Test: Askeladden 705 Voyager

Test: Askeladden 705 Voyager



Test: Askeladden 705 Voyager

Stram regi

Askeladdens nye modell 705 Voyager har stram regi i innredningen. Båten er bygget i god Askeladden-tradisjon, solid, robust, sjøsikker og nesten kjedelig å kjøre. Den kan fint brukes til overnatting for fire personer en helg.



Tekst og foto: Hans Due



Man skulle tro at når amerikanske Brunswick Co. Som blant annet lager Mariner/Mercury/Force/Mercruiser-motorene går inn på eiersiden i et båtbyggeri slik som de har gjort i Askeladden-fabrikken (33%), ville den amerikanske innflytelse gi seg utslag i modellutvalget. Men Henrik Askviks Sønner AS, hvor kun to av familiens medlemmer er gjenværende aksjeeiere, har klart å bevare det Askeladden’ske særpreget. Fremdeles produseres de gamle modellene som fortsatt selger godt. Fornyelse er det imidlertid, og modellen 705 Voyager - den største hittil - har et moderne weekend-cruiser preg over seg. Båten virker velorganisert, og meget veltipasset. Her er det ingenting som slamrer og rister i litt tøff sjø.

Sjøegenskaper

Båten virker som sagt robust. I tillegg til sprøytestøping, benyttes også håndopplegg i deler av skroget, blant annet med den nye Devold AMT-matten som både er lett, krever mindre polyester og ekstremt sterk på grunn av at fibrene er vevet inn i såkalte multiaksiale retninger. Det vil si på kryss og tvers i stedet for i bare to retninger, på langs og på tvers.

Vi kjørte båten med en MerCruiser 4,3L EFI med Alpha One-drev. Motoren yter 210 hk. og gir båten en toppfart på ca. 36 knop. Båten går lett i plan, men reagerer ikke så mye på powertrimen. V-bunnen er på 19 grader, og båten virker tørr i motsjø. I krapp sidesjø skrått forfra opplevde vi en og annen dusj.

Båten er lett å styre, men det eksemplaret vi fikk for testing var veldig tung på gassen. Antagelig som resultat av en noe uheldig kabling. I krappe svinger opplevde vi ingenting unormalt, og selv ved fullt rorutslag klarte vi ikke å få båten til å hugge. Finmanørering gikk veldig greit. Man sitter for øvrig godt skjermet bak vindskjermen, både på førersiden og passasjersiden.

Førerplass

Førerplassen er greit organisert. En 1 ½ seter gir romslig plass for føreren, men det er knapt nok plass til to. Halve setedelen kan vippes opp slik at man kan se over frontruten når man kjører. Dessuten gir det bra plass til å stå dersom man ønsker det.

Ratt, gass og gir ligger lett i hånden. Gassen er noe i hardeste laget. Instrumentpanelet bryter det noe hvite plastpreget med en treimitert plate. Alle instrumentene er lettleste og elegante fra Faria. Bryterpanelet er montert på begge sider av rattet og godt merket. Kartbord mangler. Sikten er grei horisonten rundt. En vindusvisker er standard, men den hadde alt for lite utslag på vår båt. Ved siden av dashbordet er det to støpte trinn som gir adkomst til fordekket gjennom midtvinduet som kan åpnes.

Uteplass

Vis a vis førerplassen er det en L-sofa som gir plass til 3-4 personer. Ryggen i den korte enden av L’en kan vippes forover slik at man også får en sitteplass mot akterdekket. Under samme del av L-sofaen er det et stuerom som også inneholder hovedstrømsbryteren. På dørken er det teaklaminat, noe man også kan få på akterdekket som ekstrautstyr.

Aktenfor førersetet er det en bysse som inneholder det mest nødvendige, kokeapparat (Wallas safeflame), en stålvask og et kjøleskap under. Skap og skuffer det sparsomt med, men man kan benytte stuerommet under L-sofaen, eventuelt et skap med skuffer under dobbeltkøya forut. Dette skapet er imidlertid ekstrautstyr. Over byssedelen er et skjermende lokk. Det er kun opplegg for kaldt vann, men varmtvann kan sikkert monteres inn i det store motorrommet.

Akterdekket er stort og selvlensende, og fungerer også som motorromsluke.Dekket er selvdrenerende gjennom slanger i akterkant og ut skrogsiden via kraner som kan stenges. På hver side av akterdekket er hengslede lemmer som kan benyttes som sittebenker eller som solseng dersom man bruker en stor, løs plate som følger med. I dørken er det dessuten montert to søyleholdere for bord. Det er ikke port i akterspeilet, men adkomst til badeplattformen er enkel via støpte trinn i hvert hjørne akterut.

Badeplattformen er ren og ryddig. I den ene siden er innfelt en hånddusj, i akterspeilet en dør til et stuerom hvor det er plass til fendere og fortøyningsutstyr og en bade-/redningsleider til å felle ut har fått plass under et lokk i badeplattformen.

Motor/teknisk

Hele rommet under akterdekket er satt av til motorrom. Det kan nesten virke som sløsing med plass i en slik båt, men de nye CE-reglene gir ikke adgang for å bruke noe av rommet som stueplass, med mindre det er helt adskilt fra resten. I så fall måtte lukeløsningen bli en helt annen. Motorrommet er dessuten lett å holde rent med gelcoatfinish på dørken og kjølsvinet. Den store motorromsluken er enkel å åpne ved hjelp av den monterte gassdemperen.

Kabler og slanger er skikkelig oppklamret. Drivstofftanken er midtmontert under stuerommet i L-sofaen. Ferskvannstanken og tanken til kokeapparatet er under byssedelen og med adkomst fra motorrommet. Helt i hjørnet akterut på styrbord side er brannslukkingsapparatet montert. Det er av den nye Sea-Fire typen som Telmo Control leverer og som inneholder gass som erstatter halon’en. Under L-sofaen på babord side er batteriet montert på en glideskive i en egen kasse som det er adgang til fra motorrommet. Vi målte ladespenningen til 14,46 volt ved 2.000 omdreininger og alt elektrisk ombord påslått. Det er en helt perfekt ladespenning som utnytter dynamokapasiteten maksimalt uten å ødelegge batteriene. Ett batteri er standard, men det er plass til to i kassa.

Alt det elektriske for øvrig samles i et sikringsskap under dobbeltkøya forut, og det er lagt opp slik at det både er sikringskapasitet til ytterligere elektriske installasjoner samt at det er trukket kabler til det man måtte ønske av ekstrautstyr som for eksempel GPS, kartplotter, VHF, ekkolodd osv.

På skottet forut i motorrommet er det montert en manuell lensepumpe. Det var ingen elektrisk lensepumpe, hvilket vi noterte på minussiden.

Båten er CE-merket i kategori C (innaskjærs), lastekapasitet på 840 kg., godkjent for 8 personer samt maks motorstørrelse på 300 hk.



Lugarer

Det er ikke verst å få til fire faste køyeplasser i en 23-fots båt, men det er det her. Køyene er i stedet for salong under fordekket, noe vi anser som en fordel, for salong har man ute under kalesje, og med en varmer montert, klarer man seg gjennom hele sesongen uten å fryse.

Den ene dobbeltkøya går på skrå langs styrbord skrogside og fram i forpiggen. Den andre dobbeltkøya går på tvers innunder førerplass og L-sofa. Mellom disse er en sittebenk med plass til to personer og grei å benytte til av- og påkledning. Under begge køyene og sittebenken er det store stuerom. I stuerommet til den fremste køya er dessuten montert inn septiktank og hovedstrømstavle. Septiktanken er vi litt skeptisk til med hensyn til luktproblemer, spesielt fordi den er laget i plast. For øvrig er det utsugingskobling for septik forut på fordekket i tillegg til manuell pumpe på toalettet.

Taket er skaipolstret, mens skrogsidene er ren glassfiber. Kun ett lys i form av en down-light-lampe over dobbeltkøya er kanskje i snaueste laget. I tillegg er det en leselampe i dobbeltkøya på tvers. Dagslys kommer inn gjennom tre små, avlange koøyer i dekksoverbygget, gjennom den runde takluka/rømningsveien og gjennom den sotede glass-skyvedøren til uteplassen. Man kan få et skap med hylle og to skuffer under dobbeltkøya forut, men dette er ekstrautstyr til den nette pris av kr. 6.410,-.

Toalett

Eget toalettrom har man også fått plass til, riktignok av den spartanske typen der man helst bør dra ned buksa først og så rygge sakte inn. For det er bare sittehøyde under taket. Doen er OK. Rommet er ellers utstyrt med dorullholder, downlight midt i taket, et lite skap med speildør, avtrekksvifte (som blåste i stedet for å suge på vår testbåt) og manuell lensepumpe for septiken. Skal man på do, må man først klappe sammen leideren fra lugaren til uteplassen for å få opp døra. Har man vært på do, må man ut i byssa for å vaske fingrene.

Konklusjon

En bra båt som kan benyttes til overnattingsturer for inntil fire personer. Gode sjøegenskaper. Bra kvalitet, men dyrt ekstrautstyr.

Fart/støy

Farten er radarmålt med en person ombord og tilnærmet full bensintank (ca. 250 lt.). Motoren er en MerCruiser 4,3 liter EFI på 210 hk. Støyen er målt ved førerplass. Støynivået er meget behagelig.


Omdr. Fart i knop Støy i dbA
4500 35,9 85
4000 30,5 80
3500 24,6 77
3000 20,0 74
2500 11,6 72
2000 7,7 74
1500 6,1 66
1000 4,7 64
700(tomg) 3,4 59


Data
Lengde: 7,05 m.
Bredde: 2,60 m.
Vekt: 1.600 kg. m/ testmotor
Ant. pers: 8
Belastning: maks 840 kg.
Motor: Mercruiser 4,3L EFI Alpha One(210 hk)
Alt. Motor: Mercruiser 2,8L D-Tronic Bravo 2 diesel (150 hk.)
Maks motor: 300 hk
Drivstoff: 270 lt.
Ferskvann: 55 lt.
Septik: 40 lt.
Pris standard båt: Kr. 418.000,- m/4,3L EFI
CE-merket: Ja



Produsent: Henrik J. Askviks Sønner AS. 5220 Hagavik. Tlf: 56 30 87 00

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon