Tau i propellen

Tau i propellen

TEKST: AMUND RICH. LØKEN
FOTO: TORE HALVORSEN

Å få tau i propellen handler ikke alltid om godt eller dårlig sjømannskap. Alle kan bli utsatt for et uhell, en uventet vindkule, motorstans eler rett og slett kjøre over en flytende trosse. Og du kan være nokså sikker på at vanntemperaturen ikke er på det nivå som gjør arbeidsforholdene behagelige, om det i det hele tatt er mulig å få gjort noe selv under båten. For de fleste blir redningsselskapet redningen, men ventetiden kan bli lang og nervepirrende, der du driver mot land.

Som på så mange andre områder kan ”føre var”-prinsippet også være det riktige her. Det finnes effektive taukuttere på markedet som nokså enkelt kan festet til akselen ved propellen. Kutteprinsippet er egentlig såre enkelt. To kniver i herdet stål klemmer rundt akselen. En motkniv er montert i et boss. Rotasjonen gjør at kniven alltid arbeider, to kutt pr. omdreining. Den kutter forresten ikke bare tau, men er like effektiv mot plast og tekstiler.

Taukutteren monteres selvsagt mens båten er på land. Du må huske på å ta korrekte mål, diameter på akselen, før du bestiller. Det er også viktig å måle avstanden mellom det vannsmurte lageret og propellen. Sørg for at det er minimum 5 mm klaring på to sider av propellkniv. Dette er viktig for å sikre tilstrekkelig vanntilførsel til det vannsmurte lageret. Jo større klaring her, jo større diameter kan du ha på kniven. Er det trangt kan du eventuelt benytte en utbyggingsflens til montasje mellom aksel og girkasse, slik at du kan trekke propellen lengre akterover, men dette blir da en noe mer omfattende prosess.

Ikke så vanskelig
En spesielt komplisert operasjon er dette ikke, men den krever litt påpasselighet og nøyaktighet.
Vi har kjøpt en taukutter fra Ingeniørfirmaet Progress as. Det følger med en helt greit forklart og illustrert veiledningsmanual, men alle mål er oppgitt i tommer. Det ville vært en stor fordel med millimetermål for det europeiske markedet.

Du trenger bor, gjengetapper og Umbraconøkler i tommer. Et sett gjengetappverktøy er også greit, men en skiftenøkkel kan til nød brukes. Boring i akselen må skje med den største forsiktighet. For dypt hull kan skade. Bruk et 8 mm bor til forboring før oppgjengingen av hullene til braketten som skal monteres på akselen. Det er lurt å bruke et 10.7 mm øverst i braketthullene på akselen for å få sentret hullene mer i midten, men vel og merke ikke dypere enn at man bare får et lite merke som det 8 mm boret kan senteres etter.

Bruk gjengeolje eller et annet smøremiddel på gjengetappene og i borehullene før gjengingen påbegynnes. I manualen er det referert til produktet Tef-gel, men det er ikke noe importøren i Norge har, men det kan brukes et substitutt. PTEF/teflon kan brukes som erstatning, men er tyntflytende, men hvis det er aluminium i hylsen må det brukes et middel som forhindrer galvanisk tæring av de forskjellige metallene.
Installasjonen krever vedlikehold. Hvert år kontrolleres teflonen mellom knivene. Lageret må byttes med jevne mellomrom OBS; ikke smør bunnstoff på kniven.

Gjør det selv fakta
I pakken: Komplett sett med kniver, brakett og lager/boss (klemmes rundt aksel).
Det du trenger i tillegg: PTEF/Teflon spray
Verktøy: Se illustrasjon
Trengs fagfolk: Nei
Påvirker CE-merking: nei
Produsent: www.spursmarine.com
Importør: Ingeniørfirmaet Progress (www.progressing.no

Vanskelighetsgrad
(to skiftenøkler)

Hvor lang tid:
3 timer

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon