Suzuki med flere EFI-påhengere

Suzuki med flere EFI-påhengere



Suzuki med flere EFI-påhengere



Nå kommer Suzuki med nye firetaktere som perler på en snor. Nylig presenterte de 40 hk og 50 hk. To like motorer i utgangspunktet, der 40-hesteren er en strupet versjon. Suzuki har nå firetaktere fra 9,9 hk – 70 hk.



Tekst og foto: Hans Due



Vi har prøvekjørt de nye 40 og 50-hesterne på flere forskjellige båter. Det generelle inntrykket av motorene er veldig bra. Det er god sprut i frasparket ved akselerasjon, bra topphastighet og enkle å starte. Men støyen på topp turtall overbeviste ikke helt, så her har Suzuki-folket en jobb å gjøre. Vi målte helt opp i 93 decibel ved førerplass på et par av båtene. Dog skal sies at propellvalget ikke var helt optimalt, siden vi klarte å presse motorene opp i 6200 omdreininger ved et tilfelle, mens det ideelle toppturtallet på denne motoren (40 hk) er 5800.

Avansert

Det tekniske løsningene på de nye motorene er sofistikerte, i hvert fall hvis man sammenligner med andre påhengsmotorer. Fire ventiler pr. sylindre, elektronisk bensininnsprøyting, doble overliggende kamaksler, direkte tenningssystem med spesiell integrert tennplugg og coil for hver sylinder samt et kjededrevet, sensorstyrt timing-system for tenningen. I det hele tatt er motorene kontinuerlig kontrollert av et sensorsystem som omfatter kamakselposisjon, sylindertemperatur, eksos- og luftinntaktstemperatur, oksygennmengde, manifoldtrykk, veivakselposisjon og luftinntak ved tomgangskjøring. Alle data samles og behandles i en "sort boks" som kalles ECM (Electronic Control Module).

De tresylindrede motorene på 815 cm³ veier fra 105 kg. (elektrisk start, kort stamme) til 110 kg. (Lang stamme og rorkult). Rorkultversjonen er også spennende fordi man har bygget inn tenningsnøkkel til elektrisk start, dødmannsknapp, gass og gear samt en gassdrevet tiltfunksjon (ikke power trim) i rorkulten.

Bra sprut, mye støy

På en 16 fots Ranieri (planende V-bunns skjærgårdsjeep) med tre personer ombord, klarte 40-hesteren å få båten opp i 25 knop, mens den nådde planingsfart ved ca. 4500 omdreininger. Dog skal sies at propellen nok var i minste laget da motorens turtall kom helt opp i 6200 omdreininger til tross for de tre ombord. Vi vil tippe at båten vil gjøre ytterligere 2-3 knop og et mer korrekt turtall på 5800 med en propell med to tommers større stigning, men akselerasjonen vil sannsynlig bli en del dårligere.

Støyen lå helt opp i 93 decibel på full fart, til tross for at Suzuki hevder å ha dempet støyen blant annet ved hjelp av ekstra lange innsugingsrør. Men Suzuki hevder samtidig å hente luften direkte utenfor motordekselet, og det kan være en medvirkende årsak til støyen. Man oppnår bedre effekt på denne måten, men det kan altså gå ut over støynivået på toppfart. På lavere turtall er ikke støyende sjenerende, der oppfører motoren seg mer som en vanlig firetakter bør.


Data
Antall sylindre: 3
Motortype: 4-takter
Antall ventiler: 12
Bensinsystem: Elektronisk innsprøyting
Vekt: 105 kg (40 hk), 107 (50 hk)
Sylindervolum: 815 cm³
Boring og slaglengde: 71 mm x 68,6 mm
Maks turtall: 5800 (40 hk), 6500 (50 hk)
Dynamo: 18 A
Gearutveksling: 11:25
Pris 40 hk.: kr. 49.900,-
Pris 50 hk: kr. 58.900,-
Importør: Erling Sande A/S. tlf: 22 57 89 50


Utgave: 

Stikkord: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
Twitter icon
e-mail icon