Teknisk knock-out

Teknisk knock-out



Prøvekjøring: Volvo Penta D-serie

Teknisk knock-out

En helt ny motorserie med common-rail direkte innsprøytning og to nye drev lanseres av Volvo Penta neste år. For konkurrentene oppleves nok satsningen som et reelt svingslag.

Tekst: Jan Harry Svendsen

En typisk trend i fritidsbåtsmarkedet er at kunden etterspør stadig større båter, og samtidig forventer gode fartsressurser og en høy grad av komfort. Men det er ikke bare kundene som setter strenge krav, for endelig har også myndighetene begynt å se på at også båtmotorer forurenser. Derfor kommer det nå strenge krav til utslipp fra marine dieselmotorer.

Slik sett er vi inne i en svært spennende tid rent motorteknisk på marinesiden, og Volvo er først ute med å bruke avansert innsprøytningsteknologi i sine nye dieselmotorer D3, D4 og D6. At teknologien stammer fra bilindustrien, er slett ikke uventet eller overraskende. De har tross alt levd med strenge krav til utslipp i en årrekke og de som har et lite snev av bilinteresse vet at spesielt dieselmotorene har vært gjennom en rivende utvikling de siste årene, både hva gjelder støynivå og ytelser.

1.600 bar

Hemmeligheten bak denne utviklingen er Common-Rail. Enkelt fortalt dreier det seg om at drivstoffet samles i et rør hvor det settes under et ekstremt høyt trykk. I Volvo Pentas nye motorer er trykket opp mot 1.600 bar. Drivstoffet sprøytes så inn i sylinderen ved hjelp av injektorer som styres av motorens elektronikk. For hver arbeidstakt kan injektoren sprøyte inn opptil tre injeksjoner. Fordelen med det er i første rekke at man får en mykere forbrenning enn hva man kjenner fra tradisjonelle dieselmotorer. I tillegg fører det høye trykket til at drivstoffet forstøves svært godt og at det dermed gir en mer effektiv forbrenning og mindre utslipp. Ved hjelp av avansert motorstyring kan dessuten mengden diesel som sprøytes inn i forbrenningsrommet varieres fra sylinder til sylinder. Dermed er det også mulig å styre forbrenningen på en måte som ikke har vært mulig tidligere. Dette, sammen med turboladere med variabel turbingeometri (VTG) på D3, gjør motorene til de mest avanserte marinemotorer på markedet i dag.

Fra 110 til 310 Hk

Både D4 og D6 har Volvo Penta utviklet helt fra grunnen av, mens D3 opprinnelig er en bilmotor. Slagvolumet på D4 er 3,7-liter og den firesylindrede motoren yter 201 hk og oppnår maksimalt dreiemoment på 500 Nm allerede ved 2.000 omdreininger i minuttet.

Med et slagvolum på 5,5-liter er D6 den hittil største Volvo Penta med common-rail. Den sekssylindrede motoren yter 298 hk og dreiemomentet er 730 Nm. Når det i tillegg står parat ved 2.000 omdreininger i minuttet, er det en motor som leverer formidable ytelser. Det fikk vi da også bevist under lanseringen i Gøteborg. Vi kjørte motoren både som enkelinstallasjon og dobbeltinstallasjon og ytelsene var på et særdeles høyt nivå. Nå var ikke det så overraskende, men sammenliknet med Volvos KAD300 er det nærmest umulig å forestille seg at det bare skiller noen få hestekrefter på de to motorene. KAD300 faller fullstendig igjennom både hva gjelder akselerasjon fra stillestående og i fart. Når D6 i tillegg har gassrespons som en bensinmotor, sier det seg selv at Volvo har gjort et kvantesprang, og antakelig lagt KAD300 for døden i prosessen. Kilder innad i Volvo Penta bekrefter da også at KAD300 etter alt å dømme vil fases ut.

Fra personbilene

Spennende er også den minste av nykommerne, og det spørs om ikke Volvo ser for seg å by opp MerCruisers 1,7-liter til en liten runde i bokseringen. Motoren stammer direkte fra samlebåndet til Volvos personbiler, og den leveres i alle Volvos modeller med unntak av S/ V40. I bilen yter motoren 163 hk, i marineversjon leveres den i en versjon som vil havne rundt 100 hk, i tillegg til en 125 og 157 hk. Også denne motoren har et saftig dreiemoment ved lave turtall. Hele 280 Nm ved 1.750 omdreininger i minuttet på de to svakeste utgavene, og brutale 340 Nm på 157 hk. Når motoren i tillegg er lett, 310 kilo med SX-drev, blir dette veritable kraftpakker.

Alle motorene, også D4 og D6, oppfyller de strengeste kravene som iverksettes i Europa og USA i 2006. Dermed har Volvo klart kunststykket å kombinere rå kraft med utslipp som får miljøet til å smile.

To nye drev

Til D4 og D6 kommer det også nye drev. Det nye drevet heter DP og er et duopropdrev. I tillegg har Volvo Penta utviklet et drev som har fått navnet DPR. Begge drevene er så å si identiske, men DP drevet egner seg best for båter som har et fartspotensiale opp mot 45 knop, mens DPR drevet er tilpasset båter som er raskere enn dette. Rent konstruksjonsmessig minner drevene mye om Volvo Pentas DP-X drev, med utenpåliggende hydrauliske styresylindre. Både D4 og D6 leveres da også som standard med hydraulisk styring. Begge disse motorene kan også leveres med aksel (HS Gir).

Den minste Common-rail motoren (D3) må imidlertid greie seg med et gammelt drev. Her blir SX-drevet standard.

EVC

Alle motorene blir dessuten levert med Volvo Pentas nye EVC-system. Det er en videreutvikling fra EDC-systemet og EVC er en forkortelse for Electronic Vessel Control. Systemet er spesielt tilpasset den nye motorgenerasjonen til Volvo, og benytter seg av såkalt CAN-buss teknikk for overførsel av data. Det betyr i korthet at det i nettverket finnes en rekke prosessorer som mottar kommandoer og sender dem til rett enhet. Gir du for eksempel gass, registreres det av en sensor som ber motorstyringen om å øke gasspådraget.

En annen fordel er at det blir svært lett å koble til nye enheter som for eksempel instrumenter og at systemet kan oppgraderes med ny mykvare dersom det oppgraderes. Med EVC systemet er det også utviklet en ny serie instrumenter.



Tekniske data

Motortype: D3-110 D3-130 D3-160

Motorkonfigurasjon: 5 sylindret dieselmotor med Common-Rail og VTG-turbo

Slagvolum (l): 2,5

Ytelse med SX drev (hk): Ca. 100 (3.000 o/min) 125 (4.000 o/min) 157 (4.000 o/min)

Dreiemoment (Nm): 280 (1.750 o/min) 280 (1.750 o/min) 340 (1.750 o/min)

Vekt, ekskl. drev (kg): 215 215 215

Pris m drev: - 171.450,- 203.870,-



Tekniske data

Motortype: D4-210 D6-310

Motorkonfigurasjon: 4 sylindret dieselmotor med Common-Rail og turbo 6 sylindret dieselmotor med Common-Rail og turbo

Slagvolum (l): 3,7 5,5

Ytelse med DP drev(hk): 201 (3.500 o/min) 298 (3.500 o/min)

Dreiemoment (Nm): 500 (2.000 o/min) 730 (2.000 o/min)

Vekt, ekskl. drev (kg): 460 560

Pris m. drev: 271.850,- 396.260,-

Pris m aksel: 240.010,- 333.670,-



Målinger

Båt: Draco Oceancraft 845

Motor: KAD300 D6-310

Akselerasjon (i sekunder)

0-15 knop 6,4 5,4

0- 20 knop 9,6 7,7

0- 25 knop 12,7 9,8

0-30 knop 16,1 12,1

Toppfart: 38,2 knop 41 knop

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon