Test: 70-75 hesterne

Test: 70-75 hesterne



Test: 70-75 hesterne

Totakterne mot firetakterne

Totakterne er best på fart og akselerasjon. Firetakterne vinner på forbruk og støy, men er ikke langt bak totakterne i fart og akselerasjon. Det er konklusjonen i vår test av fire 70-75-hestere.



Tekst: Lars H. Lindén og Hans Due

Foto: Bengt Westlund



Det går mot flere og flere firetaktere på markedet, og det er ikke overraskende. Firetakterne har passert totakterne på flere områder, og komfort og miljø betyr mye for brukerne. Dette er første gang vi har hatt like mange firetaktere til test som totaktere. I løpet av et års tid regner vi med at det er flere firetaktere på markedet enn totaktere i klassen inntil 100 hk.

Vi har denne gangen tatt for oss en motorstyrke som passer til en mengde forskjellige båter som f.eks. skjærgårdsjeeper og daycruisere. Med sine sylindervolum på opp til ca. 1,5 liter, passer disse motorene også til mindre bobåter opp til ca. 6 meters lengde (19-20 fot).

Ny Suzuki 70 er med

Den mest interessante motoren i denne testen er Suzukis nye 70-hester som hadde verdenspremiere i fjor høst og som vi presenterte i Båtmagasinets oktobernummer (10/97). Det er verdens første firetakts påhengsmotor med elektronisk bensininnsprøyting og en mengde andre finesser. Suzuki har også innledet samarbeide med amerikanske OMC, hvilket betyr at den nye 70-hesteren også vil bli solgt som Evinrude og Johnson.

Den andre firetakteren i vår test er Honda 75 som kom på markedet for et par sesonger siden. Denne motoren har et sylindervolum på hele 1,6 liter og finnes også som 90-hester. Begge de to firetakterne har basis i hver sin bilmotor. Suzuki er hentet fra Swift-modellen, mens Hondas er hentet fra Civic.

I vår test har vi satt firetakterne Suzuki 70 og Honda 75 opp mot de noe eldre totakterne Mercury 75 og Yamaha Pro 75. Et råtips er at det kanskje er siste år vi får se de to sistnevnte på markedet, for allerede til høsten kommer Yamaha med sin nye 80-hesters firetakter. Det eksisterer allerede et samarbeide mellom Yamaha og Mercury/Mariner på firetaktssiden, og ventelig kommer 80-hesteren til Yamaha også i Mercury/Mariner-utgave. Derfor tror vi at allerede i 1999 kommer firetakterne til å dominere i denne effektklassen.

Volumforskjell

Begge de to noe aldrende totakterne er tre-sylindrede, mens begge firetakterne har fire sylindrer. Sylindervolumet varierer fra Yamahas 1140 ccm til Hondas 1590 ccm. Stort sylindervolum er positivt ved store belastninger.

Vekten varierer sterkt. Også her er Yamaha med 120 kg. og Honda med 165 kg. ytterpunktene. Firetakterne er generelt tyngre enn totakterne på grunn av sin konstruksjon som også innebærer mer "leamikk". Tyngden er i disfavør av firetakterne spesielt på mindre skjærgårdsjeeper dersom man jager etter høye topphastigheter.

Det elektriske utstyret forbedres stadig, og den nye Suzukien har en generator som gir hele 25 ampere på maks og 16 ampere ved ca. 1200 omdreininger, altså like over tomgangshastighet. Dette er en stor fordel for båter hvor det er et høyt strømforbruk fra kjølebokser, lys osv.

Prisforskjellen mellom totaktere og firetaktere er nå minimal. Yamaha er billigst med kr. 70.030,-, mens Honda ligger i den andre enden med ca. 76.500 inklusive propell (i Sverige er f.eks. Yamahaen over 13.000 kroner billigere, blant annet p.g.a. at de ikke har HK-avgift).

Testbenk: Uttern 5500 DC

De fire motorene ble testet på en Uttern 5500 DC, en ny daycruiser som er konstruert for motorstyrker på mellom 60 og 90 hk. Båtens strategiske mål er 5,50 m (18 fot) x 2,20 m., vekten er 675 kg. uten motor og skrogbunnen har en 16,5° V.

Samtlige motorer ble montert og testet av importørene før vi gjorde våre målinger. Den eneste meldingen vi ga importørene var at vi ville ha motoren utstyrt med en propell som passet bra for både to og fire personers belastning og en monteringshøyde på akterspeilet som ga propellen et fullgodt grep i kraftige svinger.

Men både propellvalg og monteringshøyde blir alltid et kompromiss. De fleste importører valgte en propell som ga bra toppfart med lett belastning og et hyggelig drivstofforbruk. Ulempen ved dette blir at man taper noe på akselerasjonen, hvilket man får merke dersom man laster ned båten og skal raskt opp i plan. Det kan ta sin tid!

Raske totaktere

Generelt viser våre testresultater at totakterne er vinnerne i fart og akselerasjon. Raskest med både 2 og 4 personers belastning var totakteren til Mercury. Denne motoren hadde også den beste akselerasjonen.

Men når vi ser på bensinforbruket og støynivået, er firetakterne suverent best. Til tross for et sylindervolum på nesten 1,6 liter, "drikker" Hondas 75-hester bare 12 liter pr. time ved 20 knops fart. Øker vi til 25 knop, er det Suzukis 70-hester den minst tørste med 0,65 liter pr. nautisk mil.

Ser vi bort fra toppturtallet som man svært sjelden kjører i over noen distanse, var samtlige støynivå meget bra. Totakterne støyer mer ved høye turtall, men trekker vi av gassen ned til rundt 20/25 knop, målte vi bare 73 decibel på Suzukis firetakter og Yamahas totakter. Honda og Mercury var noe høyere med 76 decibel. I disse støynivåer kan man føre en normal samtale ved førerplass uten å måtte heve stemmen nevneverdig. Dette er faktisk de beste støymålinger vi noen gang har notert i forbindelse med påhengertester!

Båtkonstruksjonen demper lyden

De lave støynivåene er ikke bare motorenes skyld, men også Utternbåtens konstruksjon akterut skal godskrives. Aktenfor aktersofaen har man forhøyet ryggstøet skikkelig, slik at motoren er helt skjermet. Når man sitter på førerplassen, ser man såvidt toppen av motordekselet. Samme konstruksjon finnes forøvrig på Askeladdens 585 Explorer. I tillegg til støyskjerming, får man også to skikkelige stuerom på hver side av motorbrønnen.

Konklusjonen på vår 70/75-hesters test er at firetakterne er fullt på høyde med totakterne på flere områder, og et hestehode foran på støy og forbrukssiden. Samme konklusjon hadde vi i 50 hk-testen i desembernummeret (nr.12/97). De små forskjeller som finnes i fart og akselerasjon er marginale på lettere båter med liten belastning.

Etter vår mening betyr laverer bensinforbruk og dermed mer miljøvennlig kjøring samt mindre drivstoffkostnader mye. Vi har utropt Suzukis 70-hester til testvinner. Den ga bra hastighet, lavt bensinforbruk lavt støynivå og et hyggelig prisnivå. Også Hondas 75-hester var en positiv opplevelse på Uttern 5500DC.

Suzuki 70

Suzuki 70 er den store firetaktsnyheten denne sesongen. Vi testet prototypen på en skjærgårdsjeep allerede i fjor høst, men har nå fått muligheten til å sammenligne den med de andre motorene i klassen og på en noe større og tyngre båt. Motoren finnes også i en strupet versjon som 60-hester.

Begge motorene har elektronisk bensininnsprøyting som skjer direkte ved innsugingsventilen for å redusere farlige utslipp og redusere forbruket. Stammemotoren kommer fra Suzuki Swifts bilmotor. Andre finesser er avstemte grenrør mellom luftinntak og hver enkelt sylinder. Dette forbedrer både ytelse og demper motorstøyen.

Suzukis 70-hester klarte seg meget bra i vår test til tross for at det skiller 5 hk. i forhold til de andre motorene. Toppfarten ligger over 30 knop med to personer, og minker kun 1 knop når ytterligere to personer hopper ombord. Bensinforbruket er lavt og bare 0,65 liter pr. nautisk mil ved 25 knops fart. Sist, men ikke minst, støynivået er meget lavt, under 80 decibel i hele fartsregisteret og bare 73 decibel ved 20 knops fart.

Honda 75

Hondas firetakter på 75 hk. kom for et par år siden. Den har samme grunnkonstruksjon som 90-hesteren. Begge motorene har Honda Civics bilmotor som stamme. Motorene har et sylindervolum på hele 1,6 liter. I år kommer dessuten to nye Hondaer på 115 og 130 hk. Begge disse har elektronisk bensininnsprøyting, mens 75 og 90 er forgassermotorer. Honda 75 og 90 var de første store firetaktspåhengerne på markedet, og ble raskt meget populære, spesielt på litt tyngre båter. Her kom det store sylindervolumet til sin rett samtidig som den noe større motorvekten hadde mindre betydning.

Hondas 75-hester klarte ikke samme toppfart som Mercurys 75, men den kjennes like sterk og har ingen problemer med å få båten i plan med tyngre belastning. Drivstofforbruket er lavt, og ligger på nivå med Suzukis 70, til tross for større sylindervolum og 5hk. mer. Ved 20 knops fart bruker motoren bare 12 liter pr. time. Støynivået er godkjent i hele turtallsregisteret.

Mercury 75

Mercurys 75-hester er en moderne vendespylt totakter med separat oljesmøring. Motoren kom på markedet allerede i 1987. Med et sylindervolum på 1,4 liter er den fremdeles den største i totaktsklassen. Motoren finnes også som 90-hester, akkurat som for Honda og Yamahas vedkommende.

Vår testbåt, Uttern 5500 DC blir forøvrig utstyrt med denne motoren som standard siden Utternfabrikken er kjøpt opp av Marine Power.

Mercurys 75-hester ga best toppfart med både 2 og 4 personers belastning, henholdsvis 32,0 knop og 31,3 knop. Det skilte altså bare 0,7 knop på toppfarten. Akselerasjonen er også meget bra på denne motoren.

Men motoren bør ikke kjøres på topp turtall, for her er bensinforbruket høyt! Nesten 37 liter pr. time ved toppturtallet på 5300 omdreininger. Men trekker man av 500 omdreininger, synker forbruket med hele 10 liter pr. time, og farten er fortsatt bra. Også støynivået er høyt på toppfart, men er fullt ut godkjent på lavere turtall. Mercury 75 selges også som Mariner 75.

Yamaha 75 CETOL

Yamahas representant i denne klassen hadde tidligere modellbetegnelsen Pro75, men måtte skifte navn til CETOL på grunn av opphavsrettsproblemer til Pro-navnet. Også denne motoren er en strupet versjon av 90-hesteren, og erstattet de gamle 70 og 80-hesterne for et par år siden. Vi spør oss om hvor lenge denne modellen kommer til å finnes i markedet, for Yamaha kommer nemlig med en meget interessant firetakter på 80 hk. i løpet av året. Dette er en firesylindret rekkemotor med et sylindervolum på 1,6 liter, det vil si det samme som Honda.

Den totakteren som vi testet er, tross sitt noe mindre sylindervolum (1,14 lt.) enn konkurrentene, meget spenstig både når det gjelder fart og akselerasjon. Toppfarten er nesten 31 knop og synker med bare en knop ved tyngre belastning. Drivstofforbruket er lavere enn totakteren til Mercury, men høyere enn de to firetakterne. Ved 25 knops fart er forbruket 0,87 liter pr. nautisk mil.





A.

Den nye daycruiseren Uttern 5500DC var vår testbenk for 70/75-hesterne. Den ble belastet med 2 og 4 personer, og toppfarten var litt over 30 knop i snitt. Legg merke til det høye ryggstøet i aktersofaen som er en meget effektiv støyskjerm. Ved førerplassen målte vi bare 73 decibel ved 20 knops fart!



B.

Suzukis nye firetakter på 70 hk. kommer også som Evinrude/Johnson 70 etter at det ble innledet samarbeide mellom den japanske og amerikanske produsenten. Motorenes grunnkonstruksjon er identisk, men utstyr og pris kan variere noe.



C. (Diagram)

Her har vi regnet ut forbruket i liter pr. nautisk mil ved nøyaktig 25 knops fart og med to personer i båten. Den nye Suzuki 70 er snillest på forbruket med 0,65 liter, deretter følger Honda 75 med 0,74 liter, Yamaha 75 med 0,87 liter og Mercury 75 med 0,97 liter pr. nautisk mil.







TESTRESULTAT – 70/75-HESTERE


Fabrikat Suzuki 70 Honda 75 Mercury 75 Yamaha 75
Motortype 4-takt 4-takt 2-takt 2-takt
Propell i tommer 17 15 17 15
Heving i mm 20 mm 25 mm 25 mm 25 mm
Toppturtall i test 5600 5500 5300 5000
Fart i knop-2 p:
toppturtall 30,3 28,6 32,0 30,8
- 500 omdr/min 28,0 26,0 28,6 28,0
-1000 omdr/min 24,8 23,2 25,0 24,3
-1500 omdr/min 21,0 19,5 22,1 20,0
Fart i knop-4 p:
toppturtall 29,2 27,0 31,3 30,3
- 500 omdr/min 26,5 24,3 27,5 27,0
- 1000 omdr/min 23,2 19,5 23,8 22,7
Liter/time:
toppturtall 24,0 23,4 36,9 29,2
- 500 omdr/min 19,4 20,4 27,8 25,2
- 1000 omdr/min 16,2 15,4 24,4 21,0
- 1500 omdr/min 13,2 12,2 20,6 16,8
Liter/nautisk mil:
toppturtall 0,79 0,82 1,15 0,95
- 500 omdr/min 0,69 0,78 0,97 0,90
- 1000 omdr/min 0,65 0,66 0,97 0,86
- 1500 omdr/min 0,63 0,62 0,93 0,84
Lyd/decibel:
toppturtall 79 79 84 83
- 500 omdr/min 78 78 80 80
- 1000 omdr/min 77 77 77 77
- 1500 omdr/min 73 76 76 73



Anmerkning: Samtlige motorer er testet på 3-4 forskjellige turtall. Delvis toppturtallet som angis øverst i tabellen, videre har vi dratt av 500 omdreininger/minutt, 1000 o s v. Fart er målt med både 2 og 4 personers belastning. Drivstofforbruket med bare 2 personers belastning.

Fartene er målt med radarpistol, drivstofforbruk med genomstrømningsmåler og lyd med decibelmåler, ca 1,5 meter fra motoren. Samtlige motorer er montert og testet før målingene av importørene.

Samtlige målinger er utført av MarinReportage - Lars H.Lindén





FAKTA OM MARKEDETS 70/75-HESTERE


Fabrikat Suzuki 70 Honda 75 Mercury 75 Yamaha 75 CETOL
Motortype 4-takt 4-takt 2-takt 2-takt
Effekt i hk 70 75 75 75
Sylindrer 4 4 3 3
Syl.volum 1298 1590 1386 1140
Maks.turtall 5800 6000 5200 5500
Utveksling 2,42:1 2,33:1 2,3:1 2:1
Vekt i kg 152 165 139 120
Spylesystem - - vendespylt vendespylt
Sep. oljesmøring. - - ja ja
Oljetank, volum - - 3,8 3,3
Generator i A 25 16 16 10
Turteller ja ja ja ja
Logg-giver ja ja ja ja
Alarm for overoppheting ja ja ja ja
Alarm for oljesvikt ja ja ja ja
Turtallssperre ja ja ja ja
Nødstopp ja ja ja ja
Propell med som standard ja nei (+kr. 1.500,-) ja ja
Power Trim & Tilt ja ja ja ja
Veil. utsalgspris 1998 72.215,- 74.990,- 73.368,- 70.030,-



Merknad: Prisene er veiledende og kommer fra importøren. Andre priser kan gjelde hos forhandler.

Suzuki 70 har samme grunnkonstruksjon som Evinrude/Johnson 70. Veiledende utsalgspris på sistnevnte er kr. 72.781,-.

Mercury 75 finnes også som Mariner 75.

ja = standardutstyr.



Importører:

Honda: Kellox A/S, tlf. 64 94 50 00
Evinrude/Johnson: Fische Marine A/S, tlf. 32 20 80 50
Mercury/Mariner: Marine Power Int. Ltd., tlf: 22 30 02 85
Suzuki: Erling O. Sande A/S, tlf. 22 57 89 50
Yamaha: Yamaha Motor Norge A/S, tlf: 64 97 94 00

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon