Test 40-60 hk: Perfekt for den lille skjærgårdsjeepen

Test 40-60 hk: Perfekt for den lille skjærgårdsjeepen

Tekst og foto: Lars H. Lindén
Norsk tilretteleggelse: Hans Due

De aller fleste båter som selges i området fra 14 – 17 fot er planende V-bunnsbåter. For disse båtene er motorstyrker fra 40 – 60 hk de som passer best, men man kan også gå ned til 30 hester eller gå opp til 70 hester. For de litt mer rundbunnede båtene passer nok 30-hesteren best, mens 17-foteren også kan utstyres med en 70-hester. Den blir da ganske potent, og man skal ha en del kjennskap til hurtigkjøring med båt for å ”gi jernet” her.

Samtlige påhengsmotorfabrikanter er godt utstyrt med motorstørrelser i dette segmentet, og noen har også spesielle girhus som egner seg for litt tyngre båter. Vi har latt Evinrudes E-tec serie representere de forskjellige motorstørrelsene, og har testet 40 hk, 50 hk og 60 hk på en Crescent Arrow som er 5,18 meter lang (17 fot) og 2,03 meter bred. Båten veier ca 400 kg uten motor.

Med motor er vekten raskt over 500 kg.
Evinrudes E-tec serie er tradisjonelle totaktsmotorer med et avansert bensininnsprøytingssystem. I tilknytning til hver sylinder sitter en spesiell innsprøytingsdyse som delvis består av en elektromagnet. Når den akselererer mot et stempel, sprøytes bensinen inn i sylinderen med et trykk på hele 20 bar. For øvrig er det en sugemotor for luft. Det er ingen kompressor som presser inn luften slik som på Mercurys OptiMax-system. Men motoren er bensinsnill og oppfyller alle utslippskrav i USA og Europa.

Tre år uten service
De tre motorene i testen har omtrent samme grunnkonstruksjon. Alle er tosylindrede og har et sylindervolum på 863 ccm. Øvrige motorfabrikater i denne klassen ligger på mellom 700 ccm og 995 ccm, hvilket betyr at Evinrudemotorene er omtrent midt på treet-motorer.
Evinrude 40 og 50 er i realiteten nøyaktig den samme motoren, bortsett fra effekten. Evinrude 60 har derimot en noe annen utforming av innsugingskanalene og den har også en variabel eksosport som styres av turtallet.

Alt sammen hjelper til å øke effekten. E-tec-motorene har den egenskap at de kan kjøres i tre år (eller 300 timer) før den første service må utføres, og først da bytter man olje i girhuset, tennplugger, termostat og drivstoffilter. En annen finesse4 er at vinterkonserveringen skjer automatisk via et trykk på startnøkkelen eller via ett av motorinstrumentene. Motoren får da en fetere blanding et minutts tid og stoppes så automatisk.

Test under forskjellige belastninger
Skjærgårdsjeepen vi lånte fra Crescent ble belastet med en og tre personer. Testforholdene var nøyaktig de samme under den to dager lange testen. Montering, propellvalg og innkjøring ble gjort av representanter for importøren, Fische Marine i Sverige. Vi har målt fart, drivstofforbruk og støy ved fem forskjellige turtall. Med en person ombor var vekten på ekvipasjen ca 600 kg og med tre personer om bord ble den rundt 800 kg. Høyden på akterspeilet ble justert ut i fra hva som ble ansett som ideelt. 40 og 50-hesterne ble montert på andre hullet, mens 60-hesteren ble montert på tredje hullet. Vi har bare brukt trebladede propeller i aluminium. For samtlige motorer valgte vi den propellstigningen som ga høyest toppfart i forhold til de to forskjellige belastningene med en og tre personer om bord. Hvis man laster ned båten med ytterligere personer eller utstyr eller skal benytte båten til vannskikjøring, bør man nok gå ned i stigning på propellen.

Liten hastighetsforskjell
Ved høye turtall er det liten forskjell i toppfart med forskjellig belastning. Det utgjør et par knop med 40-hesteren og bare 1,5 knop med 50- og 60-hesterne. Det forholdsvis store sylindervolumet i motorene kan være forklaringen på det. Men når man trekker av gassen, får 40-hesteren problemer med litt tyngre belastning. Med 1.000 omdreininger under maks, begynner båten å gå tungt i vannet og klarer bare så vidt å holde planingsfart. Samtidig er bensinforbruket stort og på samme nivå som hos 60-hesteren. Derfor konkluderer vi med at på en båt av denne størrelsen er 40- hesteren kun egnet dersom man er maks to personer om bord. Med 50-hesteren oppnår vi mellom to og tre knop høyere fart sammenlignet med 40-hesteren på de høye turtallene. Også når vi trekker av litt på gassen for å komme ned i litt mer behagelig marsjfart, merker vi at 50-hesteren kjennes adskillig kraftigere. Det gjelder spesielt når båten belastes med tre personer.

Vår favoritt på denne båten er uten tvil 60-hesteren. Med denne motorstyrken kan man trekke av 1.500 omdreininger og fremdeles beholde en behagelig planingsfart. Lavere turtall gir dessuten lavere bensinforbruk og behageligere støynivå. I 25 knops fart er faktisk 60-hesteren mer bensinsnill enn 40-hesteren, både med liten og stor belastning. Med 60-hesteren har man dessuten litt kraftreserve dersom man belaster båten med fire mennesker eller skal kjøre vannski. Det er også et poeng at en båt gjerne blir noe tyngre med årene. Plasten kan trekke litt vann, det påføres mer bunnstoff og begroingen gjør at farten trekkes litt ned.

(Bilde 001 – 005)
40 hk – 27 knop
Evinrudes E40 er med sitt sylindervolum på hele 863 ccm den største 40-hesteren på markedet. Men så har den også samme grunnkonstruksjon som Evinrudes 50-hester. 40-hesteren ga en toppfart på 27 knop med liten belastning og 25 knop med tyngre belastning. Den mister altså bare noen få knop i høye turtallsområder, hvilket kan tilskrives det store sylindervolumet.
Men trekker man av gassen med tyngre belastning, mister den piffen og havner ned mot grensen for planingsfart. Det betyr også høyere forbruk. Med lett belastning er denne motoren godkjent, men er man flere om bord bør man velge en større motor.

(Bilde 006 – 011)
50 hk – 29,5 knop
Evinrude E50 er en mellommotor i 50-hesters klassen der sylindervolumene ligger mellom 700 ccm og 1.000 ccm. Dette er en av markedets mest populære motorer og her har samtlige motorprodusenter et godt utvalg. Evinrudes 50-hester har samme grunnkonstruksjon som 40-hesteren. Det er bare effekten som er forskjellig.
Vi målte en toppfart på nesten 30 knop med liten belastning og 28 knop med tung belastning. Det vil si mellom 2,5 og 3 knop høyere fart enn med 40-hesteren på de høye turtallene. Ingen dramatisk forskjell, men når man ”gir jernet”, kjenner man at det er adskillig bedre drag i 50-hesteren. Den spretter raskere i plan og man kan trekke av mer på gassen uten å miste planingsfarten.

(Bilde 012 -015)
60 hk – 31 knop
Evinrude E60 er en liten motor i 60-hesters klassen dersom man skjeler til sylindervolumet. Konkurrentene ligger på rundt 1.000 ccm. Men Evinruden er sprek og passer godt til denne type mindre skjærgårdsjeep som også skal kjøre med litt last. Her skiller det bare en liten knop i forskjell på toppfart med liten og stor belastning 60-hesteren har nesten samme grunnkonstruksjon som 40- og 50-hesterne, men forskjellene liger hovedsakelig i en eksosport som varierer i lengde i forhold til turtallet og en annerledes utforming av innsugingskanalene, noe som gir høyere effekt.
60-hesteren er vår favoritt på denne type båt. Ikke for at den har høyeste toppfart, men fordi den gir bra marsjfart ved lavere turtall både med liten og stor belastning. Det gjenspeiles også i bensinforbruket og støynivået ved 25 knops fart.

Motorfakta

Evinrude
E40DPL
E50DSL
E60DSL
Motortype
2-takt
2-takt
2-takt
Antall sylindre
2
2
2
Sylindervolum i ccm
863
863
863
Elektronisk innsprøytning
Ja
Ja
Ja
Maks. turtall i omdr/min
6000
6000
6000
Utveksling
2,67:1
2,67:1
2,67:1
Generator i Amp.
25
25
25
Vekt i kg
109
109
109
Ca-pris for motor
63.900 kr
73.100 kr
84.800 kr

Anmerkninger:
Prisene er veiledende utsalgspris inkl moms og hk-avgift oppgitt av Fische Marine AS per den 23 september 2009. Hos forhandlere kan prisene variere. Mer informasjon finnes på: www.fischemarine.no

Testresultater med 1 person

Evinrude
E40DPL
E50DSL
E60DSL
Fart i knop
 
 
 
- ved toppturtall
27,0
29,5
31,0
- 500 omdr/min
24,5
27,2
28,0
- 1000 omdr/min
22,2
24,5
25,6
- 1500 omdr/min
20,5
21,2
23,0
- 2000 omdr/min
16,0
17,3
19,5
Liter / nautisk mil
 
 
 
- ved toppturtall
0,61
0,63
0,70
- 500 omdr/min
0,58
0,59
0,62
- 1000 omdr/min
0,54
0,52
0,54
- 1500 omdr/min
0,47
0,47
0,48
- 2000 omdr/min
0,44
0,43
0,44
Støy i dB(A)
 
 
 
- ved toppturtall
86
85
86
- 500 omdr/min
85
84
85
- 1000 omdr/min
82
83
84
- 1500 omdr/min
81
82
83
- 2000 omdr/min
79
80
81

Testresultat med 3 personer

Evinrude
E40DPL
E50DSL
E60DSL
Fart i knop
 
 
 
- ved toppturtall
25,1
28,1
29,5
- 500 omdr/min
23,8
26,0
27,4
- 1000 omdr/min
21,2
23,2
24,0
- 1500 omdr/min
16,8
20,4
21,5
- 2000 omdr/min
10,5
14,2
16,3
Liter / nautisk mil
 
 
 
- ved toppturtall
0,64
0,65
0,72
- 500 omdr/min
0,56
0,58
0,61
- 1000 omdr/min
0,52
0,52
0,53
- 1500 omdr/min
0,52
0,48
0,50
- 2000 omdr/min
0,72
0,51
0,49

Testfakta

Evinrude
E40DPL
E50DSL
E60DSL
Propell
Aluminium
Aluminium
Aluminium
Antall blad
3
3
3
Stigning i tommer
15
17
17
Montering i hull
2
2
3
Toppturtall-1 person
5500
5600
5800
Toppturtall-3 personer
5300
5500
5600

Anmerkning: Samtlige tester ble gjennomført den 9 og 10 juni 2009. Vanntemperatur: + 14°C, lufttemperatur: + 16°C. Målingene er gjort på fem forskjellige turtall. Først ved toppturtallet og deretter har vi dratt av 500 omdr/min, 1000 omdr/min o s v. Motorstøy er målt ved førerens øre.
Testbåt: Crescent Arrow, 5,18 x 2,03 meter og en vekt uten motor på ca 400 kg.

(Bilde 016 – 019)
TESTBÅTEN: Samtlige motorer ble montert på en Crescent Arrow som er en V-bunnet skjærgårdsjeep med sentermontert styreposisjon. Båtens mål er 5,18 m X 2,03 m og vekten er ca 400 kg uten motor. Med en av testmotorene på hekken veier ekvipasjen litt over 500 kg.

(Bilde 020 – 023. OBS 2 bilder)
VINTERKONSERVERES: Samtlige E-tec motorer kan vinterkonserveres enten med et trykk på startnøkkelen eller via motorinstrumentene. Motoren får da en fetere blanding i ett minutts tid før motoren stoppes automatisk. Under oppstart første gang på våre ryker det litt mer fra motoren, og det er jo et godt tegn på at konserveringen har virket etter hensikten.

(Bilde 134 – 161)
TOTAKTERE: Tre nesten identiske motorer, men med forskjellig effektnivå. 40-, 50- og 60-hesterne er totaktere med en meget kompakt konstruksjon. 60-hesteren i midten er markedets minste, både i størrelse og vekt. Motorene finnes i både hvit og blå farge.

Utgave: 

Stikkord: 

Honda Marine kommer med nye og redesignede BF200, 225 og 250 påhengere. Motorene kommer på markedet på slutten av året.
GODE KREFTER: Alle tunge aktører som jobber med sjøsikkerhet samles på et felles torg på årets "Sjøen for alle".
De største aktørene i Norge som jobber med sikkerhet for fritidsbåtfolk har slått seg sammen for å slå et realt sjøslag for sikkerhet på sjøen. Det skjer på et sikkerhetstorg på årets «Sjøen for alle».
For $ 22 700 kan du nå bli kvitt 95 prosent av båtens krenging i bølger, lover produsenten. Dette er den minste stabilisatoren til Seakeeper, som nå lanseres på Miami Boat show.
Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.
Twitter icon
e-mail icon