TEST: AQ ALU RIB, RIVER 350 XR, PIONER 11 SPORT, GEVING.COM RIB 350, TERHI MORE FUN C Velg tøft og trygt

TEST: AQ ALU RIB, RIVER 350 XR, PIONER 11 SPORT, GEVING.COM RIB 350, TERHI MORE FUN C Velg tøft og trygt

TESTLAG: AMUND RICH. LØKEN, LARS KRISTIAN LARSEN, HANS DUE, ATLE KNUTSEN

Båtene vi har testet er typiske 12-fotere som går greit med 9,9 hk, men som bør ha 15 hk for å oppnå en fart på rundt 20 knop. Jollene er for tunge til at det er mulig å holde dem i plan i under 10 knop med en 9,9 hester og en person på 40-50 kg ved rattet. Dermed er de uaktuelle for barn under 16 år. De fem båtene vi plukket ut til denne testen henvender seg til ungdom fra 16 år og oppover. (Se egen rammesak om regelverket.)

Materialvalg

De fem testbåtene er laget i ulike materialer og materialkombinasjoner: To RIB’er med henholdsvis aluminiumsskrog og glassfiberskrog, begge med pongtong i PVC. Det andre ”paret” var bygget i polyetylen (rotasjonsstøpt plast), og den siste båten i såkalt ABS som er en sandwichkonstruksjon. Polyetylen-båtene, representert ved Pioner og River, er bunnsolide og tåler mye røff behandling. Ulempen er at de er tunge. Terhi-båten er testens absolutt tyngste og største, bygget i ABS-plast. ABS-sandwichen har en skumfylt kjerne som dels gjør båten nærmest usenkelig, samtidig som den er stiv og kompakt. Til tross for størrelsen, er Terhi-båten kun CE-merket for tre personer og er testens absolutt rankeste båt – i klasse med Pioner 11 Sport. Til sist har vi to RIB’er. Begge bygd i Kina, begge med høy kulhetsfaktor, lav vekt og betydelig stabilitet. AQ Alu RIB har skrog i aluminium og PVC-pongtong med tre kammere. Gjeving.com RIB 350 har konvensjonelt glassfiberskrog (GRP) og PVC-pongtong med fire kammere. Flere kammere reduserer faren for at hele pongtongen punkterer og gjør båten tryggere. Aluminiumsskroget gir en meget stiv konstruksjon som man ganske bekymringsløst kan trekes opp på en strand.

Motorstyrke

Båtene vi har testet har tilnærmet samme størrelse og er beregnet for motorer fra 5 til 25 hk. Samtlige planer og går greit med 9,9 hk motor, i alle fall rett frem. Gjeving.com og Pioner mister raskt fart og faller ut av plan i sving. Det et faktum at samtlige båter gjør over 10 knop med 9,9 hk og 100 kg belastning. Båtene er derfor kun aktuelle for ungdom fra 16 år og oppover, og dermed er motorer på 15 hk eller mer et fornuftig (og lovlig) motorvalg på de testede båtene.
Båtene i testgruppen var utstyrt med henholdsvis Yamaha F9,9 Sport, Tohatsu MSF9,8 og Honda DF15. Yamaha F9,9 Sport er i utgangspunktet en 15 hk motor som er effektredusert til 9,9 hk. Når man kjøper motoren er imidlertid hk-avgift for 15 hk inkludert i prisen, slik at man når som helst kan fjerne plomberingen og hente ut 15 hk av motoren. Fra begge Yamaha-motorene i testen var det tatt ut 15 hk. Honda BF15 er 20-hesteren BF20 som er nedjustert til 15 hk. Den testede Tohatsu MFS 9,8-motoren er forholdsvis pigg sammenlignet med de mer volumsterke motorene fra Honda og Yamaha, men det er likevel i snaueste laget med en 9,8 hk på henholdsvis Gjeving.com og River. Samtlige båter i testen fortjener 15 hk motor.
Sikkerhet
Trygge og forutsigbare sjøegenskaper, god sideveis stabilitet, gode muligheter til å holde seg fast, fornuftig plassering av dødmannsknapp, at båten kan flyte selv om den blir fylt med vann og at RIB-pongtongene er delt i flere kammere er blant egenskapene som er viktige å vurdere når man skal kjøpe en ungdomsbåt. Å forsikre seg om at båten har tilfredsstillende CE-merking gir også en viss trygghet i forhold til at båten tilfredsstiller et minimumsnivå av sikkerhetskrav. Samtlige båter i testen er CE-merket i kategori C, med unntak av Pioneren som havner i kategori D. Det er interessant å merke seg at begge RIB’ene er godkjent for fem og 5,5 (!) personer, mens Terhi som veier over 100 kg mer, kun er godkjent for tre personer. Bæring og stabilitet er merkbart dårligere på Terhi og Pioner enn på AQ Alu RIB, Gjeving.com RIB 350 og River 350 XR. River-båten er i praksis en RIB i rotasjonstøpt plast. AQ Alu RIB har et stivt, smalt og meget skarpt aluminiumsskrog som i kombinasjon med at føreren sitter langt frem, har en minimal planingsterskel. I de skarpeste svingene på full fart begynner skroget å hugge. I motsatt ende av skalaen har vi den brede Terhi-båten som har en meget bratt planingsterskel, men som byr på ekstremt myke og kontrollerte svinger. I litt sjø går den derimot betydelig hardere enn AQ Alu RIB. Gjeving.com byr på et kompromiss, med god sideveis stabilitet både ved stilleligge og kjøring, myke og kontrollerte svinger og grei gange i noe sjø.

Pris
Alle båtene i testen er priset i området rundt 50.000 kroner og opp mot 70.000 kroner, avhengig av utstyrsnivå. Den båten som har høyest utstyrsnivå, men samtidig holder testens laveste pris, er Gjeving.com, kun slått med et par tusenlapper av den meget sparsommelig utstyrte Pioner 11 Sport. Den klart dyreste er AQ Alu RIB, mens Terhi More Fun C er nest dyrest.

Hva skal man velge?

I denne testgruppen er valget enkelt, og står mellom de to RIB-båtene. AQ Alu RIB er den klart mest komfortable båten med sitt jockeysete og gode førerergonomi. Den har svært god stabilitet, men hugging ved krappe svinger trekker ned ut i fra et sikkerhetssynspunkt. På den annen side gjør det skarpe skroget båten til den mest komfortable i sjøen. Selv om båten er CE-merket for 5,5 personer, er det i realiteten kun plass til to når den er innredet med jockeysete. Nettopp derfor når ikke båten opp på førsteplass, i kombinasjon med at den er svært kostbar i forhold til utstyrsnivået.
Den overraskende vinneren i denne testen er Gjeving.com RIB 350. For det første har den overlegent mest standardutstyr, samtidig som den ikke koster mer enn testens rimeligste (og enkleste) båter. Gjeving.com er CE-merket for fem personer, noe den med nød og neppe også har plass til. Pongtongen er delt inn i fire kammere, i motsetning til AQ RIB-ens tre. Båten har en vesentlig brattere planingsterskel enn AQ RIB-en, men når båten er kommet opp i plan har den førsteklasses sjøegenskaper, på nivå med Terhi More Fun C. Den har dessuten både Riverens og AQ RIB-ens stabilitet når den ligger stille. Gjeving.com RIB 350 er derfor vårt førstevalg blant ungdomsbåtene i denne testen.

TESTFAKTA
Båt AQ River Pioner Gjeving.com Terhi
Modellbetegnelse Alu RIB 350 XR 11 Sport RIB 350 More Fun C
Lengde i meter 3,60 3,50 3,32 3,50 3,40
Bredde i meter 1,68 1,50 1,62 1,69 1,64
Vekt uten motor i kg 105 125 125 95 170
Motor fra-til i hk 9,9 - 20 5 – 15 8 – 15 5 – 25 10 – 20
Anbefalt motor i hk 15 10 9,9 9,9 15
Maks ant. pers. 5,5 3 4 5 3
CE-kategori C C D C C
Bensintank liter 24 12 12 eller 24 12 12
Skrogmateriale Aluminium Polyetylen Polyetylen GRP ABS
Pongtongmateriale PVC - - PVC -
Antall kammere 3 - - 4 -
Opprinnelsesland Kina Norge Norge Kina Finland
Tilgjengelig utstyr:
Dreggkasse Nei Nei Nei Nei Nei
Låsbare stuverom 1 1 1 2 2
Puter Standard Nei Ekstra Standard Ekstra
Full lanterneføring Ekstra Nei Nei Standard Nei
Targabøyle Ekstra Ekstra Nei Standard Nei
Lanternemast – rundtlysende Nei Ekstra Ekstra Nei Ekstra
Konsoll Standard Ekstra Standard Standard Standard
Selvlensende dørk Nei Nei Nei Nei Nei
Regnlens med plugg Standard Standard Standard Standard Standard
Type styring Teleflex Teleflex Teleflex Teleflex Teleflex
Dobbel benk Nei Ekstra Standard Standard Standard
Jockeysete Ekstra Nei Nei Nei Nei
Låseøye, herdet Standard Nei Standard Standard Standard
Ryggstøtte med pute Nei Standard Ekstra Standard Nei
Kalesje Nei Nei Nei Nei Ekstra
Opplagspresenning Ekstra Nei Nei Standard Ekstra
Konsolltrekk Ekstra Nei Nei Nei Ekstra
Elektrisk start Ekstra Ekstra Ekstra Ekstra Standard
Fotpumpe Standard - - Standard -
Årer Standard - - Standard -
Lappesaker Standard - - Standard -

Priser:
Pris, kun båt 29.190,- 27.895,- 24.200,- 23.900,- 28.900,-
Pris med 9,9 hk 64.900,- 44.990,- 44.900,- 45.900 47.890,-
Pris med 15 hk 64.900,- 49.990,- 44.900,- 49.900,- 57.090,-
M/el-start 9,9 hk 69.900,- 50.385,- 48.500,- 48.400,- 55.290,-

Importør/produsent:
www.govi.no
www.kellox.no
www.pionerboat.no
www.gjevningmarina.no
www.kellox.no

MERKNAD: Prisene er inkludert avgifter og montering. Alle prisene er inklusive konsoll, men eksklusiv elektrisk start (se spesifisert pakkepris for 9,9 hk med elektrisk start).

TESTRESULTAT

Båt/modell AQ Alu RIB River Pioner Gjeving Terhi
Testmotor Yamaha Tohatsu Yamaha Tohatsu Honda
Typebetegnelse F9,9 Sport MFS 9,8 F9,9 Sport MFS 9,8 DF15
Effekt i hk 15 9,8 15 9,8 15
Kort/lang stamme Kort Kort Lang Kort Lang
Propeller i tommer 10 8 9 7,5 8,5
Materiale Aluminium Aluminium Aluminium Aluminium Aluminium
Toppturtall i test 5.680 6.150 6.050 6.180 5.780
Tankinnhold 2/3 2/3 2/3 2/3 2/3
Fart i knop:
Toppturtall 19,4 16,5 20,0 17,0 20,0
-500 o/min 17,4 14,5 17,0 15,0 18,0
-1.000 o/min 15,0 11,0 15,0 11,0 12,0
-1.500 o/min 11,0 Ut av plan Ut av plan Ut av plan Ut av plan
Støy i dBA:
Toppturtall 88 87 88 88 90
Merknad: Testen er utført med to personers belastning (100 kg) og med fritt valgt propell (se spesifikasjon). Målingene er gjort ved fire ulike turtall. Farten er målt med GPS, turtallet kontrollert med tachometer. Målingene er utført ved Gjeving Marina i mai 2011. Lufttemperatur 18°C, sjøtemperatur 13°C.

Terhi More Fun C
Praktisk, men rank
Finske Terhis ABS-plastbåter er solide og i stor grad praktisk innredet. Finishen er jevnt over meget bra. 11-foteren More Fun C er av de nyere modellene, men har vært på markedet siden 2007.
Dette er en av to båter i vår test som hadde 15 hk motor på hekken. Det trenger denne båten også dersom den skal gå i plan med mer enn én 50-kilos ungdom om bord. Båten er forholdsvis tung (ca 170 kg) og er godkjent for 3 personer. Likevel oppnår den høyeste fart blant testbåtene med 15 hk motor. More Fun C kan med fordel utstyres med en 20-hester som er maksimalt av det den er godkjent for.
Sjøegenskapene er generelt gode, men båten har en stor svakhet – den er veldig våt. Det er ikke rare bølgene man skal møte før man dynkes ned. Det kan ha sammenheng med at baugen er ganske lite vinklet. Ellers er båten trygg og lettmanøvrert, men kanskje noe kjedelig for den yngre generasjon. Vi klarte ikke å fremprovosere noen skumle egenskaper.
Til tross for den at den veier mye er båten veldig rank og tåler ikke store vektforskyvingen sidelengs. I testen vår var det den mest ustabile båten ved sideveis vektforskyving ved stilleligge.
Båten har rikelig med stuveplass. Et stort, låsbart rom forut og et stort lukket og et åpent under akterbenken. Dørken er belagt med antisklistriper og det er solide griperekker på esingen. Det er montert holdere for åregafler foran rekka, slik at man kan sitte på benken helt forut og ro i et nødsfall. Noen ideell rostilling er det ikke.
Styrekonsollen er stiv og solid med en liten vindskjerm og en solid gripebøyle rundt. I konsollen er det to koppholdere – eller kanskje helst plass til brusbokser, siden dette først og fremst er en ungdomsbåt. Foran konsollen er det en tofte som hjelper til å stive av styrekonsollen ekstra. Det er således sitteplass til fem-seks personer, til tross for godkjenningen for tre. En stor ulempe er det at man har montert gass/girspaken helt ute i borde. Det er slitsomt og upraktisk å ha den her. Man må hele tiden strekke seg til den ene siden for å bruke den. Det vil gi en mer komfortabel sittestilling, og være sikrere, om man monterer spaken på siden av konsollen.
Pluss
+ Sjøegenskaper
+ Stuveplass
Minus
- Rank
- Plassering av gass-/girspak

Ungdommenes dom:
Terhi More Fun C
INE: Dette er en veldig morsom båt. Den spruter litt, men den går fort opp i plan. Bra at konsollen er midtstilt, men gir/gass burde vært plassert på konsollen. Den er veldig fin og stilig. Kanskje litt jentete på grunn av den gule fargen.
SONDRE: Jeg er positivt overrasket. Jeg ville kanskje hatt en solseng forut. Savner ryggstø på akterbenken. Lettkjørt og morsom, men litt ustabil.

Pioner 11 Sport
Lite bæring
Pioner har båter fra 8 til 17 fot i sortimentet, alle i rotasjonsstøpt plast. Det gjør at båtene tåler en trøkk. Pioner 11 sport er morsom, men vanskelig å få opp i plan.
Pioner 11 Sport skiller seg ut fra småsøsknene Pioner 8 og 10 med et smekrere skrog. Det har sin pris i form av mindre bæring, fremfor alt i forskipet. Den er også, som navnet tilsier, en mer sportslig modell enn de fleste Pioner-modellene, med sin senterkonsoll og jockeysete både foran konsollen. Planingsterskelen er imidlertid svært markant. Med en person på 90 kilo om bord må man reise seg opp og bøye kroppen fremover for i det hele tatt å få båten opp i plan. Og da kunne man med fordel ha hatt et håndtak på konsollen å holde seg i. Selv tenåringene som veier rundt 50 kilo hadde store problemer med å få båten i plan uten å reise seg. Med to personer om bord, en forut og en akter, går det lettere. Toppfarten på 20 knop viser imidlertid at 15-hesteren fra Yamaha (F9.9 Sport) gjør jobben, men at vektfordeling, propellvalg og skrogform gir Pioner 11 Sport testens bratteste planingsterskel.
Men når båten omsider kommer i plan er den en fryd å kjøre. Den er morsom, litt sportslig og ikke minst sikker. Skroget hugger ikke i vannet, men biter seg kontrollert fast i svingene. Til tross for 15 hk på hekken, faller båten lett ut av plan i krappe svinger, og det som den eneste av båtene med 15 hk i testen. Båten er forholdsvis rank, i likhet med Terhi More Fun. Ved brygga skal man derfor passe på hvor man setter beina ved ombordstigning. Den har spesielt lite bæring i forskipet.
Sittestillinga på akterbenken er heller ikke testens beste siden benken helt mangler ryggstå. Dette kan fås som ekstrautstyr for en rimelig penge, noe vi anbefaler å få montert. Kontrollboksen burde vært plassert på konsollen. Med dagens løsning må man strekke seg etter gass/girspaken, noe som er både ukomfortabelt og mindre sikkert enn om den hadde vært montert på konsollen. Rattet, som er det samme som står i River, er lite og tøft.
Pluss
+ Robust byggemateriale
+ Sjøegenskaper
Minus
- Rank
- Planingsterskel

Ungdommenes dom:
Pioner 11 Sport
INE: Helt grei å kjøre, men setene er harde, og jeg savner ryggstøtte. Pioneren er litt smalere enn Terhien og problemet med at kontrollboksen er ute til styrbord er derfor litt mindre her. Men helst ville jeg hatt den på konsollen.
SONDRE: Designmessig får den stryk. Den blir for kjedelig. Den har for lite utstyr og alt er av plastikk. Sjøegenskapene er helt greie, men den er treg å få opp i plan. Sittestillingen er dårlig og jeg savner sidestøtte.

River 350 XR
Stabil slagside
River 350 XR er en meget trygg og stabil båt. Den sidestilte konsollen gjør imidlertid at båten går med konstant slagside, dersom man er alene om bord.
Å sitte i River 350 XR føles litt som å sitte i en kano. Men i denne kanoen kan man gå på rekka uten at den velter. Den er testens smaleste båt, og polyetylenpølsene stjeler også sin del av bredden på halvannen meter.
Rotostøp AS, som er produsenten bak merkenavnet River, har valgt å plassere styrekonsollen på styrbord side i den tre og en halv meter lange båten. Det fungerer ikke spesielt bra i en så liten farkost. Båten har kontinuerlig slagside mot styrbord selv med en ganske lett person ved rattet. Løsningen er å ta med en kamerat eller venninne som ballast for å få en mer riktig vektfordeling.
Båten planer forholdsvis lett, og er tørr og fin i sjøen, mye takket være den høye baugen. River 350 er støpt i polyetyelen (samme materiale som Pioner), men med RIB-fasong. Den kraftige pongtongen gjør at båten har en betydelig sideveis stabilitet – både ved stilleligge og i fart. Selv ved toppfart liger den flatt i svingen uten antydning til å legge seg innover. Trygt, men kanskje litt kjedelig for ungdommen. Toppfarten havnet på 16,5 knop, temmelig likt med den 30 kg lettere Gjeving.com, også den med en 9,8 hk Tohatsu. Flyteevnen er suveren, og den lille båten er svært stabil for størrelsen på grunn av de store luftfylte plastpølsene. Setene akter har ryggstø og er komfortable, og gass/girboksen faller lett i hendene. Det er et pluss at setene kan flyttes for å tilpasse båten til førere med ulik lengde på armer og bein.
Plasseringen av festet for åregaffelen på styrbord side vitner om at denne båten i sin grunnversjon leveres uten seter og konsoll.
Båten har lite stuveplass – kun et lite rom lengst forut gir plass til en liten dregg og to små
fendere.

Pluss
+ Stabil
+ Robust byggemateriale
Minus
- Plassering av førerkonsoll
- Lite stuveplass

Ungdommenes dom:
River 350 XR
INE: Ganske kjedelig å kjøre, men veldig stabil. Setter man seg midt i båten, hvor det er naturlig å sette seg for å rette den opp, får man vondt i baken. Den er nok en veldig god nybegynnerbåt. Jeg savner mer stuveplass.
SONDRE: Designmessig er den ikke på topp. Den burde hatt mer utstyr og bensintanken burde hatt fast plassering. Ellers er sjøegenskapene gode og den føles trygg.

AQ Alu RIB 360
Skikkelig “kuul for kidsa”
AQ alu-RIB med jockeysete er et trekkplaster for ungdommen. Etter testen på Gjeving var bensintanken den med desidert minst innhold.
Aluminiumsskrog på såpass små RIB-er er ikke vanlig, så er da heller ikke den kinabygde 3,6-meters RIB-en mer enn så vidt presentert i Norge. Det er Govi i Kristiansand som står for idé og utforming og skal ha den inn på det norske marked i konkurranse med egne og andres mer konvensjonelle ungdomsbåter med pongtonger.
Vi har her testet en ego-båt. Selv om den er godkjent for fem personer, er det kun føreren og hans eller hennes passasjer som har plass. Men det er likevel mer enn nok. Ungdommen kjøper båt for eget bruk, ikke for andres. Du sitter godt og har fin oversikt fra din plass på jockeysetet, skjønt det er så som så med plass til beina på dørken på hver side av setet, for ikke å snakke om muligheten til å bevege seg rundt i båten. Da er du nødt til å gå på pongtongen. Førerergonomien er meget god, med ratt og kontrollboks montert tett på konsollen og en kraftig gripekant rundt vindskjermen.
Med aluminiums-skrog kan båten problemfritt trekkes opp på stranden. Den tåler juling og er tilnærmet vedlikeholdsfri.
Det er en morsom båt å kjøre. Den har lav vekt, god stabilitet og er kompakt og stiv i konstruksjonen. Det smale og skarpt V-formede skroget viser tendenser til å hugge ved kraftige svinger, en dårlig egenskap som får et større minusfortegn når det dreier seg om en ungdomsbåt. Fordelen med denne skrog formen er svært komfortable sjøegenskaper når det blir litt sjø. I kombinasjon med at konsollen er plassert såpass langt fremme, har båten en marginal planingsterskel og en bredt fartsregister, til forskjell fra de øvrige båtene i testen. På testbåten står det en Yamaha F9.9 Sport som i realiteten er en 15 hk. Har du alder og papirer i orden, er det bare å fjerne plomben. Avgifter er betalt! Til tross for at dette er testens letteste båt, 20 kg under nærmeste konkurrent, er den ikke raskest i klassen med 15 hk. Toppfarten ble målt til 19.4 knop.
AQ Alu RIB er kuul for kidsa, men det er dyr moro. Desidert testens dyreste båt, 15.000 kroner mer enn nestemann, men som sagt; du har betalt for fem ubrukte hester. Få dyra fram!
Pluss
+ Planingsterskel
+ Førermiljøet
Minus
- Hugger i sving
- Kostbar

Ungdommenes dom:
Aquaquick Alu RIB
INE: Den desidert beste båten. Den er kjempemorsom å kjøre og den en veldig stabil. Den hopper opp i plan. Den hugger litt i svingene, men man merker hvor langt man kan presse den. Litt lite plass til beina mellom jockeysete og konsollen. Dette er en skikkelig morobåt.
SONDRE: Dette er en egobåt. Men skal man kjøre rundt for å ha det gøy er denne både morsom og interessant. Også min favoritt.

Gjeving.com RIB 350
Mini-RIB i ”voksen-format”
Gjevings RIB 350 er en velutstyrt “voksen-RIB” som har krympet noe aldeles i vask. Den har form som en konvensjonell stor RIB, godt med sitteplasser, en praktisk midtkonsoll og en tøff syrefast targabøyle lengst akter.
Gjeving Marina leverer sin kinaproduserte RIB i flere farger. Kanskje sort for tiden har den største ungdomsappeal, men kulhetsfaktoren er også vel ivaretatt i den orange som vi testkjørte. Gjeving har fått frem et fint alternativ i mylderet av muligheter for ungdom med litt penger på bok. I likhet med fire av sine konkurrenter i testen koster den rett i underkant av 50.000 kroner med en 9,8 hesters motor. Det er mye penger, men likevel er nok dette alternativet som gir deg mest for pengene, med mye utstyr som hos andre er definert som ekstra. Som for eksempel havnepresenning, full lanterneføring og putesett. Gode stoler og puter gjør kjørekomforten meget god. Solide lanterner på targabøylen bidrar sterkt til høy kulhetsfaktor, men er også et sikkerhetsmessig pluss, selv om vi tror topplanternen mer fungerer som et blendende dekkslys i mørket. Den bør få en bedre avskjerming. Den doble førerstolen har vendbar rygg, noe som kan være praktisk ved for eksempel fisking.
Konsollen har en solid syrefast bøyle som er god å holde seg i, blant annet for å få farkosten lettere opp i plan. Den er utstyrt med en 9,8 hesters Tohatsu, men også denne båten vil uten tvil trives best med en 15 eller 20 hester på hekken. Den har tilnærmet samme toppfart – 17 knop - som den andre testbåten med 9,8 hk, og vil lett oppnå 20 knop med en 15 hk motor.
En båt med pongtonger er en trygg ungdomsbåt. Denne er godt utstyrt med tau rundt rekka og mange, gode gripehåndtak. Om ikke testvinner, så helt ut en ungdomsbåt etter vår smak, selv om sammenskruingen av denne norske kineseren kan bli noe bedre for å redusere skramelydene.

Pluss
+ Sjøegenskaper
+ Mye båt for pengene
Minus
- Litt skranglete
- Avskjerming av topplanterne

Ungdommenes dom:
Gjeving.com RIB 350
INE: Veldig fin båt, men jeg ville hatt større motor. Mye plass til oppbevaring. Den virker stabil, og hadde nok blitt skikkelig morsom med større motor.
SONDRE: Romslig båt som var behagelig å kjøre. Kult med targabøyle og bryterpanel på konsollen. Putene var også kule.

KRAV TIL UNGE BÅTFØRERE (rammesak)
Når du har fylt 14 år kan du begynne å ta båtførerbeviset, men du vil ikke få det utstedt før du fyller 16 år. Dersom en person under 16 år avlegger og består prøven, vil personen i første omgang få utstedt en skriftlig bekreftelse med resultatet fra Norsk Test. Ved fylte 16 år kan vedkommende få utstedt båtførerbeviset ved å kontakte Norsk Test.
Er du under 16 år kan du uten bevis kjøre fritidsbåt:
•med lengde inntil 8 meter
•som har en maks hastighet på 10 knop (når du er ombord) eller
•har motor med maks effekt på 10 HK
Er du over 16 år kan du uten bevis kjøre fritidsbåt:
•med lengde inntil 8 meter
•har motor med maks effekt på 25 HK
Er du over 16 år kan du med bevis kjøre fritidsbåt:
•inntil 15 meter
•også med motor med større effekt enn 25 HK
Er du født etter 1.1.1980 og skal føre fritidsbåt med lengde over 8 meter eller som har motor med effekt mer enn 25 HK, må du ha båtførerbevis.

Vårt kritiske ungdomspanel:
Ine Opseth og Sondre Paulsen (begge 17) fra Drammen er langt over snittet interessert i båt. Deres foreldre er aktive båtfolk, og podene stiller alltid opp når det planlegges både korte og lengre båtturer. Men aller gøyest er det å farte rundt alene og treffe andre venner som har egen jolle.
- Ungdommen i dag stiller en del krav. Utstyr og motorstørrelse er svært viktig, sier Sondre Paulsen. Ine er enig. – Designet er viktig. Den må være kul, også må den plane lett, sier 17-åringen. Under hver av de testede båtene kan du lese Sondre og Ines kritiske meninger.
 

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon