Supre barnevester

Supre barnevester



Supre barnevester, men skumle bleier

Tekst og foto: Ingvar Johnsen

Regatta er mester for vestene på bildet. Laget i myk og brukervennlig kvalitet og morsomme farger, men produsenten advarer likevel: Moderne bleier kan skape problemer!



Før vi går nærmere inn på ulempene ved bruk av bleier, synes vi det er prisverdig å se den utviklingen som skjer med barnevester. Fra å være ubehagelige og stive tvangstrøyer, er de nå blitt myke og komfortable å ha på og selv om de lages med artige barnemønstre, har vestene korrekte sikkerhetsfarger. Versjonen på bildet har dessuten en behagelig versjon av skrittstropper og kan absolutt anbefales. Pris: Ca 400 kroner - en billig livsforsikring for den håpefulle.

Etter at det i løpet av de to siste årene har dukket opp en skrekkhistorie om et barn som ble flytende med ansiktet ned på grunn av at en moderne tett bleie skapte problemer for vestens vende-egenskaper, har engstelige foreldre ringt oss og produsentene med spørsmål om ikke vester dermed kan være farlige. Dette er selvsagt å snu saken helt på hodet fordi resultatet er i noen tilfeller at man har droppet vesten og ikke bleien! Regatta har levert ut et skriv sammen med sine barnevester med verdifulle tips og advarsler. Småbarnsforeldre bør lese dette:

"Som produsent av rednings- og flytevester har vi de siste årene mottatt telefonhenvendelser fra flere fortvilte foreldre som hevder at deres barn ikke snudde i sjøen, slik forskriftene sier, og at barnet holdt på å drukne. Det kan være flere momenter som influerer på en slik situasjon, men felles for samtlige av disse var at barnet brukte bleie. Man kan si mye godt om bleier - "sikker mot lekkasjer" o.s.v., men de passer dårlig i sjøen. Nettopp det at de er tette mot lekkasje, gjør at bleier bevarer sin porøse, luftige konsistens innefor "tette-rammen" og dermed gir en ekstra oppdrift ved rumpen, som forrykker redningsvestens vende-egenskaper. Dette kan få katastrofale følger, om man ikke er oppmerksom nok".



En redningsvest er et ypperlig hjelpemiddel for å hindre drukning, men må ikke oppfattes som en barnevakt.



Hold alltid øye med barna. Bekledning, bruk av bleie og/eller opphold på grunt vann kan hindre en sikker vending.

Ifølge de nye internasjonale CE-normene (approbert også av Norge) skal alle redningsvester produsert i 1995 eller senere ha følgende tekst på innvendig etikett:



Bruk av klær i kombinasjon med redningsvest kan endre vestens vendeegenskaper.



Dette inkluderer også bleier o.l. Man har tydeligvis vært forsiktige med å advare mot bruk av bleier, da dette kan føles negativt, med det resultat at vesten kuttes ut. Det kan gi tragiske konsekvenser. En bleie alene er ingen redningsvest - dog kan den muligens forsinke at barnet synker, men definitivt i feil flytestilling: Med rumpen opp og hodet ned."

Konklusjon

Bruk av redningsvest - med eller uten bleie - er alltid det tryggeste alternativet, men bruk sunn fornuft!





Tina 2 år fra Bergen iført den nye vesten fra Regatta. Myk og fin med flotte sikkerhetsfarger.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon