Test: 115-hesterne

Test: 115-hesterne



Test: 115-hesterne

"Bilstart" med påhenger

Ny teknikk i dagens påhengsmotorer gir ikke bare mer bensinsnille og miljøvennlige motorer, men også betydelig bedre komfort. Støynivået har sunket med bortimot 10 decibel, og nå kan man snakke med hverandre i hastigheter opp mot 30 knop.



Tekst og foto: Lars H. Lindén

Norsk tilretteleggelse: Hans Due



En annen finesse er startprosedyren. Glem choken, håndgassen eller å pumpe på bensinslange-boblen. Nå vrir man bare på nøkkelen, akkurat som på en moderne bil.

En av forklaringene ligger i den nye bensininnsprøytingsteknikken. Evinrudes nye 2-takts FICHT motor har en form for direkteinnsprøyting der en såkalt injektor sender inn små mengder med luft og bensin i en sprayform rett inn i sylinderen.



Datastyrt innsprøyting

Hondas nye 4-takter på 115 og 130 hk benytter en annen teknikk der bensinen sprutes inn i innsugingsrøret og blandes med luft før det når sylinderen. I begge systemer styres hele innsprøytingsprosessen av en databoks (ECU = Electronic Control Unit) som sender av gårde en perfekt mengde bensin ved hver omdreiningshastighet.

Resultatet blir ikke bare sikrere start, men også betydelig mindre forbruk og mindre utslipp av miljøfarlig eksosgasser. Dagens nye system tilfredssstiller også de eksoskrav som det amerikanske EPA (tilsvarer Statens Forurensningstilsyn) har satt som mål å nå for forbrenningsmotorer innen år 2006. Senere har også Mercury lansert en 115-hester basert på Orbital-teknologien.

Test på Flipper

Vår testbåt var Flipper 630 HT. Vi har festet fire forskjellige motorer på hekken, to konvensjonelle totaktere, en FICHT-totakter og en firetakter. Alle motorene er firesylindrede og yter 115 hk. Men her stopper også likheten. Disse var med: Honda 115 (firetakter), Evinrude FICHT 115, Suzuki 115 og Yamaha 115.

Alle motorene ble testet på fem forskjellige turtall, med tre personers belastning og med standardpropellen som følger med. Her har Yamaha en stålpropell, mens de øvrige er i aluminium. Stål gir normalt litt høyere hastigheter, spesielt rundt maksturtall. Fart, bensinforbruk og støynivå ble målt på samtlige turtall.

Nesten samme toppfart

Toppfarten er nesten lik for alle påhengerne. Den varierer mellom 35 og 37 knop. Ved lavere turtall er forskjellene noe større mellom for eksempel Suzukis og Hondas 115-hestere. Best akselerasjon målte vi på Yamahaen.

Mest interesant er sammenligningen mellom gammel og ny teknikk når det gjelder bensinforbruk. Her vinner nykonstroksjonene klart. Nye Evinrude 115 FICHT og Honda 115 er hele 10 liter snillere pr time på høyere turtall, og allerede ved 30 knops fart drikker disse to motorene under en liter pr. nautisk mil. Ved 25 knops fart ligger forbruket på ca. 0,8 liter pr. nautisk.

Hondas 115-hester har også det desidert laveste støynivået. 83 decibel på toppfart og under 80 decibel ved 25 knops fart. Ved 80 decibel har man ingen problemer med å kommunisere uten å måtte heve røsten.

Det eneste vi ikke fikk målt, var utslipp av miljøfarlig eksosgasser, men her får vi stole på de målinger det amerikanske forurensingstilsynet har foretatt. Den nye påhengerteknologien på 115-hesterne slipper ut langt mindre dritt i vannet enn en gammel 4-hesters påhenger.

Evinrude 115 FICHT

En av fjorårets store nyheter i 115-klassen og med FICHt innsprøytingsteknologi. Tidligere har man presentert en 150-hester med denne teknologien. 115-hesteren kommer også i en 90 hk. versjon. Begge er 60 graders V-4 motorer med et sylindervolum på 1,7 liter og vekt på ca. 160 kg.

Motoren vi testet klarte en toppfart på 36 knop og ved noe lavere turtall var det bare Suzukis 115-hester som var raskere. Men det mest interessante ved denne motoren er bensinforbruket som ligger nøyaktig på samme nivå som for Hondas 4-takter. Begge drikker ca. 10 liter mindre pr. time sammenlignet med eldre totaktere, og ved marsjfart på ca. 30 knop er forbruket bare 0,8 liter pr. nautisk mil. Dette er meget bra resultat for en 115-hester.

Støynivået kan imidlertid ikke sammenlignes med firetakteren, men verdiene er godkjent i noe lavere turtallsregister. Det har vært litt vanskelig å holde turtallet stabilt på de store FICHT-motorene, spesielt i det nedre turtallsområdet, men dette virker det som om man har løst på 115-hesteren. Den gikk jevnt og fint gjennom hele spekteret.


Honda 115

Hondas nye firetakter på 115 hk og 130 hk har vi presentert i et tidligere nummer (7/98), men nå altså i en sammenligningstest. Honda 115/130 er pr. i dag verdens største firetakts påhengsmotor med et sylindervolum på nesten 2,3 liter. De øvrige 115-hesterne ligger på rundt 1,7 liter. Også vekten av motoren er i en klasse for seg med hele 225 kg. De øvrige er ca. 50 kg. lettere, noe som har ført til en del diskusjon, spesielt blant forhandlere av andre merker. Vi har testet Honda 115 på to forskjellige hardtopbåter, Crescent 610 Corona og Flipper 630 HT, og har ikke merket noen ulemper med den høye vekten.




Suzuki 115 EFI

Suzuki gjorde om sin forgassermotor på 115 hk. for ca. to år siden, og utstyrte den med elektronisk bensininnsprøyting. Motoren finnes også i en 140 hk-versjon. Resultatet ble lettere kaldstart og en bedre drivstofføkonomi på lave turtall. Det siste merket vi også i våre tester. Forbruket havnet på under 0,9 liter pr. nautisk mil allerede ved 27 knops fart. Ved høyere turtall, bruker den imidlertid like mye som en vanlig totakts forgassermotor. Toppfart og akselerasjon er det ingen feil med. Suzuki 115 EFI var sammen med Yamaha 115 raskest med ca. 37 knops toppfart og også ved lavere turtall noterte vi bra fart. Vi gir minus for støynivået, spesielt på høye turtall.




Yamaha 115

Yamaha har i dag to 115-hestere på sitt program, en såkalt High Tech-modell (som er med i vår test) og en eldre konstruksjon som går under modellbetegnelsen Origin. En del finesser er plukket bort på denne modellen, men så er den da også billigere. Grunnkonstruksjonen for de to motorene er den samme, og har eksistert i mange år. På slutten av dette året kommer også Yamaha med en firetakter på 115 hk, bygget på 100-hesteren som man presenterte i fjor høst.

Til tross for mange år på baken som konstruksjon, er Yamaha 115 en spenstig motor med meget bra toppfart og bra akselerasjon. Motoren er sammen med Suzuki den raskeste i klassen med noe over 37 knop. Men når man måler bensinforbruket, merker man forskjellen mellom gammel og ny teknikk, og da spesielt på høyere turtall. Først nede på 25 knops fart kommer man ned mot en liter pr. nautisk mil i forbruk. Motoren får pluss for hyggelig støynivå som er omtrent helt likt som for Evinrude 115 FICHT. Vi gir også pluss for bra standardutstyrsliste, der blant annet stålpropell er standard (de øvrige har aluminium) og fartslogg. Pluss for at den er testens billigste motor med en veiledende utsalgspris i underkant av 89.000 kroner inkl. moms og HK-avgift.




Testresultater
Motor Evinrude 115 Honda 115 Suzuki 115 Yamaha 115
Propell i tommer 17 17 17 19
Heisning i mm 35 35 35 35
Belastning i båt 3 pers 3 pers 3 pers 3 pers
Toppturtall i test 5400 5300 5900 5400
Fart i knop
Toppturtall 36,0 35,0 37,3 37,2
- 500 omdr. 32,4 32,0 34,0 33,0
- 1000 omdr. 29,0 28,6 30,3 28,2
- 1500 omdr. 24,3 24,0 27,5 24,8
- 2000 omdr. 20,0 18,4 23,8 20,4
Drivstoff, liter/time
Toppturtall 40,2 39,0 51,0 48,8
- 500 omdr. 29,4 30,2 42,4 40,2
- 1000 omdr. 23,4 24,8 31,6 31,4
- 1500 omdr. 19,6 19,8 24,2 27,0
- 2000 omdr. 16,4 14,6 20,2 23,0
Drivstoff, liter/nautisk mil
Toppturtall 1,12 1,11 1,37 1,31
- 500 omdr. 0,91 0,94 1,25 1,22
- 1000 omr. 0,81 0,87 1,04 1,11
- 1500 omdr. 0,81 0,82 0,88 1,09
- 2000 omdr. 0,82 0,79 0,85 1,13
Støy i decibel (A)
Toppturtall 87 83 90 87
- 500 omdr. 86 82 89 86
- 1000 omdr. 85 81 88 84
- 1500 omdr. 84 79 87 83
- 2000 omdr. 83 77 84 81



Samtlige motorer ble testet ved 5 forskjellige turtall. Først på toppturtall. Deretter har vi gått ned 500 omdreininger pr. måling. Farten er målt med radarpistol, bensinforbruket med gjennomstrømmingsmåler og motorstøy er målt med decibelmåler (ca. 1,5 m. fra motor). Alle motorer er montert og testet i forveien av importørene. Vanntemperatur: + 18° C, lufttemperatur: +22°

Data
Fabrikat Evinrude Honda Suzuki Yamaha
Effekt i hk/modell FICHT 115 BF 115 115 EFI 115C
Motortype 2-takt 4-takt 2-takt 2-takt
Antall sylindre 4 4 4 4
Sylindervolum i ccm 1726 2254 1773 1730
Toppturtall 5500 6000 6000 5500
Utveksling 2.00 2.00 2.08 2.00
Sep. oljesmøring ja - ja ja
Generatoreffekt i A 35 40 16 20
Vekt i kg. (lang stamme) 158 225 172 167
Standardutstyr
Power trim & tilt ja ja ja ja
Propell i stål nei nei nei ja
Propell i aluminium ja ja ja nei
Turteller ja ja ja ja
Fartslogg nei nei nei ja
Trimindikator ja ja ja ja
Funksjonsalarm ja ja ja ja
Ca. pris april 99 115.000,- 109.990,- 90.611,- 88.806,-

Prisene er veiledende utsalgspriser inklusive moms og hk-avgift. Prisene kan variere noe fra forhandler til forhandler.


Importører: Firma Tlf:
Evinrude: Fische Marine 32 20 80 50
Honda: Kellox AS 64 94 50 00
Suzuki Erling O. Sande AS 22 57 89 50
Yamaha: Yamaha Motor Norge AS 64 97 94 00




Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon