Test: 20 – hesters påhengere

Test: 20 – hesters påhengere



Test: 20 – hesters påhengere

Stor forskjell på kreftene

Vi har testet 20 hesterne på markedet. Til tross for fire-takternes fremmarsj, holder to-takterne fortsatt stand. Det mest overraskende i testen var de store forskjellene på motorenes effekter.

Tekst og foto: Vesa Leppä



I denne testen har vi gått åtte motorer nærmere i sømmene, to fire-taktere og fem ordinære to- takters forgassermotorer. Direkteinnsprøytningsteknikken har ennå ikke funnet veien til denne klassen. De to fire-takterne vi hadde med i testen var Honda og Yamaha. Yamaha er stort sett den samme motoren som Mercury 25, men den sistnevnte selges kun i 25-hesters utgave. Yamaha selges også i 20 hk-versjon.

To-takterne vi testet var Mariner, Suzuki, Tohatsu og Yamaha DWOL. Yamaha har også en tredje modell, den enklere ”Origin-modellen”, men vi syntes to Yamaha-motorer var nok. Mercury Marine produserer to modeller: Mercury og Mariner. Dette er identiske motorer, bortsett fra utseendet og navnet. OMC, som produserer Johnson og Evinrude, har ikke 20-hk motorer på programmet i 1999.

Kun i noen land

20-hestere blir bare solgt i noen land. 25-hesterne er ofte mer populære, og ofte er 20-hesterne ”nedtrimmede” 25-hestere. Myndighetene velger å tro på hva produsentene oppgir av hestekrefter. Det internasjonale forbundet til båt -og motorprodusentene, ICOMIA, har laget en standard som sier at motorene må holde seg innenfor pluss minus ti prosent av det oppgitte hestekraftantallet.

I EU-landene skal motorene CE-merkes, men selv i denne sammenhengen, velger man å stole på det produsentene oppgir.

To – takter mot fire – takter

Interessen for fire-taktere er sterkt økende. Honda og Yamaha har solgt bra, spesielt i Skandinavia. Hondaen er tre-sylindret med et sylindervolum på 499 kubikkcentimeter. Yamahaen har kun to sylindre som ”jobber”. Men motoren har også et tredje stempel, men dette er et såkalt ballansestempel som arbeider motsatt av de andre for å dempe vibrasjoner. Begge fire-takterne har en overliggende kamaksel som drives av en tannrem i gummi. Begge motorene har to ventiler pr. sylinder. Hondaen har tre forgassere, Yamahaen bare en.

To-takterne i denne testen er også konvensjonelle. Alle har to sylindre og en eller to forgassere. Den største i sylindervolum er Suzuki med 499 ccm, mens den minste er Tohatsu med 294 ccm. Kun Yamaha DWOL har automatisk olje/bensinblandingssystem. Under motorkåpen er det en oljetank. Når den og bensintanken er fylt, ordner motoren drivstoff/oljeblandingen automatisk. På de andre motorene må du blande selv – en eller to prosent olje – avhengig av hvilken motor.

Elstart populært

Alle motorene, bortsett fra Suzuki, har elektrisk start. Suzuki kan levere dette, men importøren hadde dessverre ikke dette på lager da vi skulle gjøre testen. Elstart blir mer og mer populært, forståelig nok. Det skal litt krefter til for å dra i gang en 20-hester. Derfor er det mer komfortabelt å vri på nøkkelen. Ulempen er høyere båtvekt, både på grunn av selvstarteren av nødvendig batteri og kabler.

Hvis noe skulle gå galt med strømmen, hadde Yamahas to-takter, Suzuki, Mariner og Tohatsu manuell nødstartsnor. Yamaha's fire-takter var den eneste motoren med elektrohydraulisk trim. Meget nyttig på små motorer. Da kan du justere trimmen korrekt, og løfte motoren hvis du kommer til grunt vann eller skal dra båten opp på stranden.

Tunge

Vi fant fort ut at denne motorstørrelsen er for tung å bære for en person. Den letteste av motorene var Tohatsu med 41 kilo. Den er det mulig å bære, men Yamaha's to-takter er ti kilo tyngre og Suzuki 20 med elektrisk starter veier 59 kilo.

Fire-takterne veier ca 70 kilo. Her må det enten mer muskler eller kran til ved montering.

Motorer i denne størrelsen må boltes til akterspeilet. Alle motorene, bortsett fra Yamahaen, har de vanlige vingeskruene, men de er i praksis bare til nytte under monteringen. Motorene er så kraftige at gjennomgående bolter i akterspeilet er nødvendig. Boltene er dessuten med på å forhindre tyveri.

Hondas 20 hk. 28,7 hk.

20 - hesterne er ofte identiske med 25 - hesterne. Likevel var våre målinger overraskende. Den mest kraftfulle var Honda som ble målt til 28,7 hk på propellakselen. Det kan virke som om den samme motoren blir solgt som både 20, 25 og 30 hk. Eksemplet her er relevant i det testmotoren selges som 25-hester i Norge. I praksis synes det for oss at motorene er like.

Den andre fire-takteren, Yamaha, var den nest kraftigste med 25,8 hestekrefter. Den blir også solgt som 25-hester. Det eneste vi kunne oppdage av forskjeller på de to modellene var dekoren og tallene på motordekslet.

Den neste motoren på listen ble to-takteren til Yamaha, Mariner, Tohatsu og Suzuki. Yamahas to-takter ydet 24,3 hk, Mariner 23,6 hk, Tohatsu 21,2 hk og Suzuki 20,9 hk. Til tross for lavere sylindervolum og oppgitt styrke på 18 hk, ydet Tohatsuen ikke særlig dårligere enn de andre motorene.

Målt effekt
Honda BF 20 AX LRSD: 28,7 hk / 6000 omdr. min.
Mariner 20 E: 23,6 hk / 6000 omdr. min.
Suzuki DT20L: 20,9 hk / 5000 omdr. min.
Tohatsu M 18 EPL: 21,2 hk / 5500 omdr. min.
Yamaha 20 DWOL (to – takt): 23,4 hk / 6000 omdr. min.
Yamaha F 20 AETL (fire – takt): 25,8 hk / 6000 omdr. min.
Fordel eller ulempe?

Det positive med effektmålingen var at ingen av motorene ydet mindre enn oppgitt. Dermed får kunden flere hestekrefter enn han har betalt for, mens staten blir snytt for noen hundrelapper i hk- avgift. Dermed blir fordelen eller ulempen opp til øynene som ser.

En kunde som har kjøpt en 20-hester blir selvsagt fornøyd, mens derimot han som har kjøpt en 30-hester med omtrent det samme hestekraftantallet, antakelig ikke blir like glad. Motorene er like - kun dekoren er forskjellig.

Det kan jo ikke være riktig at kundene ikke skal kunne stole på produsentenes oppgitte motordata. Når det oppnås slike resultater som i denne testen, hvordan kan man da stole på andre opplysninger som produsentene oppgir? For en vanlig kunde er det umulig å finne ut hvor sterk en motor egentlig er. Normalt sett er kunden fornøyd så lenge båten oppnår den garanterte farten.

Man kan forstå at det er svært dyrt for produsenten å lage mange modeller. Det er billigere å produsere ulik dekor på motordekselet og justere dem i forhold til forskjellige land. Og når produsenten fastsetter hestekraftantallet, blir dette betraktet som en sannhet. Ingen andre enn vi har, så vidt vi vet, testet dette.

Innen EU- området må det en CE- sertifisering til. Men ingen av de respektive kontrollorganene har midler eller fasiliteter til å teste den egentlige kraften i motorene. Det er en viss fare for at produsenten kan komme i alvorlige vanskeligheter hvis det skulle skje et uhell med en båt hvis det viser seg at motoren yter mye mer enn hva som er oppgitt på motordekslet.

Sterkest, men ikke raskest

Det er en vanlig oppfatning blant båtfolk at den sterkeste motoren er den raskeste. Dette er langt fra den hele og fulle sannhet. I tillegg til motoreffekten, må motoren ha en bra gearboks, korrekt propell og korrekt hydrodynamisk utforming.

Vi testet alle motorene på en finsk Terhi 4100. Det er en liten, åpen båt laget av ABS – plast. Den er 4,10 meter lang, 1,72 meter bred og veier 210 kilo. Den tar fire personer og anbefalt motorstyrke er 20-30 hk. Kombinasjonen var med andre ord ideell med testmotorene og to personer ombord. To personer med testutstyret veide ca. 200 kilo.

Båten planet greit med alle motorene. Planingsfarten er ca. 12 knop. Vi jobbet ganske mye for å finne korrekte propeller til de respektive motorene. Poenget med dette var å finne en propell som stemte med et noenlunde likt maksimalturtall.

Den høyeste toppfarten på 23,6 knop ble oppnådd med Yamaha's fire-takter. Nummer to ble den sterkeste motoren, Honda, med en toppfart på 22,2 knop. Deretter kom Mariner med 21,2 knop og to-takteren til Yamaha med 21,0 knop. Tohatsu endte på 19,1 knop.

Maksimalt turtall

Maksimalt turtall med propellene som ble brukt i testen:

Motor Maks. omdr. min Propell
Honda 5850 11"
Mariner 5500 11"
Suzuki 5200 12"
Tohatsu 5400 9"
Yamaha (to-takt) 5500 12"
Yamaha (fire-takt) 5850 12"
Forskjeller i forbruk

Testen viser at nye tekniske løsninger har redusert drivstofforbruket. Nye fire-takts motorer bruker kun en tredjedels liter pr. hestekraft på full gass, mens de gamle to-takterne brukte en halv liter. Likevel var ikke forskjellene mellom de innbyrdes motorene i denne testen avskrekkende store.

Ved full gass brukte to – takts Yamahaen 10,8 liter pr. time og Tohatsuen 10,3 liter pr. time. De resterende motorene brukte under 10 liter pr. time. Hondaens forbruk ved full gass var 9,3 liter pr. time, Mariners 9,7 liter pr. time, Suzukis 9,9 liter pr. time og fire – takteren til Yamaha 9,7 liter pr. time.

Reduseres farten til 17 – 18 knop, synker forbruket. Ved den mest økonomiske planingsfarten klarte fire – takterne seg med kun 6,5 liter pr. time. For to – takterne ble den største forskjellen målt med Yamaha. Forbruket på denne motoren sank med hele åtte liter pr. time. Ved tomgangsfart, som fiskeinteresserte er opptatt av, er fire – takterne i en klasse for seg. Honda brukte ca 0,5 – 0,6 liter pr. time, og Yamaha 0,4 – 0,8 liter pr. time. Suzuki lå på rundt det doble.

Da vi målte forbruket over en gitt distanse, endte fire – takterne i en klasse for seg. Deres forbruk pr. nautisk mil lå på 0,41 – 0,42 l. Lavest var Yamaha med 0,35 l. pr. nautisk mil.

På tomgangsfart var Yamahaen også minst "tørst" med et forbruk på kun 0,21 liter pr. nautisk mil. Den mest økonomiske to – takteren på full fart var Mariner. Forbruket til denne motoren var 0,46 liter. pr. nautisk mil. På tomgang var Tohatsu den mest økonomiske av to – takterne med kun 0,34 liter pr. nautisk mil.

Store forskjeller på støynivå

Vanligvis tror folk at fire – takterne er mer stillegående enn to – takterne. Dette stemte for så vidt også i vår test, men kun på lavere turtall. I høyere hastigheter ble forskjellene mer eller mindre borte – avhengig av motor. Støyen ble målt ved førerposisjonen.

Ved toppfart var ikke forskjellen mellom motorene stor. Den mest stillegående var Honda og Mariner. Lydnivået deres lå på 89 dB(A). Yamahas fire – takter og Suzukien lå kun en desibel høyere mens Yamahas to – takter endte opp på 92 dB(A).

På økonomifart var Hondaen mest stillegående med 84 dB(A), Yamahaen endte på 87 dB(A) mens Tohatsuen ble målt til 85 dB(A). På tomgang var situasjonen en hele annen. Honda og Yamaha hadde et lydnivå på under 60 dB(A) mens to – takterne bråket betraktelig mer.

Bra motorer

Moderne motorer er svært pålitelige, og ingen av motorene hadde noen som helst svikt under testen. Alle virket så bra som man kunne forvente av en moderne motor. Likevel er det forskjell på motorene. Av to – takterne var Mariner, Tohatsu og Yamaha mest komfortable i bruk. De gikk mykt og behagelig. Suzukien var ikke fullt så behagelig.

Startingen gikk greit med bare å vri rundt nøkkelen. Suzuki, Tohatsu og Honda trengte bruk av choke når de var kalde. Begge Yamahaene startet villig. Motorenes "prime start" sørger for at de får nok bensin i startøyeblikket.

Hondaen startet også svært raskt og mykt. Den tredje sylinderen gjør nok sitt til dette.

Etter testen måtte vi nok en gang kåre en vinner. Da tenker vi alltid: Hva ville vi ha foretrukket på vår egen båt? Da hadde det blitt Hondaen.

Honda BF 20

Tekniske data


Motor Honda
Model BF 20 AX LRSD
Antall sylindre 3
Sylindervolum 499 ccm
Oppgitt effekt 20 hk. ved 5500 omdr. min.
Anbefalt turtall 5000 – 5500 omdr. min.
Forgassere 3
Drivstoff 95 oktan blyfri
Drivstofftank 25 l
Tenningssystem CD
El. system 12 v / 80 W
Starter elektrisk
Pris*
Importør Kellox A.S. tlf.: 64 97 61 00

*Testvinner, kommer kun som 25 - hester i Norge. Prisen er kr. 29.900,-

Pluss:

Myk gange

Støysvak i sakte fart

Drivstofføkonomi

Fart



Minus

Oppgitt hk. antall

Vekt

Pris



Bra! Testvinner!

* I Norge tas denne motoren inn som 25 - hester og koster kr 29.990,-



Mariner 20 EL

Tekniske data

Motor Mercury/Mariner
Modell 20 EL
Antall sylindre 2
Sylindervolum 400 ccm
Oppgitt effekt 20 hk / 5.500 omdr. min
Anbefalt turtall 5000 – 5500 omdr. min
Forgassere 1
Drivstoff 95 oktan blyfri
Drivstofftank 25 l
Tenningssystem CD
El. system 12 v / 60 W
Start elektrisk
Vekt 53 kg
Pris kr 28.959,-
Importør Marine Power International Ltd, tlf.: 22 81 26 20



Pluss

Fart

Bruksvennlig

Myk gange



Minus

Støy

Oppgitt HK. antall



Bra motor, fornuftig pris

Suzuki DT 20

Tekniske data

Motor Suzuki
Modell DT 20 L
Antall sylindre 2
Sylindervolum 499 ccm
Oppgitt effekt 20 hk ved 5500 omdr. min.
Anbefalt turtall 4500 - 5500 omdr. min.
Forgassere 1
Drivstoff 95 oktan blyfri, 1% oljeblanding
Drivstofftank 25 l
Tenningssystem PEI
El system 12 v / 80 W
Start manuell - elektrisk leveres
Vekt 59 kg
Pris kr.: 25.041,-
Importør Erling Sande A.S., tlf.: 22 57 89 50



Pluss

Oppgitt hk. antall

Enkel oppbygging



Minus

Lydnivå



Enkel, ordinær motor

Tohatsu M 18 EPL

Tekniske data

Motor Tohatsu
Modell M 18 EPL
Antall sylindre 2
Sylindervolum 294 ccm
Oppgitt effekt 20 hk. ved 5200 omdr.min.
Anbefalt turtall 4750 - 5500 omdr. min.
Forgassere 1
Drivstoff 95 blyfri, 2% oljeblanding
Drivstofftank 25 l
Tenningssystem CD
El. System 12v / 80 W
Starter elektrisk
Vekt 41 kg
Pris kr 26.290,- inkl. kontrollboks
Importør A.S. Kellox, tlf.:69 95 50 00



Pluss

Lydnivå på lave turtall

Vekt

Enkle løsninger

Drivstofføkonomi på lave turtall



Minus

Forbruk på høye turtall

Støy på høye turtall



Bra motor til fornuftig pris

Yamaha 20 DWOL

Tekniske data

Motor Yamaha
Modell 20 DWOL
Antall sylindre 2
Sylindervolum 395 ccm
Oppgitt effekt 20 hk ved 5500 omdr. min.
Anbefalt turtall 5000 - 6000 omdr. min.
Forgassere 2
Drivstoff 95 blyfritt, automatisk oljeblanding
Drivstofftank 24 l
Tenningssystem CD
El. System 12v / 80 W
Starter elektrisk
Vekt 51 kg
Pris kr 31.128,-
Importør Yamaha Motor Norge A:S, tlf.: 64 97 94 50



Pluss

Automatisk oljeblanding

Fin og myk gange

Lettstartet med prime start



Minus

Pris

Oppgitt hk. antall



Den beste to - takteren i testen

Yamaha F20 AETL

Tekniske data

Motor Yamaha
Modell F20 AETL
Antall sylindre 2
Sylindervolum 498 ccm
Oppgitt effekt 20 hk. / 5500 omdr. min.
Anbefalt turtall 5000 - 6000 omdr. min.
Forgassere 1
Drivstofftank 24 l
Tenningssystem CD
El. Anlegg 12v / 180 W
Starter elektrisk
Vekt 71 kg
Pris*
Importør Yamaha Motor Norge A.S., tlf.: 64 97 94 50

*Bra motor. 25 - hester i Norge. Pris kr: 37.660,-.

Pluss

Fart

Drivstofføkonomi

Støynivå på lave turtall

Trimfunksjon



Minus

Vibrerer under gange

Oppgitt hk. antall

Pris

Vekt



Bra, men dyr motor







1

YAMAHAS TO – TAKTER: Den eneste motoren med automatisk oljeblanding. Under motordekslet er det en oljetank. På de andre to - takterne i testen må du blande bensin/oljeblanding selv.



2

IKKE NØDSTART: Ingen av fire - takterne har muligheten for nødstart med snor.



3

MANGLER VINGEBOLTER: Yamaha var den eneste motoren uten de vanlige vingeboltene. Denne motoren må alltid være boltet til båten.



4

TRIM: Bortsett fra Yamahaen hadde alle motorene manuell trim. På grunn av båten, måtte vi bruke det ytterste hullet.



5

IKKE ELSTART: Det er romslig under lokket til Suzukien, men dette var den eneste motoren uten elektrisk start. Det kan leveres.



6

LIKE?: 20 - hesteren til Honda ser ut til å være den samme motoren som 30 - hesteren. Vi målte den reelle effekten til 28,7 hk.



7

TESTBÅTEN: Alle motorene ble testet på en Terhi 4100.



8

STØYSVAK: Lyddemperen foran forgasserinnsuget hjelper på lydnivået ved lave turtall. På Tohatsuen er det bare et lite plastdeksel, men testresultatene viste at det fungerte. En annen grunn til Tohatsus behagelige lydnivå er det lave sylindervolumet.



9

EN FORGASSER: På Marineren er det bare en forgasser, likevel går motoren jevnt og fint.



Fart i knop


Omdr. min Honda Mariner Suzuki Tohatsu Yamaha 2-s Yamaha 4-s
Tomgang 2,1 1,9 2 1,8 1,8 2
1000 2,4 2,6 2,5 2,4 2,5 2,5
1500 3,4 3,8 3,8 3,3 3,6 3,7
2000 4,5 4,8 5 4,4 5,3 4,5
2500 5,1 5,6 5,8 5,5 6,4 5,2
3000 5,8 6,3 7,4 6 7,6 6
3500 6,8 9,8 9,2 7,5 8,2 8,1
4000 10 13,4 12,8 9,9 10,4 10,6
4500 13,8 16,2 16,1 13,4 14,5 15,5
5000 17 19,8 18,8 16,8 17 18,2
5500 20,8 21,4
Toppfart 22,2 21,2 20,2 19,1 21 23,6



Forbruk i liter pr. time


Omdr. min. Honda Mariner Suzuki Tohatsu Yamaha 2-s Yamaha 4-s
Tomgang 0,5 0,9 1,2 0,6 1,2 0,4
1000 0,6 1,1 1,5 0,8 1,4 0,8
1500 1,0 1,3 2,4 1,2 1,9 1,0
2000 1,4 1,6 2,8 1,7 2,4 1,6
2500 1,8 2,4 4,1 2,7 3,0 2,3
3000 2,6 4,0 4,8 3,9 3,8 3,0
3500 3,7 5,6 5,7 5,2 5,2 4,2
4000 4,5 6,4 6,6 6,2 5,8 5,0
4500 5,4 7,2 7,8 7,8 6,9 5,6
5000 6,4 8,9 8,6 9,1 8,0 6,5
5500 7,9 7,5
Toppfart 9,3 9,7 9,9 10,3 10,8 9,7



Forbruk i liter pr. nautisk mil

Omdr. min Honda Mariner Suzuki Tohatsu Yamaha 2-s Yamaha 4-2
Tomgang 0,26 0,48 0,60 0,34 0,67 0,21
1000 0,27 0,41 0,60 0,34 0,56 0,32
1500 0,28 0,34 0,64 0,37 0,54 0,27
2000 0,31 0,34 0,56 0,40 0,45 0,36
2500 0,36 0,43 0,71 0,48 0,46 0,44
3000 0,45 0,64 0,65 0,65 0,50 0,50
3500 0,54 0,57 0,62 0,69 0,63 0,52
4000 0,45 0,47 0,52 0,62 0,56 0,47
4500 0,39 0,44 0,48 0,58 0,47 0,36
5000 0,38 0,45 0,46 0,54 0,47 0,36
5500 0,38 0,35
Toppfart 0,42 0,46 0,49 0,54 0,52 0,41





Støy målt i dB(A)

Omdr. min Honda Mariner Suzuki Tohatsu Yamaha 2-s Yamaha 4-s
Tomgang 59 63 64 63 60 58
1000 59 64 67 66 65 61
1500 62 69 68 66 67 65
2000 64 72 74 70 70 68
2500 67 74 79 73 76 72
3000 72 79 84 74 77 76
3500 76 85 88 77 84 78
4000 79 85 89 80 85 84
4500 84 85 89 84 86 86
5000 84 88 90 85 90 87
5500 88 88
Toppfart 89 86 90 92 92 90

Utgave: 

Stikkord: 

VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Twitter icon
e-mail icon