. var vår testbenk. Båten er noe rundbunnet og produsenten anbefaler motorstørrelser fra 9,9 – 20 hk.



B:

Til begge Mercurys 15-hestere finnes en kon kopp som ekstrautstyr. Den gjør at propellen blir mye mer effektiv ved oppbakking. Perfekt for litt tyngre båter for å redusere "bremselengden". Pris ca. 200 kroner.



C:

Mange av dagens påhengere er betydelig lettere å manøvrere med sine sentrerte rorkulter og frontmonterte gearspaker. Slik ser det ut på Suzukis 4-takter på 15 hk.



D:

Slik ser det ut på innsiden av motordekselet på en firetakter. I overkant av bildet kan man skimte kamremmen som styrer ventilstillingene. Her ser man også et par merker på underdelen av motordekselet som markerer at denne del må vende ned under liggende transport for at ikke oljen skal renne inn i sylindrer og forgasser.





Testresultat - 15-hesters påhengere

Fabrikat
Johnson 15
Mercury 15
Suzuki 15
Tohatsu 15
Yamaha 15
Honda 15
Johnson 15
Mercury 15
Suzuki 15
Yamaha 15
Motortype
2-takt
2-takt
2-takt
2-takt
2-takt
4-takt
4-takt
4-takt
4-takt
4-takt
Anbef. max turtall
6000
6000
5600
5500
5500
6200
6000
6000
6000
5500
Maxturtall i test
6100
5900
5600
5700
5600
6100
6000
6000
5800
5600
Propeller i tommer
11
9
10
8
10 1/2
8 5/8
11
9
9
10 1/2
Fart i knop-2 pers
- ved maxturtall
18,4
19,0
20,0
19,0
19,0
17,8
18,4
19,5
18,4
20,0
- 500 omdr/minutt
16,2
16,8
17,8
16,2
17,3
15,7
15,7
17,3
16,8
17,8
- 1000 omdr/minutt
13,0
14,6
15,7
14,0
14,6
13,0
12,4
15,0
14,6
15,7
Fart i knop-3 pers
- ved maxturtall
16,8
16,8
19,0
17,3
17,3
15,5
18,0
17,3
18,0
- 500 omdr/minutt
13,5
14,0
16,8
14,0
15,7
12,2
15,5
15,0
15,7
- 1000 omdr/minutt
10,8
11,4
14,0
10,3
13,0
10,0
12,8
12,4
12,4
Bensin-lt/nautisk mil
- ved maxturtall
0,43
0,40
0,41
0,42
0,41
0,33
0,28
0,28
0,26
- 500 omdr/minutt
0,41
0,38
0,40
0,38
0,36
0,29
0,27
0,26
0,25
- 1000 omdr/minutt
0,45
0,38
0,38
0,33
0,32
0,29
0,21
0,22
0,20
Lyd i decibel (A)
- ved maxturtall
92
89
88
91
90
91
90
87
89
- 500 omdr/minutt
91
88
87
90
89
87
89
85
87
- 1000 omdr/minutt
89
85
84
85
85
84
88
84
85
Aks .0-15 knop i sek
12,5
13,7
11,9
12,2
13,1
20,5
20,0
17,5
16,5







Anmerkninger:

1) Testbåten er belastet med 2 personer og bensin, hvilket tilsvarer en vekt på ca 200 kg, og med 3 personer og bensin, hvilket tilsvarer en vekt på ca 300 kg.

2) Samtlige målinger har startet ved det ovenfor angitte maxturtallet, og deretter har vi dratt av 500 og. 1000 omdreininger.

3) Bensinmålinger er bare gjort med 2 personers belastning.

4) Lydmålinger er utført ca 1 meter fra motoren, d v s i høyde med øret på en fullvoksen person som sitter på aktertoften.

5) Samtlige motorer er montert av importørene og hevet opp ca. 15 mm. på akterspeilet.

6) På Johnson 15 (4-takt) kunne vi ikke gjennomføre noen bensinmålinger, men med all sannsynlighet ligger forbruket på nivå med de øvrige 4-taktere.





Data - 15-hesters påhengere

Fabrikat
Johnson 15
Mercury 15
Suzuki 15
Tohatsu 15
Yamaha 15
Honda 15
Johnson 15
Mercury 15
Suzuki 15
Yamaha 15
Motortype
2-takt
2-takt
2-takt
2-takt
2-takt
4-takt
4-takt
4-takt
4-takt
4-takt
Sylindrer
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
Sylindervolum i cc
255
262
284
247
246
280
305
323
302
323
Max turtall
6000
6000
5600
5500
5500
6200
6000
6000
6000
5500
Utveksling
2,41
2,00
1,92
1,84
2,00
2,10
2,41
2,00
1,92
2,08
Bensintank i liter
22,7
25
25
24
24
13
22,7
12
24
24
Vekt i kg (lang)
36
34
38
37
37
42
47
52
45
47
Eluttak (ekstra)
(5 Amp)
(5 Amp)
30+80 Watt
80 Watt
80 Watt
6Amp
(6Amp)
(6Amp)
30+80 W
80 Watt
Nødstopp
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
Gruntvannsinnst.
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
Tilkobl. fjernkontr.
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
bare elstart
ja
ja
Ca-pris – manuell
23.892,-
23.702,-
Ikke i Norge
20.990,-
Ikke i Norge
19.990,-
26.600,-
21.002,-
18.530,-
19.326,-
Ca-pris – elstart
27.433,-
26.578,-
---
---
---
22.990,-
30.414,-
23.542,-
20.290,-
23.016,-



Cirka-prisene er hentet fra importørene den 20/5-98. Hos forhandler kan det være helt andre priser, spesielt hvis motoren selges som ”pakke” sammen med en båt.

Importører:

Evinrude/Johnson: Fische Marine, 32 20 80 50

Honda: Kellox A/S, 64 94 50 00

Mariner/Mercury: Marine Power Int Ltd. 22 30 02 85

Suzuki: Erling Sande A/S, 22 68 37 90

Tohatsu: Kellox A/S, 64 94 50 00

Yamaha: Yamaha Motor Norge AS, 64 97 94 00

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon