Test av 15-fotere

Test av 15-fotere



Test av 15-fotere:

Ungdomsjeepene

En dag i fjor høst dumpet et brev ned i redaksjonen: "Vi er to gutter på 14 og 15 år som er helfrelste på båter. Vi lurte på om dere kunne ta en båttest av 15 og 16-fotere". Til Øystein og Christian og alle dere andre båtfrelste: Her kommer'n!



Tekst og foto: Hans Due



Øystein og Christians spesielle ønsker var Askeladden 475 Fighter, GH 460 S, Uttern 4602 og Yamarin 4500. De tre første er med i testen. Yamarin klarte ikke å skaffe båt, da modellen 4500 skal "fades ut" av markedet og erstattes med 4510 som ikke var ferdig produsert da vi gjorde testen.

Forskjellige jeeper

Ved første øyekast ser båtene ganske like ut. Alle er mindre skjærgårdsjeeper med selvdrenerende dørk, styrekonsoll og vindskjerm. Men både planløsninger og ytre mål varierer en god del, hvilket også ga seg utslag i testen. Samtlige båter kom godt ut av det, men skal man velge en av båtene, bør man vurdere hvilke egenskaper man er på jakt etter. Prisen er også avgjørende, og den veiledende utsalgspris vi presenterer har innebygget prutningsmonn.

Ulike motorer

To av båtene var utstyrt med 50 hk. firetaktsmotorer, mens den tredje var påmontert en 40 hk. 3-sylindret totakter. Motorene var valgt av båtprodusentene som den motoren de mente passet best til båten. Vi kjørte båtene på noen kalde januardager i Horten, definitivt ikke ideelle værforhold for denne type båt, selv om vindskjermene tar av for mye av den kalde vinden.

Fartsmålingene

Vi har målt hastigheter med to personer ombord, og i hvilket fartsområde vi klarte å holde båten i plan. Motorene har vi ikke lagt så mye vekt på. Alle båtene kan kjøpes uten motor, men både Askeladden og Uttern tilbys som pakkeløsninger med Mercury/Mariner-motorer siden Marine Power har eierinteresser i begge båtbyggeriene, noe som gjenspeiles i pakkeprisen. Rana Plast som bygger GH, har innledet et uformelt samarbeide med Kellox som importerer Honda og Tohatsu-motorene.



GH 460 S

Dette er en båt basert på et godt, gammelt skrog. Tidligere het båten GH15, men etter at det ble laget ny innerliner og styrekonsoll, har båten fått nytt navn.

Skroget er det bredeste av de tre i testen, men under kjøring virker det ikke slik, fordi båten er ganske lett.

Bra sjøegenskaper

Sjøegenskapene er gode. 50-hesteren til Honda er nokså tung, noe man merker når båten ligger stille, for akterenden ligger ganske dypt i vannet. Med to personer på akterbenken, er båten litt tyngre enn de to øvrige å få i plan, men når den først er oppe, er det en morsom båt å kjøre. Den reagerer lett på trimming av motoren, og med 29 knop som toppfart med to personer ombord, går båten greit, uten sprut og skvetting.

Med én person ombord får man virkelig fartsfølelse, og 50 hk. er mer enn nok, selv om båten er Veritasgodkjent for 60 hk. Styringen og gass/gear var lett og behagelig. Båten virket fast og fin uten slamring fra lokk og beslag. Det eneste lille minus var at lokket i midten av rattet løsnet og flagret til sjøs, og at koppen rundt rattstammen løsnet og slamret.

Det er sitteplass til syv personer, men båten er godkjent for seks. Det er plass til tre personer på akterbenken, to forut og en foran hver konsoll. For båten har to konsoller, en til føreren og en vis a vis til en passasjer. Styringen er montert på styrbord side, og båten heller litt når man kjører alene.


Utstyr

Det er fire stuerom ombord, et stort under akterbenken, et under hver konsoll og et under benken forut. I tillegg er det en liten dreggluke forut. Rekkestøtter, pulpit og beslag er i syrefast stål. Det samme er de fire kryssholtene. Rekka på akterspeilet kunne med fordel vært litt høyere slik at man hadde støtte for ryggen.

Båten er selvdrenerende, en drenering som kan lukkes med kran, og som på de nye utgavene også kommer med en hendel på styrekonsollen. Det er fine stigtrinn på hver side av motorbrønnen og bade-/redningsleider. Tank og batteri har fått plass i hver sitt rom. Lanterneføringen på vår testbåt var kun en rundtlysende på stang med bajonettfatning og montert aktenfor førerplassen, men på de båtene som skal selges fra nå av, er det i tillegg montert separate sidelanterner under griperekka foran konsollene.

Vår testbåt hadde ikke CE-merking, men det var fordi denne var av fjorårets produksjon. Alle båter som selges i år er CE-merket.

Veiledende pris på båten er kr. 58.840,-. Veiledende utsalgspris på Honda 50 er 59.900,-, hvilket til sammen gir en pris på kr. 118.740,- Dette er den dyreste i klassen, men det blir antydet at man hos forhandler kanskje kan prute seg ned til rundt 100.000 for hele pakken. Skal man ha kalesje og putesett, kommer dette i tillegg, og koster henholdsvis kr. 5.390,- og kr. 4.160,-.

Fart

Farten er radarmålt med to mann ombord. Lufttemperatur 2°C, vanntemperatur 1°C Propell: 11 ¼ x 13


Omdr. Fart i knop
6500 29
6000 27
5500 23
5000 21
4500 18
4000 13,5
3500 Ned av plan
Data
Lengde: 4,60 m.
Bredde: 2,05 m.
Vekt u/motor: 350 kg.
Motor testbåt: 50 Honda 4-takt
Maks motor: 60 hk
Antall personer: 6
Maks last: 510 kg.
Godkjent Veritas: Ja
CE-merket: Ja

Produsent: Rana Plast A/S, Myraveien 34, 8640 Hemnesberget. Tlf: 75 19 33 00



Uttern 4602

Vi testet "deLuxe"-utgaven med blått skrog og teaklaminat på dørken. Båten hadde påmontert den minste motoren av testbåtene, den nye 3-sylindrede totakters 40-hesteren til Mercury/Mariner.

Likevel var båten kjappest av de fire med to personer ombord med en toppfart på 30 knop. En vesentlig årsak til farten er at båten er ganske smal og lett.

Sikre sjøegenskaper

Den skyter raskt i plan, reagerer greit på trimming av motoren, dog noe mindre enn GH'en og virker noe tyngre i sjøen. Likevel kjennes den sikker og trygg.

Sidestabiliteten er dårlig når man beveger seg i båten, spesielt fordi man må helt over på den ene siden for å komme rundt styrekonsollen som er montert på styrbord side, og som det er plass til to personer bak. Styringen er montert ut i siden, hvilket gjør at båten heller ganske mye med bare en person ombord. Dessuten synes vi det var litt langt fram til rattet. Ratt og gear/gass kunne vært noe bedre justert, for de var en del tyngre å hanskes med enn på GH'en.

Båten er CE-merket, men ikke Veritasgodkjent, siden båtbyggeriet ligger i Sverige. Produsenten oppgir i sin markedsføring at båten anbefales for motorer fra 30-50 hk, men på CE-merket er maks motorstørrelse angitt til 29 kW, hvilket er 40 hk. En motorstørrelse vi syntes passet godt.

Utstyr

Alle beslag, rekkestøtter, pulpit og kryssholt (4 stk) er i syrefast stål. Også denne båten har fine stigtrinn på hver side av motorbrønnen, hvorav det ene også rommer en ankerboks samt bade/redningsleider. Rekken akterut gir god støtte for ryggen.

Båten er godkjent for fem personer, men det er sitteplass til seks, to akterut, en foran styrekonsollen og tre forut og på langsgående benk på babord side. Det er fire stuerom, ett under akterbenken, to forut og under sidebenken samt det foran nevnte ved siden av motorbrønnen. Dessuten er det et par små, hendige hyller i borde på hver side akterut. Teaklaminat på dørken gir et varmt og lunt preg. Dørken er selvdrenerende.

På bøylen rundt vindskjermen er en lanternemast med rundtlysende topplanterne og kombinert sidelanterne. En løsning vi ikke er helt begeistret for, fordi masten har en tendens til å skli rundt bøylen ved kjøring i litt sjø. Der er løsningen til Askeladden og GH'en bedre. Fartsmåler følger med som standard, men vi savnet turteller som ikke følger med Mercury/Mariners motorer fra 40 hk og nedover.

Prisen er ganske gunstig for pakkeløsning båt/motor, kr. 93.900,- uten puter og kalesje. Sistnevnte koster henholdsvis kr. 3.924,- og kr. 8.100,-. Bare båt koster kr. 57.800,- Dersom man ønsker et annet motormerke.

Fart

Farten er radarmålt med to mann ombord. Lufttemperatur 2°C, vanntemperatur 1°C Propell: 12,2 x 15


Omdr. Fart i knop
5120 30
4500 25,5
4000 21
3500 16,5
3000 Ned av plan
Data
Lengde: 4,58 m.
Bredde: 1,82 m.
Vekt u/motor: 340 kg.
Motor testbåt: 40 Mariner 2-takt
Maks motor: 40 hk
Antall personer: 5
Maks last: 405 kg.
Godkjent Veritas: nei
CE-merket: Ja

Produsent: UTTERN BÅTAR AB, Norrlångträsk, S - 934 95 Kåge. Telefon: 00-46-910 940 27.

Agent i Norge: Marine Power Int. Ltd. Tlf: 22 30 02 85 URL: http://www.baat.aller.no/bu/uttern.html#anchor1171631







Askeladden 475 Fighter

Askeladden er kjent for å lage stødige båter, så også med denne. Med en vekt på 410 kg, er det den desidert mest sidestabile båten, til tross for at den er smalere enn GH'en og 15 cm lengre.

Båten tålte mest sjø av de tre, og gikk meget bra med firetakteren til Mariner på 50 hk. i en toppfart med to personer ombord på 28 knop. Maks motor godkjent av Veritas er 60 hk., og det tåler båten fint. Båten er CE-merket.

Robuste egenskaper



Man merker ikke trimming av motoren i samme grad som de to andre, mye fordi styrekonsollen er montert lenger forut slik at tyngdefordelingen blir en annen. Men båten virker meget trygg og god, kanskje litt kjedelig å kjøre. Det var den eneste av båtene som ikke hadde noen markert planingsterskel, og som holdt koken ned til under 7 knop. De øvrige falt gjennom ved rundt 12-15 knop.

Man sitter lunt og komfortabelt bak den store vindskjermen, og Askeladden er den eneste båten i testen som har et separat, behagelig ryggstø. Dessuten er styringen midtmontert, noe vi anser som en stor fordel når man er alene i båten. På grunn av dette, er fremføring av kabler til styring og gass/gear noe mer komplisert, hvilket vi merket fordi alt gikk litt tregere.

Båten er godkjent for seks personer, hvilket det også er sitteplasser til. To forut, to ved styrekonsoll, og to akterut på hver side av motorbrønnen. Under motorbrønnen er det stuerom og separat plass for batteri. Lokket til dette rommet kan vippes opp og fungerer som bord mellom de to setene akterut. Dessuten kan ryggstøet til det doble førersetet vippes forover, slik at det hele danner en fin liten sittegruppe til fire personer. Forøvrig er det et stort stuerom under styrekonsollen og under sittebenken forut.

Utstyr

Griperekker, pulpit, vindskjermbøyle og kryssholt er alle i aluminium. Vi synes det gjør seg bedre med syrefast stål, men det er sikkert et prisspørsmål. Sidelanterner er montert under griperekkene, og topplanterne og akterlanterne er en rundtlysende lanterne på en høy stang med bajonettfatning som er montert aktenfor styrekonsollen. Det er bade/redningsleider, men dårlig med gripemuligheter for å komme seg opp. Askeladden har ikke noen stigtrinn i form av plattformer på hver side av motorbrønnen slik de andre to har, men det er påmontert et lite trinn på akterspeilet på hver side.

Både turteller og fartsmåler følger med som standard. Putesett er ekstrautstyr og koster kr. 3.000,- Prisen for den pakkeløsningen vi testet var kr. 103.800,- Bare båt koster kr. 57.000,-

Fart

Farten er radarmålt med to mann ombord. Lufttemperatur 2°C, vanntemperatur 1°C Propell: 14 3/8 x 13

Omdr. Fart i knop
5700 28
5000 24
4500 21
4000 17
3500 10
3000 7


Data
Lengde: 4,75 m.
Bredde: 1,95 m.
Vekt u/motor: 410 kg.
Motor testbåt: Mariner 50, 4-takt
Maks motor: 60 hk.
Ant. personer: 6
Maks last: 510 kg
Veritasgodkjent: Ja
CE-merket: Ja

Produsent: Henrik J. Askviks Sønner AS, 5220 HAGAVIK. Tlf: 56 30 87 00. URL: http://www.askeladden.no

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon