Test: Adriatic 40 Fly - Uten like

Test: Adriatic 40 Fly - Uten like

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Båten ble til som et resultat av at konstruktøren og båtprodusenten Helge Duus i Arendal etter 40 år mente å ha sett det meste av løsninger som ikke fungerte i båter. Han hadde en rekke ideer om hvordan saker og ting egentlig skulle være i den optimale langturbåten. Et skrog fantes i form av en 40 fots plugg – en siste rest av Bjørn Mindes Fjord, men som aldri var blitt realisert som form. Pluggen ble utviklet og ferdigstilt, og etter fem års arbeid er båten nå en realitet. Og den imponerer fra for til akter.

Sjøegenskaper :)
Adriatic 40 Fly er blitt en relativt lett 40-foter med et gigantisk innvendig volum. Den er tilpasset både drev i singel- og dobbelinstallasjon, og en versjon for strak aksel er under utvikling. Vi har kjørt båten både med singel Volvo Penta D6-370, og doble D4-300. (Se egen sak på side 20 og 21).
Båten er en særdeles lettkjørt 40-foter. Mye takket være sidedøren ved førerplass og de brede dollbordene, håndterer en person denne båten problemfritt. Testbåten med en singel D6-370 når en toppfart på mellom 28 og 29 knop, hvilket er imponerende. Men, båten skal heller ikke ha mindre motor enn 370-hesteren, og vi hadde gjerne sett båten med en motor på drøye 400-hk på drev.
På grunn av en relativt høyreist baug, oppleves planingsterskelen som litt bratt, men man mister likevel ikke sikten forover under akselerasjon. Båten finner en behagelig marsjfart på rundt 25 knop ved 3.200 omdreininger. Med singelinstallasjon har den relativt mye bæring akter og mye vekt forenom tvers, men den henger likevel godt med i svingene og byr ikke på uforutsette overraskelser selv i de kraftigste manøvrene. Ved riktig kraftige svinger fra marsjfart og oppover, vil man oppleve at hekken slår ut og båten snur som en jolle. Derfor kler båten de ekstra kiloene som en dobbelinstallasjon gir i hekken.
Båten går særdeles mykt og stille, uten sjenerende slag eller skroglyd. Trimmer man drevet inn og trykker på godt med flaps, braker den harmonisk og komfortabelt gjennom halvannen meter sjø i 14-16 knop.

Uteplassen :)
Når man kommer om bord via den gigantiske badeplattformen, imponeres man av den store uteplassen akter. Det er enkelheten og de fleksible løsningene om bord som gir båten dens egenart. På uteplassen er det hengslede benker mot akterspeil og på babord side som følger med når man hever motorromsluka, uten at man behøver å stuve unna en masse løse deler hver gang man skal ned i lasterommet eller motorrommet .Uteplassen er stor og romslig, og flybridgen er trukket akterover over hele uteplassen. Trappen opp til flybridge er festet i en skinne oppunder flybridgedekket og kan med et håndgrep skyves helt over mot styrbord når man skal ha opp motorromsluken. I motorromsluken er det et stort stuverom med plass til løse bord og stoler. Inn i skroget under sittebenkene, er det et stort antall stuverom, inkludert adkomst til ankervinsjen. Lenger frem er det store stuverom på styrbord og babord side, og på babord side er den manuelle lensepumpen montert i optimal betjeningshøyde. På babord side er det også et stort, drenert rom for propanflaske. Oppunder flybridgedekket er det montert tre downlights som lyser opp uteplassen. Hele bakveggen er i glass, med en stor og solid skyvedør inn til salongen. Utformingen av håndtaket på innsiden er litt knotete og bør forbedres.

Fra uteplassen går man ut på badeplattformen på styrbord side. Plattformen er gigantisk, med store stuverom under hengslet teaktrallverk og i akterspeilet er det en ”garasje” med plass til hele fem solide fendere, tauverk m.v. Påfyllingsflensene for diesel er montert i trinnet på babord side hvor dieselen renner rett i sjøen og ikke inn på uteplassen om man skulle søle litt. Her er også kontakten til landstrømmen montert. Kalesjen rundt uteplassen er laget i et lett materiale, og har gigantiske vinduer.
Adkomsten til dollbordene på hver side er førsteklasses, og en meget godt dimensjonert rekke gir trygg ferd forover på de brede, nedsenkede dollbordene. Her kan man spasere med hendene om i lommen, men man har også en god håndrekke langs hele overbygget å holde seg i. Vi ønsker oss i tillegg en håndrekke på ruffen forut slik at man kan holde seg med begge hender hele veien frem til dreggkassen. Også fordekket har danseplass, og helt fremme i baugen er det et sinnrikt system med dreggkasse og doble stuverom for tauverk, samt en baugstige som kan felles ut. På det opphøyde fordekket/ruffen, er det plass til en stor solmadrass. En smart detalj her er de to dekkslukene kan felles opp og låses i 45 graders vinkel, og sammen med to tilpassede puter blir de et ryggstø når man sitter der.
På badeplattformen ligger anker og tau flush slik at man kan bevege seg ubekymret i land både på styrbord og babord side. Totalt har båten 11 skikkelige kryssholt, hvorav tre på badeplattformen. Dermed får man senket de aktre fortøyningene ned på samme nivå som en flytebrygge. Snublefellen er eliminert. Under et lokk på styrbord side er det en badestige som man enkelt får ut selv om man har havnet ufrivillig i sjøen.

Flybridge :)
Flybridgen har plass til fem personer. Den er relativt grunn, men dekket ved førerplassen er senket ned slik at man får en fullverdig sitteplass for to her også. Førerplassen er på babord side, noe som er smart med tanke på at man har fokus vendt mot styrbord og vikesiden selv når man sitter og prater med folk. Førerplassen er meget vel gjennomtenkt med plass til en 12 tommers plotter, og ratt og betjeningsfunksjoner er ergonomisk plassert. Her er også et godt antall drenerte nisjer for mobil og solbriller, samt flaskeholdere. Førerstolen er dobbel med plass til to, og kan justeres i lengderetningen. Stolen har også en oppvippbar lårpute. Akter på mot masten er det en stor pute som kan legges ut som solseng for tre mennesker. En solid mast lengst akter har plass for det man måtte ønske av radar og tilleggsutrustning. Flybridgen omsluttes av en solid vindskjerm.
Luken i dørken på flybridge er i så solid glass at man kan gå på den, og den har en fleksible og bra låseanordning når den står i åpen posisjon. Lanterneføringen er forskriftsmessig utført.

Førerposisjon :)
Den innvendige førerplassen på styrbord side, forenom byssa, er førsteklasses. Her er det en sidedør ut mot dollbordet, samt gigantiske, elektriske takluker i hardtopen som føreren kan stikke hode ut gjennom. En ganske unik løsning på en flybridgebåt. Rundt førerplassen er det en mengde nisjer og små stuverom i hele området under frontvinduene, som alle er forsynt med defrosterdyser. I tillegg til nisjene er det et stort stuvrom i takkonsollen over salongen. Mellom skottet og førerstolen er det en fin kasse i forbindelse med 12 og 220 voltuttaket. Den komfortable førerstolen kan reguleres i lengderetningen, og har oppvippbar lårputen som er nyttig når man skal ut og inn via sidedøren, eller stå med hodet ut gjennom takluken. Både takkonsollen og hele arealet under frontrutene er i et matt, mørkt materiale som ikke gir reflekser i rutene.
Rett foran føreren er det utmerket plass til en 12-tommers plotter. Alle brytere til de mest nødvendige funksjonene er logisk montert til høyre for rattet. Thrusterkontroll, autopilot osv til venstre. Motorinstrumentene er felt inn i takkonsollen. Her trengs bare en liten omorganisering ved å flytte turtelleren midt i siktlinjen sammen med instrumentet for drevtrim, og forskyve de andre klokkene mot babord. Vi kunne også tenkt oss et kompass her som standard, montert oppunder taket. Rattet er justerbart i høyden, og spaken er montert slik at man ikke støter borti den når man beveger seg ut og inn via sidedøren.  Frontrutene er forsynt med tre solide vindusviskere på parallellarm. Smale A og B-stolper gir utmerket sikt alle veier, og man har også meget god sikt akterover både i marsj- og i deplasementsfart.

Salongen :)
Båten har en velkjent planløsning i salongen, men med noen detaljløsninger som gjør at den utmerker seg. Den U-formede sittegruppen har meget god setekomfort med ekstra lange seter. I tillegg er ryggen i det fremre venstre hjørnet tilnærmet 90 grader, noe som gjør det mulig å sitte der og lese. En liten leselampe oppunder hardtopen i dette hjørnet hadde vært et pluss. Denne kunne for eksempel vært kombinert med en kartlampe. I salongtaket er det to solide griperekker på hver side av en rekke med fire downlights. Til sammen seks downlights gir litt lite belysning i salongen. Foruten taklukene, side- og akterdøren, er det et vindu som kan åpnes på passasjersiden, samt ved byssa.  Akter i salongen, ved nedgangen til akterlugaren, er det en separat ”kjeller”. Man vipper opp trappeseksjonen ned til den aktre lugaren. Trappen holdes oppe av gassdempere– og under den er det et gigantisk stuverom. Her er det i tillegg plater i dørken som gir tilgang til skrogbunnen og til ytterligere stuveplass. En luke helt innerst i rommet gir adkomst til fordeleren til defrosteren. Stuverommet er opplyst med en lampe.

Hovedlugaren :)
Den ekstremt voluminøse lugaren forut er belyst av hele 12 downlights og to leselamper. Den midtstilte, store køya på mer en 2x2 meter er lett å komme seg opp i. I akterkant av lugaren er det store hengeskap på begge sider. Her er også en knagg til morgenkåpen på skottet. Forover under dollbordet på hver side er det overskap, og hyller med slingrekant i tillegg. Helt forut er det et dobbeltskap bak speilet inn i forpiggen.
Hele båten er rikelig forsynt med strømuttak. Hovedlugaren er intet unntak, med 12 og 220 volt uttak montert på babord side i forkant av hengeskapet. Her hadde prikken over i’en vært en liten nisje med slingrekant hvor mobil og kamera osv kunne ligget i ro. I forkant av køya er det to store skuffer, og via køyebunnen har man adkomst til et stort stuverom. Lengst frem i køya er vanntanken montert. Her har man også god adkomst til baugpropellen og batteriet til den.

Også ventilasjonen i lugaren er ypperlig. To store dekksluker kan åpnes i akterkant. I tillegg har lugaren to mekaniske ventilatorer og fire koøyer som kan åpnes. Prima ventilasjon. Innredningen er her som i resten av båten utført i mattlakkert kirsebærtre. Finishen på snekkerarbeidet er upåklagelig. For øvrig er det brukt en del polstrede paneler og ren innerliner.

Stikklugar 1 :)
Båten har totalt tre lugarer. Den minste av dem er den aktre stikklugaren, som er en separat lugar med adkomst aktenfor salongen. Lugaren er utmerket for en person. Også i denne lugaren er det godt med skapplass og hyller inn mot skrogsiden på babord side. Køya går tverrskips, og for å gjøre entringen enklere kunne vi ønsket oss et håndtak under koøyet. Lugaren er opplyst med fire downlights. På toppen av skapet mot babordsiden kunne vi ønsket oss en slingrekant idet strømuttakene er montert her. Ventilasjonen i lugaren er god, med to koøyer som kan åpnes.

Stikklugar 2 :)
Den midtre stikklugaren er kjempestor, med fenomenal ståhøyde. Også her går en flott dobbelkøye tverrskips. Lugaren har mye bra stuveplass, med et stort, åpent stuverom i benenden av køya, og i hodeenden mot skroget på babord side er det en benk med tre dype stuverom og en rekke med tre overskap, og et dobbelt hengeskap med en skuff under lenger forut. Mellom skapet og det fremre skottet er det en hyggelig sittebenk. På dette skottet er det også et helfigurspeil og en knagg. Her, som ellers i båten, er bryterne til lysene montert i en konsoll som er lett tilgjengelig når man kommer inn i lugran. Stikklugaren har totalt åtte downlights og to leselamper i køya, noe som gir uovertruffen belysning. Ventilasjonen består av hele tre koøyer som kan åpnes. Også her er det montert 12 og 220 voltuttak med tilknytning til skapet med slingrekant, som gjør det greit å legge fra seg mobiler m.v. Alle dørene om bord holdes opp av magnetstoppere.

Byssa :)
Den fullverdige byssa befinner seg på styrbord side mellom bakveggen og førerplassen. Den er funksjonell og praktisk, med akseptabel avsettingsplass på benkeplaten i corian. Benken har ingen slingrekant, men den er til gjengjeld veldig takknemlig å holde ren. I benken er det en tobluss koketopp og en stekeovn. Lengst akter er det en dyp og fin stålvask med solid ettgrepsarmatur. På innsiden av byssebenken er det et stort rom med to skyvedører i. Her er det plass til glass, tallerkener og bestikk godt adskilt med slingrekanter. Byssa er kjemisk fri for skap, men har derimot en mengde store og små skuffer. Ventilasjonen ved kokeapparatet er meget bra, takket være et vindu som kan åpnes. I benken er det en stor uttrekkbar kjøleboks under førersetet, og under dørken ved førerplassen er det felt ned en stor fryseboks. Her manglet et fornuftig beslag som holder lokket oppe.

Toalettrom :)
Til tross for at mange velger separate dusj- og toalettrom i båter i denne størrelsen, har Adriatic 40 Fly kombinert toalettrom og dusj. Det fungerer utmerket. Rommet befinner seg i forkant av førerplassen på styrbord side. Det er meget romslig og funksjonelt, med god plass rundt det elektriske toalettet, med tolaettrullholderen på rett plass, og et rikelig antall knagger. I tilknytning til et helfigurspeil på skottet er det riktig montert belysning. Servanten er montert i en støpt benk som har et åpent stuverom nede ved dørken. I tillegg er det stuverom under dollbordet. Også her er det både 12 og 220 voltuttak. En solid plate med tannkrusholdere og små nisjer er montert langs skottet, men nisjene kunne godt vært litt dypere for å sikre at tannkrusene holder seg på plass under gange. Ventilasjonen består av to koøyer som kan åpnes, i tillegg til elektrisk vifte. Dusjrommet er avdelt med en foldedør. Rommet er meget romslig. Her er et flott armatur og dusjhode og plass til såpe og håndklær. Dusjrommet er forsynt med en sump med automatisk pumpe som man har adkomst til via en luke i dørken i mellomgangen.

Motorrom :)
I akterdekket er det en gigantisk luke som heves elektrisk. Den gir totalt tilgang til hele motorrommet. I forkant av motoren er det et stort stuverom, adskilt fra motoren med to plater som enkelt fjernes når større serviceoppdrag skal utføres. For alt daglig ettersyn har man ypperlig oversikt og adkomst. I motoravdelingen er det svært rent og ryddig. De fleste installasjoner er montert på selve akterspeilet, mens et stort grovfilter med tappekran er montert på babord side på tanken. På hver side av motoren er det dieseltanker i aluminium, med utjevningsslange mellom tankene. Det er ikke tappepung på tanken, men det er mannlokk på begge. På styrbord side, foran tanken, sitter en vannpumpe med trykktank lett tilgjengelig – i likhet med alle øvrige installasjoner. Her er rikelig med 220 volt uttak, og belysningen er meget god takkete vær to kraftige lamper.

I lasterommet i forkant av motoren er det en aluminiumsdørk med antisklimønster. Via en luke i dørken er det adkomst til en lensepumpe – en av to elektriske ombord. Via denne luken kunne vi konstatere at det ikke er forskriftsmessig oppsamlingstrau under motoren. Det må på plass.
Batteribanken (forbruk og start – baugpropellen har separat batteri under køya forut) er montert godt festet og beskyttet på babord side. Tilgjengeligheten er ypperlig.
På det fremre skottet finner man den automatiske brannslukkeren, batteriladere m.v.
Teknisk og finishmessig er motorrommet førsteklasses. Det elektriske er prydelig utført, merket og med gode dimensjoner og man har god adkomst til alle koblingspunkter.

TESTFAKTA ADRIATIC 40 FLY KONKLUSJON:
Adriatic 40 Fly er blant de mest gjennomarbeidete båtene vi har testet – særlig tatt i betraktning at båten er helt nyutviklet. Funksjonaliteten på alle områder er førsteklasses. Et tvers igjennom fornøyelig bekjentskap – en ypperlig langturbåt!

PLUSS
+ Ståhøyde
+ Førerplassen
+ De små detaljene
MINUS
- Mangler trau under motor
- Planingsterskel

SPESIFIKASJONER
Største lengde: 12,60 meter
Skroglengde: 11,33 meter
Største bredde: 3,84 meter
Vekt tørr båt: 7.000 kg
Vekt fullastet båt: 8.500 kg
Største dyptgående fullastet: 1,1 meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 450
- Drivstoff: 2x420
- Septik: 170
Varmtvann: 40

MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: Volvo Penta
Modellbetegnelse: D6-370
Årsmodell: 2008
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 355
Ytelse kW: 261
Antall sylindere: 6
Max turtall ihht produsent: 3.500
Max turtall i test: 3.400
Motoralternativer
- Alternativ 1 Volvo Penta D6-370
- Alternativ 2 2xVolvo Penta D4-260
- Alternativ 3 2xVolvo Penta D4-300
Type fremdrift: DPH-Drev
Utveksling drev: ??
Propeller
- type: ??
- materiale: ??
- stigning i tommer: ??
- antall blad: ??

ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank:
- type og størrelse (forbruk): Sønnak Nautilus 180 Ah
- type og størrelse (start): Sønnak Nautilus 180 Ah
- antall (standard): 1+2
- antall testbåt: 1+2
Ladespenning forbruk i volt¹): 14,04
Ladespenning start i volt¹): 14,04
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

MÅL I CM
Dollbord, bredde: 32
Uteplass akter: 248x185
Badeplattform: 290x90
Ståhøyde ved førerplass: 174
Ståhøyde i salong: 205
Ståhøyde
- hovedlugar: 189
- stikklugar: 194
Ståhøyde i bysse: 205
Arbeidshøyde byssebenk: 86
Ståhøyde på toalett: 196
Akterdør – bredde: 78,5
Akterdør – terskelhøyde: 7,5
Køyemål
- hovedlugar: 202x204
- stikklugar 1: 150x200
- stikklugar 2: 70x200

CE-MERKING
I ORDEN MANGELFULLT
Designkategori: B
HIN-nummer: X
Samsvarserklæring: X
Brukerhåndbok: X

FRA CE-SKILTET
Max antall personer: 10
Max antall pers. på flybridge: 5
Max antall pers. og last i kg: ??
Max motorstyrke: 2x300

FART OG STØY
I følge produsent Testet
Max turtall: 3.500 3.400
Max fart: - 28
Marsjfart: - 25
Max støy: - 80
Støy ved marsjfart: - 77
²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TESTRESULTAT ³)
Turtall (omdr./min.) Fart (i knop) Støy (i dBA) Merknad
3.400 28,0 80
3.100 23,8 77
2.800 17,8 75
2.500 14,5 75
2.200 11,1 71
1.900 8,6 69
1.600 7,5 65
1.300 6,4 63
1.000 5,0 61
(Reduksjon med 300 omdr./min.)
³) Målingene er utført med en Volvo Penta D6-370.

TESTBETINGELSER
Temperatur
- Luft: 3˚C
- Sjø: 3˚C
Vindstyrke: 2-5 m/sek
Tankinnhold ved test
- Diesel: 420 liter
- Ferskvann: 450 liter
- Septik: 0 liter
Antall personer om bord: 3

UTSTYR
BESKRIVELSE STANDARD EKSTRA I TESTBÅT
El takluker X X
Skyvedør førerplass X X
L-sofa uteplass X X
Farget skrog X
Baugpropell X X
Defroster X X
El komfyr X X
Dusj badeplattform X X
Kalesje rundt uteplass X X
Kjøleboks i byssa X X
Stekeovn X X
Landstrøm X X
Baugstige X X
Teakdekk X X
Radio/CD X X
Autopilot X X
Kartplotter X X
Dieselvarmer X X
Ankerspill akter X X
Ankerspill forut X
Kjøleboks 40 liter X X

PRIS OG OPPLYSNINGER
Pris fra (inkl. avg.) 3.200.000 kroner
Pris testet båt (inkl. avg.) ???
Konstruktør: Helge Duus
Produsent: Adriatic Arendal AS
Ytterligere opplysninger: Adriatic Arendal AS, Tromøyveien 26, 4841 Arendal, telefon 37 08 60 00

KONKURRENTENE
Nord West 420 Ikke testet
Nimbus 42 Nova Ikke testet
Storebro 410 Commander Ikke testet

Utgave: 

Stikkord: 

FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.
Da Toyota skulle lage sitt prestisje-merke, ble de beste folkene på «bruket» sendt i tenkeboksen. Det skal bli spennende å se om det gode navnet og ryktet som bilene har fått, forflytter seg til sjøen. Dessverre vil nok prisen ligge på et nivå utenfor rekkevidden til de fleste av oss.
Twitter icon
e-mail icon