Test av 5 fire-hk

Test av 5 fire-hk



Test av 5 fire-hk

Små slitere i to og fire takt

Utenbordsmotorer utvikles og lanseres friskt om dagen. Både store kraftpakker og små slitere. Vi har testet fem 4-hestere på en Linder 440 Fishing. En av dem er den nye firetakteren til Yamaha. De andre fire er to-taktere.

Tekst og foto: Lars H. Lindén

Til norsk ved Anne Marit Klokk



Fire hesteren er en populær sliter som ofte får røff behandling. Den blir i manges tilfelle slengt mellom båthuset, bilen og båten. Derfor er kanskje vekt og bærevennlighet viktigere enn pris og effekt.

Fire-hesterne på markedet veier mellom 15 og 22 kg. Lettest er Evinrude/Johnsen 4 og tyngst er den nye Yamaha F4. Forskjellen kommer bl.a. av at en fire-takts konstruksjon hare langt flere komponenter under dekselet enn en to-takter. Evinrude/Johnsen har dessuten et enkelt gear som mangler revers. Både denne krabaten og de andre fire hesterne kan “turnes” 360 grader for å bremse ned, men det er jo enklere og mer praktisk med et gear - selv på en liten fire hester.

Fire hesterne på markedet har volum på mellom 83 og 112 cc og alle er ensylindret bortsett fra Evinrude/Johnsen som er tosylindret. Flere sylindrer gir normalt mindre vibrasjoner og en jevnere gange, men vi merket ikke store forskjeller i så henseende mellom motorene i denne størrelsen. Mercury og Tohatsus 4 hestere kommer fra samme fabrikk, og på den samme blokken lages også en 5-hester. Yamaha 4 totakter var også med i testen, men da denne har andre spesifikasjoner i Norge enn i Sverige hvor testen ble foretatt, tar vi ikke med testresultatene. I Norge er sylindervolumet på Yamaha 4 totakter 103 cc mens volumet på de svenske motorene bare er 83 cc.

En time på full gass

Alle 4-hesterne har innbygde bensintanker som holder til en times kjøring på full gass og kanskje en halv time til på lavere turtall. Innbygd tank er en fordel hvis påhengeren skal brukes til en jolle eller gummibåt med begrenset dørkplass. Trenger man mer, er det greit å koble en ekstra separat tank til de fleste 4-hestere. (Se faktatabell)

Andre viktige detaljer er spørsmålet om man kan vinkle motoren opp i sakte fart på grunt vann. Med en slik finesse trenger man ikke flytte noen låsepinne. Du tar ganske enkelt tak på baksiden av motorlokket og flytter motoren opp så mange hakk som trengs. Vanligvis finnes 4-5 forskjellige nivåer og i det øverste ligger propellen like under vannflaten.

Testbåt i aluminium

Testen ble gjort på aluminiumsbåten Linder 440 Fishing. Den er 4,31 m lang, 1,64 m bred og veier kun 84 kg. Anbefalt motor fra produsenten ligger mellom 2 og 8 hk. En 4-hester er tilstrekkelig om man ikke sitter helt akterut og styrer, men plasserer seg på midttoften. Da kommer akterpartiet opp av vannet og vi oppnådde en toppfart på ca 10 knop med samtlige 4 hestere.

En 4,4 meters glassfiberbåt måtte minst hatt en 8 hk for å oppnå tilsvarende hastigheter. Men for å kunne styre og gasse fra midttoften, trenger man en teleskopisk rorkultforlenger (koster ca 400 - 500 kr) som skrus på motorens rorkult. Da er det viktig å passe på at man ikke setter dødmannsknappen ut av funksjon.

Sammenligningstesten mellom to takterne og firetakteren viser små differanser når det gjelder fartsegenskaper. Den kjappeste totakteren, Tohatsu 4 ga båten en toppfart på 10,5 knop og Yamahas nye firetakter ble radarmålt til 9,7 knop. Disse to har omtrent samme volum.

Utørst firetakter

Drivstofforbruk er kanskje ikke så veldig interessant for en 4-hester som drar maksimum et par liter i timen. Men velger man en motor med innebygd tank, kan det være greit å slippe stadig etterfylling. Med en firetakter kommer man ned i et forbruk på ca en liter i timen, og da holder den innebygde tanken en stund.

Firetakteren vinner når det gjelder støynivå. Ikke på høye turtall, her er det likt med totakterne. Men i det vi dro av 1000 omdreininger på gassen, kom vi ned i lave 80 dbA. med den nye Yamaha F4. Under tilsvarende tester for ca ti år siden, lå støynivået på nærmere 90 dbA med en vannavkjølt totakter i denne størrelsen, så utviklingen er inne i rett spor.



a)

EVINRUDE 4

Den eneste tosylindrede 4-hesteren og likevel den minste i volum i testen med kun 87 cc. Motoren har lavest vekt med bare 15 kg. Tanken rommer kun 1,5 liter, men man kan få større reservetank. Motoren mangler revers og forunderlig nok nødstopp som standardutstyr.

b)

MERCURY 4

Finnes også som Mariner 4. Begge motorene produseres i samarbeide med Tohatsu og de lages også i en fem hesters versjon. Størst av totakterne med 102 cc og en av de raskeste i vår test. Mercury 4 har mange finesser, bl.a eksosutslipp via propellen og fullt gear med revers.

C)

SUZUKI 4

En velkjent konstruksjon som har vært på markedet noen år. Den oppnår de samme gode resultater som de andre med en maksfart rett under ti knop. Lavt støynivå med kun 82 dbA på lavere turtall. Suzuki 4 har mange finesser som standard, bl.a. tilslutning for separat tank.

d)

TOHATSU 4

Motoren er en samproduksjon med Mercury/Mariner og som nevnt den største totakteren i klassen med 102 cc i volum. Motoren finnes også som fem hester. Den var raskest med en toppfart på 10,5 knop. Bra støynivå på lavere turtall og en hygglig vekt på 19 kg.

f)

YAMAHA F4

Den første fire takteren i denne klassen med et volum på hele 112 cc. Lav vekt til å være en fire takter og svært praktiske bærehåndtak. Den oppnår samme hastighet som totakterne, men bruker mindre drivstoff. Drar man av litt på gassen, er forbruket bare ca en liter i timen. En meget interessant nyhet.



g)

Den lille påhengeren som flyttes mellom båthuset, bilen og båten må nødvendigvis være grei å bære. På den nye Yamaha F4 har man satset på reale bærehåndtak.



h)

Denne 4,4 meters Linder Fishing i aluminium gjør hele ti knop med en fire hester hvis man sitter på mellomtoften. Den teleskopiske rorkultforlengeren brukes både til styring og gassing. Den koster ca 450 kroner.



i)

Her tenger man ingen trailer eller kran for å få båten opp av vannet. Testbåten, en Linder 440 Fishing veier bare 84 kg og utstyrt med en fire hester litt over 100 kg.

FAKTA
Fabrikat Evinrude 4 Mercury 4 Suzuki 4 Tohatsu 4 Yamaha F4
Motortype 2-takter 2-takter 2-takt 2-takter 4-takter
Sylindre 2 1 1 1 1
Sylindervolum i cc 87 102 90 102 112
Maks turtall 5500 5500 5500 5500 5000
Utveksling 2,08 2,15 1,91 2,15 2,08
Inbygd tank i liter 1,5 2,5 2,5 2,5 1,0
Anslutn. separat tank tillbehör tillbehör ja tilbehör ja
Oljeinnblandning i % 2 1 1 1-2 0
Avgasser i propellen nei ja nei ja nei
Vekt i kg (kort st) 15 20,5 20,5 19 22
Gear nei ja ja ja ja
Vridbar 360 grader ja ja ja ja ja
Gass i rorkulten ja ja ja ja ja
Eluttak (tillbehör) nei ja ja ja ja
Nødstopp nei ja ja ja ja
Gruntvannsstilling ja ja ja ja ja
Ca-pris (kort st) 6.200 6.440 5.419 5.590 87.983



OBS: Cirka-prisene er hentet fra de respektive importører den 20/7-98. Hos forhandlere kan det være andre priser, spesielt når motoren selges i en båtpakke.

Importører:

Evinrude/Johnson: Fische Marine A/S 32 20 80 50

Mariner/Mercury: Marine Power Int. 22 30 02 85

Suzuki: Erling Sande 22 57 89 50

Tohatsu: Kellox A/S Norge 64 94 50 00

Yamaha: Yamaha Norge A/S 64 97 94 00














TESTRESULTAT
Fabrikat Evinrude 4 Mercury 4 Suzuki 4 Tohatsu 4 Yamaha F4
Motortype 2-takter 2-takter 2-takter 2-takter 4-takter
Maksturtall i test 5200 5500 5100 5200 5100
Propell i tommer 7 7 6 ½ 8 8
Fart i knop:
- ved maksturtall 9,2 10,3 9,7 10,5 9,7
- 500 omdr./min. 8,0 9,2 8,6 9,5 8,0
- 1000 omdr./min. 7,0 8,0 7,6 8,3 7,0
Bensin, liter/time
- ved maksturtall 1,5
- 500 omdr./min. 1,2
- 1000 omdr./min. 0,8
Bensin, liter/ n.mil.
- ved maksturtall 0,16
- 500 omdr./min. 0,15
- 1000 omdr./min. 0,11
Støy, dbA
- ved maksturtall 89 87 86 87 87
- 500 omdr./min. 88 86 84 85 83
- 1000 omdr./min. 85 85 82 83 80



OBS

1) Testbåt: Linder 440 Fishing. Mål: 4,31 x 1,64 m, vekt: 84 kg, anbefalt motorstyrke: 2-8 hk.

2) Testbåten var belastet med en person og bensin, som utgjør ca 100 kg.

Samtlige motorer ble kjørt med rorkultsforlenger fra midttoften.

3) Samtlige målinger startet veddet ovenfor angitte maksturtallet, og siden har vi dratt av 500 resp. 1000 omdreininger.

4) Støymålingene ble gjort fra midttoften, ca 1,5 meter unna motoren.














Utgave: 

Stikkord: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
Twitter icon
e-mail icon